Gå til innhold

Gateopptøyer i Oslo (MODWARN: Brudd på retningslinjene = utestengelse)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Erling Lae:

 

 

Født og vokst opp i Oslo

Byrådslederen peker på at nesten samtlige av ungdommene har vokst opp i Oslo.

 

- Dette er ungdom som er født i Oslo, oppvokst i Oslo og kjenner norsk lov og rett, sier Lae.

 

Han advarer mot å lese for mye inn i opprørerne.

 

- Det finnes to grøfter å kjøre ned i. Man kan forstå det i hjel og tolke alt inn i sosiale faktorer. Det er en kraftig nedvurdering av individet selv om noen kanskje har svakere sosiale forutsetninger enn andre. På den andre siden kan man stigmatisere store grupper ved å si at sånn er disse her, sier Lae, som også advarer mot å lage politikk av situasjonen.

 

Han uttalte også at dette er godt integrert ungdom, og i nettmøtet sa han at nesten alle var født i Norge, og at det også var mange som var etnisk norske.

 

Så kan vi VÆRE så snill å slutte å late som om dette er et problem med brune mennesker?

 

Men detter er vell, som du sier, ett problem med brune mennesker. Og mange så vell at det bare var ett spørsmpl om tid før du så innvandrerungdom som fulgte likesinnede fra resten av Europa og gikk løs på alt og alle. Mange av oss som bor i Oslo har også sett problemene øke generelt og sett hvordan innvandrere stadig mer domminerer når det ranes og selges narkotika. Om disse menneskene er godt integrert? Virker igrunn ikke slik.

Lenke til kommentar
Nei, jeg mener man skal se den som en relativt variert gruppe hvis handlinger ikke avhenger av deres etnisitet.

Men det at det var en sterk overrepresentasjon av ungdommer med innvandrerbakgrunn, slagordene "gud er stor" og "hellig krig", det sender oss noen signaler om at noe må gjøres. Og når jeg sier at noe må gjøres, så snakker jeg ikke om å hive folk ut og andre dumme urealistiske forslag. Men det norske samfunnet (som de også er en del av) må sørge for at dette ikke blir ansett som legitimt i innvandrermiljøer.

Lenke til kommentar

Tregangsregelen har noen åpenbare svakheter da... som f.eks at flere av de som sitter i fengsel på livstid er tatt for å stjele pizza, og en sykkel.

 

Nei, jeg synes tre til seks år i fengsel for offentlig skadeverk er greit. Men da er det viktig at verstingene faktisk tas. Bildebevis bør det jo være i store mengder.

 

Dessverre er rettsmyndighetene i dette landet en forbanna vits. De slipper nok unna med bøter eller samfunnstjeneste.

Lenke til kommentar
Denne diskusjonen handler da vitterlig utelukkende om midtøsten-konflikter. Og å hevde at dette har noe med å bli sett ned på..? Hvorfor sier de ikke det da, og demonstrerer og pøbler daglig, istedet for å påstå det har noe med Gaza å gjøre?

(ser ikke hvordan Latinos i chile kan ha noen problemer når chile er et latinamerikansk land, men), og du er enig med dem i dette? Å bli sett ned på på ett eller annet vis rettferdiggjør å knuse vinduer på McDonalds? Tenk deg om. Har du hørt uttrykket "gi cæsar det som cæsars er, og gud det som guds er"?

Selv om de er fornærmede og utlendinger i minoritet, så må de da ha et snev av evne til å plassere skyld der den hører hjemme?

Hvis du slår meg ned på gata, så går jeg da ikke å raner gamle fru Hansen, og skylder på at du slo meg ned og dere er begge norske?

Åpne øya og få litt perspektiv. Dette er kun snakk om pøbler, som ikke kan unnskyldes på noe som helst vis.

Du kan umulig ha lest postene mine når du spørr om noe slikt til meg, jeg har sagt det før og sier det igjen: "Jeg forsvarer ikke vandalismen" ;)

 

Alt er ikke så logisk, alt er ikke sett med perspektiv.

Lenke til kommentar
Foreslår kollektiv straff for alle som er med på opptøyer, om noe(n) blir skadet. Alle som er med blir medskyldige for alle lovbrudd som har skjedd under opptøyene.

"Bekjymringssamtaler" er bare tull...

 

Det viktigste er at politiet beskytter de uksyldige og de sivile. Det funker vel ikke så bra med kollektiv straff. Det var jo både barn og gamle damer som vimsa seg inn i demonstrasjonen som raste oppover Karl Johan osv. i forrige uke.

 

Nei, skyt jævlene med beanbags når de gjør noe galt!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
De burde sette i gang med alvorlige tiltak mot volden snart.

 

3-gangs reglen burde vært i Norge også.

Er du sikker på at det er ekstremt nok? Burde ikke politiet heller bare henrette kriminelle på stedet, slik som Judge Dredd?

 

Ja, vi ser IQen på folk, du må nå forstå at å henrette folk ikkje er det same som 3-gangs regelen.

Det virkar nesten som om du har store problem med å sjå forskjellen på ting, håpar at du snart kan vokse opp eller ivertfall lære deg elimentær lærdom.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Hvorfor får Blitz beholde huset?

 

Godt spørsmål. Det kvalmeste er jo at Oslo kommune er oppdragsgiver i en storstilt oppussing av blitz-huset i pilestredet. Med spesialdesignet "kappe" rundt stillasene, med bilde av mann med sprettert, osv.

 

De har gitt dem brakker som står ved siden av bygningen, som nå er fulle av grafitti...

 

nok en totalt unødvendig bygning i Oslo betalt av VÅRE SKATTEPENGER!!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349
Hvorfor får Blitz beholde huset?

Blitz-erklæringen

I mars 1995 vedtok bystyret en erklæring som gir Blitz-miljøet rett til å benytte huset under følgende forutsetninger:

Eiendommen brukes til formål relatert til ungdommenes kulturelle aktiviteter og ytringer.

# Ingenskal bo på eiendommen.

# Detskal ikke nytes rusmidler i lokalene.

# Blitzerne skal betale 5000 kroner i årlig husleie. De skal selv betale strøm- og fyringsutgifter.

# Blitzerne skal bidra mest mulig ved egeninnsats i gjennomføring av oppussingsprogrammet.

# De skal selv ha ansvaret for ordinært vedlikehold innendørs.

# Brudd på betingelsene kan føre til at brukstillatelsen blir trukket tilbake.

# Det skal oppnevnes fire kontaktpersoner i Ungdomsmiljøet Blitz. Skifte av kontaktpersoner skal snarestmeddeles kommunen.Oslos forpliktelser

# Så lenge tillatelsen til å benytte lokalene gjelder, skal kommunen innenfor gitte økonomiske rammer gjennomføre en opprustning av eiendommen og vedlikeholde husets tekniske anlegg.

Lenke til kommentar
Foreslår kollektiv straff for alle som er med på opptøyer, om noe(n) blir skadet. Alle som er med blir medskyldige for alle lovbrudd som har skjedd under opptøyene.

"Bekjymringssamtaler" er bare tull...

 

Det viktigste er at politiet beskytter de uksyldige og de sivile. Det funker vel ikke så bra med kollektiv straff. Det var jo både barn og gamle damer som vimsa seg inn i demonstrasjonen som raste oppover Karl Johan osv. i forrige uke.

 

Nei, skyt jævlene med beanbags når de gjør noe galt!

 

Jeg tenkte mest på de som ble arrestert (som nå skal inn til "bekjymringssamtaler" med politiet)

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar
Nei, jeg synes tre til seks år i fengsel for offentlig skadeverk er greit. Men da er det viktig at verstingene faktisk tas. Bildebevis bør det jo være i store mengder.

6 års fengsel for hærverk, ja. Med andre ord ønsker du å ødelegge rettssystemet.

 

Slik korttenkthet og ekstremisme er en av hovedgrunnene til at Fr.p. er hatet og fryktet av så mange.

Lenke til kommentar
Ja, vi ser IQen på folk, du må nå forstå at å henrette folk ikkje er det same som 3-gangs regelen.

Det virkar nesten som om du har store problem med å sjå forskjellen på ting, håpar at du snart kan vokse opp eller ivertfall lære deg elimentær lærdom.

Beklager at IQ-en min ikke tilfredsstiller kravene dine.

 

Kanskje bør jeg ta et kurs i "elimentær lærdom" hos deg for å stille litt sterkere i diskusjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...