Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Æsj, så vanskelig det skal være å få tak i kortere skruer til lokket på Intel 320. De originale skruene er for lange hvis man tar av plastrammen, og nye skruer må selvfølgelig være så små at de blir vanskelig å få tak i (M2 3mm ifølge Intel-forumet).

 

Det er vel ikke noen av dere entusiaster som har noen (4) slike liggende og slenge? Jeg betaler selvfølgelig porto.

 

Du kan ikke ta å sage litt av de gamle da?

 

Tenker litt på å kjøpe en ny SSD til den stasjonære PC'en min, har nå en Intel X-25 G2 80 GB, så kunne gjerne tenkt meg i hvert fall 100-120 GB på den nye SSD'en (Intel'en blir flyttet over til den bærbare). Er det noen SSDer som er klart bedre enn andre uten at den kommer så veldig langt over 1500 kroner?

Endret av ;_;
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

C300 er over 1 år gammel men holder seg veldig bra ift alderen. I tillegg så er det mye gode tilbud med bra priser på den ift lanseringene av Vertex 3, M4, Intel 320/510 osv.

post-140856-0-44928900-1306184261_thumb.png

 

Intel 320 er også en god SSD men ligger hakket under Vertex 3 MI og M4.

Lenke til kommentar

St1gar:

 

Du kan forsikre deg på følgende måte mot å miste Win7-installasjonen:

 

Følg anvisningen i denne glimrende guiden og ta en sikkerhetskopi av *den totale* installasjonen.

 

I teorien kan du gjøre dette selv; ta backup av win7 til 1TB-disk, flytte disker over til SATA1 og 2, rense diskene, kjøre gjenoppretting via DVD produsert i backup-prosessen. Jeg er litt usikker i forhold til RAID0 over ICH10R men jeg mener å huske at du kan legge inn nødvendige drivere under reinstallasjon av systemet.

 

Jeg var selv ikke klar over denne funksjonen i Win7 men brukte den nå nylig da jeg oppgraderte et system til en større disk. I forhold til alle de som har diskutert større disker i det siste er det jo greit å vite at man kan migrere hele installasjonen på dette viset :) I etterkant av diskbyttet brukte jeg selv diskbehandling til å utvide størrelsen på den nye disken - alt fungerte fantastisk enkelt. cred til Microsoft, for en gangs skyld ;)

Endret av torfinns
Lenke til kommentar
St1gar:

 

Du kan forsikre deg på følgende måte mot å miste Win7-installasjonen:

 

Følg anvisningen i denne glimrende guiden og ta en sikkerhetskopi av *den totale* installasjonen.

 

I teorien kan du gjøre dette selv; ta backup av win7 til 1TB-disk, flytte disker over til SATA1 og 2, rense diskene, kjøre gjenoppretting via DVD produsert i backup-prosessen. Jeg er litt usikker i forhold til RAID0 over ICH10R men jeg mener å huske at du kan legge inn nødvendige drivere under reinstallasjon av systemet.

 

Jeg var selv ikke klar over denne funksjonen i Win7 men brukte den nå nylig da jeg oppgraderte et system til en større disk. I forhold til alle de som har diskutert større disker i det siste er det jo greit å vite at man kan migrere hele installasjonen på dette viset I etterkant av diskbyttet brukte jeg selv diskbehandling til å utvide størrelsen på den nye disken - alt fungerte fantastisk enkelt. cred til Microsoft, for en gangs skyld

 

 

Takk, du. :) Høres ikke helt uoverkommelig ut.

 

Men dersom det skulle vise seg at jeg blir nødt til å reformatere av en eller annen ugudelig grunn; burde det da gjøres før eller etter operasjonen? Det forvirret meg litt. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Poenget er at det er ekstra styr å sette opp to disker til å samarbeide (raid0). Hovedkortet og andre komponenter må vite hvilke disker som inneholder hva. Dersom du flytter på diskene, kan deler av systemet kanskje ikke henge med, og vil lete etter informasjon der den ikke lenger finnes. Derfor må du (kanskje) lage raidet på nytt etter at du har byttet porter. Det innebærer å formatere.

 

Altså må du (fortsatt kanskje, jeg tar ikke stilling til det, da jeg ikke kan det godt nok):

1: Ta backup

2: Bytte porter

3: Lage et nytt raid (inkl formatere)

4: Installere Windows på nytt (evt fra backup)

Grovt sett. Men finn skikkelige guider før du gjør noe..

Lenke til kommentar
Poenget er at det er ekstra styr å sette opp to disker til å samarbeide (raid0). Hovedkortet og andre komponenter må vite hvilke disker som inneholder hva. Dersom du flytter på diskene, kan deler av systemet kanskje ikke henge med, og vil lete etter informasjon der den ikke lenger finnes. Derfor må du (kanskje) lage raidet på nytt etter at du har byttet porter. Det innebærer å formatere.

 

Altså må du (fortsatt kanskje, jeg tar ikke stilling til det, da jeg ikke kan det godt nok):

1: Ta backup

2: Bytte porter

3: Lage et nytt raid (inkl formatere)

4: Installere Windows på nytt (evt fra backup)

Grovt sett. Men finn skikkelige guider før du gjør noe...

 

Kongeinfo. Akkurat det jeg var ute etter. Takk. :)

Lenke til kommentar

Merker litt det samme selv. Alle 6 Sata portene er fulle og jeg har behov for ihvertfall 3-4 porter til. Har vurdert å kjøpe "noe" som gir litt til men har ikke behov for en kontroller som Anvil eller Nizzen kjører med (Areca)

 

Jeg tror 64GB M4 er et bra kjøpt til 800,- hos Komplett, men det kunne fint vært enda litt lavere mtp at C300 64GB har ligger i akkurat samme pris sjiktet og M4 bruker 2Xnm nand.

Enig med deg her. Satt en + noe jeg burde gjøre oftere da du alltid skriver gode innlegg og jeg alltid er enig med deg :).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen av dere Vertex-brukere som har opplevd at hovedkortet setter SSD-en i frysmodus etter flash av firmware? Har nettopp flashet fra 1.3 til 1.6 på Vertex 1 (steg-til-steg) og kan ikke lenger benytte meg av secure erase-funksjonen. Irriterende.

Lenke til kommentar

Hei igjen. Bare et raskt spørsmål til: Mitt hovedkort later til å ha flere harddisk-porter. Hvordan vet jeg hvilke(n) jeg skal bruke? Altså de som dere kaller "ICH 10R"? Ser de annerledes ut? Står det "ICH 10R" på dem, eller noe i den dur?

 

Nei, det står heller sata 0 til 3 eller sata 1 til 4 (så ut til at du hadde 4 sammen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...