Gå til innhold

Hvilken har best grafikk, PS3 eller Xbox 360?


Doga

Anbefalte innlegg

Først og fremst må jeg få presisere at jeg absolutt ikke vil starte en fanboykrig her! :)

 

Grafikk er ikke så viktig for meg, men jeg og et par andre spilte nettopp gjennom Resident Evil 5 på Xbox 360, og jeg kommenterte et sted at vannet så meget bra ut, hvorpå jeg fulgte opp med at spillet må se enda bedre ut på PS3 siden den visstnok er en kraftigere maskin. Da sa en av de andre at det er absolutt ikke sikkert, siden PS3 spill bare bruker 1/3 av potensiell hardwarepower. Da er i grunnen mitt spørsmål, stemmer forrige påstand eller er det bare tull? :p

Er det forskjell på grafikken i spill utgitt på begge plattformer, hvis ja, hvor stor?

 

Har ikke oppdatert meg selv så mye på den nyeste generasjonen, men vet med sikkerhet at PS3 blir mitt valg på grunn av noen spill, deriblant MGS4.

 

På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har ikke oppdatert meg selv så mye på den nyeste generasjonen, men vet med sikkerhet at PS3 blir mitt valg på grunn av noen spill, deriblant MGS4.

Er ikke valget tatt?

 

Jovisst, men det har ikke noe med spørsmålet å gjøre :)

 

Ville bare få klarhet i om PS3 ikke utnyttes til det maksimale.

Lenke til kommentar

Xbox 360 har hatt best grafikk i de fleste multiplattform spill, selv om at forskjellene av å til er så små at man må se disse comparison videoene for i det hele tatt klare å se forskjellen.

Ps3 har derimot hatt en del eksklusiver som i mine fanboy øyne overgår grafikken på xbox 360's best grafiske spill.

 

Konklusjon er da at xbox 360 i snitt har hatt bedre grafikk, på grunn av gode utviklingsverktøy og det faktum at xbox 360 har vært lead plattform på multiplattform spill.

Ps3 har vist sitt potensiale i spill som uncharted, uncharted 2 som snart kommer, killzone 2 og Mgs4. Ps3 har høyere potensiale for grafikk.

Lenke til kommentar

Kommer helt an på spillene, og hva slags oppsett du har, synes jeg. Ingen tvil om at xbox gruser ps3 på multiplatform- titler, og at det unektelig ser penere ut på en analog tv samme hva du gjør, på grunn av anti- aliasing filtere gjennomført fra toppen av.

 

Men dybden på noen titler, fysikken på KZ2, Flower, sånne ting - eller online ytelsen på GT5, WipeoutHD osv. ..Der har ps3 overtaket. Samme når det gjelder HD oppløsning. Bare en komplett fanboy klarer å spille WipeoutHD og si at det ikke er noe spesielt som foregår her.

 

Så for meg som blir sprø av xbox- tåka (den dynamiske cut- offen), og gjerne ser på så hakkete kanter hvis det betyr større dybde - så er ps3 definitivt best (på SD også), og legger lista for konsoll- spill veldig høyt - plutselig er det mulig å simulere fysikk i real- time, eller å lage mer komplekse grafikk- operasjoner enn du kunne gjort på et grafikk- kort via OpenGL eller DirectX.

 

Men xbox har vært sjef når det gjelder utviklingsverktøy og tilrettelegging for kjapp utvikling av titler med et veldig bra nivå. Det samme tar gjerne mer tid på ps3, og krever mer utvikling fra grunnen av. Så.. større potensiale, men det betyr ikke at det er bedre uansett, selvsagt.

 

Allikevel - når det blir mer akseptabelt å utvikle for parallelle løsninger, og dsp assisterte algoritmer blir mer normalt, så kommer vi helt til å se hvor langt frem ps3en faktisk er. Det dukker for eksempel opp ARM- baserte netbooks snart - og selv om ikke det blir mulig å faktisk programmere instruksjonssettet på dem for brukere, slik som det er på ps3en, så blir det vanskelig å argumentere for noe annet enn at slike spesialiserte maskiner kommer til å ta over PC markedet, og at den fullstendig generelle program- utføringen på x86 ikke har noe for seg lenger. Eller at ytelsen på x86 har nådd et definitivt tak, i og med at prosessorene ikke kan kjøre kjappere. Slik at den neste ytelses- barrieren blir brutt med parallelle løsninger og en annen organisering av hardvare.

 

Forøvrig er det avsindig artig å programmere SIMD fra bunnen av :p,.. istedet for å bare vite at det er de prinsippene du bruker via diverse instruksjonssett. For eksempel - du kan gjøre mye artig med OpenGL - men hvis du skal lage effekter og transformasjoner det ikke finnes noen instruksjoner for - eller gjøre effekter som blir litt mer kompliserte - så stopper det opp. Med en slik arkitektur som ps3en introduserer kan du lage generelle løsninger i relativt høynivå språk som ikke har de begrensningene. Modeller som blir gradvis forandret av en kompleks fysikk- algoritme.. ikke noe problem. Mens det samme på en tradisjonell rigg med 3d kort og prosessor separat blir en veldig kompleks programmering som involverer mye optimisering og stor kostnad på flytting av minne mellom modulene, osv.

 

Helt spesifikt - du kan gjøre transformasjoner på minneområdene på grafikk- kortet. Slik at du kan lage, for eksempel, en speile- effekt ved å kopiere og snu matrisene, og så legge på en annen effekt. Men hvis du ønsker å gjøre større forandringer på objektene du har laget, må du begynne å gjøre forandringer med prosessoren, og så tegne objektene om igjen. Og da blir det for seint. Slik at de mest komplekse fysikk- simuleringene du kommer til å få på en PC vil bli gjennom GPGPU kort, der du gjør slike operasjoner direkte på skjermkortet, via et skreddersydd instruksjonssett med diverse begrensninger, for å offloade fra CPUen.

Lenke til kommentar
Konklusjon er da at xbox 360 i snitt har hatt bedre grafikk, på grunn av gode utviklingsverktøy og det faktum at xbox 360 har vært lead plattform på multiplattform spill.

Forskjellene er selv idag langt ifra alltid så ubetydelige og det vil fremdeles være forskjeller da det er veldig vanskelig å få et spill til å kjøre helt likt på to ulike arkitekturer med forskjellige styrker og svakheter. Selv om forskjellene har blitt mindre vil jeg tro at Xbox360 vil forsette med å trekke det lengste strået flest ganger i multiplattform spill da det å få PS3 utgaven av spillet opp på nivå med Xbox360 vil alltid kreve mer anstrengelse. En kostnad utviklerene fort kan velge å spare inn på.

 

Ps3 har vist sitt potensiale i spill som uncharted, uncharted 2 som snart kommer, killzone 2 og Mgs4. Ps3 har høyere potensiale for grafikk.

Å sammenligne konsollers potensiale er vanskelig selv med eklusive titler. Man vil vanskelig kunne sammenligne med samme parametere som budsjett, dyktighet, tid osv eller bevise om det samme eller lignende kunne blitt gjordt på konkurrerene konsoll. Jeg vil vel påstå at Sony har en del mer dyktigere 1. og 2. parts utviklere enn hva MS har. Selv om det beste grafiske spillet til Xbox360 (GeoW2) er eksklusivt til konsollen er det blitt utviklet av en 3. parts utvikler på en middleware/multiplattform grafikkmotor.

Lenke til kommentar

Mye snodig som blir sagt her. 360en har råere GPU, PS3en må bruke SPEs for å kompensere. En annen fordel er at DVD-leseren i 360en er raskere enn BluRay-leseren i PS3.

Gabe Newell, sjefen for Valve (Står bak Halflife-serien, Left 4 Dead, med mer) har bra peiling på spillbransjen og utvikling og han sier følgende om PS3en:

 

"The PS3 is a total disaster on so many levels, I think It's really clear that Sony lost track of what customers and what developers wanted," Newell reportedly said in an interview with Game Informer.

 

He continued: "I'd say, even at this late date, they should just cancel it and do a do over. Just say, 'This was a horrible disaster and we're sorry and we're going to stop selling this and stop trying to convince people to develop for it'."

Lenke til kommentar
Utviklingen går bare fremover, men det er vel noen som er så interessert i grafikk at de myser på skjermen framfor å spille :p

Kan nok tenkes at det fins noen sånne ;)

 

Mye snodig som blir sagt her. 360en har råere GPU, PS3en må bruke SPEs for å kompensere.

Den har høyere ytelse, men det kommer an på hvordan du måler. Ps3en gjør mer operasjoner hvis du inkluderer oppskalering, osv. Et vanlig spørsmål er rundt hvor mye av den teoretiske ytelsen det er mulig å oppnå, allikevel..

En annen fordel er at DVD-leseren i 360en er raskere enn BluRay-leseren i PS3.

Var vel hvis du måler dvd- lesehastighet i spesielle omstendigheter mot Bluray i de samme - går fint an å lage et eksempel der Bluray gjør det bedre.. uten at det er spesiellt viktig. Kommer an på hvordan det blir brukt her også, med andre ord.

 

He continued: "I'd say, even at this late date, they should just cancel it and do a do over. Just say, 'This was a horrible disaster and we're sorry and we're going to stop selling this and stop trying to convince people to develop for it'."

lol. Artig.

 

En liten avsporing, når man kjøper en PS3, får man alt man trenger der, kun en HDMI kabel som bør kjøpes utenom?

Ja, 100 spenn på Clas Ohlson.

Endret av nipsen
Lenke til kommentar
Var vel hvis du måler dvd- lesehastighet i spesielle omstendigheter mot Bluray i de samme - går fint an å lage et eksempel der Bluray gjør det bedre.. uten at det er spesiellt viktig. Kommer an på hvordan det blir brukt her også, med andre ord.

 

Hvordan spesielle omstendigheter er det? DVD-leseren senket ned i vann? 12x DVD er betydelig raskere enn 2x BluRay.

Lenke til kommentar
Hvordan spesielle omstendigheter er det? DVD-leseren senket ned i vann? 12x DVD er betydelig raskere enn 2x BluRay.

12x dvd... noe slikt som 16Mb/s eller noe i den duren er makshastigheten. I tillegg kan ikke dual- layer disker leses på topphastighet.. det blir snakket om ca. halvparten i praksis. 2x Blu-ray er lineært på 8Mb/s. Så, som med andre ting, er det mulig å designe caching til disk asynkront og få fullstendig prediktiv innlastingstid. Mens xbox har en høyere maks lesehastighet. Men når buffere blir fulle, du leser filer av gangen før diverse dekomprimering, som er vanlig... da blir det ikke opp til makshastighet.

 

Så det er fullstendig mulig å designe et eksempel der 2x bluray leser konsekvent kjappere enn enn 12x dvd i forhold til xbox og ps3 - og omvendt. Så xbox er designet (helt riktig, selvsagt) til å hurtig lese imellom områder i spillet. Ps3 for å lese (stille og fredelig - ooh, der gikk nøytraliteten min åt skogen gitt :p) i bakgrunnen.

 

Jeg bare peker på at utsagn som "selvsagt er 12xdvd kjappere" gjelder i en spesiell situasjon. I forhold til dynamisk caching mens spill kjører, gjelder det ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...