Gå til innhold

Flat skatt - god eller dårlig ide?


  

38 stemmer

  1. 1. Vil du ha flat skatt?

    • Ja, flat skatt
      9
    • Nei, men flatere
      17
    • Nei, samme system som i dag
      7
    • Nei, mer progressiv skatt
      5


Anbefalte innlegg

Er flat skatt en god ide? Er det rettferdig eller urettferdig?

 

Argumenter for:

 

- Det skal ikke straffe seg å yte mer

- Enkelt system

- Skaper motivasjon til å gjøre en bedre jobb, noe som vli være bra for produktiviteten i samfunnet

- De som tjener mer, betaler allerede flere kroner i skatt.

- Utdanning skal lønne seg

- Fattige er selv skyld i sin elendighet

- Gjør Norge mer konkurransedyktig

 

Argumenter mot:

 

- Øker lønnsforskjellene og skaper samfunnsklasser

- Ett sted må staten ta pengene til velferdsstaten fra

- Ingen fortjener å være søkkrik

- Folk kan ikke noe for at de er født med late gener

- Skaper prisstigning på varer

Endret av tom waits for alice
Lagt til poll
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med flat skatt antar jeg at du mener f.eks. 30% av brutto inntekt for alle?

 

Syns faktisk at de som tjener mest skal betale størst prosentandel av inntekten sin i skatt. Jo mer de tjener jo mindre faktisk behov har de for så mye penger. Noe vi burde vert mye strengere på her til lands.

 

La de som sliter med å klare seg få skattelette og de som faktisk har penger trøkt langt oppi ***** få betale skatt til den store gullmedaljen.

Lenke til kommentar

Slik det er i dag er det mindre vits å yte noe ekstra. Og å snylte på skatten gir «dobbel» gevinst (% blir lavere, i tillegg til beløpet du skal ta % av), som oldboy sier. En annen side av saker er at hvis du flink til å spare, betale ned huslån osb. blir du straffet med formueskatt, og at de skattemessige fordelene ved lån blir borte. Men det er jo igrunn det sosialisme er, straffe de som bruker pengene sine på en smart måte, eller vil yte ekstra i arbeidslivet.

 

EDIT:

Formueskatt

Toppskatt

 

Som dere ser av linkene til skatteetaten er det ikke mye som skal til for å bli «rammet» av disse skattene. Formueskatten er tåpelig tåpelig i seg selv, og ev. toppskatt inntrer ved alt for lav inntekt.

Endret av nercix
Lenke til kommentar

Det som anser som et virkelig problem er at all varebeholdning i bedrifter og spesielt hos selvstendige næringsdrivende blir tellt som formue.

Jeg jobber på varelager og butikk på et motorsykkel verksted som har drevet i 30 år.

På disse 30 årene så har det ettervert byggd seg opp et ganske stort "restlager", dette kan være artikkler det går en av vært 10 år. Si at vi har 5 slike inne og disse har salgsverdi på 1000 kr, er det da riktig at vi skal betale skatt av disse vært år til de er solgt?

Det resulterer i at den selvstendig næringsdrivende eieren får en meget usansynelig formue men tjener under gjennomsnittet.

Har mine tvil på om jeg greier å gjøre meg forstått. :)

Lenke til kommentar

Flat skatt er i seg selv veldig lokkende. Det virker rettferdig, og det virker som om det vil gi oss mindre byråkrati.

 

Det som er litt negativt med flat skatt er at staten mister noe av muligheten sin til å lokke med gulerot for å få gjennomført politikken sin gjennom for eksempel reisefradrag, BSU og lignende poster.

Lenke til kommentar

Jeg er i prinsippet svært for tanken om progressiv beskatning. Jeg har dog forståelse for at skattesystemet vårt kan virke tunggrodd og burde kanskje revurderes. Jeg tror ikke flat skatt er løsningen, men jeg kan ikke nok om skattesystemet til å uttale meg om hvordan det burde være.

Lenke til kommentar

Flat skatt vil jo gjøre at utgiftene med å kreve inn skatt (er vel 1kr per 7kr i skatt) noe som gjør at vi får bedre rå, eller kan kutte det av skatten.

 

Og å dele de 200 milliardene(tall av hodet) vi får inn i skatt på 2.5 millioner skattebetalere (tall av løse luften), noe som utgjør 80000 på hver. Så kanskje vi kan trekke fra 5000kr i administrasjon for å kreve skatten inn. Ergo 75000kr til hver, noe som ikke er ille, med mindre man tjener svært dårlig.

Lenke til kommentar

Jeg synes det burde være en noenlunde fast prosenavgift for alle, hvor de med inntekt under så og så mye betalt mindre, mens de med lønningen høyt over gjennomsnittet burde skatte noe mer.

 

Jeg skjønner hvorfor noen mener at de som har mest penger bør skatte mer, men det er da faktisk penger de har tjent selv; og det er ikke den administrerende direktøren i et stort firma sitt ansvar å sørge for at kassamannen på Kiwi lever like godt som han.

Lenke til kommentar
Flat skatt vil jo gjøre at utgiftene med å kreve inn skatt (er vel 1kr per 7kr i skatt) noe som gjør at vi får bedre rå, eller kan kutte det av skatten.

 

Det tror jeg rett og slett ikke på. Progressiv skatt er IKKE vanskelig rent matematisk sett. Det er ekstremt lett å regne ut hvis du har bestått ungdomsskole matematikk.

 

Det som krever byråkrati er fradrag, svart arbeid, særtilfeller og bedrifter med kreativ bokføring.

 

En progressiv skatt er ikke vanskelig matematisk sett, og jeg synes det er tullete å påstå at man vil spare på det. Tvert i mot. Så lenge den er svakt økende (dvs fra 10-40% f.eks og ikke 10-90%) så er den både sosial og rettferdig. Fjern særordninger og fradrag hvis du absolutt vil kutte byråkratiet.

Lenke til kommentar

Saken er at ofte de slemme folkene som tjener mye har også jobbet veldig hardt for å komme til posisjonene de er i. Derimot, de som gjør det dårlig har ofte gitt dank og skapt problemer. Jeg synes absolutt at de som jobber hardt skal tjene mer, men det er også samfunnsøkonomisk fordi støre lønnsforskjeller vil føre til at folk jobber hardere for å komme seg opp i systemet, fordi de har mer å tape hvis de gjør det dårlig.

 

I Norge er forskjellen veldig liten av å ta utdannelse, og det fører til at mange jobber svært dårlig i studiene og på videregående, fordi det teller lite http://studvest.no/nyhende.php?art_id=1602

Dermed, det beste er å ha en blanding mellom krafrtig progressiv skatt og flat skatt, sånn at alle kan nyte livet, men at man tjener på å jobbe godt.

Lenke til kommentar
Artikkel fra i fjor:

http://www.skatt.no/skatt/nyheter_arkiv/en...aler_toppskatt/

 

Prinsippet progressiv beskatning kan vel på mange måter oppfattes som positivt, men slik det er «implementert» i Norge har det lite positiv virkning for samfunnet, og har mange skadevirkninger.

 

Det er vel verdt å få med seg at det er en artikkel fra Skattebetalerforeningen og at de ikke akkurat er uhildet i dette spørsmålet. Hva er de mange skadevirkningene du viser til?

Lenke til kommentar
Jeg synes det burde være en noenlunde fast prosenavgift for alle, hvor de med inntekt under så og så mye betalt mindre, mens de med lønningen høyt over gjennomsnittet burde skatte noe mer.

 

Jeg skjønner hvorfor noen mener at de som har mest penger bør skatte mer, men det er da faktisk penger de har tjent selv; og det er ikke den administrerende direktøren i et stort firma sitt ansvar å sørge for at kassamannen på Kiwi lever like godt som han.

Er vel omtrent slik vi har det ...

 

Artikkel fra i fjor:

http://www.skatt.no/skatt/nyheter_arkiv/en...aler_toppskatt/

 

Prinsippet progressiv beskatning kan vel på mange måter oppfattes som positivt, men slik det er «implementert» i Norge har det lite positiv virkning for samfunnet, og har mange skadevirkninger.

 

Det er vel verdt å få med seg at det er en artikkel fra Skattebetalerforeningen og at de ikke akkurat er uhildet i dette spørsmålet. Hva er de mange skadevirkningene du viser til?

Her lukter det troll, men skal prøve å kommentere seriøst...

 

De har sikkert noe skulte motiver.... Akkurat slik som SSB har her og her. Skattebetalerforeningen driver folkeopplysning, og forstår ikke at de skal være så uhildet i dette spørsmålet.

 

Skadevirkningen ved ett dårlig skatte- og velferdssystem er vel klar: Mindre motivasjon til å yte mer. Har man da en generell forståelse av samfunnsøkonomi vil man se mange skadevirkninger, nesten uansett hvilket arbeidsmarked og samfunn man ser på. I ett allerede presset arbeidsmarked som vi har i Norge så er vel følgene klare, og vil på sett og vis føre til en «ond sirkel». Det vil dessuten også øke motivasjonen for skatteunndragelser, etc.

Endret av nercix
Lenke til kommentar
Det som anser som et virkelig problem er at all varebeholdning i bedrifter og spesielt hos selvstendige næringsdrivende blir tellt som formue.

Jeg jobber på varelager og butikk på et motorsykkel verksted som har drevet i 30 år.

På disse 30 årene så har det ettervert byggd seg opp et ganske stort "restlager", dette kan være artikkler det går en av vært 10 år. Si at vi har 5 slike inne og disse har salgsverdi på 1000 kr, er det da riktig at vi skal betale skatt av disse vært år til de er solgt?

Det resulterer i at den selvstendig næringsdrivende eieren får en meget usansynelig formue men tjener under gjennomsnittet.

Har mine tvil på om jeg greier å gjøre meg forstått. :)

 

For å ta eksempelet ditt, om det går kun 1 eksemplar av den varene over 10år så sier det seg selv at man ikke bør ha mange slike varer på lager og slike varer bør bestilles ved behov. Løsningen er dog enkelt og løser seg ved å gjøre selskapet om til aksjeselskap man får andre skatteregler.

 

Kjører man AS stilles det dog mye større krav til varetelling og det blir så og si umulig å mikse og trikse og drive litt svart ved siden av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...