Gå til innhold

Tråden om mass effect 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Klarte Archangel greit på Insanity som Infiltrator, men det var nære når Garm og Blood Pack kom opp

 

Er etter Garm og gjengen.

Er solider og har kun Miranda og Taylor på laget, og de er jo døde før man rekker å blunke. Når man har tatt de som kommer ut av flyet sier de at de rappellerer ned sideveggen.

Da kommer de opp trappa og noen stiller seg rett over på andre siden og dreper Garrus mens noen stormer rommet vi står i.

Prøver jo å holde liv i lagkompisene, men rekker ikke det, skyte x-antall magasiner i hver fiende og samtidig se på at Garrus ikke har skjønt det lønner seg å dukke for rpg og kuler.

Ser bare livet hans synker drastisk fort mens man hører stønningen hans..

Irriterende å dø fordi dataen finner ut den skal leke Rambo..

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
"kognitiv dissonans"?

Jeg kan utdype det litt: Spillet er designet rundt to motstående og ekstreme personligheter, personligheter som er så ekstreme at de ikke vil passe for noen som spiller spillet. Det naturlige vil være å bytte på renegade/paragon valg utifra situasjonen og din moralske beslutning.

 

Mass Effect straffer deg for å tenke selv, det straffer deg for å ikke investere i èn bestemt sti. Flere dialoger i spillet kan kun løses ved å ha høy poengsum i enten Renegade eller Paragon, det er ingen belønning for å være i midten. Etiske dilemmaer mister dermed all vekt, valgene dine blir gjort utifra den designerte karakteren du bygger, i motsetning til din egen moralske tenkning. Dette skaper en dårlig form for kognitiv dissonans når det er naturlig å gjøre det som er best for spillet framgang i bytte mot sin egen spilleopplevelse.

 

Ond/god personligheter i slike valg er dumt fra før, men Mass Effect gjør det enda værre.

Endret av cs_
Lenke til kommentar

Hehe, enten er man djevelen selv som spiser kattunger til frokost, eller så er man direkte nedsending fra jesus selv. Det er det problemet jeg har med moralvalgsystemer, alternativene blir for ekstreme.

 

Valgte renegade på de aller fleste da dette som regel er de morsomste cut-scenene å se på, bortsett fra når når svaret åpenbart er helt feil og jeg kan miste mye på det.

Endret av -sparks-
Lenke til kommentar

lite spørsmål skal til å starte opp ME1 nå før jeg kjøper ME2, lurte da på åssen ME2 starter hvis man ikke har en save game fra enern, lever the counsil fortsatt eller har mennskene tatt over ect.

 

om noen kan svare så hadde det vært fint sånn at jeg kan lage en save game med det motsatte, sånn at jeg kan få 2 forskjellige story's

Lenke til kommentar

Jeg må bare si at,

Tali er langt bedre "kjæreste" enn Liara. Greit nok at Liara var søt og snill i ME1, men nå har hun jo blitt helt "bitch". Tali har alltid vært søt, og irriterte meg over at jeg ikke kunne flørte ho i sengs i eneren.

 

 

Fant også ut at å spille igjennom ME1 som renegade var en for stor oppgave til å begynne på rett etter 2 stk gjennomspillinger i ME2, så tror jeg skrinlegger det til fremtiden.

Lenke til kommentar
Council er døde, Wrex er død, du får velge hvem som er ambassadør, og om du reddet Ashley eller Kaidan

Mener wrex lever når du ikke har save.

 

 

Jeg har spillt gjennom uten save fra ME1. Fikk ikke valget mellom Ashley eller Kaidan. Fikk heller ikke velge ambassadør. Wrex er død når du ikke har save med at du ikke drepte ham. Resten stemmer.

Lenke til kommentar

Ang. Miranda..

 

Valgte Jack når hun og Miranda kranglet, og etterpå når jeg snakket me Miranda var det to grå alternativ (dvs. paragon/renegade), men fikk aldri brukt noen av disse, selv om jeg var full paragon.. Noen som hadde samme problem?

 

Jeg må bare si at,

 

Tali er langt bedre "kjæreste" enn Liara. Greit nok at Liara var søt og snill i ME1, men nå har hun jo blitt helt "bitch". Tali har alltid vært søt, og irriterte meg over at jeg ikke kunne flørte ho i sengs i eneren.

 

Helt enig, men ble litt skuffa når jeg ikke fikk se ansiktet hennes, noe som var en del av motivasjonen bak å gå for Tali. :p

 

Lenke til kommentar

Samme skjer

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

når jeg valgte Miranda istedet for Jack i krangelen. 2 grå valg hos Jack, men får aldri aktivert dem. Da har man sikkert brent sjansen sin der, da. Akkurat som at du ble tvunget til å velge mellom Ashley/Kaidan og Liara i enern.

 

Miranda er heitere uansett. Vet ikke om man kan få begge til sengs på et eller annet vis.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
"kognitiv dissonans"?

Jeg kan utdype det litt: Spillet er designet rundt to motstående og ekstreme personligheter, personligheter som er så ekstreme at de ikke vil passe for noen som spiller spillet. Det naturlige vil være å bytte på renegade/paragon valg utifra situasjonen og din moralske beslutning.

 

Mass Effect straffer deg for å tenke selv, det straffer deg for å ikke investere i èn bestemt sti. Flere dialoger i spillet kan kun løses ved å ha høy poengsum i enten Renegade eller Paragon, det er ingen belønning for å være i midten. Etiske dilemmaer mister dermed all vekt, valgene dine blir gjort utifra den designerte karakteren du bygger, i motsetning til din egen moralske tenkning. Dette skaper en dårlig form for kognitiv dissonans når det er naturlig å gjøre det som er best for spillet framgang i bytte mot sin egen spilleopplevelse.

 

Ond/god personligheter i slike valg er dumt fra før, men Mass Effect gjør det enda værre.

 

Måtte sjekke wikipedia for å se hva "kognitiv dissonans" betyr :), men er faktisk helt enig i det du sier.

 

Men de kan godt ha med renegade/paragon synes jeg, det er bare Mass Effect 2 som har ødelagt systemet. I Mass Effect 1 så hadde ikke renegade/paragon noen innvirkning på spillet såvidt jeg husker og det var bare achievement whores som brydde seg om disse to tingene. Her hadde vi heller muligheten til manuelt å trene karakteren vår i å være sjarmende eller fryktinngytende i diskusjoner. Dette er slik det har vært i nesten alle rollespill før og slik jeg synes det burde vært i Mass Effect 2 også. Mange mordere og seriemordere opp gjennom tiden har vært ekstremt karismatiske, men samtidlig direkte onde. I Mass Effect 2 så er dette en umulighet. I Mass Effect 1 var dette mulig.

 

En annen ting er det at de har lagt det opp som 1-2-3 i dialogtreet. 1 er paragon, 2 er nøytral og 3 er renegade. Jeg merker selv at jeg blir påvirket av svarenes posisjon i dialogtreet tross i at første gangen jeg spiller slike spill så spiller jeg som regel som meg selv og de valgene jeg gjør i spillet er de jeg selv ville gjort i virkeligheten. Da ender jeg opp med både paragon og renegade på slutten av spillet, kanskje mest renedegade siden jeg er mer kynisk enn hvermannsen :).

 

Etter første gjennomspilling har jeg kanskje lyst til å spille en gang som en virkelig frelser og en gang som en virkelig drittsekk, men uavhengig av dette så ønsker jeg å forme karakteren min ut ifra hva jeg sier, og ikke ut ifra hvor svarene mine er plassert i dialogtreet.

 

Jeg forstår jo hvorfor BioWare har gjort det slik bare ved å lese denne tråden hvor det flere ganger har kommet opp at folk reloader dersom de får renegade poeng på paragon karakteren sin, men jeg synes det ødelegger litt hensikten med å ha så velskrevne karakterer, så omfattende dialog og så mange moralske valg i spillet, spesielt for de som spiller det slik. Jeg vil tippe en del ikke en gang tenker over hva de sier ettersom de velger svar for å maksimere poengene sine og ikke ut ifra situasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...