X10anT Skrevet 2. mai Skrevet 2. mai HW1 skrev (56 minutter siden): hadde dette vært ok i Norge? Selvfølgelig er dette helt greit i Norge. Pengene staten skal ha må i alle tilfeller komme fra et sted, og staten tar i mot uten å stille spørsmål. Det er jo akkurat dette som skjer mer eller mindre hver eneste gang en hjemmeboende tenåring får bot også, at foreldrene må betale. For å ikke snakke om de gangene kona har blitt tatt for å fikle med mobilen under kjøring. Er definitivt ikke hun som merker at dét svir i pungen. Men dersom du er idømt ubetinget fengsel så må du i de aller fleste tilfeller sone straffen med egen kropp. 1
HW1 Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai Angående lukkede dører i Ingebrigtsen saken. https://www.nrk.no/rogaland/lukkede-dorer-for-tone-ingebrigtsen_-_-uheldig-at-vitner-kan-forhandle-1.17396542 Sitat (Bistandsadvokt Mette Yvonne Larsen) Hun påpeker at de heller ikke får dele med sine søsken hva som har kommet frem i retten. – De må holde munn om det, og jeg er veldig usikker på hvordan dommen skal skrives. Her er det skapt en veldig rar situasjon, der et vitne tvinger gjennom at retten må bestemme lukkede dører. I artikkelen så virker det som om det ikke er lov å snakke om hva som kom fram i forklaringen til Tone i det hele tatt. Har noe endret seg? (synes påstandene var rare den gangen jeg leste den opprinnelige artikkelen, derfor jeg tenkte på den når jeg nå nylig så diskusjoner om innholdet i Tone sin forklaring)
Gaea Skrevet 15. mai Skrevet 15. mai HW1 skrev (På 12.5.2025 den 21.30): Angående lukkede dører i Ingebrigtsen saken. https://www.nrk.no/rogaland/lukkede-dorer-for-tone-ingebrigtsen_-_-uheldig-at-vitner-kan-forhandle-1.17396542 I artikkelen så virker det som om det ikke er lov å snakke om hva som kom fram i forklaringen til Tone i det hele tatt. Har noe endret seg? (synes påstandene var rare den gangen jeg leste den opprinnelige artikkelen, derfor jeg tenkte på den når jeg nå nylig så diskusjoner om innholdet i Tone sin forklaring) Jeg er også spent på ordlyden i dommen. Men, har det ikke kommet frem at hun støtter ektemannen? https://www.aftenposten.no/norge/i/wgGzrn/tone-ingebrigtsens-vitnemaal-ga-full-stoette-til-ektemannen-i-retten (Og hvorfor skriver Aftenposten om dette? ... har de ikke forbud?) * Klør seg i hodet *
Gjest 35bd5...576 Skrevet 15. mai Skrevet 15. mai En feil er begått mhp pensjon for mange arbeidstakere på en arbeidsplass. Det påvirker pensjon og pensjonsrettigheter for flere ansatte tillnyttet flere ulike fagforeninger ved bedriften. En av fagforeningene har stilt med advokat og ledelsen har gått inn i samtaler med denne for å avklare feil begått. Ingen andre fagforeninger er representert eller orientert, ingen ansatte foruten de som er tilknyttet den ene fagforeningen er orientert. Er dette korrekt fremgangsmåte for å håndtere en slik sak? Tenker da spesielt dette at ingen andre fagforeninger enn en er involvert til tross for at feilen berører ansatte tilknyttet flere fagforeninger. Anonymous poster hash: 35bd5...576
krikkert Skrevet 16. mai Skrevet 16. mai I utgangspunktet er det den enkelte fagforenings oppgave å ivareta egne medlemmer - fagforeninger plikter ikke å jobbe for andres medlemmer (eller uorganiserte). Arbeidsgiver har en viss likebehandlingsplikt, men hvordan den slår ut kommer an på arten av feilen og hvordan den skal rettes. 2
eisa01 Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai Hvis man vil rydde henslengte/gjenglemte/forlatte sykler på sykkelparkeringen i et borettslag, hva gjelder da? Holder det å varsle på Vibbo at alle må sette klistremerke på syklene sine, og at ved en gitt dato vil resterende få låsene klippet og bli fjernet? Kan man velge å gi dem bort til folk som vil ha, om det er noe å ta vare på?
Star Fox Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai eisa01 skrev (5 timer siden): Kan man velge å gi dem bort til folk som vil ha, om det er noe å ta vare på? Det skal overleveres til politiet da det må anses som hittet gods, jf. hittegodslova § 2 annet ledd. 1
mobile999 Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni Hvordan utføres et delvis skifte av et uskiftet bo? Det dreier seg om å utdele en eiendom slik at livsarvingene får overført 3/4 og ektefellen får 1/4.
krikkert Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni Ved å overføre eiendommen. Man bør sette opp et dokument som viser hva man gjør, hvorfor, og hva man har tenkt.
Gjest 3d799...c7f Skrevet 10. juni Skrevet 10. juni Jeg har søkt en jobb med en «PS» i stillingsannonsen om at selskapet leverer tjenester som krever sikkerhetsklarering. Hva betyr dette i praksis? Jeg har en dom på meg for ruskjøring et godt stykke tilbake i tid som er et tilbakelagt stadie jeg ikke ser som relevant lenger, men vil dette teknisk sett være relevant for en slik klarering? Anonymous poster hash: 3d799...c7f
krikkert Skrevet 10. juni Skrevet 10. juni Det er teknisk sett relevant i den forstand at du må opplyse om det i papirarbeidet, men én enkeltstående ruskjøringsdom som er 10+ år tilbake i tid sier lite om din sikkerhetsmessige pålitelighet i dag. Det viktige er at du ikke prøver å skjule det eller underdrive betydningen av det. 1
The Avatar Skrevet 10. juni Skrevet 10. juni Gjest 3d799...c7f skrev (51 minutter siden): Jeg har søkt en jobb med en «PS» i stillingsannonsen om at selskapet leverer tjenester som krever sikkerhetsklarering. Hva betyr dette i praksis? Jeg har en dom på meg for ruskjøring et godt stykke tilbake i tid som er et tilbakelagt stadie jeg ikke ser som relevant lenger, men vil dette teknisk sett være relevant for en slik klarering? Anonymous poster hash: 3d799...c7f Sikkerheitsklarering og vandelsattest er ulike ting, det som er viktig for sikkerheitsklareringa er at det ikkje finnes forhold som andre kan bruke som pressmiddel mot deg. At du har fyllekøyrt påvirker meir vandelen enn sikkerheitsklareringa, unntaket er dersom du forsøker å holde dommen skjult, for då kan nokon potensielt presse deg ved å true med å avsløre hemmelegheita di. 1
krikkert Skrevet 10. juni Skrevet 10. juni Det som er viktig for sikkerhetsklarering er at du er skikket til å ha tillit. Kriminell atferd (lovbrudd), risikoatferd (rus), og normbrytende atferd (ukontrollert forhold til rus) er alle forhold som har betydning for hvilken tillit man kan ha til deg i tillegg til at det har betydning for vandelen din.
Simen1 Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni (endret) I Sola kommune fikk en hytte/hus-eier avslag på søknad om å riving og nybygg fordi bygget hadde forfalt for mye. Ref nettavisen. Hva er vanlig praksis ellers i landet når det gjelder forfalne rønner? Er det generelt godt mottatt å søke om å få erstattet rønner med nye bygg og få ny aktivitet på stedet eller er dette en type eiendommer man bør sky unna, med det resultat at rønner blir stående til spot, spe og skam for kommunene i svært lang tid til naturen selv har slettet alle spor? Endret 12. juni av Simen1 Riktig link
Dubious Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni Simen1 skrev (10 timer siden): I Sola kommune fikk en hytte/hus-eier avslag på søknad om å riving og nybygg fordi bygget hadde forfalt for mye. Ref nettavisen. Hva er vanlig praksis ellers i landet når det gjelder forfalne rønner? Er det generelt godt mottatt å søke om å få erstattet rønner med nye bygg og få ny aktivitet på stedet eller er dette en type eiendommer man bør sky unna, med det resultat at rønner blir stående til spot, spe og skam for kommunene i svært lang tid til naturen selv har slettet alle spor? Linken fører til feil plass. Hva med å pusse opp bygningen? Ved å bygge nytt så vil de som regel bygge større.
Simen1 Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni Takk for at du sa i fra. Jeg retter linken i innlegget over og poster den her også: https://www.nettavisen.no/bolig/sola/lnf-omrade/far-ikke-bygge-ny-bolig-fordi-den-gamle-har-forfalt-for-lenge/s/5-95-2478120 Dubious skrev (10 minutter siden): Hva med å pusse opp bygningen? Ved å bygge nytt så vil de som regel bygge større. Ja, det var gråsonene der jeg ville ha litt mer kunnskap om hva som er vanlig rundt om kring i landet. F.eks om det ansees som oppussing hvis man skifter alt utenom reisverket? Eller alt utenom grunnmuren. Eller søker om å bygge nytt på samme sted uten å øke utnyttet areal på tomta? Om det må stå på fysisk samme sted eller om det går greit å få godkjent søknader selv om man bygger nytt ved siden av det gamle huset før det rives, så lenge ikke utnyttet areal øker. På samme måte lurer jeg på gråsonene om omregulering fra f.eks låve til bolig eller hytte til bolig. Hva som er vanlig å få godkjent hva som normalt gis avslag. Man har jo også nye byggeregler for ørten grunner, som ikke nødvendigvis lar seg tilpasse de delene av et gammelt bygg man ønsker å ta vare på, så på et tidspunkt må man jo bare innse at det ikke er noe å samle på lengre. Og når det skjer, ønsker kommunene nedbygging, fraflytting og forfall, eller vil man kunne komme til et kompromiss med blant annet LNFR der man får til å fornye bygdene.
Dubious Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni Dagens bolig på tomten er registrert med én etasje, med et bruksareal på 59 m², og tilhørende garasje er registrert med et bruksareal på 24 m², totalt 83 m² bruksareal. Det søkes om å oppføre ny bolig med to etasjer, med et bruksareal på 334,6 m², og tilhørende garasje med et bruksareal på 52,6 m², totalt 387,2 m² bruksareal. Det søkes altså om at bruksarealet på eiendommen økes fra 83 m² til 387,2 m². Er ikke rart i det hele tatt at de får avslag. Det er ikke snakk om å bare erstatte bygning, men å utvide betraktelig. 1
mobile999 Skrevet 14. juni Skrevet 14. juni I et lite firma som hadde 1 ansatt, samme person som styrets leder/daglig leder, styrets leder alene har signaturrett. Denne personen er død. Har nå varamedlem signaturretten?
Simen1 Skrevet 14. juni Skrevet 14. juni Dubious skrev (På 12.6.2025 den 21.20): Er ikke rart i det hele tatt at de får avslag. Det er ikke snakk om å bare erstatte bygning, men å utvide betraktelig. Begrunnelsen for avslaget i den saken var ikke økt bebygd areal, men at bygget hadde forfalt for mye. Min nysgjerrighet rundt temaet handler ikke om den konkrete saken, men hvordan vanlig praksis er fra kommunene rundt i landet. Hva er vanlige grunner til avslag og hvor går "grensa" i forhold til forfall vs fornyelse på bygda. Hvis kommunene er generelt svært restriktive så må det kunne tolkes som en politisk målrettet avfolking av bygdene - stikk i strid med hensikten bak LNF(R), som er å verne om aktivitet i bygdene og opprettholdelse av befolkningen der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå