Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Jeg har 02HA, og den har full støtte for TRIM, og jeg kan ikke se hva 02HD gjør annerledes, om noe i det hele tatt.

 

 

Åssen finner man ut åssen firmware man har? Jeg har også Intel g2 80GB, men har ikke installert noe som helst siden jeg kjøpte den. Jeg bare satte den i og formaterte den i diskbehandleren til Windows så fungerte alt som det skulle

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har 02HA, og den har full støtte for TRIM, og jeg kan ikke se hva 02HD gjør annerledes, om noe i det hele tatt.

 

 

Åssen finner man ut åssen firmware man har? Jeg har også Intel g2 80GB, men har ikke installert noe som helst siden jeg kjøpte den. Jeg bare satte den i og formaterte den i diskbehandleren til Windows så fungerte alt som det skulle

 

Det står på selve SSD'en, ellers så kan du finne det ut ved å bruke f.eks AS SSD, eller andre disktesteprogrammer.

Lenke til kommentar

Har Multicom Compal KHLB2, håper ikke det blir så tungvint å fikse da. I verste fall så må jeg installere vista på SSD-en først?

Neinei. Jeg var serkastisk. Poenget mitt er at enkelte bios er så klønete lagt opp, at de antar at vista er eneste som kan ha lyst på ahci. I mitt bios kan jeg velge mellom XP, Vista og other. Eneste forskjellen mellom de tre er at vista lar deg aktivere ahci. Jeg har uansett en Clevo, så vi har antagelig ikke samme bios.

 

Det jeg prøvde å si var at det kan hende ahci-valget ligger skjult under OS-instillinger (I bios).

Lenke til kommentar

har en intel 320 series 120GB i min bærbare.

nå skal jeg bygge meg en ny stasjonær, som skal bestilles fra Dustinhome, og trenger en SSD for OS.

Dustin har OCZ vertex 2 60GB til 799kr, men vet ikke om denne er stabil og bra?

Har den full TRIM støtte out of the box?

eller skal jeg gå for intel 320 series 40GB?

Alle tips mottas med takk, og premieres med +1 :)

Endret av Megaoctane
Lenke til kommentar

Tusen takk @GullLars.

Sjekket mpx.no sånn tilfeldig, og fant at det var 1 stk Crucial M4 64Gb på lager. Vet jo at mpx og komplett deler lager, så logget inn på komplett, og der var den ene disken til 795kr. Bestilte den med en gang:)

Sjekket lagerstatus etterpå og da sto det 50 stk ubekreftet 18.juni:)

Litt flaks må man jo få lov til å ha.

Lenke til kommentar

Joda men M4 har faktisk gjort det bedre enn C300 i f.eks PCMark Vantage og det samme kommer frem i andre realworld tester selv om IOPS på 4KB er litt lavere. Skal se om jeg finner testene jeg leste dette i.

 

Edit:

 

I denne så bytter de litt på litt avhengig av hva applikasjonene trenger. Sekvensiellt eller 4KB - Techpowerup (er 128GB utgaven men det går igjen på alle størrelsene.)

 

Tom's Hardware (PCMark Vantage)

 

Anandtech (SSD Bench)

 

64GB utgaven er ihvertfall en trygg anbefaling å gi da den deler samme kontroller som C300, har billigere nand og høyere sekvensiell hastighet og litt lavere random. Opplevd ytelse er nok ganske lik uansett :thumbup:

 

Jeg siterer meg selv litt. M4 er litt hvassere enn C300 i 64GB størrelsen.

Lenke til kommentar
Given that OCZ owns Indilinx, I'm expecting some pretty aggressive pricing from these controllers. Still no word on a new consumer based Indilinx drive. OCZ did have a Vertex Plus on display, which is the old Barefoot controller but with new firmware that allegedly improves performance up to 500%. I have yet to test the aforementioned firmware so I'm not really sure how accurate the claims are.

 

It's clear that Indilinx based drives aren't going to be outperforming SandForce anytime soon, but the question is whether or not they'll get good enough to be a value alternative.

Håper de sprenger nedre prisgrense for middelmålige SSDer og setter press på andre leverandører for å følge etter.

10 kr/GB for både 32 og 64 GB-utgavene hadde vært en god start. 128 og 256 GB bør de kanskje prise ennå lavere. F.eks 8-9 kr/GB.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ny Sandisk SSD også, U100.

 

Det ser ut som en "grei" SSD, sansynligvis nærmere Barefoot i ytelse, eller litt i underkant, men med god sekvensiell maks om den stemmer. mSATA formfaktor kan være kjekt, og i dette formatet er kanskje ytelsen mer akseptabel.

 

De skal visstnok også gjøre noen interresante grep mot NAND og bruke noe som MLC og noe som SLC. Jeg kan se verdien i dette for å øke burst write uten å bruke RAM om det gjøres riktig. Spørsmålet går mer på implementasjonen. Ut fra random write som oppgies (2300) frykter jeg de ikke bruker god page basert LBA-abstraction.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...