Gå til innhold

ny gamer pc til 40-50.000 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ærlig talt så er det lite vits å kjøpe en pc til 50k, hvis ikke du er veldig rik da.

Datamaskiner taper verdi veldig fort, og blir utdatert veldig fort.

det er bedre å kjøpe en VELDIG GOD pc til 20-25k for så å kjøpe/oppgradere ny pc etter en stund, enn å kjøpe en pc til 50k som du ikke kan oppgradere/bytte ut fordi du har brukt opp alle pengene.

det kommer nye og bedre pc-deler hele tiden, og da er det kjekt å kunne oppgradere.

 

Det "beste av det beste" er vanligvis kraftig overpriset og blir til å tape verdi/utdateres veldig fort.

 

Sa bare MIN mening=)

 

lykke til

Lenke til kommentar
Sidan George Bush brukte 3330 milliarder kroner på krig, må vel ein privatperson få lov å bruke 1 million på ei rifle?

 

Sett bort fra at jeg er pasifist og tar totalt avstand fra våpenbruk, så er det jo eksakt dette jeg mener. Hvis en person vil bruke en million på en rifle, så må han jo få lov til det?

Lenke til kommentar
10-20000kr er mere enn nok.

 

Det er det ikkje ;)

 

Er man datanerd så er man datanerd.

 

Bare harddiskkontrollerene mine koster 20000 kr. pluss at jeg har 12 sasdisker og 38 satadisker.

 

Har man data som hobby, så er det like greitt å kjøre på synes jeg :p

 

Noen kjøper jo bil for 500k, så hvorfor ikkje kjøpe en pc til skarve 50k?

Trenger ikke 50 harddisker og ørten harddisk-kontrollere for å ha en ufattelig god spill-PC.

 

Det sa jeg heller ikkje ;)

Lenke til kommentar

Sjølvsagt skal han få lov! Kven er eg til å sitje her og nekte folk å handle for sine eigne pengar (i lett Antonsen og Golden satire). Men om rifla berre er verdt 10.000kr og personen ikkje veit betre då? Bør ikkje vi som kanskje har litt meir peiling på feltet kome med våre meiningar? :)

Lenke til kommentar

Lite røft regnestykke:

 

Core i7 965 ca 10000

12 GB DDR3-2000 ca 6000 eller noe

Et par harddisker (high end, kanskje en ssd) 5000

2 GTX 295 for quad sli 8000

Heftig PSU 2000

Flott hovedkort 3000

Flott kabinett 2000

 

Totalt: 35000, veldig røft

Legg til 8000 for en heftig skjerm

 

mangler fortsatt ca 9000 for å betale 52000

Endret av Bludd
Lenke til kommentar
Lite røft regnestykke:

 

Core i7 965 ca 10000

12 GB DDR3-2000 ca 6000 eller noe

Et par harddisker (high end, kanskje en ssd) 5000

2 GTX 295 for quad sli 8000

Heftig PSU 2000

Flott hovedkort 3000

Flott kabinett 2000

 

Totalt: 35000, veldig røft

Legg til 8000 for en heftig skjerm

 

mangler fortsatt ca 9000 for å betale 52000

Hvis man regner med vannkjøling, mus, tastatur, høytalere, headset, blu ray drive osv osv så nærmer det seg :p

Lenke til kommentar
Sjølvsagt skal han få lov! Kven er eg til å sitje her og nekte folk å handle for sine eigne pengar (i lett Antonsen og Golden satire). Men om rifla berre er verdt 10.000kr og personen ikkje veit betre då? Bør ikkje vi som kanskje har litt meir peiling på feltet kome med våre meiningar? :)

 

Jeg vil beklage min egen argumentasjon her litt.. Jeg er sinnsykt trøtt men får ikke sove. Det var ikke det at han "skulle få lov" jeg ville frem til. Det er i og for seg et idiotisk argument all den tid vi lever i et fritt land.

 

I bunn og grunn er vi enig. Jeg personlig hater å måtte bruke mer penger enn nødvendig på en vare, og tar gjerne imot tips om prisreduksjon og tilsvarende varer i billigere prisklasser. Men nå er det slik at budsjettet er på 52 000. Så er det opp til dere kyndige å kunne sette sammen deler for en pc som er rimelig til den prisen, altså fra rundt 35 000 - 40 000 og oppover til maxverdien.

 

Men å svi av 52 000 på en pc er tull, når målet er å spille et par relativt enkle spill hvis man tar prisklassen i betraktning. Det blir som å kjøpe en Corvette til bestemoren din fordi hun trenger en bil til og fra butikken, når hun kunne nøyet seg med en enliters Opel Corsa og blitt like fornøyd.

Lenke til kommentar
Sjølvsagt skal han få lov! Kven er eg til å sitje her og nekte folk å handle for sine eigne pengar (i lett Antonsen og Golden satire). Men om rifla berre er verdt 10.000kr og personen ikkje veit betre då? Bør ikkje vi som kanskje har litt meir peiling på feltet kome med våre meiningar? :)

 

Jeg vil beklage min egen argumentasjon her litt.. Jeg er sinnsykt trøtt men får ikke sove. Det var ikke det at han "skulle få lov" jeg ville frem til. Det er i og for seg et idiotisk argument all den tid vi lever i et fritt land.

 

I bunn og grunn er vi enig. Jeg personlig hater å måtte bruke mer penger enn nødvendig på en vare, og tar gjerne imot tips om prisreduksjon og tilsvarende varer i billigere prisklasser. Men nå er det slik at budsjettet er på 52 000. Så er det opp til dere kyndige å kunne sette sammen deler for en pc som er rimelig til den prisen, altså fra rundt 35 000 - 40 000 og oppover til maxverdien.

 

Men å svi av 52 000 på en pc er tull, når målet er å spille et par relativt enkle spill hvis man tar prisklassen i betraktning. Det blir som å kjøpe en Corvette til bestemoren din fordi hun trenger en bil til og fra butikken, når hun kunne nøyet seg med en enliters Opel Corsa og blitt like fornøyd.

 

Godt sagt!

Lenke til kommentar

Kjøp et skikkelig råskinn til 30k, så legger du resten av pengene til side så du kan oppgradere om et 1-1.5år.

 

Hvis ikke sitter du med gammelt utstyr til 50k om et år.

 

Jeg hadde uansett ikke brukt så mye penger. Man får en meget god maskin som kjører alt av spill til 20k.

Lenke til kommentar

Den samme regla som alltid når noen har lyst til å bruke mer penger enn snittet på en maskin.

 

Kanskje gutten har mer penger å rutte med enn en student som sitter og tviholder på 50-lappene sine, og spiser havregryn tre ganger om dagen for å overleve på stipendpengene sine? La han få bruke så mye han vil.

Endret av ShinQ
Lenke til kommentar

Alexander: hallo, takk for svar, jeg har sett på Bludd sitt.

men hva er det beste skjermkortet man får da? skal ha 1795 mb eller høyere.

og cirka 5 terrabyte og en 24" skjerm..

skal jo kjøre crysis på highest!

 

fortsatt trenger jeg litt hjelp om Bludd sitt var bra.

 

Er det veldig lurt med vannkjøling?

 

EDIT: jornboss.

 

hva i alle dager da?

Jeg har vært borte en stund uten PC dekning og jeg har ikke fått anledning til å svare her!

Og hvis du ikke har seriøse svar, trenger du ikke svare i det hele tatt. Det at folk tror det er tull å bruke 50 k på pc er SLUDDER!

Man kan da bruke så mye penger man vil på PC og jeg skal ha det beste av alle specs som er på PC.

Lenke til kommentar

Ikkje føl eg er her for å henge deg ut eller noko trådstartar. Eg prøver berre å forklare at om du ser på forskjellane mellom ein pc til 20k og ein til 50k er forskjellen på ytelse kontra pris veldig veldig dårleg. Du vil få utruleg mykje meir pc totalt om du bruker rundt 20k no, og evt. 20k nokre år seinare til ny pc, eller til oppgradering.

Lenke til kommentar

Jeg stemmer for oppsettet til haakonmt.

Bedre enn det trengs ikke. Hardisker kan du legge til selv, men hadde jeg vært deg ville jeg ha valgt en Intel X25 SSD disk som systemdisk. Evt kjøpt 2 og satt de opp i RAID kloning.

 

Litt off topic, men om gutten vil bruke masse penger på PC, så la han gjøre det og stikk herifra.

Lenke til kommentar

Synes også at haakonmt sitt forslag er bra. 3 stk 285 yter som regel bedre enn 2stk 295 (4gpu), selv om man får en mindre gpu. i920 er kanskje litt billig når omtrent ikke har noe budsjett å holde seg til. i965 klarer man jo klokke litt lengre med men koster vel 5000 ekstra. Velger man i965 bør man ha vannavkjøling av god kvalitet for å få utnyttet den. En slik drømme maskin så ville jeg hatt 2 stk x25 ssd disker kjørt i raid, kanskje enda flere for å bestandig ha backupdisker itilfelle en krasjer.

Lenke til kommentar

Enig med deg Tommy12. Jeg har ikke noe med hva eller hvor mye penger folk bruker. Trodde det var fleipe-tråd siden Tommy12 kunne være en "12åring" og at det nesten ikke går an å sette opp en normal PC for en privatperson so til 50000,-. Uansett så vil 50000,- på en PC bli innkjøp av utstyr bare for å bruke penger. Men for all del - jeg har ikke noe med det. Sorry:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...