Gå til innhold

Sutrete BI-studenter ?


Reipar

Anbefalte innlegg

Hvem er disse "pappaguttene" som går på BI? Jeg går selv på BI og alle jeg "vanker" med der finansierer studiene sine med studielån og deltidsjobb. Ja, det finnes noen "glættiser" på skolen, men disse finner du på absolutt alle studier, enten de er private eller offentlige.

 

Jeg hadde selv gode nok karakterer til å komme inn på gode offentlige skoler, men valgte å starte på BI. Det er jeg veldig glad for den dag i dag.. Flere bedrifter som er på jakt etter nye medarbeidere kommer direkte til BI Nydalen å henter folk, de offentlige skolene i nærheten blir ikke engang vurdert, er det tilfeldig?? Jeg har nå fått jobb i en stor bedrift innen finans og jeg er kun på mitt 2år.

 

NHH er en knallbra skole, BI er en knallbra skole, og det finnes andre offentlige skoler som holder et godt nivå. Forskjellen er bare det at BI har et vanvittig bra rykte i næringslivet. De eneste som "ser ned" på BI er de som vet for lite om det til å uttale seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NHH er en knallbra skole, BI er en knallbra skole, og det finnes andre offentlige skoler som holder et godt nivå. Forskjellen er bare det at BI har et vanvittig bra rykte i næringslivet. De eneste som "ser ned" på BI er de som vet for lite om det til å uttale seg.

 

En ting som er helt sikker er at det norske næringslivet hadde blitt en ufattelig kjedelig plass uten det mangfoldet som økonomer fra Norges Handelshøgskole, Handelshøgskolen i Bodø, Handelshøgskolen BI og alle de vanlige høgskolene som ogs utdanner økonomer. Debatten om at det bare er pappagutter som har betalt seg gode karakterer på BI, og at NHH er full av stuck-up arrogante/pompøse fjomper fra Bærum blir bare tåpen. Likevel, jeg vet ikke helt hva jeg mener om dette med betaling eller ikke.

Lenke til kommentar

Selvom jeg også er student på BI er jeg usikker på hva jeg mener om dette med økt stipend.

 

Det er ingen som har tvunget meg til å begynne på BI, jeg hadde mulighet til NHH (tror jeg, har ikke sjekket snitt men regner med at jeg hadde kommet inn) og andre offentlige høgskoler som HIO for eksempel. Men jeg valgte å betale 150.000kr for å gå på BI i tre år.

 

Men på en annen side så er det som det er nevnt tidligere i denne tråden samfunnsøkonomisk gunstig at det blir utdannet flere med høy utdanning. Dersom ekstra stipend for BI studenter vil bidra til dette så kan det vært et godt argument.

 

Det som jeg synes er genialt med BI er at det er en skole som er åpen for "alle". ALLE har mulighet til å ta studielån å betale skoleavgiften, BI tar inn de som ikke har veldig gode karakterer fra VGS. Flere jeg kjenner på BI har dårlig snitt fra VGS og er i dag 25-26år, de hadde to valg. Enten starte på BI, eller ta opp fagene fra VGS å starte på en offentlig skole siden de ikke kom inn i utgangspunktet. Dette gir også ulemper i og med at det er mange umotiverte som kun starter på BI fordi de kommer inn, disse kommer i 98% av tilfellene aldri gjennom en bachelorgrad, og de fleste siles ut første året. På den måten kan man være sikker på at de som har fullført en 3årig grad på BI har jobbet for det.

Lenke til kommentar
Men på en annen side så er det som det er nevnt tidligere i denne tråden samfunnsøkonomisk gunstig at det blir utdannet flere med høy utdanning. Dersom ekstra stipend for BI studenter vil bidra til dette så kan det vært et godt argument.

 

Har BI problemer med å få nok søkere slik dagens finansiering er?

Lenke til kommentar

Uansett - om BI måtte være pappaguttaskole eller ikke, topic handler om at studentene ønsker veldig mye støtte. Dette må de da selv skjønne blir urettferdig mot de andre som studerer ved offentlige universiteter/høgskoler. I så fall må de få en tilsvarende reduksjon. De er tross alt klar over problemet når de søker seg inn på BI.

 

Som nevnt i artikkelen, de kan ikke få i både pose og sekk.

Lenke til kommentar

Utrolig at økonomistudenter kan foreslå noe sånt. Hva er problemet når folk faktisk har betalingsvillighet til å gå på BI? De har like mye rett på gratis utdanning som alle andre, men for å tilfredsstille egne interesser og fremtidig karriere velger de privat - og regningen bør ikke komme som noe sjokk. Man kan gjerne diskutere hvor vidt BI bør bli offentlig, noe mange mener er urealistisk. Men at fellesskapet skal sprøyte penger inn i BI-stiftelsen, uten å ha noen innflytelse over skolen, det er vel enda mindre realistisk.

Lenke til kommentar

Det er vel egentlig ikke interessant å diskutere hvorvidt BI skal bli offentlig eller om staten skal sprøyte inn penger til BI-stiftelsen. Det man kan diskutere er om staten bør gi enda mer lån/stipend til å dekke skolepenger, slik at nordmenn kan få en best mulig utdannelse (f. eks på utenlandske skoler).

Endret av Xezutal
Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke noen problemer med å dekke 3 år på BI (2 i Trondheim og 1 i Shanghai). Men da jobbet jeg 15-20 timer i uken under studiene, nesten hele sommeren, samt at jeg hadde fullt lån og stipend. Og de 2 første årene fikk jeg kun 20.000 ekstra i skolepengelån, mens man nå vel får 50.000? Uansett, vil man ikke jobbe ved siden blir det selvsagt trangt om pengene.

 

Det som derimot ER problematisk, er nå jeg nå studerer 2 år master i USA, og Lånekassens lave stipend og lovordning ikke reguleres mot den svake kronen i det hele tatt. Men det er vel kanskje bedre at alle studerer under de samme norske professorene og leser de samme bøkene, så vi holder det kunnskapsnivået vi alltid har ligget på?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...