Gå til innhold

ny gamer pc til 40-50.000 kroner


Anbefalte innlegg

Hvofor ikke kjøpe en pc til 20'000 og satse resten på aksjer?

Subsea7 er nok et godt kjøp idag, ihvertfall om man er 17 år og har litt horisont på plasseringen.

 

52 lapper på pc er bare galskap, da ytelsen ikke skalerer i takt med innkjøpsprisen. Kommer nok like langt med 20 lapper tenker jeg. Og sannsynligheten for trøbbel er nok vesentlig mindre jo mindre avanserte løsninger man velger. Husker jeg hadde scsi-harddisk og dvd-brenner en gang, faen til krøll med det. Virket jo nesten aldri.

Etter det har jeg holdt meg til IDE og SATA.

 

Er vel brukerfeil at du hadde problemer tenker jeg ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det jeg mente er hvis han først skal bruke masse penger at han burde kjøpe en bra skjem også;)

 

mhm, for den skjermen der var ikke bare den dyreste du så og tenkte DEN må jo bare være best?

 

Og robert166, han spør jo faktisk om hjelp til kjøp av en pc til maks 52k.. Det innlegget ditt hjalp vel kanskje ikke så veldig mye men..

 

Så til trådstarter: Si til broren din at hvis han ikke har noen veldig spesielle interesser innen data,overklokking,utviklig osvosv, så holder 10-15k i massevis til en gamerpc.

Lenke til kommentar
det jeg mente er hvis han først skal bruke masse penger at han burde kjøpe en bra skjem også;)

 

mhm, for den skjermen der var ikke bare den dyreste du så og tenkte DEN må jo bare være best?

 

Og robert166, han spør jo faktisk om hjelp til kjøp av en pc til maks 52k.. Det innlegget ditt hjalp vel kanskje ikke så veldig mye men..

 

Så til trådstarter: Si til broren din at hvis han ikke har noen veldig spesielle interesser innen data,overklokking,utviklig osvosv, så holder 10-15k i massevis til en gamerpc.

nei faktisk ikke, flere tester osv viser at det er en av de beste 30" pc skjermene (du får dyrere tro meg)

Endret av alexbalibander
Lenke til kommentar
det jeg mente er hvis han først skal bruke masse penger at han burde kjøpe en bra skjem også;)

 

mhm, for den skjermen der var ikke bare den dyreste du så og tenkte DEN må jo bare være best?

 

Og robert166, han spør jo faktisk om hjelp til kjøp av en pc til maks 52k.. Det innlegget ditt hjalp vel kanskje ikke så veldig mye men..

 

Så til trådstarter: Si til broren din at hvis han ikke har noen veldig spesielle interesser innen data,overklokking,utviklig osvosv, så holder 10-15k i massevis til en gamerpc.

 

Greit nok.Då det skal seiast at ditt innlegg heller ikkje hjalp trådstarter, pga han har sagt han skal bruke 50k på en pc(ikkje 10-15k), og det du seier har faktisk 10 andre personer her inne nevnt.

 

Beklager for å søple til posten, men måtte berre kommentere det.

 

Skal sjå om eg kan sette opp eit oppsett "imorgen", da skal til å legge meg nå.

Endret av robert166
Lenke til kommentar
Hvorfor kan ikkje folk kjøpe hva de vil uten at folk må irritere seg over det? Misunnelse eller? :roll:

 

Klart de kan det! Men når man ber om anbefalinger/råd på et forum må man også tåle å bli fortalt at det er passelig dumt å bruke 30 000 - 35 000 mer enn nødvendig på en PC som etter sigende kun skal brukes til å spilles med. Og da snakker vi faktisk ikke om data som hobby, da er det i realiteten spilling som er hobby.

 

Men synes man det er verdt å betale de 30 000 kr for følelsen av å sitte på det "helt ypperste", så gjør man det. Akkurat som noen synes det er verdt det å betale "særdeles" mye ekstra for "overspekka" versjoner av bilmodeller som kun kommer til sin rett på en bane.

 

Men er man virkelig pasjonert "gamer" så har jeg ingen problem med å anbefale et oppsett som tar utgangspunkt i spillopplevelse. Og da ville min prioritet startet med en stor skjerm (mer en 26'') som kunne egne seg til spill. Ikke så mange å ta av, men tidligere linket Dell UltraSharp 3008WFP, LG W3000H-BN eller Samsung SyncMaster 305T+. De to siste ligger rundt 11 000 kr i pris, 5 ms responstid og er 30''.

 

Spill er tross alt en visuell opplevelse, så for den optimale spillopplevelse er skjerm et must. Å bruke bare en 2 500 - 3 500 kr på skjerm for "uber"gaming er tull fra ene enden til den andre.

 

Og så må man da prøve å sette i hop resten så det drar skjermen. Og får å si det enkelt, det finnes intet på markedet som drar f.eks Crysis Warhead eller FarCry 2 på 2560 x 1600 oppløsning på høye settings (FSAA 4X + AF 16X) i virkelig spillbar stand, ikke engang GTX 285 i TriSli, eller HD 4870x2 ganger 2.

 

Men uansett vil omtrent det beste man kan stable opp være ca som følger.

- i7 920 (ca kr 2 300). Å gå opp til i7 940 har nær null effekt i spill.

- x58 hovedkort (ca 3 000). Asus Rampage, EVGA etc

- 6 GiB bra DDR3 minne (ca 1 500). Hvorfor ikke 12 GiB. Rett og slett fordi tester viser at det er null ytelseøkning i spill på alt over 3 GiB. Spill er 32-bits programmer enn så lenge.

- 2 stk GTX 285 i SLI (6 000)(3 stk gir ikke særlig mye ekstra).

- Et Lian Li eller Silverstone kabinett til ca 2 500

- Et par Intel X25-M 80 GB SSD i Raid 0 (6 000)

- Et stk Areca ARC-1220 (5 000)

- 3 stk 1,5 TB harddisker i Raid 5 (3 000)

- PC Power & Cooling 1200 Watt (3 800). Men det finnes like bra til lavere pris

- Gamer Mus, (600)

- Gamer Keyboard (1 000)

- Gamer Musmatte (500)

- Vista Ultimate Retail (3 000)

 

Da skulle man sånn ca ende på 49 000. Og etter min mening så er det særlig valget av 30'' skjerm som her gjør dette til en gamer-PC litt utenom det vanlige. Men det er fullt mulig å skrelle av 10 - 15 000 i dette oppsettet og sitte igjen med omtrent nøyaktig samme ytelse. Kjøp kabinett til 1 500, dropp Areca kontrollerkortet, kjøp en 1 000 Watt PSU, OEM versjon av Vista og kutt en HD eller 2.

Lenke til kommentar

Og hva skjer med trådstarter nå? Han har ikke svart her på lenge nå. Eller så gidder han faktisk ikke svare fordi det meste som blir sagt her er at det er "unødvendig" og kjøpe en PC til 50 000.

 

La han nå kjøpe den PC-en. Lag heller noen oppsett til han isteden for og klage :).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...