Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende


Anbefalte innlegg

LSI virker ikkje uber bra da...

 

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...ead.php?t=60466

 

Ikkje akkurat 2,7GB/s

 

Virker som man får nesten samme speed som min Areca. ca 1GB/s

 

Men siste ord er ikkje sagt for LSI enda. Han holder på å teste :)

 

Virker som Nextron tar seg godt betalt for LSI'en ~5' + mva mens scan.com tar rundt 3.500 + avgifter. I tillegg kommer BBU til rundt 1500,-

Jeg ender nok opp med en slik, spørsmålet er bare hvor jeg kjøper den.

 

Har fulgt med på den tråden, velger å tro at det er Vertex som er problemet ;-)

Hadde merkelige tendenser når jeg puttet på en ekstra Vertex sammen med Intel SSD'er, faktum var at ytelsen sank. (er noen FW'er siden så dette kan jo ha endret seg)

Ytelsen gikk opp når jeg la inn en ekstra Intel.

 

Når får du dine Intel SSD'er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er mail fra Areca. Sent til noen folk på forum. we will release the driver for solaris as soon as the 6G SAS HBA available, the planned schedule is the end of Q3. the driver can be used for 6G and 3G SAS HBA both. sorry for the inconvenience.

 

 

Det jeg mener at kommer Areca raid kontroler 3 kvartal, for sas 6 :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvilke instillinger mht Strip size og Sector size burde jeg velge på min server?

 

Har nettopp installert et Promise EX8650 raidkontroller kort, og har 6 stk 1TB disker i raid 5 utenom os disk.

 

Dette er for all del en "server" og har vel nesten 2,5TB data som skal over nå, men er det noen bakside med stor strip size? Blir overført store mengder data nå i begynnelsen, men i senere tid blir det vel moderat overføring.

 

Hva burde jeg gå for? :)

 

-slabbedasken-

Lenke til kommentar
Hvilke instillinger mht Strip size og Sector size burde jeg velge på min server?

 

Har nettopp installert et Promise EX8650 raidkontroller kort, og har 6 stk 1TB disker i raid 5 utenom os disk.

 

Dette er for all del en "server" og har vel nesten 2,5TB data som skal over nå, men er det noen bakside med stor strip size? Blir overført store mengder data nå i begynnelsen, men i senere tid blir det vel moderat overføring.

 

Hva burde jeg gå for? :)

 

-slabbedasken-

 

På lagringsserver er størst mulig stripesize best og raskest. Sektorsize setter du til default, da dette har særdeles lite å si på ytelsen.

Lenke til kommentar
Hvilke instillinger mht Strip size og Sector size burde jeg velge på min server?

 

Har nettopp installert et Promise EX8650 raidkontroller kort, og har 6 stk 1TB disker i raid 5 utenom os disk.

 

Dette er for all del en "server" og har vel nesten 2,5TB data som skal over nå, men er det noen bakside med stor strip size? Blir overført store mengder data nå i begynnelsen, men i senere tid blir det vel moderat overføring.

 

Hva burde jeg gå for? :)

 

-slabbedasken-

 

På lagringsserver er størst mulig stripesize best og raskest. Sektorsize setter du til default, da dette har særdeles lite å si på ytelsen.

 

kan sette den så høyt som 1024kb, synest det høres veldig mye ut, men dette blir alså best uten noe negativ effekt?

Lenke til kommentar
Hvilke instillinger mht Strip size og Sector size burde jeg velge på min server?

 

Har nettopp installert et Promise EX8650 raidkontroller kort, og har 6 stk 1TB disker i raid 5 utenom os disk.

 

Dette er for all del en "server" og har vel nesten 2,5TB data som skal over nå, men er det noen bakside med stor strip size? Blir overført store mengder data nå i begynnelsen, men i senere tid blir det vel moderat overføring.

 

Hva burde jeg gå for? :)

 

-slabbedasken-

 

På lagringsserver er størst mulig stripesize best og raskest. Sektorsize setter du til default, da dette har særdeles lite å si på ytelsen.

 

kan sette den så høyt som 1024kb, synest det høres veldig mye ut, men dette blir alså best uten noe negativ effekt?

 

Regner med at du har torrent(rar)/filmer på serveren, så da er størst mulig best :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

Har et lite RAID problem her..

Tenkte på å bygge meg en ny server å ha hjemme her.

Ville bruke et MSI K8N-Neo4 hovedkort jeg fant på el-retur for ei stund siden, dette virker helt stabilt så :)

 

Men, i gamle server'n så har jeg et Silicon Image 3114 SATA raid kort, som er satt opp i RAID-5 med 4x 1TB WD disker.

Dette får jeg ikke til å funke på MSI kortet, noen her som vet hva det kan være?

Det kommer ikke opp i bios (som det gjør på gamle server'n), og windows finner det heller ikke.

Og det har ikke noe å si om jeg har en disk tilkobla det eller ikke.

 

 

*edit*

Trur jeg fant feilen.. Ser ut som om pci sporene på kortet er defekte..

Prøvde å sette inn et par nettverkskort, og disse blir heller ikke gjenkjent av windows..

Trodde egentlig ikke det var mulig at alle PCI sporene kunne dø jeg, men pci express porten funker, for der sitter skjermkortet.

Endret av J@9
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, Noen som kan helpe en stakkar?

 

Har nettopp kjøpt meg 4x1.5tb WD green disker. Og en 4 ports pci raid kontroller.

Jeg kommer inn i "bios" på raid kortet og finner aller 4 diskene som han oppgir er på 1397gb.

Men når jeg vil ha en raid 5 partisjon på 4191gb som er 3/4 av plassen. Får heller ikke lov til å øke denne verdien, som jeg er klar over.

Problemet er når jeg kommer i windows (xp 32bit)

Jeg finner ikke raid partisjonen i diskbehandling slik at jeg får ikke formatert Raid part.

Også når jeg så tenker meg og mener jeg å hørt at windows ikke støtter disker mer enn 4tb. Men når jeg setter den ned til 3999gb så finner han den heller ikke.

Men når den er satt til 3gb finner windows den.

Jeg fatter ingen ting.

 

Noen som har peiling?

Lenke til kommentar

Om jeg lager raid 1 for sikkerhet.

Hvordan vet jeg om en disk er død? Dataen vil vel være på disk nr 2 så jeg ser den og dør disk nr 2 også så mister jeg alt.

Dvs når jeg først mister data og ikke finner dem så er begge diskene døde.

------------------

Noen nas har led som viser når en disk dør, og man kan sette inn en ny og den autospeiler den nye og volla som før.

Skjer dette automatisk i raid 1 om man bytter en disk? Eller er det noe jalla software?

 

Kan jeg da i teorien ha 2 disker i raid 1, ta ut den ene og sette inn en ny, la den kopiere seg lik den andre og ta den ut igjen, og på den måten ta backup på disk nr 3 og lagre denne på et annet sted?

Lenke til kommentar
Om jeg lager raid 1 for sikkerhet.

Hvordan vet jeg om en disk er død? Dataen vil vel være på disk nr 2 så jeg ser den og dør disk nr 2 også så mister jeg alt.

Dvs når jeg først mister data og ikke finner dem så er begge diskene døde.

------------------

Noen nas har led som viser når en disk dør, og man kan sette inn en ny og den autospeiler den nye og volla som før.

Skjer dette automatisk i raid 1 om man bytter en disk? Eller er det noe jalla software?

 

Kan jeg da i teorien ha 2 disker i raid 1, ta ut den ene og sette inn en ny, la den kopiere seg lik den andre og ta den ut igjen, og på den måten ta backup på disk nr 3 og lagre denne på et annet sted?

 

Harddiskekontrollerene mine sier ifra hvis det er en diske som det er feil på eller mangler. Dette skjer ved piping eller blinkende skrift under oppstart. Pipinga kan man skru av heldigvis. Men de sier klart ifra. Hva som skjer på ichxx vet jeg ikkje, da ichxx er mot min religion når det gjelder raid ;)

 

Ville tro at du får beskjed iallefall under oppstart eller hvis man alltid har den intel "storage manager" oppe

 

Kan jeg da i teorien ha 2 disker i raid 1, ta ut den ene og sette inn en ny, la den kopiere seg lik den andre og ta den ut igjen, og på den måten ta backup på disk nr 3 og lagre denne på et annet sted?

 

ja :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...