Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En liten smakebit:

 

889326.jpeg

 

Nå må det vel påpekes at dette mest trolig er ren Cacheytelse? :p

 

Har du ikke cache på Arecaen :)

 

Det er alt for lavt, tuller ikke!

 

Har 4GB Cache .... serr?! Hva burde jeg ligge på og hva har jeg i såfall gjort galt? :p

 

 

Har aktivert Write back og read ahead cache, samt NCQ.

 

To stk SSD står som single (i praksis raid 0 pr ssd) på en kanal og 4stk RE4 som står i Raid 1+0 på en annen kanal.

 

 

Lenke til kommentar

Du har jo et X58 kort og da *må* du bruke Intel portene og ikke "jalla" portene :)

 

 

Så hvis jeg kjøper den nye Intel 510 disken som kjører på SATA 6 GB/s skal jeg fremdeles bruke Intel sine kontroller? Da vil jeg tape hastighet vel da den kun støtter SATA 3 GB/s? Alternativt bør jeg kjøpe en egen kontroller?

Lenke til kommentar

@JKJK

 

Det høres korrekt ut, du holder ikke på med noe annet på kontrolleren som f.eks å bygge opp et raid på HDD-ene?

Firmware og drivere går jeg ut fra du har oppdatert.

 

@pannelars

 

For 1 enkelt SSD kan det være verdt å prøve den "billig" kontrolleren men generelt sett vil det yte bedre på Intel kontrolleren selv om den er 3Gb/s og SSD-en er 6Gb/s.

 

Hvis du allerede har maskinen oppe å går kan du teste 510'en og se hvordan det ser ut, det er aksesstiden og 4K *(små blokker) du må se mest på, sekvensielt vil det være langt over hva man klarer åutnytte uansett.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

@pannelars

 

For 1 enkelt SSD kan det være verdt å prøve den "billig" kontrolleren men generelt sett vil det yte bedre på Intel kontrolleren selv om den er 3Gb/s og SSD-en er 6Gb/s.

 

Hvis du allerede har maskinen oppe å går kan du teste 510'en og se hvordan det ser ut, det er aksesstiden og 4K *(små blokker) du må se mest på, sekvensielt vil det være langt over hva man klarer åutnytte uansett.

 

Ja tenkte på enkel SSD. PCen er oppe å går med vanlig disk i dag så tenke jeg skulle kjøpe en Intel disk 510, men får jeg noe ut av en 510 forran en 320 evnt. annet merke. (Kjenner jeg er litt fan av Intel så mer derfor jeg tenker på den.)

Lenke til kommentar

Man skal alltid kjøpe det man har lyst på :)

 

En 320 er en knallbra SSD rett og slett, god pris er det også på den for tiden.

 

Selv om man har en ordentlig 6Gb/s kontroller vil man ikke enkelt kunne se forskjell mellom en 320 og en 510 til normale oppgaver, i tillegg har 320 nå 5 års garanti og levetiden på 25nm NAND ser ut til å være upåklagelig.

 

Så, er en 510 verdt 500kr ekstra i forhold til en 320, overhodet ikke etter min mening.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man skal alltid kjøpe det man har lyst på :)

 

En 320 er en knallbra SSD rett og slett, god pris er det også på den for tiden.

 

Selv om man har en ordentlig 6Gb/s kontroller vil man ikke enkelt kunne se forskjell mellom en 320 og en 510 til normale oppgaver, i tillegg har 320 nå 5 års garanti og levetiden på 25nm NAND ser ut til å være upåklagelig.

 

Så, er en 510 verdt 500kr ekstra i forhold til en 320, overhodet ikke etter min mening.

 

Takk for oppklaringen!

Lenke til kommentar

Man skal alltid kjøpe det man har lyst på :)

 

En 320 er en knallbra SSD rett og slett, god pris er det også på den for tiden.

 

Selv om man har en ordentlig 6Gb/s kontroller vil man ikke enkelt kunne se forskjell mellom en 320 og en 510 til normale oppgaver, i tillegg har 320 nå 5 års garanti og levetiden på 25nm NAND ser ut til å være upåklagelig.

 

Så, er en 510 verdt 500kr ekstra i forhold til en 320, overhodet ikke etter min mening.

 

Støttes.

Lenke til kommentar

@JKJK

 

Det høres korrekt ut, du holder ikke på med noe annet på kontrolleren som f.eks å bygge opp et raid på HDD-ene?

Firmware og drivere går jeg ut fra du har oppdatert.

Hei

 

 

Intet annen jobbing på kontrolleren nei. Har nyeste drivere og firmware (nyeste boot og firmware, men ser ikke bios versjon i webgui, men jeg regner med den er nyest også siden siste versjon er fra 2010-11-18).

 

Hvordan er det med firmwareoppdatering på Areca kontrollere? Mister man volum/raidset?

 

Hvilke tall bør jeg ligge på da?

 

CDM 4000MB test:

 

889952.jpeg

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle hoppe på SSD bølgen nå og oppgradere min Macbook Pro 2011, men ikke så lett å bli klok på utallige modeller.

 

Ser Komplett har tilbud på noen disker og fant 2stk som jeg vurderer.

Crucial m4 SSD 2,5" 256GB til 3100,-

Samsung SSD 470 Series 256GB til 3000,-

 

Her ville jo valget vært ganske enkelt siden M4 bare er 100kr dyrere bare og min Macbook har SATA3, men ifølge denne tråden er det problemer med denne disken og OS X... såklart! 30 sek freeze og badeball.

 

Men til helt vanlig bruk er det så jeg fortsatt burde vente på en evt fiks til M4 eller holder det lenge med en 470? Bruken er, film, musikk, word, torrents, browsing.. altså bare helt vanlig ligge på sofa bruk.

Lenke til kommentar

Jeg bestilte Vertex 3 Max IOPS 240GB 29. april, men den fortsetter å bli utsatt hele tiden. Hvis jeg skulle klare å få Corsair Force Series 3 240GB tidligere, ville jeg tape noe å skifte ordren til denne? :roll:

Uvisst, men sansynligvis lite. Jeg ville bestilt begge deler og så avbestilt den andre når den første er levert til posten.

 

@KEELr Du burde sjekke Intel 510 256GB og OCZ Vertex 3 / Agility 3 eller Corsair Force 3 256GB. Disse er også gode alternativer (sansynligvis bedre enn 470 til ditt bruk) om du finner de til akseptabel pris. Jeg vil også anbefale å kanskje heller gå for en 64/128GB SSD av samme merker (M4, Vertex3/Agility3/Force3, 510) og ha en HDD i eksternt USB2/3 eller eSATA kabinett til lagring av mediefiler (eventuelt kjøpt som ekstern HDD).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@JKJK

 

Det høres korrekt ut, du holder ikke på med noe annet på kontrolleren som f.eks å bygge opp et raid på HDD-ene?

Firmware og drivere går jeg ut fra du har oppdatert.

Hei

 

 

Intet annen jobbing på kontrolleren nei. Har nyeste drivere og firmware (nyeste boot og firmware, men ser ikke bios versjon i webgui, men jeg regner med den er nyest også siden siste versjon er fra 2010-11-18).

 

Hvordan er det med firmwareoppdatering på Areca kontrollere? Mister man volum/raidset?

 

Hvilke tall bør jeg ligge på da?

 

CDM 4000MB test:

 

889952.jpeg

 

Man mister ikkje arrayene ved firmware oppdateringer. JEg bruker den nyeste betaen som ligger på Areca ftp serveren. Denne har jeg brukt siden den kom ut, så den er ganske gjennomtestet stabil :)

 

 

Jeg har også batteri.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

@JKJK

 

Det høres korrekt ut, du holder ikke på med noe annet på kontrolleren som f.eks å bygge opp et raid på HDD-ene?

Firmware og drivere går jeg ut fra du har oppdatert.

Hei

 

 

Intet annen jobbing på kontrolleren nei. Har nyeste drivere og firmware (nyeste boot og firmware, men ser ikke bios versjon i webgui, men jeg regner med den er nyest også siden siste versjon er fra 2010-11-18).

 

Hvordan er det med firmwareoppdatering på Areca kontrollere? Mister man volum/raidset?

 

Hvilke tall bør jeg ligge på da?

 

CDM 4000MB test:

 

889952.jpeg

 

 

Man mister ikkje arrayene ved firmware oppdateringer. JEg bruker den nyeste betaen som ligger på Areca ftp serveren. Denne har jeg brukt siden den kom ut, så den er ganske gjennomtestet stabil :)

 

 

Jeg har også batteri.

 

Hepp

 

 

Har batteripakke jeg også samt 4GB Cache.

 

Hvilke måleresultater burde jeg ligge på da? Jeg ser ingen grunn til å oppdatere firmwaren såfremt den bevist ikke øker ytelsen betraktelig.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...