Gå til innhold

Sutrete BI-studenter ?


Reipar

Anbefalte innlegg

 

Altså, ærlig talt. Hva faen er det de snakker om ?

 

- Hvorfor skal jeg sitte igjen med 150 000 mer i lån enn en som har studert på Trondheim Økonomiske Høgskole?

 

Det spør Morten Hegdal, leder av BI Studentsamfunn i Trondheim (BIS). På vegne av landets BI-studenter føler han seg urettferdig behandlet i forhold til studiefinansieringsordningen.

 

Jo, det skal jeg fortelle deg, Morten. Du skal betale 150,000 mer fordi du,av fri vilje, selv har valgt å gå på en privatskole. Det er faktisk verdens mest naturlige ting ! Staten, skattebetalerne, finansierer de offentlige utdanningsinstitusjonene. Hvorfor skal jeg betale skoleplassen din fordi du ikke gidder å gå på kjipe TØH, men heller vil gå sammen med de freshe kompisene dine på BI?

 

At det finnes noen spesielle linjer som man ikke finner i det offentlige systemet er revnende likegyldig - ønsker man å gå på privatskole i Norge må man betale for det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og p_report.gif dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

Synes ikke sytingen er helt borti natta. Vil si jeg har et nøytralt synspunkt i diskusjonen. Så lenge det er behov for folk med utdanning kan det jo sies å være urettferdig at man blir sponset så mye mer om man velger en statlig skole (skoleplassene er faktisk ikke gratis). De kunne fått dekket en god del mer av skolepengene, og likevel vært langt rimeligere for skattebetalerne enn de som studerer ved et offentlig lærested.

 

Det jeg synes er verre er at de som velger å studere i utlandet ikke blir sponset med en krone mer i stipend enn de som får skoleplassen betalt av det offentlige her i hjemlandet. Igjen, en plass på offentlig høyskole/universitet koster noe sånt som 150-200 000 i året. La oss si at utenlandsstudenter fikk halvparten av dette i stipend (om de trengte det for å dekke skolepengene, selvfølgelig). De ville fortsatt være langt billigere for staten, og det er positivt for landet at ganske mange studerer utenlands. Det negative er at staten kunne endt opp med å sponse mange utdanninger det ikke ville være behov for, for eksempel kunne vi endt opp med altfor mange leger, veterinærer og kiropraktorer om lista for å ta disse utdanningene ble lagt lavere.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke si noe om den faktiske faglige kvaliteten, men NHH er nok hakket mer anerkjent enn BI (Nydalen) ja, kanskje dels på grunn av at det er vanskeligere å komme inn der. Utenfor Norge er derimot BI kanskje mer anerkjent enn NHH (uten at det trenger å ha noe å gjøre med den faglige kvaliteten).

 

Det er imidlertid ingen andre økonomiutdanninger i Norge som regnes som bedre enn den til BI Nydalen. Dessuten har BI et mye større utvalg av studier enn NHH, som nesten bare har rene økonomi- og revisjonsstudier.

 

Poenggrenser for inntak har selvsagt ingen direkte sammenheng med faglig kvalitet å gjøre. At det lett å komme inn, betyr ikke at det er lett å gjøre det bra. Det er naturlig at folk søker seg til gode gratisalternativer, og begynner på BI om de ikke kommer inn.

Lenke til kommentar

synes godt staten kunne bidratt litt mer her, BI-studentene kommer ut i arbeidslivet en dag og betaler skatt på lik linje som alle andre.

 

Edit: I tillegg driver BI med omfattende forskning. Dette nyter Norge godt av. Det er ikke rettferdig at BI-studenter skal finansiere forskning i Norge med egen gjeld.

Endret av m_knudsson
Lenke til kommentar

Arbeidsgivere bør notere seg navnene på de som velger å stå frem med dette kravet, for det virker ikke videre reflektert. De egenskapene ved BI som gjør at mange velger skolen avhenger av at den er privat og alternativ. Statlig utdannelse kan bare være gratis hvis den er godkjent av staten. At det bare er BI som tilbyr det faget akkurat du er så spesielt interessert i får ikke hjelpe, behovet ditt har nok oppstått etter opprettelsen av studiet. Og nei, det er ingenting urettferdig med at man må betale ekstra for spesielle interesser.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal BI studentene få mer i støtte enn alle andre?

BI studenter tjener vel ikke mer enn andre.

 

Hvorfor skal folk som studerer få bedre støtte enn folk som ikke gjør det? Hvorfor skal folk som studerer i utlandet få mer støtte? Jo, fordi staten har interesse av å gi folket en best mulig utdanning. Ettersom BI kan tilby utdanning som du ikke får andre steder i Norge (til samme kvalitet i hvert fall), og det er begrenset med plasser på NHH (som gir utdannning som ikke står tilbake for BI sin), kan det være et nødvendig tiltak for bedre utdanningstilbudet.

 

Arbeidsgivere bør notere seg navnene på de som velger å stå frem med dette kravet, for det virker ikke videre reflektert. De egenskapene ved BI som gjør at mange velger skolen avhenger av at den er privat og alternativ. Statlig utdannelse kan bare være gratis hvis den er godkjent av staten. At det bare er BI som tilbyr det faget akkurat du er så spesielt interessert i får ikke hjelpe, behovet ditt har nok oppstått etter opprettelsen av studiet. Og nei, det er ingenting urettferdig med at man må betale ekstra for spesielle interesser.

BI forblir en privatskole selv om staten skule innføre en stipendordning på skolepenger f.eks.

 

Etter min mening ser folk helt galt på saken. Det er egentlig ikke snakk om rettferdighet eller hvem som fortjener hva. Det er snakk om hvilken ordning som gir best samfunnsmessig gevinst.

 

Så er det jo også klart at de som går på BI valgte å gå der mot å betale prisen for det, så da må det jo likevel være verdt det.De som skal klage er de som ikke går på BI fordi det er for dyrt.

Lenke til kommentar

Hvis staten skulle støtte de som går på feks BI mer, slik at det store pengesluket ikke lenger ligger på studentene, så vil jo helt klart flere søke seg inn på skoler som BI. Da vil jo igjen kravene for å komme inn på en slik skole øke betraktelig.

 

Hvor skal alle pappaguttene som går på vgs for å bli russ gå da? Er det rettferdig at vi tar fra pappaguttene sitt eneste gode utdanningstilbud?

 

Må vel fortsette som før ja.

Endret av SiMoB
Lenke til kommentar

Hvis BI vil få støtte vil det innebære at alle andre private tilbud også vil være mottakelig for støtte, da snakker vi om healing, akupunktur, dans, flyvert og all slags ubskure tilbud som ikke dekkes av statens utdanningstilbud.

 

Jeg tror vi skal ha en prinsippiel forskjell mellom private og statlige tilbud, ellers kan staten bare eie alt.

Lenke til kommentar

Når dere sier at når man selv velger en privatskole ovenfor en offentlig en, så må dere tenke på at det er mange (ivertfall noen) retninger på BI som man faktisk ikke kan studere på en offentlig skole (ikke noen liknende heller). Man har kun privatskoler som valg, og derav er BI kanskje den beste av disse.

 

Jeg skulle gjerne gått på en offentlig skole hvis jeg hadde hatt muligheten, men det har jeg ikke, på grunn av karrierevalg.

Lenke til kommentar

Markedsføring (med vekt på reklame)

 

Kanskje jeg var litt kjapp med å si at det ikke eksisterer noen offentlige tilbud, da jeg kan huske at jeg faktisk fant 1(?) når jeg søkte rundt... Men ikke noe i nærheten av Oslo. (Tror dette var i kristiansand)

 

EDIT: Den var vist privat den også...

Endret av Touchdown
Lenke til kommentar
Markedsføring (med vekt på reklame)

 

Kanskje jeg var litt kjapp med å si at det ikke eksisterer noen offentlige tilbud, da jeg kan huske at jeg faktisk fant 1(?) når jeg søkte rundt... Men ikke noe i nærheten av Oslo. (Tror dette var i kristiansand)

 

EDIT: Den var vist privat den også...

Hehe.

 

Studier staten ikke tilbyr bør da kanskje få litt mer subsidier.

 

Er det sivilmarkedsfører?

Lenke til kommentar
Hvis BI vil få støtte vil det innebære at alle andre private tilbud også vil være mottakelig for støtte, da snakker vi om healing, akupunktur, dans, flyvert og all slags ubskure tilbud som ikke dekkes av statens utdanningstilbud.

 

Jeg tror vi skal ha en prinsippiel forskjell mellom private og statlige tilbud, ellers kan staten bare eie alt.

 

Det at BI får støtte betyr ikke at alle privatskoler skal få det. Det er mulig at det kun gis støtte til noen godkjente privatskoler i Norge og utlandet.

Endret av Xezutal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...