Gå til innhold

IE6-kampanjen ruller videre


Anbefalte innlegg

Dette er en kjempebra kampanje, og som webutvikler gleder dette iniativet meg :)

Men det virker som hardware.no har bommet litt på målskiva her; de har en håpløs begrunnelse for hvorfor man skal skifte, samt en grusom måte å presentere informasjonen på for forbruker!

 

Denne kampanjen bør etter min mening oppfordre til nettleserskiftet, ikke påtvinge!

 

Dette er tull, alle nettsider burde prøve så godt som mulig å støtte flest mulig nettlesere.
OK, siden du sier det så.

 

Satt selv oppe en time ekstra i natt for å legge inn advarsel på nettstedet til webbyrået jeg jobber i, og mitt håp er at vi etter hvert kan få med noen kunder på laget. Det hadde vært noe, det!

Bra Hein, hadde vært gøy om noen av kundene våre også ville være med ja :)

 

Dette blir for dumt. De som fremdeles har Windows 2000 som operativsystem er jo nødt til å benytte IE6 siden IE7 ikke støttes av W2K. Og alternativet er ikke å bytte til annen webleser.

Det som egentlig er for dumt, er at Microsoft ikke lar deg installere IE7 på W2K. Det samme gjelder forøvrig windowsMediaPlayer: hvorfor er man løst til en eldgammel versjon, bare fordi man har et operativsystem som ble gitt ut ett lite år før Windows XP?

 

Skulle ønske Microsoft var litt mer glad i kundene sine, hvis ikke vil de forsvinne før eller siden..

 

Dette blir for dumt. De som fremdeles har Windows 2000 som operativsystem er jo nødt til å benytte IE6 siden IE7 ikke støttes av W2K. Og alternativet er ikke å bytte til annen webleser.

Nehei? hvorfor ikke det da?

 

man kan også ha IE6 til intranett, og en annen nettleser til internett,

evt sette opp spesielle regler som bare gir IE6 tilgang til spesifikke ipadresser,

om man bruker kritiske nettaplikasjoner som ikke er på intranett.

 

Da står man fritt til å bruke en annen nettleser til andre ting, noe som faktisk ikke bare er tryggere, men

også smartere, nettopp fordi det er tryggere.

Å installere flere nettlesere er i mange tilfeller ingen god løsning. For oss som frekventerer tek.no er det ikke noe stress å navigere mellom 3-4 nettlesere, like mange musikkavspillere og enda flere tekst- og bildebehandlingsprogram. Men for gamle tante Olga på Toten vil flere nettlesere, bare føre til forvirring. Opp igjennom tidene har jeg mang en gang prøvd å bytte ut IE med Firefox og Opera, men jeg er nødt til å fjerne alle snarveier til iexplorer.exe for å lykkes. Men gjør jeg det, fungerer ikke lenger windows update, nettbanker og andre sider. (Ja ok, ikke like problematisk i dag, men det er ikke mange år siden IE6 var en svært viktig programvarekomponent.)

 

Men det er ikke bare mindre pc-vante personer som sliter med å bytte ut IE6: Mange bedriftsapplikasjoner benytter bl.a. ActiveX, som igjen krever IE. Såklart er det mulig å oppdatere slike systemer, men da snakker vi gjerne om svære utviklingskostnader, som ikke kan forsvares i budsjetter...

 

Større selskap bruker fortsatt windows 2000. I.e. Royal Dutch Shell, StatoilHydro, DnbNor, etc.

 

Som ansatt har man da ikke tilgang til å installere program. Det er heller ikke slik at man kan få Shell til å oppdatere alle datamaskiner i verden til nyere teknologi på grunn av restriksjoner på eksport av tekonologi til Irak, Iran, Russland og andre land hvor disse selskapene kan oppere. Derfor er det mange hensyn å ta når det er snakk opp å oppgradere til mer moderne løsninger.

 

Videre har mange bedrifter også SAP versjoner/løsninger som er tilpasset bedriftene og som ikke automatisk fungerer i andre nettlesere uten videre.

 

Men det er det kanskje ikke så mange som har tenkt på?

HW.no har iallefall ikke tenkt på det. Gjør som Finn; be brukeren henvende seg til IT-avdelingen. Hvis denne kampanjen fører til at ansatte tar saken i egne hender, har den ikke lykkes, og sannsynligvis bare skapt merarbeid og vrede for IT-avdelinger landet over. På hjemmemaskiner derimot, skal man såklart få lov til å installere IE7, Opera eller andre nettlesere :)

 

Jeg tror det er trygt å si at IE9 kommer til å være dårligere enn IE6.

Jeg vet det er trygt å si du tar helt feil!

 

Godt tiltak! Min mening er at folk som ikke bruker en ordentlig browser, heller ikke ønsker en god kjøreopplevelse. Litt som å kjøre en bil med punkterte dekk. Det er sikker hysterisk artig for noen, men jeg bygger ikke en vei som er basert på at det skal være komfortabelt og effektivt for denne marginale gruppen. Har bestemt meg for å ikke ta noen videre hensyn til IE overhodet når jeg webdesigner. Ikke engang teste sidene i den browseren, faktisk. Det er sløsing av min tid.

1) Tja, mange bytter ikke bort fra IE fordi de ikke vet bedre.. "Det fulgte jo en nettleser med windows - hvorfor stresse med å skaffe en annen?" er holdninger jeg innimellom møter på. Ja, det gjelder forøvrig også medieavspillere og andre standardprogrammer, hvor folkemassene ikke kjenner til alternativer.

2) Lykke til med arbeidet fremover. Virker dessverre som at å benytte dine tjenester, er sløsing med ting og penger.. Å eksludere 67% av besøkende, høres ut som en dårlig idé. (Men det kan jo kanskje være du overdrev/var småironisk?)

 

da kan man konkludere med at Film2Home ikke er helt seriøse ?

... eller at de bedriver svært god markedsføring? Det er forøvrig langt fra første gang man ser at folk selger dårlige løsninger - er kunden kunnskapsfattig på feltet, finnes det garantert noen som utnytter det, og serverer dårlige løsninger - gjerne med lockin-lignende resultat. :mad:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvordan kan det være god markedsføring ?

 

jeg opplevde noe pussig for noen dager siden.

 

da jeg hadde brukt et av disse programmene som skulle rydde på maskinen forsvant firefoks fra startmenyen.

IE startet i stede når jeg klikket på linker i outlok express.

 

det ble rettet opp når firefoks ble startet. rart at et rydde program ikke lar andre nettlesere være i fred.

Lenke til kommentar
Dette er en kjempebra kampanje, og som webutvikler gleder dette iniativet meg :)

Men det virker som hardware.no har bommet litt på målskiva her; de har en håpløs begrunnelse for hvorfor man skal skifte, samt en grusom måte å presentere informasjonen på for forbruker!

 

Denne kampanjen bør etter min mening oppfordre til nettleserskiftet, ikke påtvinge!

 

Hvor kommer tvangen inn i bildet?

 

AtW

Lenke til kommentar
Dette er en kjempebra kampanje, og som webutvikler gleder dette iniativet meg :)

Men det virker som hardware.no har bommet litt på målskiva her; de har en håpløs begrunnelse for hvorfor man skal skifte, samt en grusom måte å presentere informasjonen på for forbruker!

 

Denne kampanjen bør etter min mening oppfordre til nettleserskiftet, ikke påtvinge!

 

Hvor kommer tvangen inn i bildet?

 

AtW

 

Han tenker vel på det vinduet som kommer opp (gjorde det i starten). Det var litt uheldig sånn brukermessig. Ellers oppfatter jeg ikke dette som tvang.

Lenke til kommentar

Quote:

Er nok mange store bedrifter som fremdeles benytter IE6 ja, inkludert StatoilHydro. Men nå har slike bedrifter også svært god sikkerhet (nesten litt FOR god), så at man bruker IE6 skaper ikke akkurat noen store sikkerhetstrussler.

 

Men nå er ikke tek.no nettverket en nett tjeneste for bruk i slike firma, så dette er helt klart et positivt tiltak. smile.gif

 

Jeg jobber som support for hydro, ispartner, ineos, BIS production partner og yara og opplever faktisk at mange tjenester ikke fungerer/ustabile pga av IE6. Disse problemene opplever jeg ikke ved bruk av IE7. På høy tid at de får utrullet IE7 som standard...

Lenke til kommentar
Men det koster penger å utvikle en layout for 1 browser. Når du må forholde deg til 2 så tripples utgiften. Fordi man ofte kommer over elementer man ikke kan gjøre på samme måte i begge nettlesere og må begynne forfra. Idag så må du forholde deg til IE, Opera, FF, Chrome, og Safari som minimum. Da må du også ta med siste versjon, forrige versjon og kanskje et par versjoner til som brukes endel. Kanskje er det forskjell på samme browser men på forskjellig OS?

 

Altså 10+ browsere minimum. Kanskje layouten din skal printes? Da snakker vi et eget css for det...

 

Det koster tid = penger.

De fleste nettlesere trenger ingen spesialtilpasning fordi de følger de samme webstandardene. IE6 er en fortsatt mye brukt som avviker mye fra webstandarder og svært ofte krever spesialtilpasning. Å slutte å tilpasse sidene for IE6 vil føre til en betydelig reduksjon i arbeidet. Hadde man hatt en kampanje mot en tilfeldig annen nettleser (f.esk Opera 8 eller Firefox 2.xx) så ville det ikke ført til mindre arbeid. Nettopp fordi disse ikke krever noen nevneverdige spesialtilpasninger. Dermed ville en slik kampanje gitt mindre mening.

 

Ingen skal få komme å fortelle meg hvilken nettleser i hvilken versjon jeg skal bruke, og dersom det er sant at denne meldingen vil komme igjen og igjen hver dag helt til man bytter nettleser synes jeg de ter en forkastelig metode! Jeg bruker forøvrig firefox 3.0.6.

Ingen forteller deg hvilken nettleser du skal bruke. Det er en oppfordring, ikke en ordre å bytte nettleser. Det er heller ikke sånn at man oppfordres til å bruke en bestemt nettleser i en bestemt versjon. Man oppfordres til å styre unna en av svært mange nettlesere og versjoner, med god begrunnelse. Du har både fritt valg om du vil følge oppfordringen eller ikke. Hvis du velger å følge oppfordringen så har du fritt valg blant et utall nettlesere og versjoner.

Lenke til kommentar
Mange bedriftsapplikasjoner benytter bl.a. ActiveX, som igjen krever IE. Såklart er det mulig å oppdatere slike systemer, men da snakker vi gjerne om svære utviklingskostnader, som ikke kan forsvares i budsjetter...

Dette bør i det minste være et kraftig varsko til bedrifter om å holde seg unna ActiveX og andre lock-in systemer i framtida. Det kan gi dem store merkostnader.

Lenke til kommentar
Mange bedriftsapplikasjoner benytter bl.a. ActiveX, som igjen krever IE. Såklart er det mulig å oppdatere slike systemer, men da snakker vi gjerne om svære utviklingskostnader, som ikke kan forsvares i budsjetter...

Dette bør i det minste være et kraftig varsko til bedrifter om å holde seg unna ActiveX og andre lock-in systemer i framtida. Det kan gi dem store merkostnader.

jeg tviler på at dem har lært...

Lenke til kommentar
Kom til å tenke på at dette minner meg en smule on sider som har en "best viewed in" beskjed før en kommer til selve siden...

Ja, men nå er det en helomvending. Hvor mange ganger har man ikke kommet til et nettsted som anbefaler en å "oppgradere" til en gammel versjon av MSIE, når man kjører aller nyeste versjon av en bedre nettleser, fordi tullingene som har laget siden har skreddersydd den til å passe standardbruddene i MSIE6 eller tidligere versjoner? Nå oppfordres man til å bytte til en nettleser som følger standardene, og har fritt valg mellom MSIE7, Firefox, Opera, Google Chrome, Apple Safari osv. osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...