Gå til innhold

Hvilken har best grafikk, PS3 eller Xbox 360?


Doga

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

PC+PS3 er komboen :p

 

Personlig så mener jeg at PS3 har bedre grafikk foreløpig (ikke revolusjonerende bedre) men det er mest fordi de som utvikler spill til PS3 lager nye grafikkmotorer som tar i bruk maskinvaren, istedenfor å være avhengig av Unreal 3 engine.

 

Dette kommer til å bli pinlig åpenbart for Microsoft i 2009.

Deres taktikk har vært å kjøpe DLC og få flere multiplattformspill

 

Vanskelig å kjempe mot Sonys 10+ egne spillutviklerfirma (Microsoft har vel 1-2)når det gjelder ekslusive spill og nyttigjøring av maskinvaren.

 

Men hvem vet, kanskje kommer det et spill som har en grafikkmotor som skinner som fy på Xbox360.

Lenke til kommentar

Til opplysning, dette er studioene under MGS:

 

Lionhead Studios

Rare Ltd

Spawnpoint Studios

Turn 10 Studios

Xbox Live Productions

Wingnut Interactive

 

E1:

 

Forøvrig har SCE disse studioene:

 

Japan

Japan Studio – Ape Escape, Siren, LocoRoco, Patapon

Team ICO – Shadow of the Colossus, ICO

Clap Hanz – Everybody's Golf, Everybody's Tennis

Polyphony Digital – Gran Turismo

North America

 

Naughty Dog - Crash Bandicoot, Jak & Daxter, Uncharted: Drakes Fortune

Santa Monica Studio – God of War

San Diego Studio – NBA, MLB: The Show

Sony Bend – Syphon Filter

Sony Online Entertainment LLC. – EverQuest

Incognito Entertainment – Warhawk, Twisted Metal

Zipper Interactive – SOCOM: U.S. Navy SEALs

Europe

 

London Studio – SingStar, Eyetoy, PlayStation Home

Studio Cambridge – MediEvil, PlayTV

Studio Liverpool – Wipeout, F1

Guerrilla Games – Killzone

Evolution Studios – MotorStorm, World Rally Championship

Bigbig Studios – Pursuit Force, MotorStorm: Arctic Edge

Endret av Bear^
Lenke til kommentar
PC+PS3 er komboen :p

 

Personlig så mener jeg at PS3 har bedre grafikk foreløpig (ikke revolusjonerende bedre) men det er mest fordi de som utvikler spill til PS3 lager nye grafikkmotorer som tar i bruk maskinvaren, istedenfor å være avhengig av Unreal 3 engine.

 

Dette kommer til å bli pinlig åpenbart for Microsoft i 2009.

Deres taktikk har vært å kjøpe DLC og få flere multiplattformspill

 

Vanskelig å kjempe mot Sonys 10+ egne spillutviklerfirma (Microsoft har vel 1-2)når det gjelder ekslusive spill og nyttigjøring av maskinvaren.

 

Men hvem vet, kanskje kommer det et spill som har en grafikkmotor som skinner som fy på Xbox360.

 

Nå er Unreal 3 engine utviklet for DX9/10 (PC), Xbox 360 og Playstation 3. Selv om en del store titler som Unreal Tournament 3 og Gears Of War 1/2 benytter motoren så er det langt fra den eneste grafikkmotoren der ute. Hverken PS3 eller 360 er oppbrukt og ferdig utviklet så det er ingen grunn til å være bekymret for noen av konsollene. 360en er absolutt ikke "avhengig av Unreal 3 engine" og jeg forstår ikke hvor du får det utsagnet fra.

 

Nå sa vel alle at 2008 skulle være Playstation 3 sitt år og 360en ville falle i grus. Istedet ble 2008 nok et rekordår for Microsoft men vi kan vel ønske Sony lykke til med 2009. Personlig tror jeg ikke noen år blir "Playstation 3 sitt år", men lykke til.

 

Hva du mener med at taktikken til Microsoft har vært å "kjøpe DLC og få flere multiplatformspill" må du forklare nærmere for den setningen klarer jeg ikke få noe fornuftig ut av. Du vet at DLC er noe KUNDENE kjøper, ikke Microsoft?

 

Ang. utvikling så har du speilvendt virkeligheten. Sony sliter enda med at PS3 er vanskeligere å få god ytelse ut av enn 360en. Det er bla derfor 360en ofte er lead platform på multiplatform-spill og ofte har marginalt bedre kvalitet enn det samme spillet på PS3.

Sony ikke hatt så mange fantastiske eksklusive titler enda og noen har tatt ganske lang tid (Gran Turismo 5 f.eks).

Microsoft har primært et spillselskap (Microsoft Game Studios), men de subsidierer og støtter en rekke utviklerhus, deriblant Epic Games (Gears Of War), Turn 10 Studios (Forza Motorsport) og Bungie (Halo 3). Så det er nok ikke Sony det er "vanskelig å kjempe mot", men omvendt, Sony sliter med hard konkurranse fra Microsoft. Det er også verd å huske at Microsoft er et enormt selskap i global økonomisk sammenheng og ca 5 ganger større enn Sony.

Endret av thklinge
Lenke til kommentar

Bungie utviklet Halo fordi de var et studio under MGS men så kjøpte Bungie seg ut av MGS for en tid tilbake siden. Bungie er nå et individuelt selskap men har signert utgivelseskontrakt med MGS noe som medfører at selv om de er selvstendige er de og knyttet til MGS.

 

thklinge, ikke vondt ment men jeg tror du må sette deg litt mer inn i funksjonaliteten og historien til de forskjellige studioene. F.eks Gears of War serien er X360 ekslusiv fordi Epic Games, som forøvrig er et privateid selskap, har signert utgiverkontrakt med MGS. Ettersom MGS står som utgiver er det naturligvis X360 ekslusivt. Samme med Alan Wake, det er produsert av det finske privateide selskapet Remedy og var opprinnelig planlagt å komme til PS3 og men etter at MGS signerte utgiverkontrakt med Remedy ble PS3 versjonen kanselert.

 

Jeg mistenker at Gears of War er X360 ekslusivt fordi Epic Games hadde veldig lite å velge mellom. PS3 var ikke ute når utviklingen startet. Så Epic trengte utgiver og de trengte platform å utvikle på. Though choice.

 

Vet du hva MS gir disse studioene? En utgiver. Små uavhengige studioer som Epic og Remedy har ikke egene utgiverstudioer under seg som f.eks Ubisoft eller EA har, dermed trenger de søte avtaler for å få spillene sine ut.

Lenke til kommentar

"Nå er Unreal 3 engine utviklet for DX9/10 (PC), Xbox 360 og Playstation 3. Selv om en del store titler som Unreal Tournament 3 og Gears Of War 1/2 benytter motoren så er det langt fra den eneste grafikkmotoren der ute. Hverken PS3 eller 360 er oppbrukt og ferdig utviklet så det er ingen grunn til å være bekymret for noen av konsollene. 360en er absolutt ikke "avhengig av Unreal 3 engine" og jeg forstår ikke hvor du får det utsagnet fra. "

 

Med metacritic som referanse...de store ekslusive spillene til Xbox360; GeoW1, GeoW2 og Mass Effect bruker UE3. Unntakene blir Fable2, HaloWars og Halo3. (L4D bruker source, og ikke en ekslusiv grafikkmotor)

Ellers så florerer det med multiplattform UE3 spill: Bioshock, RainbowsixVegas, DeadSpace,Brothers in Arms3, UT3 og Mirrors edge. Og andre multiplattformspill med sine egne motorer (GTA4, ElderScrolls/Fallout3, COD4, Dead Rising)

 

PS3 sine store ekslusive med egne motorer: MGS4, LBP, Killzone2, Motorstorm/1og2, RFOM1/RFOM2/Ratchet&Clank, Warhawk, Uncharted, Valkyria Chronicles og kommende Infamous. Og....tada...ingen store ekslusive spill som bruker UE3.

 

Kan godt moderere påstanden min til "Xbox360 er ganske mye mer avhengig av UE3, enn PS3"

 

"Hva du mener med at taktikken til Microsoft har vært å "kjøpe DLC og få flere multiplatformspill" må du forklare nærmere for den setningen klarer jeg ikke få noe fornuftig ut av. Du vet at DLC er noe KUNDENE kjøper, ikke Microsoft?"

 

Igjen med metacritic som referanse så kan man se på listen at Sony har nå overgått Microsoft med ekslusive spill (noe som ikke er rart med tanke på listen som Bear^ postet). Og at Microsoft måtte betale for å få GTAIV DLC, Fallout3 DLC, TombRaider DLC innser ser vel de fleste...noe som er en lur taktikk når man ikke kan konkurrere i å lage flest spill.

 

"Nå sa vel alle at 2008 skulle være Playstation 3 sitt år og 360en ville falle i grus. Istedet ble 2008 nok et rekordår for Microsoft men vi kan vel ønske Sony lykke til med 2009. Personlig tror jeg ikke noen år blir "Playstation 3 sitt år", men lykke til."

 

Nå har det seg slik at jeg går hvor spillene er. Ingen tvil om at 2008 var PS3 sitt år...spillmessig (i antall og etter min mening kvalitet). Og det samme blir det med 2009. Salget bryr jeg meg slett ikke om da jeg ikke tjener penger på salg av PS3.

Lenke til kommentar
"Nå sa vel alle at 2008 skulle være Playstation 3 sitt år og 360en ville falle i grus. Istedet ble 2008 nok et rekordår for Microsoft men vi kan vel ønske Sony lykke til med 2009. Personlig tror jeg ikke noen år blir "Playstation 3 sitt år", men lykke til."

 

Nå har det seg slik at jeg går hvor spillene er. Ingen tvil om at 2008 var PS3 sitt år...spillmessig (i antall og etter min mening kvalitet). Og det samme blir det med 2009. Salget bryr jeg meg slett ikke om da jeg ikke tjener penger på salg av PS3.

Det er kanskje et poeng i å bry seg om salget, da det viser at flere personer synes PS3 sine eksklusive spill er crap. Det er et fåtall av spill jeg har giddet å skaffe meg til PS3, resten er regelrett uinteressante. Som eier av begge konsollene kan jeg også si at multiplattform spill bør kjøpes til 360 pga. DLC og xbox-live's funksjoner. 2008 var virkelig ikke PS3 sitt år.

Lenke til kommentar
Med metacritic som referanse...de store ekslusive spillene til Xbox360; GeoW1, GeoW2 og Mass Effect bruker UE3. Unntakene blir Fable2, HaloWars og Halo3. (L4D bruker source, og ikke en ekslusiv grafikkmotor)

Ellers så florerer det med multiplattform UE3 spill: Bioshock, RainbowsixVegas, DeadSpace,Brothers in Arms3, UT3 og Mirrors edge. Og andre multiplattformspill med sine egne motorer (GTA4, ElderScrolls/Fallout3, COD4, Dead Rising)

 

PS3 sine store ekslusive med egne motorer: MGS4, LBP, Killzone2, Motorstorm/1og2, RFOM1/RFOM2/Ratchet&Clank, Warhawk, Uncharted, Valkyria Chronicles og kommende Infamous. Og....tada...ingen store ekslusive spill som bruker UE3.

 

Kan godt moderere påstanden min til "Xbox360 er ganske mye mer avhengig av UE3, enn PS3"

 

Forventer du at Epic Games skulle bruke en oh so ny engien for Gears of War 1 og 2? De sitter på en av industriens mest avanserte motorer per dags dato. Samt at Unreal Engien er ikke noe ekslusiv motor til X360, men teknologien som Unreal kjøre på ligger mye tett opp til teknologien i X360 og er forholdsvis lett å få til å kjøre på X360 når den funker godt på en PC.

 

Mass Effect ble utviklet ekslusivt til X360 av Bioware. Som Epic Games var Bioware et privateid firma, men som kjent ble Bioware kjøpt opp av EA for en tid tilbake siden.

 

Som du ser er ikke UE3 en ekslusiv motor til X360 og du finner den til flere spill både til PC og X360. At selskapet bak motoren foretrekker å bruke den motoren når de utvikler spill til X360 er jo ikke rart. Og at Bioware brukte UE3 til Mass Effect er heller ikke rart, UE3 er en fenomenal god motor og veldig åpen for modifisering. I tilegg trenges det ikke mye for å få den til å kjøre på X360.

 

At Sony's inhouse utviklere kjører på hjemmelagete motorer har vel mer å gjøre med kostnader enn noe annet. Å kjøpe UE3 engien for deretter å modifisere den til å fungere til PS3 er en tidkrevende oppgave som koster mye penger. Derfor like greit å utvikle sin egen motor for å kjøre spillene. Forøvrig veldig dårlig sammenligning at du tar med Motorstorm til PS3 men unnlater å legge med Forza 2 til X360. Er du ikke opptatt av nøyanserte innlegg?

Lenke til kommentar
Chat, invite og party chat for dem som har gold. Er det jeg ser på som bedre på 360 av live funksjonene.

 

Ja.. Det der live argumentet begynner virkelig å bli syltynt. Live har et bredere tilbud for online tjenester men likevel er det faktisk mulig å gjøre det meste av dette på ps3 og.

 

Som jeg ser det har Live stagnert veldig i det siste, med ps3 pustanes rett opp i nakken.

 

Vil si det grunnleggende tilbudet er så å si det samme mellom konsollene. Enten må Live gå 'freebie', eller så må de legge til noe nytt på live, som kan gi ett friskt pust til den ellers grådige atmosfæren som i dag distingverer tjenesten.

 

Som det er nå ser jeg ingen grunn til å kunne gi xbox360 og live 'tommelen opp' fremfor ps3. Playstation Network er først og fremst gratis. Med knall tjenester som Home, matchmaking og textchat er det snakk om en betydelig nytteverdi denne konsollen innehar rett fra butikkhyllen, uten det noen kan opfatte som skjulte kostnader.

 

Live koster jo 500 i året. Kanskje ikke hele verden for mannen i gata, men for den bevisste, prinsippielle forbruker er det sikkert og visst at det er et mindre irritasjonsmoment.

Lenke til kommentar

Da må det ha gått ned i pris ganske nylig. Er ikke lenge siden jeg fornyet mitt abbo. og da kostet det 500,-

 

Synes det uansett er fjollete å måtte betale for noe så grunnleggende som online play, enten det er 500 eller 300 det er snakk om. Pengesummen er kun symbolsk slik jeg ser det.

Endret av Ramsey
Lenke til kommentar
Vil si det grunnleggende tilbudet er så å si det samme mellom konsollene. Enten må Live gå 'freebie', eller så må de legge til noe nytt på live, som kan gi ett friskt pust til den ellers grådige atmosfæren som i dag distingverer tjenesten.

Tilbudet på Xbox Live er vel merkant større når man også tar med innholdet av DLC.

Hva er det pengene fra Xbox Live Gold går til? Hadde innholdet av DLC i Xbox Live og ekslusiver vært like stort uten disse pengene? Pengene for å drive PSN må komme fra et sted og det koster mer å ha DLC på PSN, som vel tildels kan forklare grunnen til et svakere innhold der selv enkelte spill demoer som kommer ut på Xbox Live ikke kommer ut på PSN.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...