Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Kanskje det er fordi NAND brikkene til C300 er dyre å produsere ?

 

 

 

Snakker om kontrollere så er vel den ifra NovaChips temmelig råe saker.

Den bruker 10 kanaler , mens standard fra de andre er vel 8.

Vet ikke om det er noen som har tatt den kontrolleren i bruk enda.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NovaChips så interresante ut, minnet litt om Mtron. Det er foreløpig veldig begrenset med info på siden deres. Har du link til mer johome?

Når det gjelder Jmicron håper jeg for deres skyld at de klarer å levere noe som er bra med en gang det blir tilgjengelig. De klarte å (nesten?) ødelegge merkenavnet sitt med crappy 60x SSD-kontrollere. Slappe onboard SATA kontrollere har heller ikke hjulpet. Intil de motbeviser det anser jeg Jmicron som low-end produkter. De hadde også problemet med en av de tidligere SSDene som de sa støttet AHCI og NCQ, men ikke skalerte med QD i det hele tatt.

 

Det ser ut som vi går en spennende høst i møte :)

 

Ourasi, når du formulerer det sånn ser jeg det er mulig det er lurt for meg å gå opp til 32KB stripe på Samsung 830. EDIT: angående degradering bruker jeg en 200GiB partisjon, så jeg har ca 20-22% spare area (inkludert de 7% som er standard), så det burde motvirke degradering ganske godt.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Novachips developers have the distinguished career in the companies such as Samsung, Indilinx, LG Electronics and Mtron Storage Technology which was a famous SSD and controller manufacturer in the early SSD age.
som jeg nevnte, Mtron trekk ja :p

Ikke så veldig god engelsk i den artikkelen :p

 

I tweaktown artikkelen ser det ut som den har grei ytelse, og man ser på ATTO at de bruker en form for write cache / buffer. Det ser også ut som den er litt slapp på små blokk sekvensiell les (4-16KB spesielt).

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Prisutviklingen generelt og på m4 spesielt har vært helt fantastisk!

 

Pris på Crucial M4 512GB er jo helt utrolig bra! Det tok tid før det begynte å skje noe skikkelig, men nå er det jo bare helt fantastisk :)

 

Jeg trenger et par nye ssd, en til en laptopp og en i min stasjonære maskin. Jeg har vurdert Samsung 830 256 GB som trygge valg men.. det er bare en good tusenlapp opp til Crucial M4 512GB.

Mitt spørsmål er om Crucial disken er et like trygt valg ?

Lenke til kommentar

Targa, velg den kapasiteten du føler du trenger og har bruk for som havner innenfor budsjettet ditt. Begge SSDene (M4 og 830) er ansett som trygge og stabile, og har god ytelse.

Om du ikke skal lagre masse multimediafiler eller et digert spill-bibliotek tviler jeg på at du trenger mer enn 256GB. En 512GB SSD vil sansynligvis være nyttig et år eller to lenger etterhvert som kapasitetsbehovene dine øker, og grunn til å bytte SSD når den tid kommer vil sansynligvis være plass, ikke at den blir slitt ut eller ytelse. (muligens tilkoblingsmuligheter på ny maskin, om det er så lenge som 5 år frem).

 

Min eldste SSD er straks 4 år gammel og lever ennå, men det er 32GB kapasiteten som vil gjøre den "obsolete" først. Jeg har/hadde også et par 32GB SSDer fra 2009 som har vært i andre maskiner (en er fortsatt i bruk til OS, andre sogt for linux boot), men nå som prisene er blitt såpass lave for 128-256GB er det liten vits i å kjøpe noe under 100GB, eller 200GB om budsjettet ikke er trangt. Det er også en avveiing du må gjøre dersom du kjenner bruksmønsterne dine og planene dine, og klarer å holde kontroll på hva som er på hvilke lagringsenheter. Med stålkontroll på mine boot enheter har jeg ikke noe problem med 32GB på W7 på laptop og HTPC. Med 256GB (som jeg har hatt siden 2010) har jeg ikke behov for å følge nøye med på hva som havner på C eller om den er ryddig. (har skjeldent hatt over 150GB brukt)

Lenke til kommentar

Litt mere om LAMD kontrolleren som Corsair skal bruke.

 

Fra pressemeldingen som kom idag :

 

deliver industry-leading performance of 90K sustained random read/write IOPS and 550 MB/s sustained sequential read/write throughput.

 

Er ikke sustained 90K IOPS veldig bra ?

 

Den klarer også å maxe SATA III i både Read og Write.

Men at kontrolleren kan klare så høyt betyr ikkje at ssdene som kommer vil klare dette.

 

SuperSSpeed Sandforce basert slc ssden klarer 550read og 475 write eller.no. Denne kan jeg tenke meg 4 stk av :)

Lenke til kommentar

Nå spørs det som Nizzen sier om dette er hva kontrolleren er i stand til, eller hva den faktisk kan klare med NAND den blir solgt sammen med i et ferdig produkt.

Jeg stiller også spørsmål ved deres definisjon av 90K sustained random write. Er dette målt ved 4KB 100% random 100% write 100% load over hele lagringsmediet etter 24 timer sammenhengende test eller mer? Altså en skikkelig torture test. Om det er tilfellet vil jeg bli skikkelig imponert, selv om det er bare den høyeste kapasiteten (512GB) som klarer denne farten. I følge specs skal dette være MLC NAND, og sansynligvis gjelde ONFI 2.3 eller Toggle (høy-ytelse variantene).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...