Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Faren min hater min mørkhudede "date", hva skal jeg gjøre?


Gjest Malley

Anbefalte innlegg

Faren din er rasist uten sidenstykke og du er svak, enklere blir det ikke. Jeg respekterer min far, men er også glad i han. Hadde han slengt opp noe slik hadde han fått høre det, ut av respekt. Nei, herregud. At vi skal bo i Norge og tro at "50% av de som er i fengsel er utlendinger" og at "de kidnapper barnet med seg" er noe av det dummeste jeg har hørt. Les deg heller litt opp og prøv å gjøre deg egne meninger i stedet for å trippe etter faren din, som tydeligvis ikke er mye å samle på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å få i pose og sekk, fortsett å møt din mørke prins og ikke ta han med deg hjem. Faren din har jo ingen kontroll på hva du finner på utenfor husets fire vegger. (hvis han har har du virkelig et problem)

 

Men min mening er at du bør gjøre som du vil, og hvem du liker og slikt er jo helt opp til deg og din far burde respektere deg for dine valg. Det er dét dette handler om spør du meg, ikke din respekt for ham.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva med å invitere han på middag? La faren din bli kjent med han, kansje han vil innse at han ikke er så ille likevell.

Man hører mye om hvor fæle disse utlendingene er i aviser og på tv selv om faktum er at nærmest alle er greie mennesker som bare har et litt annet syn på ting.

Lenke til kommentar
For meg er det ufattelig at noen kan mene noe slikt.

Fordi? Om man bor hjemme er det forsatt foreldrene sin myndighet som bør gjelde. Man kan således velge å ikke høre på denne, de synes jeg er respektløst. Med tanke på denne historien er det ikke rart vedkommende sin far har ytret ønske om dette.

 

:)

Lenke til kommentar
For meg er det ufattelig at noen kan mene noe slikt.

Fordi? Om man bor hjemme er det forsatt foreldrene sin myndighet som bør gjelde.

Det har ikke noe med saken å gjøre. Poenget er at man er skeptisk og diskriminerer pga hudfarge, og tenker ikke på personlighet i det hele tatt. "Ikke heng med utlendinger fordi de er svarte!". Er vedkommende kriminell eller noe er det noe annet.

 

Man kan således velge å ikke høre på denne, de synes jeg er respektløst.

Det er også respektløst å nekte dattera si å være kjæreste med en person som ikke er norsk.

Lenke til kommentar
For meg er det ufattelig at noen kan mene noe slikt.

Fordi? Om man bor hjemme er det forsatt foreldrene sin myndighet som bør gjelde. Man kan således velge å ikke høre på denne, de synes jeg er respektløst. Med tanke på denne historien er det ikke rart vedkommende sin far har ytret ønske om dette.

 

:)

morsomt at du kommer med et rasistisk og hatefullt innlegg og likevel runder av med et smilefjes. Dette er rasisme i sin klareste form. Jeg hadde skammet meg over å ha en slik far.

Lenke til kommentar

Kan eg spørre deg om noe Roberth? EDIT: Gjelder egentlig alle som syns ho burde respektere faren sin uten videre diskusjon ;)

 

Viss trådstarter hadde gått ut med ei jente i steden for ein svart gutt. Ho var lesbisk, men faren syns homofili burde vere hardt straffa, gjerne med steining, burde då TS haldt seg i skapet?

Endret av Bjørnar!
Lenke til kommentar
Trådstarter, hva sier moren din til dette?

Ikke så mye egentlig. Prøvde bare å roe ned pappa litt. Pappa er sjefen her i huset. Men jeg hvet at mamma ikke har noe i mot daten min. Spurte henne jo etterpå, hun sa jeg fikk gjøre som jeg ville, men burde høre litt på pappa. For sånne gutter kunne være noen luringer...

 

 

ALLE gutter kan være luringer. Enten de er mørke, lyse, hvite, rosa eller grønne :p Jeg hadde skjønt meg på faren din hvis han hadde noen påstander for at denne gutten var en "luring", men dersom han ikke har noe forhold til denne fyren og aldri møtt han før, synes jeg virkelig ikke han har noe grunn til å være rasistisk mot han. For gods sake, rasisme er bare så utrolig dumt. Kunne skrevet et 10 siders langt innlegg på hvor høyt jeg hater rasister og hvor dumt det er å være rasist, men skal heller prøve å fatte meg i korthet.

 

Du bør snakke med moren din om det og si hva du synes til henne så kanskje hun kan snakke litt vett til faren din. Far-datter-forhold er viktige, men dersom det ikke funker så funker det ikke! Og ja, foreldre har ofte rett, men de kan også ta feil. Hvis jeg hadde vært i din situasjon ville jeg fortsatt å møtt denne gutten og ikke sagt noe til faren min om det. Hadde kanskje fortalt moren om det dersom hun hadde spurt, men ikke noe mer enn det. Da hadde kanskje faren din også innsett at den gutten betyr noe for deg siden du fortsetter å treffe han og kanskje muligens at han ser ting fra ditt synspunkt.

Lenke til kommentar
hold deg til fyren hvis han er ålreit. er han en bra mann og du velger å være med han så blir faren din nødt til å gi han en sjanse en eller annen gang.

 

kommer an på hvordan fyren er selvfølgelig.

utifra det jeg har sett så er svartinger av wannebegangster typen som sjarmerer jentene i senk med sin bad boy stil som regel bare er trøbbel. er han dum og simpel, vanker rundt i hip-hop klær og snakker dårlig norsk så hadde hvertfall jeg bedt deg droppe fyren, hvis jeg var faren selvsagt.

 

(ja, det var fordomsfult)

 

Den slags folk har jeg erfaring med selv, det finnes sikkert "bad apples" der også, men jeg danset popping/electric boogie med en gjeng i Oslo (sammen med Popping Grandpa), og der var det flere som ville passet den beskrivelsen din (bortsett fra dum og simpel). Mer ålreite folk skal du lete lenge etter.

 

Debatten har mange gode folk på hver "side" og jeg øver egentlig til naturfagseksamen så jeg skal ikke blande meg inn i resten, men måtte bruke sjansen til å skyte ned litt fordommer.

Lenke til kommentar
Enten de er mørke, lyse, hvite, rosa eller grønne.

 

Leste førsteposten, og det handlet vel mer om at gutten var muslim, enn at han var brun som et nystekt brød? Det er heller ingen grunn til å skrike: «rasisme». Jeg ser ikke noe i det siste innlegget til Roberteh som kan minne om rasisme. Så vi trenger trenger vel ikke å la det gå inflasjon i begrepet heller? Det må gå ann å disktere, uten å rope rasisme, bare fordi de ikke er enige med deg.

 

«Rasisme» er et klart definert ord, slå opp i ordboken. Eller, jeg kan godt gjøre det for dere:

ras|is'me -n (fra eng.) menneskesyn, politikk el. sett av holdninger som bygger på den oppfatning at visse raser er andre raser overlegne, rasefordommer

 

 

Jeg forstår godt at faren er skeptisk, når en gutt fra en helt forskjellig kultur er med datteren hans.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er ingen rasist og ville aldri brukt hudfarge, religion eller etnisitet (riktig stavet?) som grunn til å nekte datteren min å treffe en gutt.

Men hvis faenskapen, enten han var hvit, brun, sort, gul eller ultrafiolett. Muslim, kristen, ateist eller jehovas vitne, hadde kjørt bilensin inn i gården min, gått ut av bilen og klemt dattera mi, men ikke vist nok respekt til å komme til døra mi, håndhilse (med et fast håndtrykk, ikke noe slappe slaskegreier) og presentere seg så skulle han faenmeg fått slite for å få min tillit...

Lenke til kommentar
Faren din er rasist uten sidenstykke og du er svak, enklere blir det ikke. Jeg respekterer min far, men er også glad i han. Hadde han slengt opp noe slik hadde han fått høre det, ut av respekt. Nei, herregud. At vi skal bo i Norge og tro at "50% av de som er i fengsel er utlendinger" og at "de kidnapper barnet med seg" er noe av det dummeste jeg har hørt. Les deg heller litt opp og prøv å gjøre deg egne meninger i stedet for å trippe etter faren din, som tydeligvis ikke er mye å samle på.

 

Femti prosent er kanskje litt drøyt, men en tredjedel er ikke så ille heller. Og da snakker vi om muslimer.

 

"De norske fengslene huser en stor andel muslimer. I overkant av en tredjedel av de innsatte er muslimer."

 

Akseptabel kilde?

Lenke til kommentar

Det er mange ting som kan ha betydning. Er dette ett forhold som du tror vil vare? Far din er ihvertfall på vakt.

 

Det kan jo være mange ting. Kultur, religion, generell oppfatning av de mørkhudete innvandrerne.

Husk også at foreldrene til gutten kan ha betydning for forholdet ditt også, de har sine verdier / normer for ting, og om du i tillegg skulle komme ut for noen som er sterkt religiøse muslimer så kan det hende de til og med forventer at du omvendes til å bli muslim. Jeg sier bare at du bør være forberedt på det der, ikke at det å bli muslim nødvendigvis må være en negativ ting.

 

Du får rett og slett bare jobbe videre med saken, og se hvordan det går. Du vet best om far din er mottagelig for videre bearbeiding, eller om det blir en helvetes opplevelse for deg.

Endret av G
Lenke til kommentar
Vel, jeg rakker jo ikke ned på alle muslimer, gjør jeg? Det jeg vil unngå er at islam blir noen maktfaktor her til lands. Enkelt og greit. Muslimene har sine opprinnelsesland der de kan boltre seg fritt uten vår innblanding. Og vi burde kunne gjøre det samme her.

 

Jeg sa bare min mening, og "vet" selvsagt ikke at han muslimen oppfører seg på en spesiell måte. Men utsagn fra mange muslimer selv, kombinert med andre kilder, fra eks-kjærester osv., gjør at jeg selv stiller meg meget skeptisk. Jeg er imot denne utvanningen vi serr overalt, og det gjør meg IKKE til en generaliserende rasist. Enkelt og greit.

 

Men for all del, hun skal bare gjøre hva hun vil for alt det jeg bryr meg. Grunnen til at jeg svarte her var jo fordi hun spurte om råd. Og jeg står ved mitt råd.

Synes tråden ble off-topic. Forresten her er mitt off-topic bidrag. USA blir mer og mer latinsk, Norge får større mengde muslimer i framtiden. Dette er ting du ikke kan forhindre på en human måte likevel. Du kan stenge grensene for innvandring, men like fullt må vi lære oss å leve med det vi har fått innenfor grensene. Like det eller ikke like det, det kan du. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Selvfølgelig skal du ikke høre på faren din her. Hadde du ikke likt han burde du fortsatt vært sammen med han bare på pur faen og fortelle den inngrodde nissen av en far hvor skapet skal stå.

Han har som du sier ingenting med hvem du dater eller ikke og når det attpåtil er rase/religion som er begrunnelsen så fortjener han virkelig ikke å bli hørt i denne saken.

Og kan noen fortelle meg hvorfor *88* skulle bli hørt i en slik diskusjon? Velkommen til min ignore-liste.

 

Hva søren er det du babler om? Foreldre har fullmakt over barna sine, DE BESTEMMER med mindre barnet er 18 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...