Gå til innhold

IE6-kampanjen ruller videre


Anbefalte innlegg

Godt tiltak! Min mening er at folk som ikke bruker en ordentlig browser, heller ikke ønsker en god kjøreopplevelse. Litt som å kjøre en bil med punkterte dekk. Det er sikker hysterisk artig for noen, men jeg bygger ikke en vei som er basert på at det skal være komfortabelt og effektivt for denne marginale gruppen. Har bestemt meg for å ikke ta noen videre hensyn til IE overhodet når jeg webdesigner. Ikke engang teste sidene i den browseren, faktisk. Det er sløsing av min tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg bruker Netscape Communications for å surfe på nettet og synes det er svært lumpent av hw.no og resten som ikke investerer mye tid og penger på å gjøre siden kompatibel med min nettleser.

Selv om du spøker: Hvorfor ikke børste støvet av en gammel maskin med Netscape Communicator, og se hvordan det går? De fleste sider, i alle fall de som noenlunde følger standarder, vil kunne leses. Rett konstruerte sider skal degraderes på en akseptabel måte, selv om det kommer noen med en leser som ikke støtter nyeste HTML-spesifikasjon.

 

Jeg brukte inntil juni i fjor en gammel Mac hjemme med MacOS 8.6 og Mozilla av en versjon fra før de begynte å kalle den Firefox. I tillegg hadde jeg MSIE 5.1 (eller var det 4.1?) den funket bedre på på noen sider enn Mozilla gjorde. Jeg kunne lese og bruke de fleste nettsteder. Noen fikk litt rar layout, men innholdet var der. Diskusjon.no fungerte helt fint (og jeg brukte ikke low-fi-versjonen) men å laste opp vedlegg var litt trøblete. Det som gjorde at jeg til slutt pensjonerte denne og kjøpte en 5000-kr-laptop var at jeg ikke lenger klarte å oppgradere sertifikatene til Skandiabanken, og var nødt til å betale regningene mine på jobben...

Lenke til kommentar
Dette er tull, alle nettsider burde prøve så godt som mulig å støtte flest mulig nettlesere.

Hva hvis jeg lager en sær nettleser som ikke støtter noen av standardene da? Bør flest mulig sider støtte denne nettleseren da? Er ikke nettsidene som skal tilpasses nettleserne. Alle bør følge standarden..

Hvis webutviklere følger standardene, fungerer sidene ofte ikke skikkelig i IE6. Man må bruke tid og krefter på å ta hensyn til nettleseren fordi mange av en eller annen grunn bruker den. Og ja, utviklere har gjort dette - men det er bare på grunn av den store brukermassen - noe man endelig begynner å drite i :D

 

Et annet problem er at Microsoft både har vært dårlige til å støtte standarder og har i tillegg utviklet sine egne "standarder". Når webapplikasjoner da ble utviklet for IE6, kan man ikke uten videre bytte nettleser uten å faktisk gjøre noe med webapplikasjonene som det ligger mye arbeid bak. IE6 er rett og slett vanskelig å bli kvitt. Men nå begynner iallefall jevne brukere å oppdatere, takket være denne kampanjen.

Lenke til kommentar
Større selskap bruker fortsatt windows 2000. I.e. Royal Dutch Shell, StatoilHydro, DnbNor, etc.

Som ansatt har man da ikke tilgang til å installere program. Det er heller ikke slik at man kan få Shell til å oppdatere alle datamaskiner i verden til nyere teknologi på grunn av restriksjoner på eksport av tekonologi til Irak, Iran, Russland og andre land hvor disse selskapene kan oppere. Derfor er det mange hensyn å ta når det er snakk opp å oppgradere til mer moderne løsninger.

Videre har mange bedrifter også SAP versjoner/løsninger som er tilpasset bedriftene og som ikke automatisk fungerer i andre nettlesere uten videre.

Men det er det kanskje ikke så mange som har tenkt på?

Eh, å bruke IE6 på interne systemer er en ting, at en ansatt velger å surfe på vg, finn eller hw med IE6 i arbeidstiden er en annen ;) Endret av mandela
Lenke til kommentar

Som web-utvikler er jeg gla at IE6 blir faset ut. Men så lenge det holder seg over 20-30% blir vi nødt til å støtte IE6 brukere. Så den kampanje vil mest sannsynlig bare irritere brukere. Tek er ikke så unikt at du ikke får akkurat den samme stoffet andre steder.

 

Det å tvinge folk til noe som helst er ganske elendig i seg selv. Bare se på Norsk tipping og pålagt spille kort. yey! få deg et BuyPass med på kjøpet og gjør live enklere for ID tyver! jippii....

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Jeg synes man burde ha muligheten til å velge at den beskjeden aldri skal vises igjen. Jeg er selvsagt glad for økt fokus på utfasingen av IE6, men jeg er en desto større forkjemper for anarki og muligheten til å ta egne valg på Internett. Ingen skal få komme å fortelle meg hvilken nettleser i hvilken versjon jeg skal bruke, og dersom det er sant at denne meldingen vil komme igjen og igjen hver dag helt til man bytter nettleser synes jeg de ter en forkastelig metode! Jeg bruker forøvrig firefox 3.0.6.

Lenke til kommentar
Som web-utvikler er jeg gla at IE6 blir faset ut. Men så lenge det holder seg over 20-30% blir vi nødt til å støtte IE6 brukere. Så den kampanje vil mest sannsynlig bare irritere brukere. Tek er ikke så unikt at du ikke får akkurat den samme stoffet andre steder.

 

Det å tvinge folk til noe som helst er ganske elendig i seg selv. Bare se på Norsk tipping og pålagt spille kort. yey! få deg et BuyPass med på kjøpet og gjør live enklere for ID tyver! jippii....

 

Du er klar over at det er svært mange av de mest besøkte nettsidene som gjør det samme. Vg.no, Aftenposten.no, yr.no, aftenbladet.no, finn.no osb.

 

Nå er det heller ingen som blir tvunget, de får en anbefaling (tips), i stor grad med begrunnelse.

 

@fargoth:

 

Som jeg har forstått er dette en kampanje, og man har ikke tenk å la meldinga stå der til siste bruker er over på noe annet en ie7. Trolig snakker vi om noen uker.

 

Ingen forteller deg heller hvilken nettleser du skal bruke, de forteller deg at vi ikke kommer til å bry oss om at ny funksjonalitet eller design er støttet i IE6.

 

Dette gjelder faktisk svært mye, velger man å bruke 7 1/2 år gamle produkter kan man ikke påregne samme støtte.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
@fargoth:

 

Som jeg har forstått er dette en kampanje, og man har ikke tenk å la meldinga stå der til siste bruker er over på noe annet en ie7. Trolig snakker vi om noen uker.

 

Ingen forteller deg heller hvilken nettleser du skal bruke, de forteller deg at vi ikke kommer til å bry oss om at ny funksjonalitet eller design er støttet i IE6.

 

Dette gjelder faktisk svært mye, velger man å bruke 7 1/2 år gamle produkter kan man ikke påregne samme støtte.

Kampanjen anmoder at man bør bytte nettleser, man blir faktisk fortalt at man bør gjøre det med bakgrunn i sikkerhet. "Vennligst bytt..". Dersom det bare er en kampanje er det forsåvidt greit, men man burde uansett ha muligheten til å velge å ikke se den mer etter første gangs notifikasjon. Man kan ha mange grunner til å velge å bruke IE6, og jeg mener fremdeles det er opp til hver enkelt å skulle bestemme selv hva man ønsker å bruke uten å bli anmodet til å skifte til noe annet. Jeg kan godt sitte på en utdatert win98, som både er en stor sikkerhetsrisiko og som mangler støtte for mange av dagens funksjonaliteter, men det er ingen som skal komme å fortelle meg at jeg vennligst bør bytte til en nyere versjon! Det er opp til meg og ingen andre å ta en slik avgjørelse, jeg kan ha grunner som overveier enhver sikkerhetsrisiko. Skal man begynne å gi en advarselmelding som sier "Du kjører et utdatert operativsystem som kan negativt påvirke din datamaskins sikkerhet! Vennligst oppgrader til Linux!" ?
Lenke til kommentar
Kva er fordelen med å flytte brukere over til IE 7? Det er jo knapt forskjell, IE7 er jo IE6, bare med eit nytt skin og nokre minimale rettelser!

 

 

Støtten for webstandarden er betydelig.

 

Jeg lager selv nettsteder, og det er en pain in the ass å måtte sy puter under armene til de som fremdeles ikke har fått med seg at IE6 er utdatert og ubrukelig etter dagens standard.

 

Følger man vanlig w3c-standard, så funker sidene perfekt i ie7, opera, firefox og chrome.

Iallefall om man setter marginer og padding til 0px på samtlige elementer øverst i css-filen.

Da nullstilles de eventuelle standardforskjellene som måtte eksistere mellom nettleserene.

Lenke til kommentar
Større selskap bruker fortsatt windows 2000. I.e. Royal Dutch Shell, StatoilHydro, DnbNor, etc.

 

Som ansatt har man da ikke tilgang til å installere program. Det er heller ikke slik at man kan få Shell til å oppdatere alle datamaskiner i verden til nyere teknologi på grunn av restriksjoner på eksport av tekonologi til Irak, Iran, Russland og andre land hvor disse selskapene kan oppere. Derfor er det mange hensyn å ta når det er snakk opp å oppgradere til mer moderne løsninger.

 

Videre har mange bedrifter også SAP versjoner/løsninger som er tilpasset bedriftene og som ikke automatisk fungerer i andre nettlesere uten videre.

 

Men det er det kanskje ikke så mange som har tenkt på?

Kanskje kundene av slike systemer burde legge litt press på leverandøren slik at de skjerpet seg og lagde en ekte webapplikasjon istedet for noe som virker i kun en enkelt nettleser og ikke følger standarder?

 

Jeg hadde ihvertfall ikke akseptert noe som er IE-only dersom jeg skulle kjøpt inn en teknisk løsning. Og blir ikke spesielt lei meg når folk som har gjort det går på en smell.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Støtten for webstandarden er betydelig.

 

Jeg lager selv nettsteder, og det er en pain in the ass å måtte sy puter under armene til de som fremdeles ikke har fått med seg at IE6 er utdatert og ubrukelig etter dagens standard.

 

Følger man vanlig w3c-standard, så funker sidene perfekt i ie7, opera, firefox og chrome.

Iallefall om man setter marginer og padding til 0px på samtlige elementer øverst i css-filen.

Da nullstilles de eventuelle standardforskjellene som måtte eksistere mellom nettleserene.

 

Nei det gjør det ikkje, IE7 sliter med margin/padding akkurat som med IE 6. Det einaste du drar nytte av er at position:fixed og negative posisjonsverdier fungerer. For å ikkje nevne alle problema med Javascript der IE7 er LIK IE6.

Lenke til kommentar
Iallefall om man setter marginer og padding til 0px på samtlige elementer øverst i css-filen.

Da nullstilles de eventuelle standardforskjellene som måtte eksistere mellom nettleserene.

Slike ting burde også bli utbedret mellom nettleserene, standarden burde være klar på dette området (hvis den ikke er det, så må den revideres).

Ett annet eksempel på en liten differanse er hvordan groove rammen vises (3px groove #000000;). IE6/7 viser kun en 3px tykk sort ramme, Opera og FF er nesten like, men FF har en skygge effekt på øvre og venstre side. Har ikke sett hvordan det ser ut i f. eks Chrome og Safari.

 

Optimalt så burde man kunne skrive ett sett med html og css, og det vises 100% likt i alle nettlesere. Kan det være så vanskelig å få til? :hmm:

 

Edit:

Ellers ett bra tiltak. Mange bruker nok det de er vant med på jobben hjemme, og for mange så blir nok det IE6 (kanskje 7), og man er ikke klar over at det finnes alternativer osv.

 

Fra digi.no

- En frontendutvikler bruker kanskje en fjerdedel av tiden sin på dette. Et nylig eksempel var en annonse vi brukte et par ukeverk på å fikse fordi den ble feil på grunn av en IE-bug. Det er noe annonsørene setter lite pris på, forteller Schei til digi.no.

Hvis det stemmer at man bruker så mye som en fjerdedel av tiden på IE6 tilpassninger, så syntes jeg det er ganske ekstremt. Og jeg skjønner godt at man ønsker å bruke disse resurssene til andre ting.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...