Gå til innhold

Tråden om mass effect 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Historie, dialog og karakterer var de sterkeste punktene i ME1 og de er fortsatt de sterkeste punktene i ME2, men utenom det er det tydelig at combat er det som har fått enestående fokus fra BioWare sin side. Produksjonsverdier, sterk historie, velutviklet univers og god dialog gjør fortsatt at jeg synes ME2 er et knallbra spill, men nesten alt jeg likte eller så potensiale i ME1 utenfor dette er borte eller endre til det enklere/verre.

 

Det jeg misliker mest med ME2 er at hovedparten av spillet går ut på å finne squad mates og så hjelpe squad mates for at de skal bli lojale. Det føltes ikke som man gravde seg dypere i historien, men mer som om man sto på et sted og gikk ut i alle retninger som en stjerne før man gikk et lite stykke ekstra i en retning (hovedhistorien). Og uansett mission så er det 1-2-3-done uten mulighet til å gå feil vei eller gjøre noe feil. Jeg hater at spill holder meg i hånda og tvinger meg ned den rette, eneste, veien, men det er slik spill blir laget nå og man får vel bare venne seg til det.

 

Ting jeg hadde digget å se i ME3, men som jeg vet aldri vil se dagens lys er:

- Inventory alla Baldur's Gate, Diablo osv.

- Tonnevis med tilfeldig generert loot som kan finnes, selges og kjøpes

- Varer og mineraler som kan importeres og eksporteres mellom planeter og solsystemer for profitt

- Dypt skill system med flere og mer varierte skills

- Tradisjonelt level system med exp for kills, utforsking, oppdrag m.m

- Stat system hvor ting som det å hacke, forhandle, true, sjarmere, lyve styres av stats.

- Et fokus på utforsking

- Mulighet til å bygge egne våpen, armor og oppgraderinger

- Mer hardcore, gammeldags, gameplay hvor man må dra til planeter og spørre rundt, bestikke og sjamere for å få clue om hva man bør foreta seg videre

- Mulighet til virkelig å velge sin rolle i spillet og se utfallet av dette - om det er alliance marine, mercenary, cerberus agent osv.

 

Hvor Mass Effect 1 var en diamond in the rough synes jeg Mass Effect 2 er en polished turd. Det var et enormt potensiale i ME1, men det var veldig grovt i kantene. ME2 er ekstremt velgjort, men selve spillet er litt kjedelig synes jeg.

 

Du vil altså ha Fallout 3/oblivion in space?

ME1 funka bra, det var akkurat det det skulle vere. Eit fantastisk spel for å fortelle ei flott historie. Enig i det siste though, ME1 var genialt og tøft, men ME2 var litt monotont, og for simpelt. Som store, oransje rundingar først i spelet som viser kvar eg skal plukke opp ein pistol.

Det blei nesten som Morrowind-Oblivion overgangen dette, bedre grafikk, større, enklare, men ikkje nødvendigvis betre.

 

Blir spanande å sjå kva dei kan få ut av trearen.

Lenke til kommentar

Men tenk deg om litt, da. Selv om du hadde fått f.eks. +40xp for hver soldat du drepte i en mission, er det aldri random spawning, og de respawner aldri. Så uansett hadde Bioware kontrollert når og hvor du skulle levele opp. Det ville vært et fast antall fiender (og bokser) å drepe no matter what. Så om du får XP'n på slutten av en mission eller underveis er jo ett fett.

Skal du være helt fri til å levele uavhengig av quests, måtte det hatt et random spawn-system så du bare kunne henge rundt i en area og drepe fiender for XP, ala WoW. Det hadde neppe blitt godt mottatt. Mission bestemmer at 10 stk skal komme ut den døra der borte, og bare 10. Om du hadde fått 400 XP eller at alt ble samlet til slutt er jo likegyldig da.

 

 

Inventory i enern var bare forferdelig, så det er jeg glad de ble kvitt. Føltes som jeg spilte Diablo enkelte ganger med at det lå store forekomster våpen slengt rundt i kasser. Hvor kom alle disse våpnene fra? Hvordan greide Shepart å dra på 30 forskjellige rifler og hagler og pistoler samtidig? Hadde han uendelige lommer i sin trange latexarmor? Hadde han dem i rompa?

 

Og så nådde man plutselig 150-items grensa og måtte begynne å selge unna lootet, prøve å unngå å selge de 3-4 moddene man hadde bruk for midt oppi 100 andre udugelige mods. Evt ble man drittlei og bare hamret på Sell helt til alt var borte og man var 2 mill rikere. Nå kan man heldigvis ikke selge ammo-mods lengre siden de har blitt skills istedet. Og noen biotics lvl 4 skills gir bonus så alle får samme ammo-type.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

klassiske rpg fans vil nok bli litt skuffet over mass effect 2. personlig synes retningen de har tatt med mass effect 2 er en enorm forbedring ettersom jeg synes inventory management ofte er litt slitsomt og tidkrevende i typiske rpg spill.

 

har spilt gjennom mass effect for tredje gang nå, og jeg står fremdeles på mitt: dette er det beste spillet jeg noensinne har spilt.

10/10

 

Endret av isaac elric
Lenke til kommentar
Kommer uansett lett til 30 så det kommer litt på samme. Litt skuffende at lvl cap er så lav, gir mindre lyst til å bruke New Game+

Hvis du var lvl 55 eller 60 i ME1 og importerer save blir levelcap i ME2 høyere.

seriøst?

Det er bare dårlig gjort ;I

 

 

Ja vel? Du har ikke noe kilde på dette? Virker nemlig litt usannsynlig i mine øyne.

Lenke til kommentar
Ja vel? Du har ikke noe kilde på dette? Virker nemlig litt usannsynlig i mine øyne.

Henviser til Coalesced.ini, [sFXGameContent.SFXSeqAct_NewGameBonuses]. Forbeholder meg retten til å ta feil, men mener bestemt å huske at max level blir flyttet hvis du importerer en lvl 60 fra ME1.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Ingen ting der som sier at level cappen blir høyere enn 30 om du importere en level 60 fyr fra ME1?

ME1ImportBonuses=(BonusMinLevel=1,BonusMaxLevel=49,XPBonus=1000,CreditsBonus=20000,ResourceBonus=2500)
ME1ImportBonuses=(BonusMinLevel=50,BonusMaxLevel=59,XPBonus=2000,CreditsBonus=30000,ResourceBonus=5000)
ME1ImportBonuses=(BonusMinLevel=60,BonusMaxLevel=60,XPBonus=4000,CreditsBonus=50000,ResourceBonus=10000)
ME1_RichAchievementCreditBonus=100000
ME1_ParagonRenegadeMaxBonus=190
SecondPlaythrough_CreditsBonus=200000
SecondPlaythrough_ResourceBonus=50000
SecondPlaythrough_AchievementEnumID=ACHIEVEMENT_24_COMPLETE

Eneste du får er xp bonus, penger og ressurser, samt paragon/renegade poeng.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Da har jeg kommet til å velge ability/power nr 6, men klarer ikke helt å bestemme meg for hva jeg skal velge, så noen som kan dytte meg litt i riktig retning?

 

Kan velge mellom:

*Barrier

*Slam

*Fortification

*Energy Drain

*Neural Shock

*Wrap Ammo

 

 

Spiller Vanguard btw :)

 

Står mellom Slam (fordi den er digg), Barrier (trur den er bedre enn Fortification, og kan komme til nytte i "melee/charge" )

 

Edit: en ting til jeg lurer på, ifølge mass effect wiki får jeg Barrier etter vert, hvordan får jeg låst opp dette?

 

Talents

Pistols

Shotguns - unlocked when Pistols rank 6 is achieved.

Assault Training

Tactical Armor - unlocked when Assault Training rank 5 is achieved.

Throw

Lift - unlocked when Throw rank 7 is achieved.

Warp

Barrier - unlocked when Warp rank 4 is achieved.

 

Vet at jeg kan oppgradere pistol i Tech senter, men hvordan kan jeg få Warp når det er en power jeg ikke har, og hvordan skal jeg da klarer å unlocke Barrier?

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...