Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skranken, et juridisk diskusjonssted om juridiske problemstillinger fra himmel til jord..


KVTL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja. Selv om det står "restferien (7 virkedager)" i ferieloven § 7 nr. 2 så mener man all ferie som ikke er hovedferien -- normalt vil dette være 7 virkedager, men også overført ferie omfattes. (Ekstraferie for arbeidstakere over 60 år omfattes imidlertid ikke, her følger det av ferieloven § 6 nr 1. annet ledd at arbeidstakeren selv avgjør når og hvor mye ferie han ønsker å ta av denne.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I dag hadde jeg maks uflaks … årets uflaks.

Jeg lå i venstrefelt på motorveien og det var en bil som kjørte i 55km/t i 80-sone.

Jeg kjørte for tett opp i bilen foran og i tillegg kjørte forbi på høyre siden.

Dette endte med førerkortbeslag.

Jeg fikk se videoopptakk men var ganske i fra meg så jeg fikk ikke med meg hvordan dem målte avstanden min i antall bilder. Jeg ble anbefalt å godta og vedta, så jeg gjorde dette.

Det var snø på midstripen så jeg vet ikke om de faktisk klarte å telle utifra den stripen, slik de gjorde.

Hvis jeg sender inn skriftlig at jeg ikke godtar førerkortbeslag likevel, har jeg skjønt jeg må i rettsmøte? Må man det uansett? Det virker veldig skummelt …

Jeg leser overalt at man ikke skal godta beslag, og heller la politiet sende inn dokumenter til tingretten, for man kan risikere at politiet bruker lang tid på saksgangen.

Jeg er veldig redd akkurat nå. Har aldri fått en eneste bot eller prikk i mitt liv men i dag lå jeg for tett og kjørte forbi, bare fordi jeg skulle rekke jobb.

Burde jeg ta kontakt med advokat eller burde jeg bare la dette gå? 

Endret av raymondhj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest e4d4b...7fa

Om det stemmer at bilen i venstre feltet kjørte betydelig saktere enn fartsgrensen, er ikke nødvendigvis forbikjøring til høyre ulovlig, det skal gjøres en skjønnsmessig vurdering, og jeg har vanskelig for å tro at en dommer vil straffe deg for det. 

Ang distansen til bilen foran - hadde de opptak som de viste deg, og du selv syntes det så åpenbart riktig ut? I så fall har du antagelig en dårlig sak.

Anonymous poster hash: e4d4b...7fa

Lenke til kommentar

Som du selv skriver, aldri samtykk til beslag.
Strafferabatten er ikke mye å skryte av, og sjansen er stor for at saken blir henlagt om du ikke samtykker.

Legger du deg til høyre, og passerer, uten å legge deg tilbake i venstre fil, så har du fulgt loven.
Dette er ikke en forbikjøring. 
Vi kan diskutere dette til vi blir gul og blå. 

Lenke til kommentar
Gjest 7c71e...692

"Sjansen er stor for at saken blir henlagt om du ikke samtykker."

Hva baserer du det på? Her foreligger det tilsynelatende svært gode bevis i form av et videoopptak. Da er det liten grunn til å henlegge.

Å kjøre for nærme forankjørende - altså med en avstand på under 0,5 sekunder - fører i alminnelighet til en tapstid på 3 til 6 måneder. 

Dersom man ikke samtykker til beslag, vil politiet sende begjæring til retten om beslag. Da vil føreren bli stevnet til rettsmøte, og får der møte dommeren og se bevisene. Så blir det eventuelt avsagt kjennelse i politiets favør eller disfavør.

Når det er sagt, så er dette en type sak som avgjøres med forelegg, men dersom føreren ikke vedtar forelegget, vil politiet beramme hovedforhandling og føreren kan se bort fra strafferabatt (redusert bot), og må i tillegg påregne saksomkostninger.

Anonymous poster hash: 7c71e...692

Lenke til kommentar
Gjest e4d4b...7fa skrev (21 timer siden):

Om det stemmer at bilen i venstre feltet kjørte betydelig saktere enn fartsgrensen, er ikke nødvendigvis forbikjøring til høyre ulovlig, det skal gjøres en skjønnsmessig vurdering, og jeg har vanskelig for å tro at en dommer vil straffe deg for det. 

Ang distansen til bilen foran - hadde de opptak som de viste deg, og du selv syntes det så åpenbart riktig ut? I så fall har du antagelig en dårlig sak.

Anonymous poster hash: e4d4b...7fa

Synes ikke det var åpenbart. De telte bilder på skjermen for å sjekke avstanden. Dem sa først noe og så endret de mening om avstanden like etter.

Men synes det burde tas i betraktning at det lå en bil i 55km/t i 80-sonen og derfor ble jeg liggende litt tett. Hadde ikke farten vært lav så hadde jeg aldri ligget så tett som UP mente jeg gjorde.

Uansett snakket med en advokat som mente jeg burde bare la det ligge og heller vente på forelegget. Tiden det tar før de får sett på saken blir trukket i fra dato for beslag, så sånt sett så mente advokaten jeg burde heller bare vente, men kan heller arbeide mot det hvis det blir 6mnd beslag.

 

Det man heller kan nekte er forelegg/bot eventuelt.

Endret av raymondhj
Lenke til kommentar
raymondhj skrev (5 timer siden):

Men synes det burde tas i betraktning at det lå en bil i 55km/t i 80-sonen og derfor ble jeg liggende litt tett. Hadde ikke farten vært lav så hadde jeg aldri ligget så tett som UP mente jeg gjorde.

Avstanden i meter blir naturlig nok kortere jo lavere hastighet det er snakk om, ettersom regelen er 3 sekunder og ikke x meter.

3 sekunder * 80 /3,6 = 66,67 m

3 sekunder * 55 /3,6 = 45,83 m

Kan de ha målt fysisk avstand på bilder og sammenlignet med hva det burde vært i 80 km/t i stedet for 55?

Ble hastigheten målt av UP til 55 km/t eller er det en omtrentlig hukommelse fra speedometeret? Hvis det er fra hukommelsen så husk på at speedometer viser ofte noe høyere enn faktisk hastighet, samt at målinger har en viss usikkerhet som trekkes fra. Så 55 på speedometeret kan fort være 50 km/t målt. Dvs. at kravet til fysisk avstand i meter er ennå noe kortere:

3 sekunder * 50 /3,6 = 41,67 m

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg er usikker på hva de sammenlignet med.

De viste meg et skjema de hadde, som sa at x antall bilder = x sekunder. Den tok ikke hensyn til fart. 

Jeg husker, og i tillegg på videopptaket til UP som jeg fikk se, så sto det 55km/t. 

Men de målte meg når trafikken stoppet opp foran, og fikk meg akkurat i et øyeblikk hvor «seilte» nærmere men slapp litt tilbake etterhvert som trafikken fløt. Politiet mente jeg ikke slapp tilbake og mente jeg lå med denne avstanden lenge.

Det er nå jeg angrer på at jeg ikke hadde montert dashbord-kamera, kanskje det kunne vist noe. 
Synes bare det hele virker strengt med beslag. Jeg hadde skjønt det hvis jeg kjørte med promille eller i rus, eller i 120km/t.

Uansett så rådet en advokat meg å bare si seg skyldig, så blir saken fortere ut av verden.

Lenke til kommentar
raymondhj skrev (14 timer siden):

Uansett så rådet en advokat meg å bare si seg skyldig, så blir saken fortere ut av verden.


Finn en annen advokat.

Samtykk aldri i førerkortbeslag, og er du usikker, så uttaler du ikke ting som "kan ha vært nærme", tvert i mot, da mener du å huske at du holdt god avstand, at du ikke kjørte forbi, men at bilen i venstre felt holdt 30 km/t under fartsgrensen.

Det er opp til politi/påtale å bevise at du har gjort noe galt, har hatt for liten avstand over tid osv. 

Er du selv usikker, så bør din advokat absolutt ikke råde deg til å bare avvente.
Når du har samtykket til beslag, kan det ta votter og år før saken behandles.

Trekk tilbake samtykke umiddelbart.
Da vil politiet ha 3 uker på å behandle det midlertidige førerkortbeslaget.
Rettsmøte er intet å frykte. Vær forberedt, og stå på ditt. Forklar hva som skjedde, og hvorfor du mener politiet tar feil.

Det påløper ingen saksomkostninger for et rettsmøte angående midlertidig førerkortbeslag, og det gis normalt ingen tilståelsesrabatt i inndragningstiden for førerkortbeslag.

Tiden du er uten førerkort vil alltid trekkes fra en eventuell avgjørelse om beslag i domstolen uansett, så det er ikke et gyldig argument.

Endret av 0laf
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

To beskrivelser av pliktdelsarv som virker motstridende (i rødt):

 

Spoiler

 

Eksempel:

Arvelateren hadde en formue på kr 5.333.333,-. Han hadde tre barn, hvorav to er i live. Hans avdøde barn hadde tre barn.

Uten et testament skal de to barna til arvelateren som er i live hver ha kr 1.777.778,-. Det avdøde barnet sin andel på kr 1.777.778,- vil bli fordelt likt med kr 592.593,- på hvert av de tre (barne)barna.

Endres eksempelet til at arvelater har opprettet et testament, og har begrenset barnas arv til beløpsgrensen på 15 G for hvert barn, vil hvert barn pr. 2021 arve kr. 1.595.985,-. Det avdøde barnet sin andel på kr. 1.595.985,- vil fordeles likt mellom de tre (barne)barna, med kr. 531.995,-. Da vil arvelater i testamentet fritt kunne testamentere over den resterende summen på kr. 545.378,-.

Endres igjen eksempelet til at arvelater i testament har begrenset barnas arv til 2/3 av formuen til avdøde, vil hvert barn arve kr. 1.185.185,-. Det avdøde barnet sin andel på kr. 1.185.185,- vil fordeles likt mellom de tre (barne)barna, med kr. 395.062,- hver. I testamentet kan arvelater fritt testamentere over den resterende verdien på 1/3, tilsvarende kr. 1.777.778,-.

Kilde: https://www.familierettsadvokater.no/arv/pliktdelsarv/

 

Spoiler

 

Pliktdelsarven er begrenset til 15 ganger grunnbeløpet (111.477 kroner). Det vil si at pliktdelsarven er per idag er 1.646.760 kroner. Du har krav på dette beløpet fra både mor og far, hvis arven er stor nok til det.

Kilde: https://www.smartepenger.no/arv/157-pliktdelsarv

 

Jeg stusser på familierettsavdvokatenes beskrivelse av testamentering av 2/3 (som blir 1.185.185 kr), et LAVERE beløp enn 15G (1.595.985 kr) når arven likevel overstiger 15G for hvert barn. Er det et lovlig og gyldig testamente? Eller har barna krav på minst 15G pliktarv slik smartepenger beskriver?

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Simen1 said:

Er det et lovlig og gyldig testamente?

Ja.

16 minutes ago, Simen1 said:

Eller har barna krav på minst 15G pliktarv slik smartepenger beskriver?

Nei. Teknisk skriver smartepenger at "Du har krav på dette beløpet fra både mor og far, hvis arven er stor nok til det", dvs. 2/3 av arven er mer enn 15G x antall barn.

Se arveloven pgf 50, https://lovdata.no/lov/2019-06-14-21/§50

Endret av mobile999
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (4 minutter siden):

Nei. Teknisk skriver smartepenger at "Du har krav på dette beløpet fra både mor og far, hvis arven er stor nok til det".

Så ved høy arv og få barn så kan hvert barn bare kreve 15G, selv om 2/3 er mye mer? Eksempel satt på spissen: Arv 100G, ett barn. Barnet kan altså bare kreve 15G pliktarv og arvelater står fritt til å testamentere bort maksimalt 85G?

Motsatt eksempel med lav arv og mange barn: Arv 15G, 10 barn, så kan arvelater testamentere bort maksimalt 5G, mens arvingene bare kan kreve 1G hver.

Lenke til kommentar
0laf skrev (På 16.12.2022 den 13.11):


Finn en annen advokat.

Samtykk aldri i førerkortbeslag, og er du usikker, så uttaler du ikke ting som "kan ha vært nærme", tvert i mot, da mener du å huske at du holdt god avstand, at du ikke kjørte forbi, men at bilen i venstre felt holdt 30 km/t under fartsgrensen.

Det er opp til politi/påtale å bevise at du har gjort noe galt, har hatt for liten avstand over tid osv. 

Er du selv usikker, så bør din advokat absolutt ikke råde deg til å bare avvente.
Når du har samtykket til beslag, kan det ta votter og år før saken behandles.

Trekk tilbake samtykke umiddelbart.
Da vil politiet ha 3 uker på å behandle det midlertidige førerkortbeslaget.
Rettsmøte er intet å frykte. Vær forberedt, og stå på ditt. Forklar hva som skjedde, og hvorfor du mener politiet tar feil.

Det påløper ingen saksomkostninger for et rettsmøte angående midlertidig førerkortbeslag, og det gis normalt ingen tilståelsesrabatt i inndragningstiden for førerkortbeslag.

Tiden du er uten førerkort vil alltid trekkes fra en eventuell avgjørelse om beslag i domstolen uansett, så det er ikke et gyldig argument.

Ok takk for svar. Har du erfaring med dette, eller er du kanskje advokat?

Hva om jeg blir straffet hardere? Kan jeg risikere fengsel? Er veldig redd men jeg angrer litt på både at jeg godtok beslag og avhøret jeg avla. Jeg følte meg litt manipulert i forkant av avhøret når jeg tenker over det i ettertid, av politimennene som fremla det mer «brutalt» enn det jeg selv oppfattet det og så på videoen UP gjorde. Feks sa dem at «du kjørte så tett at man kunne se lysene på bilen foran deg inni tunnelen», så har jeg tenkt; men såklart inni tunnel må man ikke ligge tett for å se sine egne lys på bilen foran? I tillegg mente de at bilen jeg kjørte forbi måtte bremse for å ikke kræsje, men på opptaket var det ingen bremselys på bilen…

Jeg ble anbefalt å ringe etterforsker i saken for å høre , siden politiet har veiledningsplikt. Kan det være en god ide? Skal jeg da om å snakke med jurist eller etterforsker?

krikkert skrev (4 timer siden):

Så, situasjonen her er at du fremstår som skyldig, også i dine egne øyne, men du ønsker å gamble på at politiets ressurser ikke holder til å kjøre en enkel sak hvor de har objektive bevis til tingretten. 

Hør på den første advokaten din, du. 

I mine øyne så følte jeg ikke at jeg lå så tett, og når jeg kjørte forbi i høyre så var jeg ikke til hinder slik at bilen måtte bremse. Jeg tenker ikke på å gamle, men jeg synes straffen var litt hard. Det burde jo tas i betraktning at farten gikk fra 80 til 55km/t på motorveien.

 

Kan det være at jeg ikke får førerkortet beslaglagt i det hele tatt når de får sett på saken? At jeg for eksempel kun får forelegg.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg husker så må man med under 1 sekunds avstand for at det skal være forerkort beslag?

Dersom farten var 55 km/t så må altså avstanden være under 15m for at beslag i det hele tatt skal vurderes.

7. Avstand til bilen foran: Kjører du ikke med god nok avstand til bilen foran kan du ende opp med å miste førerkortet. Statens Vegvesen og Trygg Trafikk anbefaler at avstanden til bilen foran skal være minst 3 sekunder. Førerkortbeslag gjøres imidlertid bare hvis avstanden til bilen foran er mindre enn 0,5 til 1 sekund:

24.-Avstand-til-bilen-foran.png

Kilde: https://hverdagsjuss.no/trafikant-miste-forerkortet/

Som et generelt råd: Aldri snakk med politiet, aldri svar på spørsmål. Aldri tilstå eller samtykk til noe, (med mindre du er fornøyd med straffen)Det kan aldri hjelpe deg.

Jeg er glad jeg har 4 kameraer som alltid filmer rundt bilen, skal aldri ha bil uten.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (19 timer siden):

Såvidt jeg husker så må man med under 1 sekunds avstand for at det skal være forerkort beslag?

Dersom farten var 55 km/t så må altså avstanden være under 15m for at beslag i det hele tatt skal vurderes.

Som et generelt råd: Aldri snakk med politiet, aldri svar på spørsmål. Aldri tilstå eller samtykk til noe, (med mindre du er fornøyd med straffen)Det kan aldri hjelpe deg.

Jeg er glad jeg har 4 kameraer som alltid filmer rundt bilen, skal aldri ha bil uten.

Ja jeg angrer på at jeg ikke har kamera i bilen. Jeg synes det er en skjønnsmessig vurdering som er gjort. 

Hastigheten var ikke høy, ingen promille, ingen ble skadet, aldri vært i kontakt med Politiet før - burde ikke to forelegg tilsvarende en halv månedslønn være nok? 

mobile999 skrev (19 timer siden):

Hvor nærme i sekunder mente politiet at du lå?

0.48 sekunder.

 

Hvis jeg ikke skulle samtykke, er det ikke slik at hvis jeg får dommen om feks 1 mnd, og jeg får 6mnd, så blir det totalt 7mnd uten førerkort? Tapstiden hvis man ikke samtykker gjelder vel fra man mottok dommen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...