Gå til innhold

Hvilken har best grafikk, PS3 eller Xbox 360?


Doga

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke hvor mye billigere det er å produsere xbox 360 nå enn før. Men det er ikke sammenlignbart med å selge en gammel pc på finn. Fordi det eneste man kan gjøre for å få ned kostnadene er å krympe brikkene(og svakere psu). Mens gamle pcer kan bli erstattet med mer effektive arkitekturer og små forandringer i arkitekturen, noe de ikke kan gjøre med en xbox.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Herrejesus.. Komponentene blir billigere som en direkte følge av at det ikke lenger er det nyeste og råeste på markedet. Random eksempel: En GPU-brikke fra AMD kan fort ha et prisfall på flere tusen kroner fra launch til et år senere. GPUen er helt 100% nøyaktig den samme, både i funksjon og utseende, men siden den ikke er nyest og råest lenger så koster den mindre. Sånn er det bare, generellt prisfall. I tillegg blir produksjonsprosessene mer effektive og raskere, det har vært gjort flere endringer på hovedkortene med kostnad og strømbesparelse i sikte, summa summarum så har en Xbox 360 blitt veldig mye billigere å produsere nå idag kontra da den var ny og dermed tjener Microsoft penger for hver konsoll solgt.

 

Ontopic så har det vel alltid vært kjent at GPUen i 360en er råere enn i PS3 og PS3 må derfor bruke SPEs for å kompensere. Det gjør utviklingen vanskeligere, og spillene må lide. Det er her jeg mener Sony gjorde den største feilen. Siden det er så vanskelig å få kraften ut av PS3en vil det bare være noen få Sony-backede eksklusive titler som virkelig får presset det beste ut av konsollen. Man skulle vel tro at det viktigste på en spillekonsoll var at det var lett å få bra spill på den?

Lenke til kommentar
Herrejesus.. Komponentene blir billigere som en direkte følge av at det ikke lenger er det nyeste og råeste på markedet. Random eksempel: En GPU-brikke fra AMD kan fort ha et prisfall på flere tusen kroner fra launch til et år senere. GPUen er helt 100% nøyaktig den samme, både i funksjon og utseende, men siden den ikke er nyest og råest lenger så koster den mindre. Sånn er det bare, generellt prisfall. I tillegg blir produksjonsprosessene mer effektive og raskere, det har vært gjort flere endringer på hovedkortene med kostnad og strømbesparelse i sikte, summa summarum så har en Xbox 360 blitt veldig mye billigere å produsere nå idag kontra da den var ny og dermed tjener Microsoft penger for hver konsoll solgt.

 

Ontopic så har det vel alltid vært kjent at GPUen i 360en er råere enn i PS3 og PS3 må derfor bruke SPEs for å kompensere. Det gjør utviklingen vanskeligere, og spillene må lide. Det er her jeg mener Sony gjorde den største feilen. Siden det er så vanskelig å få kraften ut av PS3en vil det bare være noen få Sony-backede eksklusive titler som virkelig får presset det beste ut av konsollen. Man skulle vel tro at det viktigste på en spillekonsoll var at det var lett å få bra spill på den?

 

 

Herrejesus til deg og! Hvorfor tror du produsentene kommer med nye arkitekturer og nye brikker? Fordi ytelse per krone de bruker på produksjon skal bli større. Det kan de ikke med konsoller. Derfor synker ikke prisene som på pc markedet.

 

Og spe'ene blir nok ikke brukt til å gjøre en del av jobben til gpuen. De blir nok ikke brukt noe særlig siden 360 ikke har det og det må nok gjøres store forandringer i motoren for å bruke de til noe fornuftig.

Lenke til kommentar

Prisene synker kanskje ikke som PC-markedet men det blir utvilsomt billigere etterhvert som tiden går. Vet ikke hvordan jeg skal få sagt det klarere, men prisen på produksjonen og komponentene går nedover. Det er nettopp derfor 360en kostet mer å produsere enn utsalgsprisen da den var ny, mens den siden nov. 06 har vært billigere å produsere enn utsalgspris, dermed selger de hver eneste konsoll med profitt.

 

Nå er dette en sammenligning mellom PS3 og 360, ikke multiplatformtitler generellt. Faktum er at alle stor-titlene til PS3 som Killzone 2, og sikkert endel multiplatform også bruker SPEene for å kompensere for en svakere GPU.

Lenke til kommentar

Bullshit at GPU'n i PS3 er svakere. Fatter ikke hvordan noe sånt er blitt en standardoppfatning i industrien.

 

"PS3 har sterkere CPU, derfor må 360 ha sterkere GPU", virker det som alle tror.

 

Det folk ikke skjønner er at i realiteten er forskjellen mellom PS3 og 360 like stor som forskjellen mellom 360 og Wii.

Lenke til kommentar

Fra Jason Booth, en multiplatform spillutvikler som bla har jobbet for Harmonix:

 

"Fill rate is one of the primary ways to measure graphics performance - in essence, it's a number describing how many pixel operations you can perform. The fill rate on the PS3 is significantly slower than on the 360, meaning that games either have to run at lower resolution or use simpler shader effects to achieve the same performance. Additionally, the shader processing on the ps3 is significantly slower than on the 360, which means that a normal map takes more fill rate to draw on the ps3 than it does on the 360. And I'm not talking about small differences here, we're talking roughly half the pixel pushing power."

Lenke til kommentar
Det folk ikke skjønner er at i realiteten er forskjellen mellom PS3 og 360 like stor som forskjellen mellom 360 og Wii.

 

I realiteten altså? Ikke bare i teorien? Når skal vi få se denne forskjellen da? Når utviklerene endelig blir smarte nok til å skjønne hvordan man skal utnytte denne fremtidsmaskinen? Da kan de vel løse midtøstenkonflikten og finne kuren for kreft i samme slengen.

Lenke til kommentar
Det folk ikke skjønner er at i realiteten er forskjellen mellom PS3 og 360 like stor som forskjellen mellom 360 og Wii.

 

Dette er kanskje det verste jeg har lest selv på dette forumet.

 

Selv om at Only Chaos tydeligvis har misforstått ett par ting når det kommer til xbox 360 og ps3 så tror jeg ikke du bør skrike så høyt. Du poster jo værre ting ca 1 gang i timen.

Lenke til kommentar
Fra Jason Booth, en multiplatform spillutvikler som bla har jobbet for Harmonix:

 

"Fill rate is one of the primary ways to measure graphics performance - in essence, it's a number describing how many pixel operations you can perform. The fill rate on the PS3 is significantly slower than on the 360, meaning that games either have to run at lower resolution or use simpler shader effects to achieve the same performance. Additionally, the shader processing on the ps3 is significantly slower than on the 360, which means that a normal map takes more fill rate to draw on the ps3 than it does on the 360. And I'm not talking about small differences here, we're talking roughly half the pixel pushing power."

RSX og Xenos har ganske lik fillrate og det er også tullprat at fillrate begrenser shaders. Men det er ikke tullprat at Xenos er en overall kraftigere GPU og at utviklerene må ofte ty til SPE'ene på PS3 for å kompensere for en svakere og mindre fleksibel GPU.

 

Her er en kommentar fra en utvikler på forumet til Beyond3D:

"Complaining about having to pre-cull geometry on the SPU before sending to the GPU... The fact that the Cell is good at that should be listed as a strength, but he cites it as a weakness because he does not want to spend the effort to tap that performance."

 

Normally i would agree with you. In this case though it's not a strength, its a requirement because you have to do it to help the PS3 keep pace with the 360. Remember as well, we already lose one spu to redundency, and another to Sony. We're left with 6, but now we need to spend some of those to help the rsx. I'd far prefer using spu's for full cloth sim on all characters, collision code, animations, etc. I don't mind learning new hardware, me and others do it all the time.

 

Our shaders are very expensive. But then again, they look really good, and that's what nex gen is all about We can optimize them some more (we have already), but optimized shaders would still run faster on 360. Porting is not so much the problem in this case as is the rsx's unwillingless to deal with verticies. If you read the rsx docs, they are pretty much saying "please, please, please don't send verticies to rsx". The whole reason for using spu's is to do backface culling on all your verts first, that way you can send a smaller subset of verts to the rsx to get around its limited vertex processing. The rsx can backface cull them itself of course, and this does cut out pixel shader computation, but it still must run thru the vertex shader, which means it still must incur the one cycle penalty per vert input which brings rsx to its knees.

 

In the end my beef is with the PS3 gpu which I still feel is disappointing compared to the 360's. I have no beef with Sony or the PS3 itself. To make a nex gen game that looks of gears of war quality needs three things. Great shaders, more geometry, and lots of lookup maps. RSX has a hard time with all of those. It seems like an odd choice to me to go head to head with 360.

 

RSX sine 48 kombinerte math og texture-adress ALU's + 8 vertex shader ALUs er ikke like kraftige som Xenos sine 48 math ALU's + 16 texture-adress ALUs.

RSX kaster også bort en del ytelse med at shader ALU'ene i snitt vil bare være i full bruk i 60% av tiden, mens Xenos med sitt unified shader arkitektur vil utføre kode mer effektiv med å tildele ALU'ene til å utføre pixel eller shader operasjon etter arbeidsmengde og type, som gir 50-60% ekstra ytelse. Dynamic branching ytelsen er overlegen på Xenos. Dette er mer eller mindre en "tacked-on" funksjon på RSX som ikke er til mye bruk.

 

Xenos har også en fordel i texture ytelse med sine 16 texture-adress ALU's + 16 vertex fetch units (unfiltered / point sample units) mot RSX sine 24 TMU's, og i ROP ytelse er Xenos ganske overlegen med ROPene plassert i eDRAM brikka med en 256GB/s båndbredde.

I tillegg til dette er også Xenos flere funksjoner med ting som memexport, tesselator, mulighet for flere shader instruksjoner per rendering pass etc.

Lenke til kommentar

MS får få noen utviklere til å virkelig tyne xenos slik at vi får se hva den er god for. For per i dag er det kun på mp spill at xbox 360 er en tanke bedre. I forhold til eksklusiver så har vel ps3 en tanke bedre grafikk, med en svakere GPU. Men det blir min subjektive mening.

Lenke til kommentar

Man kan dog ikke se utelukket på GPU'ene da dette er bare en del i designet. PS3 har en masse flyttall ytelse og fleksibilitet i SPE'ene som kan bistå med ting som mer tradisjonelle CPU'er ikke er god på. Killzone 2 er et bra eksempel der SPE'ene tar for seg post-processing effektene som DOF, motion blur og effekten der våpnet du holder i ser nærmest pre-rendered ut. Så bedre grafikk med svakere GPU er mulig.

Tiden vil nok vise.

Lenke til kommentar
Man kan dog ikke se utelukket på GPU'ene da dette er bare en del i designet. PS3 har en masse flyttall ytelse og fleksibilitet i SPE'ene som kan bistå med ting som mer tradisjonelle CPU'er ikke er god på. Killzone 2 er et bra eksempel der SPE'ene tar for seg post-processing effektene som DOF, motion blur og effekten der våpnet du holder i ser nærmest pre-rendered ut. Så bedre grafikk med svakere GPU er mulig.

Tiden vil nok vise.

 

Jeg trodde generell prosessor ytelse var mest fleksibel.

 

http://media.xbox360.ign.com/articles/617/...mg_2812330.html

3x "general purpuse performance"

 

http://media.xbox360.ign.com/articles/617/...mg_2812369.html

 

Trodde spuene var lite fleksible jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...