Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du må sette arrayet som GPT i Diskmanager i windows.

 

Da forsøker jeg det, takk for hjelp så langt. Men hva bør jeg sette Stripe Size på ? Default er 64 kb. Jeg skal somsagt kjøre 4x 1TB disker som alle er på 5400rpm, primært skal jeg lagre og kjøre media (musikk, filmer, etc.)

Lenke til kommentar

Har en disk med Debian på. Skal nå til med 2 disker som det skal raid 1 på. Disse må det et filsystem (ext3)på , men skal jeg bruke Native eller Extended på diskene? Det skal jo bare en partisjon på dem. Selv mener jeg at å bruke Native burde fungere helt fint, men greit å spørre for å være sikker.

 

EDIT: Gikk for Native

Endret av Session^^
Lenke til kommentar
Størst mulig Stripe Size for lagringsarray :) 128k+

 

Da var jeg igang, men kom ikke så langt gitt :( .

Gikk først i bios og satt SATA til "RAID" (default var IDE). Koblet så til de 4 diskene og konfigurerte de som RAID5 på den utility siden (den "bekrefter" også at alt er ok). Har prøvd nå med både stripe size på 128kb og 64kb, men Vista går i en endeløs reboot hver gang :( .

Vista loader, så ser jeg snurten av en bluescreen før den rebooter (feilmelding vedlagt i form av et bilde).

 

Noe jeg gjør feil her ? Diskene er ikke formatert på forhånd, hadde planer om å gjøre det i windows. De er koblet til SATA port 3 - 6 på hovedkortet. Raptor OS disk er på SATA1 og dvd-rom er på SATA2, har ellers ikke gjort noen endringer i bios i forkant.

 

NB!

OS'et kjører somsagt ikke på raidet, men på egen disk.

 

Edit;

Jeg kommer heller ikke inn i Windows i Safe Mode, den rebooter på samme måte etter å ha loadet litt. Kan det være at èn eller flere av disse nye diskene holder på å feile, selvom Matrix Storage Manager sier at raidet er "normal" og fungerer ?

Eller må jeg kanskje oppdatere Vista SP 2 med nye drivere til ICH9R før jeg konfigurerer raidet i bios ?

Boot rekkefølgen er ellers korrekt i bios, med raptor disken som nummer 1 og dvd-rom'en som nummer 2.

post-53233-1247786067_thumb.jpg

Endret av Digitize
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Regner med at du har løst problemet nå, men tror nok problemet ditt er at Vista ikke har de rette driverne installert. Raptor disken din er nå styrt av Matrix Storage Manager og Vista trenger RAID driveren for å finne OS disken din.

 

Kjører selv RAID5 med 4 Samsung 500GB disker og jeg installerte driverne til RAID under installasjonen av Vista. Så det skapte ingen problemer for meg.

 

Men som nevnt eget RAID kort er en løsning da.

Lenke til kommentar

Hehe nice speed.

 

The MegaRAID 9200 series controllers, featuring the LSISAS2108 6Gb/s SAS RAID-on-Chip (ROC), double the data transfer rates of their 3Gb/s predecessors to deliver industry-leading performance with up to 2.88 GB/s in sequential reads and 1.87 GB/s in sequential writes. The superior read/write performance makes them ideally suited for a broad range of application workloads, from data center applications such as email and database servers to more compute-intensive applications such as streaming video, OLTP and data archival.

 

 

http://www.lsichannelgateway.com/news/2009/20090728.html

http://www.lsichannelgateway.com/about_cha....html?cid=20231

 

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=231054

Lenke til kommentar

Den LSI'en er dermed øverst på raid-kort lista mi ;-)

Hvis prisen på $599 er rett tipper jeg den kommer på ca 5.000,-

(dollaren er forventet å gå ned ytterligere utover høsten)

 

Den vil desverre ikke komme i salg for vanlige forbrukere før nærmere jul, i mellomtiden går den til OEM.

Lenke til kommentar

Hehe ja prisen på den nye Arecaen (18xx serien?) blir sikkert drøy.

 

Slik jeg forstår det blir den nye LSI'en sikkert å finne med navn som Intel, HP, Dell og flere.

 

Er stadig fornøyd med Perc 6/i'en min men ser at jeg trenger rom for flere "disker".

Har vurdert å kjøre enda en Perc til men venter heller på 9200 serien.

Mange små SSD'er gir lite lagring så jeg er i ferd med å bytte ut noen Intel G1 med G2 160GB.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Vurderer å bygge meg en kjapp maskin og i første omgang vil jeg se på harddisk-løsningen.

 

Jeg vurderer å gå for en Raid-0 løsning, men er usikker på harddisk valget. Jeg kunne selvfølgelig gå for å handle inn de råeste SSD diskene, men jeg ønsker også å komme billig ut på maskinen.

 

Først kan jeg spørre dere, vil jeg merke mye forskjell på hvilke disker jeg setter i Raid-0, uavhengig om det er vanlig 3.5" 7200 s-ata disker eller noen SSD disker?

 

Jeg har også hørt tidligere at det var noen 1TB(eller 1,5TB) disker som skulle være veldig kjappe selv om de kun var 7200.

 

Og finnes det feks en test der ute som sammenligner diverse disker i Raid-0 mot hverandre?

Lenke til kommentar
Er det ikke noen som tar inn LSI til Norge da?

Hadde kjøpt på flekken dersom det var noen.

 

 

Har du noen erfaring med span.com?

 

 

LSI virker ikkje uber bra da...

 

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...ead.php?t=60466

 

Ikkje akkurat 2,7GB/s

 

Virker som man får nesten samme speed som min Areca. ca 1GB/s

 

Men siste ord er ikkje sagt for LSI enda. Han holder på å teste :)

Lenke til kommentar
Størst mulig Stripe Size for lagringsarray :) 128k+

 

Jeg har et Perc5i kort med 4*1TB disker i RAID 5. Fungerer utmerket, men er litt fanget av valg av stripe size. Jeg satte verdien til 64k, men ser at det ikke er hensiktsmessig til et multimediaakriv. Har du noen ide om det er mulig å øke stripe size på et eksisterende array?

 

En liten erfaring jeg har gjort meg er at lese/skrivehastigheten på arrayet påvirkes kraftig av antall disker. Jeg så at hastigheten økte mye fra 3 til 4 disker, og forstår i ulike fora at økning vil fortsette når jeg legger til disk 5. Syntes det er litt merkelig at effekten av dette blir så stor. Noen kommentarer til dette?

 

K.

Lenke til kommentar
Størst mulig Stripe Size for lagringsarray :) 128k+

 

Jeg har et Perc5i kort med 4*1TB disker i RAID 5. Fungerer utmerket, men er litt fanget av valg av stripe size. Jeg satte verdien til 64k, men ser at det ikke er hensiktsmessig til et multimediaakriv. Har du noen ide om det er mulig å øke stripe size på et eksisterende array?

 

En liten erfaring jeg har gjort meg er at lese/skrivehastigheten på arrayet påvirkes kraftig av antall disker. Jeg så at hastigheten økte mye fra 3 til 4 disker, og forstår i ulike fora at økning vil fortsette når jeg legger til disk 5. Syntes det er litt merkelig at effekten av dette blir så stor. Noen kommentarer til dette?

 

K.

 

Sålenge kontrolleren henger med, så får du jo transferraten til enda en disk når du legger den til (når man leser skevensielt), mao har du 4 disker på 100 MB7s så får du ca 300 MB/s, 5 gir 400 MB/s (disken som til enhvertid brukes til paritet øker ikke hastigheten)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...