Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel.. Nå er det jeg som blir kongen her... 2x ASUS GTX 670 Direct CU II i SLI og 2x 256GB Crucial M4 i Raid 0... Vet ikke om jeg gidder å hilse på noen lengre, eller lage innlegg her... :D

Synn jeg har 2x680 og 4xM4 256 + 4x Plextor M3p på Areca 1880ix-24 :tease:

Forummaskinen min :p

 

Oi da :confused: Vel, får trøste meg med at jeg iallefall har en heftig maskin, og den blir enda bedre :w00t: Så får du være Kongen, og jeg kan være endel av kongehuset kanskje :green:

Lenke til kommentar

Hei folkens, har i det siste vurdert om eg skal skaffe meg en SSD til gaming PC'en for å eliminere det siste som finest av støy i maskinen. Har sett litt rundt på forumet, og det ser ut til at de fleste går for enten M4 eller 830 som systemdisk. Og lurte derfor på hvilken som er best, vist en ser vekk i fra pris?

En annen ting eg også har lurt på er om det er så merkbar stor forskjell på om du har en 256gb ssd kontra to stk 128gb i raid0.

Lenke til kommentar

Om det er vits med 2x i RAID over en singel med dobbel kapasitet vil komme an på bruken din.

Ut fra hva du har av hardware og posten din over vil jeg si det avhenger av om du overklokker til ~4.5GHz eller over, og om du er komfortabel med det ekstra arbeidet med å sette opp RAID.

I praksis vil det skille lite i de fleste tilfeller, men når du skal laste store ting, eller multitasker ting som belaster lagringsmediet, så kan du få en forskjell på noen sekunder. I de fleste praktiske tilfeller vil CPUen din bli en flaskehals (gjerne pga mangel på flertrådet koding) sammen med mangel på parallellitet mot lagring.

Jeg vil tippe du vil få 10-30% mer ytelse for ting som går mot lagring.

 

Jeg vil også anbefale deg å sette av ekstra ledig plass om du går for RAID. Jeg har partisjonert mitt 2x128GB RAID til 200GiB (den sier 200GB i windows), men 220GB holder sikkert også fint. Setter du av litt plass mens disken er "ny" får den mer plass å gjøre vedlikehold på, og kan holde ytelsen på et høyere nivå over tid.

 

 

EDIT:

Også, Mann_Av_Gull:

Du har god maskinvare der ja, men konge vil være å ta litt hardt i sammenlignet med mange andre her på forumet. Nizzen her f.eks. har ligget på top5 i PCmark med 24/7 oppsett, og andre (Ourasi) kjører ekstremt tweakede oppsett som booter inn i windows 7 på 5-6 sekunder (i følge bootloader / bootracer), eller Folding@Home maskiner med 4 prosessorer med hver 12 eller 16 kjerner pr prosessor (Alias har 3 slike, og fler kraftige maskiner).

 

Min maskinvare:

Jeg slappet litt av på maskinvaren min denne oppgraderingsrunden. Siden jeg ikke er hardcore gamer lenger har jeg et 6850 som er praktisk talt lydløst og holder ca 60-65C under gaming (ned fra 4870x2 før, som var en hårføner...), og jeg gikk fra et 4x Crucial C300 64GB RAID til 2x Samsung 830 128GB siden jeg ikke trengte mer kapasitet og X79 har begrenset med 6Gbps porter. Foreløpig kjører i7 3930K kjølt av H100 med Noctua vifter (som holder et veldig behagelig lydnivå) på 4.2GHz med en slapp overklokk (1.28V, 24/7 prime stabilt) som jeg skal la stå ut sommeren, men planen er 4.5-4.6 til høsten. Og 16GB DDR3 2133MHz 9-12-11-27 (@1.5V, ikke overklokket ennå, skal sammen med CPU). Og for å toppe alt av må man jo selvfølgelig ha gode perifere enheter :)

3 skjermer der hovedskjermen er 27" 2560x1440, creative x-fi lydkort som jobber sammen med et sennheiser headset, og foreløpig Logitech G15 og Roccat Kone som er de 2 neste tingene på oppgraderingslista (høsten sansynligvis, de nærmer seg 4 år nå). Jeg får se om jeg går for et 150-200W skjermkort sent på høsten eller over nyttår.

 

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Vet ikke om jeg gidder å hilse på noen lengre, eller lage innlegg her...

:rofl:

Liker tankegangen, du får dele slott med meg også da.

Siggen din har jeg i 3 av maskinene på dette bildet, og senre i 3 til.

Men de foldet bare sammen med de andre 128 cpu cores

post-64596-0-51018300-1340159935_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Glad jeg bestilt 2x 256GB M4 i går :) Gått opp til 1799,- igjen i dag :confused:

Jeg regna med at Komplett ville sette opp prisen igjen. Selv skal jeg beholde mine C300 256GB en stund til. Min Plextor M3 256GB står som OS disk i HTPC'n, men litt sultefora da siden hovedkortet der bare har SATA 2. Virker som produsentene fokuserer mest på sekvensiell ytelse for tiden. OCZ Vertex4 er kanskje unntaket, men crappy firmware fortsatt. Dessuten skal jeg leke meg med mitt kommende GTX 670 kort :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...