Gå til innhold

Sutrete BI-studenter ?


Reipar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå er det også forskjell på siviløkonomutdannelse og slike voodoogreier som akupunktur og healing, Det kan overhodet i sammenlignes. Jeg er absolutt for bedre stipend- og støtteordninger for folk som studerer ved BI (og evt. andre skoler i utlandet), dette vil jo gagne staten på lang sikt.

Hvorfor det?

 

Staten har jo mange og bedre skoler enn BI. Staten kunne utmerket godt drevet sivøk-utdannelsen selv og regulert den etter markedet.

 

Det er null behov for BI når man snakker om sivøkonomer.

Lenke til kommentar

Spurte hvorfor det ville gagne staten på sikt...

 

BI er ifølge internasjonale rankinger og arbeidsgivere flest dårligere enn NHH, det er også høyere inntakskrav på bl. a. NHH og TØH enn BI.

 

Det jeg mener er at staten norge ikke trenger BI. Om BI hadde blitt lagt ned ville staten utvidet antall studieplasser og erstattet de fra BI.

Lenke til kommentar
Spurte hvorfor det ville gagne staten på sikt...

 

BI er ifølge internasjonale rankinger og arbeidsgivere flest dårligere enn NHH, det er også høyere inntakskrav på bl. a. NHH og TØH enn BI.

 

Det jeg mener er at staten norge ikke trenger BI. Om BI hadde blitt lagt ned ville staten utvidet antall studieplasser og erstattet de fra BI.

Flere med høyere utdannelse, mer penger i stastkassen i form av av skatt. Det er høyere inntakskrav på NHH ja, men det er ikke synonymt med at det er en bedre skole. Medisinstudiene i Norge er ikke noe spesielt bedre enn i utlandet, selv om poenggrensene er latterlig høye - bare for å trekke en parallell. Det er også lettere å komme inn på CBS, som er en bedre skole enn NHH. :)

 

Mange har BI som en "backup" hvis de ikke kommer inn på NHH, siden BI er privat og derfor dyrere. Hadde BI lagt ned, tviler jeg sterkt på at staten ville opprettet et par tusen studieplasser for å kompensere for det (vet ikke hvor mange som studerer ved BI :) ).

 

Nå er jo både BI og NHH internasjonalt annerkjente skoler.

Lenke til kommentar

Uavhengig av opptakskrav scorer NHH bedre på internasjonale rankinger.

 

Jeg tror staten ville opprettet studieplasser for å kompensere, det blir opprettet mange hundre i nær framtid i sivøk.

 

Men for staten norge er vel ordningen slik den er nå best, for da slipper de å betale for pappaguttenes utdanning ;)

Lenke til kommentar
Uavhengig av opptakskrav scorer NHH bedre på internasjonale rankinger.

 

Jeg tror staten ville opprettet studieplasser for å kompensere, det blir opprettet mange hundre i nær framtid i sivøk.

 

Men for staten norge er vel ordningen slik den er nå best, for da slipper de å betale for pappaguttenes utdanning ;)

 

Staten klarer å få EN skole, av x-antall økonomiutdanninger inn på internasjonale rankinger, BI er en merkevare som trekker utenlandske studenter til Norge (Fullt av internasjonale studenter på BI Nydalen). Mener du staten heller bør bruke penger på å drive en skole selv, enn å betale de samme pengene til BI som støtte?

 

Leste du ikke det jeg skrev om BI`s bidrag i den akademiske verden (forskning), eller fikk jeg ikke gehør hos deg fordi du helt blindt ser alle BI-studenter som "pappagutter", og derfor bør bli tatt med en klype salt?

 

At BI har en studieavgift er en regulering av etterspørselen etter økonomiutdannelse, dvs man får en markedslikevekt hvor alle som ønsker å gå på BI kan gjøre det (Kanskje BI har mer motiverte studenter som er villig til å betale prisen?). BI har for øvrig et stort mangfold blant studentene sine, du finner alle slags mennesker. Jeg vil vel nesten påstå at NHH stort sett har større innslag av pappagutter, de er i allefall rimelig høye på seg selv.

Lenke til kommentar
Jeg vil vel nesten påstå at NHH stort sett har større innslag av pappagutter, de er i allefall rimelig høye på seg selv.

 

Forskjell på å være høy på seg selv fordi at man har klart å skaffe seg gode karakterer på skolen, mot å være høy på seg selv fordi pappa har masse penger.

 

:)

Lenke til kommentar
Staten klarer å få EN skole, av x-antall økonomiutdanninger inn på internasjonale rankinger, BI er en merkevare som trekker utenlandske studenter til Norge (Fullt av internasjonale studenter på BI Nydalen). Mener du staten heller bør bruke penger på å drive en skole selv, enn å betale de samme pengene til BI som støtte?

Jeg synes staten burde latt de som tar utdanning privat betale for det, det tjener alle på. Pappaguttene trenger ikke så høyt snitt og staten tjener penger.

 

Leste du ikke det jeg skrev om BI`s bidrag i den akademiske verden (forskning), eller fikk jeg ikke gehør hos deg fordi du helt blindt ser alle BI-studenter som "pappagutter", og derfor bør bli tatt med en klype salt?

Du tror ikke NHH også har akademiske bidrag i verdenssammenheng? Dessuten er BI en mye større skole så det skulle bare mangle om de i det hele tatt var bedre.

 

At BI har en studieavgift er en regulering av etterspørselen etter økonomiutdannelse, dvs man får en markedslikevekt hvor alle som ønsker å gå på BI kan gjøre det (Kanskje BI har mer motiverte studenter som er villig til å betale prisen?). BI har for øvrig et stort mangfold blant studentene sine, du finner alle slags mennesker. Jeg vil vel nesten påstå at NHH stort sett har større innslag av pappagutter, de er i allefall rimelig høye på seg selv.

Jeg tror du tar feil i hh til personkarakteristikken. Det er heller ikke bedre at reguleringen skal gå etter hvor mye penger faren din har enn karakterene dine.

 

Les hva omdømmeekspert sier om skolen:

http://www.dn.no/karriere/article1098613.e...l=article_title

 

Og synes det er mer pappaguttete å jukse så grovt som de ble busta for på BI.

 

Bedre at de på NHH er høye på seg selv pga karakterene sine enn BI-studenter som er høye på pappas pengebok.

Lenke til kommentar

BI er ikke sååå dyrt da. Helt overkommelig pris som de fleste kan ta seg råd til hvis de har lyst - slik folk omtaler det her skulle man trodd det var Harvard. Det er ingen problem å ta studielån I tillegg får man jo omgjort hhv. 40 og 70 prosent av studielånet til stipend, avhengig av om det er master- eller bachelorgrad, gitt at man består alle eksamener.

 

De jeg kjenner som går på BI, omtrent 10 stykker (uten at dette er noe representativt utvalg), har alle enten finansiert utdannelsen selv eller tatt opp studielån.

Lenke til kommentar
Haha, dere har helt rett... Alle BI studenter er dumme som brød og pappagutter! :fun:

 

Ja ikke sant :roll: På tide og vokne opp snart folkens.. BI studenter og dette pappa-betaler stempelet stemmer overhode ikke.. Jeg går andre året på Økonomi og Administrasjon og pappa betaler ikke en krone for meg.. Kunnskapsnivået man har når man går ut av BI eller en annen høyskole innenfor økonomi er så og si helt likt.. Det kommer bare ann på hvor mye innsats den enkelte studenten legger i det.. Greit at det bare koster penger for og komme inn på BI men man har ikke sjangs til og komme igjennom skolen uten og jobbe hardt for det..

Lenke til kommentar
Det er heller ikke bedre at reguleringen skal gå etter hvor mye penger faren din har enn karakterene dine.

 

Bedre at de på NHH er høye på seg selv pga karakterene sine enn BI-studenter som er høye på pappas pengebok.

 

Du har virkelig ikke skjønt noe som helst.

Endret av m_knudsson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...