Gå til innhold

Hvilken har best grafikk, PS3 eller Xbox 360?


Doga

Anbefalte innlegg

PS3 er jo en langtidsinvestering. Den er ment til å eksistere sammen med neste xbox. det blir lenge til du ser et PS3 spill som utnytter 100%. Mener å huske at levetiden er satt til ca 10 år på markedet.

 

 

 

Tja? Man kan jo alltids vente at neste xbox da vil få satt så god rot at når nye Ps4 kommer har den veldig få kunder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I lolled. :D

 

 

PS3 er en langtidsinvestering? Så spillutviklere lager spillene 50% dårligere med vilje? Killzone 2 kunne hatt fotorealistisk grafikk, men siden neste generasjon Xbox ikke er gitt ut enda så bare justerte de ned grafikken før det ble vist offentlig? Yeah right.

 

Med tiden vil nok spillene bli råere på både 360en og PS3en, når utviklere blir enda flinkere til å utnytte hardwaren. Men at PS3en skal kunne konkurrere mot neste generasjon Xbox tror ikke Sony på selv engang.

Lenke til kommentar
...even on the heaviest load were coming up to about 60%

 

Så når spillet krever absolutt mest av PS3en så bruker den altså bare 60%, det er for lite. Under vanlige forhold ligger den vel bare rundt 30-50%. Det er i saken framstilt som positivt at et så "rått" spill bare bruker 60% av kapasiteten til PS3en, men det sier samtidig at konsollen er svært vanskelig å utnytte effektivt.

Lenke til kommentar
I lolled. :D

 

 

PS3 er en langtidsinvestering? Så spillutviklere lager spillene 50% dårligere med vilje? Killzone 2 kunne hatt fotorealistisk grafikk, men siden neste generasjon Xbox ikke er gitt ut enda så bare justerte de ned grafikken før det ble vist offentlig? Yeah right.

 

Med tiden vil nok spillene bli råere på både 360en og PS3en, når utviklere blir enda flinkere til å utnytte hardwaren. Men at PS3en skal kunne konkurrere mot neste generasjon Xbox tror ikke Sony på selv engang.

 

Jeg har ikke sagt noe som helst om hvorfor de ikke utnytter PS3 fullt ut. Jeg har ikke sagt at det er med vilje heller. Det jeg sier er at PS3 er laget for å kunne håndtere spill flere år etter den er kommet ut. Og ja, den må konkurrere mot neste xbox, slik PS2 måtte konkurrere mot xbox360 en god stund. Igjen så har jeg ikke sagt noe som helst om å overgå neste xbox, men det enkle faktum at PS3 og neste xbox vil være på samme marked om noen år.

Lenke til kommentar
Tror nok MS har planer om engang gjøre seg penger på konsollbussinessen deres. Det har de ikke gjort sålangt, og det blir ikke inntekter av å pøse enda en underpriset Xbox på markedet. Så bare glem noen nye konsoller på minst 3-4 år.

 

 

Nå er det lenge siden Microsoft begynnte å tjene på 360en da. Selv Sony er ikke så altfor langt fra å begynne å tjene penger på hver solgte PS3, noe de sikkert ser fram til.

Lenke til kommentar
Tror nok MS har planer om engang gjøre seg penger på konsollbussinessen deres. Det har de ikke gjort sålangt, og det blir ikke inntekter av å pøse enda en underpriset Xbox på markedet. Så bare glem noen nye konsoller på minst 3-4 år.

 

 

Nå er det lenge siden Microsoft begynnte å tjene på 360en da. Selv Sony er ikke så altfor langt fra å begynne å tjene penger på hver solgte PS3, noe de sikkert ser fram til.

Åja? Bevis? Og jeg tenker ikke på spillsalg, men selve konsollen.

Lenke til kommentar

Techspot.com - Microsoft makes tiny profit on Xbox 360 hardware (20. november 2006).

 

1up.com - Xbox 360 Making a Profit on Unit Sales? - (27. november 2006).

 

Microsoft Trims Xbox 360 Manufacturing Costs by 40%. (20. november 2006)

 

 

Det er for konsollen alene. Xbox 360 holder hus under Microsofts "Entertainment and Devices Division", som inkluderer Xbox 360, spill til Xbox og PC, Zune mediaspilleren og diverse TV-basert hardware. Den avdelingen hadde første overskudd i første finanskvartal 2008. 6,48 milliarder dollar i pluss faktisk. Hovedårsaken til overskuddet var takket være 360en, med økt salg og fortjeneste over hele linja, både spill, hardware og ekstratustyr.

 

Gamasutra - News - Microsoft's Xbox 360 Division sees Q2 profit

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Nå går dere OT igjen. Jeg er ikke interessert i å la tråden utvikle seg til en ny konsollkrig. Trådens tema er konsollenes grafikk, ikke hva selskapene har i fortjeneste eller når de neste konsollene kommer ut. Flere innlegg ut over tema risikerer å bli fjernet fra tråden.

 

(Ikke kommenter dette innlegget i tråden, reaksjoner på moderering taes via PM)

Lenke til kommentar
...even on the heaviest load were coming up to about 60%

 

Så når spillet krever absolutt mest av PS3en så bruker den altså bare 60%, det er for lite. Under vanlige forhold ligger den vel bare rundt 30-50%. Det er i saken framstilt som positivt at et så "rått" spill bare bruker 60% av kapasiteten til PS3en, men det sier samtidig at konsollen er svært vanskelig å utnytte effektivt.

 

 

Altså, en spill konsoll er mer en en ting. Jeg kan tenke meg at cell prosessoren har mer potensiale, men jeg er imponert over hvor god(god og god fru blom) grafikk de får ut av de svake gpuene de bruker. Om jeg ikke tar helt feil har xenos(xbox 360 sin gpu) 40 unified shadere noe som tilsvarer et ati hd 3470 kort(selv om disse kalles stream prosessors kan det nok sammenlignes) med høy båndbredde.

 

Men en ting er sikkert, ps3 ekslusive spill utnytter alt av konsollen, det er alltid en flaskehals et eller annet sted.

Lenke til kommentar
Tøys - selve 360'en taper MS på, mens spill og overpriset ekstrautstyr veier opp for tapet.

 

Så du mener tre forskjellige nyhetssider rett og slett bare lyver til leserne sine? Ikke vær en tulling. Se logisk på det, det som var en skikkelig rå PC i 2006 går for småkroner på Finn.no idag. Innkjøpsprisen på komponentene i 360en går samme veien så at MS tjener gode kroner på hver solgte konsoll er hevet over enhver tvil.

Lenke til kommentar

At gammel hardware ikke er verdt noe idag har ingenting med produksjons kostnadene å gjøre. Det har nok blitt litt billigere å produsere xoboxen nå som cpu og gpu er 65 nm(orginalt 90 nm) og edram er 80 nm. Men resten er det samme.

 

De selger fortsatt samme gammle hardware, bare litt krympet.

Lenke til kommentar

At gammel hardware koster mindre har ALT å si. 360en er jo bygd med "gammel hardware" og derfor går produksjonskostnaden ned etterhvert som tiden går! GPUen er ikke noe råskinn lenger, derfor må MS betale mindre for at ATI skal produsere den. Slik er det med alle komponentene i boxen. I tillegg har de hatt 4-5 revisjoner av hardwaren og forenklinger i layout på hovedkort og mer effektiv produksjon kutter også kostnader. MS lærer mange triks av å lage spillekonsoller i årevis.

 

Produksjonskostnaden går helt 100% udiskutertbart ned, og dermed går profittmarginen opp.

Lenke til kommentar
Altså, en spill konsoll er mer en en ting. Jeg kan tenke meg at cell prosessoren har mer potensiale, men jeg er imponert over hvor god(god og god fru blom) grafikk de får ut av de svake gpuene de bruker. Om jeg ikke tar helt feil har xenos(xbox 360 sin gpu) 40 unified shadere noe som tilsvarer et ati hd 3470 kort(selv om disse kalles stream prosessors kan det nok sammenlignes) med høy båndbredde.

Xenos har 48 shader ALU's og med samme regnestykket der 3470 får 40 SP får Xenos 240 SP. Hver av Xenos sine ALU'er kan kjøre 4 vector og 1 scalar operasjoner per syklus slik at 48*5=240. Men shader ALU konfigrasjonen og arkitekturen forøvrig er ganske anderledes fra PC GPU'ene til ATi.

 

 

 

Det går ned, det er klart. Men det er fortsatt den samme hardwaren. Det blir nok ikke betydelige forskjeller før alt samles på en brikke.

Det har nok vært betydelig kostnad reduksjon med å krympe og "trimme av" alle 3 chipene samt utbedringer i chip prosessen. Dette igjen setter også ned kravene til kjøling og strømforsyning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...