Gå til innhold

Gateopptøyer i Oslo (MODWARN: Brudd på retningslinjene = utestengelse)


Anbefalte innlegg

edit: http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/452178

 

Hehe, inntresang diskusjon om konflikten. Sinnsykt hvor jeg lo når Støre bemerket kort og kaldt "Dette er politisk retorikk av begrenset kvalitet". ^^ Kanskje jeg bare er trøtt men er en av de bedre kommentarene jeg har hørt i det siste i debatter ^^

Min personlige favoritt var "Nå har jeg blant annet vært med på å fremsette disse kravene til Hamas.." (Gahr Støre) "Jeg har ennå ikke blitt utenriksminister, så.." (Jensen) "Men du kommer jo ikke til å snakke med dem uansett." (Gahr Støre).

 

Temaet for ordvekslingen var kritikk og krav overfor Hamas, for ordens skyld.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hele dette Blitz greiene er bare noe tull, i mine øyner.
Nå er jeg fundamentalt uenig i det meste blitz mener og det meste de gjør, men de skal likefullt ha rett til å eksistere. Og Blitz-huset er nok det som i størst grad har desimert Blitz de siste 10-15 årene.
Gjelder din logikk også miljøer på den ekstreme høyresiden? Hadde det beste vært å også la dem okkupere et hus midt i Oslo sentrum. La dem skrive slagord og henge bannere ut fra vinduene, la dem dele ut flygeblader, la dem gå rundt å skremme personer de ikke likte og kaste stein, maling og sprengstoff på insitiusjoner de ikke likte uten at politiet blir bedt om å stoppe miljøet?

 

La meg gjette, her trenger du en robåt?

Lenke til kommentar

Ja og nei. Det en må forstå med slike ekstremistiske organisasjoner er at de lever av å ha en aktiv og levende fiende. For Blitz var dette Oslo kommune, og til en viss grad var nok Oslo kommune ganske nedlatende mot dem også. Da Oslo kommune var frekke nok til å gi dem et hus, forsvant en stor del av Blitz sitt påståtte fiendebilde, og de mistet selv legitimitet.

 

Det samme kan nok til en viss grad hevdes om ekstreme høyreorganisasjoner, det er likheter, men likevel forskjeller.

 

En faktor er at venstreorganisasjonene har en annen agenda. De er tilhengere av alt fra anarki til rettferdighet, hovedfienden er etablissementet og kapitalen, samt et par vestlige land, for ordens skyld.

 

På sammenlignbar høyreside er det i større grad nasjonalisme og troen på den sterke leder som dominerer, selv om høyreekstremister heller ikke er så positivt innstilt til kapitalkrefter, ikke på samme måte som med Blitz, men Vigrid er ikke glad i McDonalds og Coca-Cola company.

 

Fienden for disse organisasjonene kan med rette defineres som delvis etablissementet (fordi de ikke blir akseptert av dette), og innvandrere.

 

For høyreekstremistenes del vil et hus føre til at de billedlig sett blir akseptert av etablisementet, og ikke lenger utestenges, og der mister de så et av sine sterkeste argumenter for sin egne legitimitet. På den andre siden mister de ikke den andre hovedfienden, nemlig innvandrere.

 

Det er et interessant tema. Jeg tror nok at høyreekstremistene kunne oppleve et tilbakesving av en slik "seier", ja.

Lenke til kommentar
Hvorfor blir ikke palestinere i Norge hevet ut når de er en sikkerhetsrisiko for landet?

Om vi gjør det bryter vi menneskerettighetene. Enkelt og greit!

Vil du at Norge skal bryte dem og internasjonale lover?

 

Jaså, gi argumenter for hvorfor vi bryter med international lov?

 

Og hvis de står i fare for å bli torturert eller henrettet når de kommer hjem igjen til de sitt opprinnelige land, etter å ha blitt kastet ut, mener jeg Norge er ansvarlig for å forandre situasjonen i landet.

Lenke til kommentar
"Norge er ansvarlig for å forandre situasjonen i landet"? Det var jo en... interessant... vri. Hvilke konsekvenser får det for Norge når vi ikke klarer å forandre situasjonen i landet? Må vi begynne å ta inn flyktninger igjen da?

 

Først prøver vi med dialog, hvis det ikke virker, bruker vi makt. Og med USAs støtte er ingen ting umulig for oss :)

Lenke til kommentar
"Norge er ansvarlig for å forandre situasjonen i landet"? Det var jo en... interessant... vri. Hvilke konsekvenser får det for Norge når vi ikke klarer å forandre situasjonen i landet? Må vi begynne å ta inn flyktninger igjen da?

 

Først prøver vi med dialog, hvis det ikke virker, bruker vi makt. Og med USAs støtte er ingen ting umulig for oss :)

 

Hvilken planet er du fra?

Lenke til kommentar

Nå blir vel ikke akkurat pelsfarmerne terrorisert av at dyrene deres slippes fri da, men... det jeg mener er terror er måten de slår ned og angriper sine politiske motstandere og går løs på selve samfunnet, og alt og alle i det, kontra f.eks PETA-folkene som slipper løs dyr og har en klar agenda som ikke går på å skade verken samfunnet eller myndighetene eller tom. bøndene som gjør det. Deres eneste tap er økonomisk, men det er jo ikke det økonomiske tapet som er i front i denne saken.

Lenke til kommentar
"Norge er ansvarlig for å forandre situasjonen i landet"? Det var jo en... interessant... vri. Hvilke konsekvenser får det for Norge når vi ikke klarer å forandre situasjonen i landet? Må vi begynne å ta inn flyktninger igjen da?

 

Først prøver vi med dialog, hvis det ikke virker, bruker vi makt. Og med USAs støtte er ingen ting umulig for oss :)

 

Hvilken planet er du fra?

 

Jeg er fra planeten kalt "DYL"

Det betyr "Demokrati, ytringsfrihet, likeverd"

Alle oss fra denne planeten ønsker å gjøre jorden til en "DYL" planet.

Endret av larsingedude
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Jeg tipper de fleste har sett den videoen på nrk, med Tony Andre Thorstensen. Forstår godt alle reaksjonene, han er en tulling og en drittunge. Jeg er så (u)heldig å gå i klassen hans, og han er innom skolen rundt 1 gang annen hver måned. Han gir rett og slett faen i alt, og har vært i kontakt med politiet helt siden barneskolen.

 

Kan godt nevne et eksempel som skjedde for en stund siden; Midt under en time kommer han inn i klassen, flere timer for sent, og sier jævla morrap ... til læreren, og går ut igjen, han har også vært i flere masseslagsmål, og mange andre slagsmål.

 

Som sagt, han er en tulling.

Lenke til kommentar
"Norge er ansvarlig for å forandre situasjonen i landet"? Det var jo en... interessant... vri. Hvilke konsekvenser får det for Norge når vi ikke klarer å forandre situasjonen i landet? Må vi begynne å ta inn flyktninger igjen da?

 

Først prøver vi med dialog, hvis det ikke virker, bruker vi makt. Og med USAs støtte er ingen ting umulig for oss :)

 

Hvilken planet er du fra?

 

Jeg er fra planeten kalt "DYL"

Det betyr "Demokrati, ytringsfrihet, likeverd"

Alle oss fra denne planeten ønsker å gjøre jorden til en "DYL" planet.

 

Minner veldig om naiv neocon propaganda, som igjen minner om "white man's burden" (slå det opp om du må). Man kan ikke gå rundt og invadere land, bombe dem til steinalderen, drepe ungene deres og så fortelle dem hvordan de skal styre landet sitt. Det er, mildt sagt, dårlig folkeskikk.

Lenke til kommentar
"Norge er ansvarlig for å forandre situasjonen i landet"? Det var jo en... interessant... vri. Hvilke konsekvenser får det for Norge når vi ikke klarer å forandre situasjonen i landet? Må vi begynne å ta inn flyktninger igjen da?

 

Først prøver vi med dialog, hvis det ikke virker, bruker vi makt. Og med USAs støtte er ingen ting umulig for oss :)

 

Hvilken planet er du fra?

 

Jeg er fra planeten kalt "DYL"

Det betyr "Demokrati, ytringsfrihet, likeverd"

Alle oss fra denne planeten ønsker å gjøre jorden til en "DYL" planet.

 

Minner veldig om naiv neocon propaganda, som igjen minner om "white man's burden" (slå det opp om du må). Man kan ikke gå rundt og invadere land, bombe dem til steinalderen, drepe ungene deres og så fortelle dem hvordan de skal styre landet sitt. Det er, mildt sagt, dårlig folkeskikk.

 

Hva er naivt i å tro at hele verden kan bli demokratisk? Jeg sier ikke at vi her i europa skal bestemme hvordan folk i den andre delen av verden skal leve, jeg mener bare at vi burde fjerne dikaturstyrer

Lenke til kommentar
Jeg er fra planeten kalt "DYL"

Det betyr "Demokrati, ytringsfrihet, likeverd"

Alle oss fra denne planeten ønsker å gjøre jorden til en "DYL" planet.

 

Minner veldig om naiv neocon propaganda, som igjen minner om "white man's burden" (slå det opp om du må). Man kan ikke gå rundt og invadere land, bombe dem til steinalderen, drepe ungene deres og så fortelle dem hvordan de skal styre landet sitt. Det er, mildt sagt, dårlig folkeskikk.

 

Hva er naivt i å tro at hele verden kan bli demokratisk? Jeg sier ikke at vi her i europa skal bestemme hvordan folk i den andre delen av verden skal leve, jeg mener bare at vi burde fjerne dikaturstyrer

 

Det er ikke naivt å tro at hele verden kan bli demokratisk, det må vi tro på. Jeg synes desverre at det står svært dårlig til med demokratiet i hele vesten og mener at det er langt frem til den dagen da vi kan gå ut i verden og fortelle andre hvordan de skal styre. I Norge står vi for eksempel i fare for å miste vår uavhengighet til EU, slik det meste av Europa har gjort allerede.

Endret av AvieN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...