Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er helt ny til dette med ssd men har tenkt meg samme løsning som dano5 her i tråden. Altså 2x Ocz agility 3 60gb på sata 6gb i raid 0. Jeg har ett msi p67 gd65 og intel 2500k @4,2. Er dette en "dårlig" løsning? Jeg trodde iops, og w/r oppgitt var alt som hadde å si noe på ssder, men etter å ha lest i denne tråden går jeg nesten vill og føler meg helt på jordet igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nå fått installert en Vertex 3 240GB i min Macbook Pro

Kan egentlig ikke noen ting om dette her, men alt føles bedre enn med den gamle HDD'n.

 

Tenkte jeg skulle kjøre noen tester og se hva slags resultater jeg fikk, men fant jo ikke noen til OS X untatt Xbench som ikke hadde blitt oppdatert siden 2007, så da kjørte jeg det gjennom Parallels, så veit ikke om det vil gi riktig resultater. (?)

 

PPHV.png

 

PW3.png

 

Dere som kan dette, ser det greit ut eller er det noe jeg burde gjøre? Har aktivert TRIM i OSX noe som kunne gjøre at man fikk litt dårligere 'speed' leste jeg.

Lenke til kommentar

Hei, jeg er helt ny til dette med ssd men har tenkt meg samme løsning som dano5 her i tråden. Altså 2x Ocz agility 3 60gb på sata 6gb i raid 0. Jeg har ett msi p67 gd65 og intel 2500k @4,2. Er dette en "dårlig" løsning? Jeg trodde iops, og w/r oppgitt var alt som hadde å si noe på ssder, men etter å ha lest i denne tråden går jeg nesten vill og føler meg helt på jordet igjen.

Kjære Phinex,

 

For det første: Ikke føl deg på jordet! Alle har vi vært nye i "game"t, og selv om jeg har drevet med data i 43 år, så skal jeg nå bygge meg min første SSD-baserte PC. Det jeg nå er lei, er å se HD-lampa lyse nærmest fast som tegn på at drive'n maler og maler på filer tilhørende Windows. Derfor har jeg bestemt meg for Asus P8Z68-V PRO med en i5-2500. Jeg har nettopp i dag søkt igjennom og lest en masse tester og kommet fram til at Corsair SSD Force Series™ 3, 120GB fra Komplett er det beste kjøpet med 1750,- pr. stk. Jeg kommer til å ta 2 stk og sette dem i RAID 0 på de 2 SATA-600 kontaktene. Ifølge http://www.hardware.no/artikler/corsair_byr_paa_kjappere_ssd-er/98220 vil hver disk ha IOPS på 85 000 ved 4 KB tilfeldig skriving, som jeg har inntrykk av at det er Windows driver med.

 

Hvis du vil lære mer om gode SSD-er, anbefaler jeg artiklen http://www.hardware.no/artikler/ocz_vertex_3/93767 Der testes VTX3-25SAT3-240GB. Etter påske spisser OCZ sin Vertex 3, som du kan lese mer om i http://www.hardware.no/artikler/ocz_spisser_vertex_3/94222 Da kommer de med modellen VTX3MI-25SAT3-240GB som jobber med en optimaliset firmware i kontrolleren.

 

At Crucial m4 SSD 2,5" 128GB får så mye ros her i denne tråden, forstår jeg ikke. Så vidt jeg

finner ut, yter den 415/175 MB/s, mens Corsair SSD Force Series™ 3, 120GB nærmer seg 550/520 MB/s. Når m4 da koster 1695,- hos Komplett og Corsair 1750,-, mener jeg svaret er gitt.

Endret av Daddy_DJ
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere som kan dette, ser det greit ut eller er det noe jeg burde gjøre? Har aktivert TRIM i OSX noe som kunne gjøre at man fikk litt dårligere 'speed' leste jeg.

Hvis man legger godviljen til så ser resultatene OK ut, det er tross alt virtuelt så du må se bort fra de ekstreme tallene.

Du får følge litt med på opplevd ytelse og ikke kjøre for mange benchmarks.

 

 

...igjennom og lest en masse tester og kommet fram til at Corsair SSD Force Series™ 3, 120GB fra Komplett er det beste kjøpet med 1750,- pr. stk. Jeg kommer til å ta 2 stk og sette dem i RAID 0 på de 2 SATA-600 kontaktene. Ifølge http://www.hardware.no/artikler/corsair_byr_paa_kjappere_ssd-er/98220 vil hver disk ha IOPS på 85 000 ved 4 KB tilfeldig skriving, som jeg har inntrykk av at det er Windows driver med.

...

At Crucial m4 SSD 2,5" 128GB får så mye ros her i denne tråden, forstår jeg ikke. Så vidt jeg

finner ut, yter den 415/175 MB/s, mens Corsair SSD Force Series™ 3, 120GB nærmer seg 550/520 MB/s. Når m4 da koster 1695,- hos Komplett og Corsair 1750,-, mener jeg svaret er gitt.

 

Det er et reelt problem med den nyeste firmwaren til SF-2XXX så selv om SSD-en i utgangspunktet er svært bra så hjelper det lite inntil problemet er løst. Det ryktes at den er trukket tilbake i enkelte markeder i påvente av en løsning, ikke se bort fra at det samme skjer her.

Jeg føler vel at de kan klare å løse det med en firmware oppdatering.

Ta en kjikk på forumene til Corsair og OCZ, det er ikke pent...

 

Forskjellen mellom de aller fleste moderne SSD-er som ligger i tetsjiktet er så liten at det i praksis bare er snakk om smak og behag.

Man må heller ikke lese seg blinde på spesifikasjoner, de lyver like mye som statistikk.

SF baserte SSD-er tar litt mye i når de skryter så du vil aldri kunne opppleve tallene de skilter med.

(tallene holder stikk i spesifikke benchmarks)

 

 

100% komprimerbart? Så 1 TB kan komprimeres til 1 byte? Da burde man jo fått skrevet/lest ørten TB per sekund. :p

 

:)

Du vet vel hva han mener, SandForce benytter seg av komprimering og "tomme" filer gir best ytelse, noe de benytter seg av til det fulle.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

har bladd litt rundt i tråden, og finner ikke noen direkte "kjøpsanbefalinger". Skal kjøpe meg laptop. I den laptopen er det en 500gb hdd, og jeg tror det skal være plass til en disk til.. ( samme laptop selges med 2x 500gb hdd/ssd disk ) men, spørsmålet er hvilken ssd er "best" til sin pris.

 

Vil ha 120gb ish og god ytelse( og ikke for dyr, men hvis det er snakk om noen hundrelapper opp til det beste så tar jeg det ) har en gammel intel x25-m 80gb gen-2 i stasjonære som jeg egentlig var fornøyd med. men skjønner at den er for "gammel" til å hamle opp med dagens disker.

 

så hvilken ssd bør jeg gå for ?

Lenke til kommentar

Med mindre du har et MB med gode 6Gb/s porter er det ingen grunn til å bytte, det er egentlig liten grunn til å bytte fra en G2 uansett hvordan men ser det.

 

En G2 holder seg svært godt i praktisk bruk.

 

Hvis du absolutt vil bytte er m4 128GB et godt valg men det er liten vits i med mindre du har en 6Gb/s kontroller og da snakker vi ikke om bonus onboard Marvell som følger med det meste i dag.

Det er stort sett bare P67/H67/Z68 (Sandy Bridge) som gjelder, glemte nesten SB850 som du finner på nyere AMD MB.

Lenke til kommentar

har bladd litt rundt i tråden, og finner ikke noen direkte "kjøpsanbefalinger". Skal kjøpe meg laptop. I den laptopen er det en 500gb hdd, og jeg tror det skal være plass til en disk til.. ( samme laptop selges med 2x 500gb hdd/ssd disk ) men, spørsmålet er hvilken ssd er "best" til sin pris.

 

Vil ha 120gb ish og god ytelse( og ikke for dyr, men hvis det er snakk om noen hundrelapper opp til det beste så tar jeg det ) har en gammel intel x25-m 80gb gen-2 i stasjonære som jeg egentlig var fornøyd med. men skjønner at den er for "gammel" til å hamle opp med dagens disker.

 

så hvilken ssd bør jeg gå for ?

 

Da passer det bra å lese den nye serien til Tom's Hardware!

Best SSDs For The Money: May 2011

 

 

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar

Hvordan sjekker jeg hvilket firmware jeg har på min m4 64Gb?

Og så en request.

Er det mulig for TS å lage en kjøpsguide i første post? Delt opp i bærbar, stasjonær, raid osv? Der de deles opp i beste alternativ og så budsjett alternativ.

Det hadde kanskje minimert spørsmål rundt kjøp og anbefalinger?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjøpsanbefalinger er gjentatt så ofte og så mange ganger uansett i denne tråden, at jeg tviler på at det vil hjelpe å få en anbefaling skrevet i førsteposten. Men man vet jo selvfølgelig aldri :)

 

Anbefalingene vil også variere noe alt etter hvilken bruk du har, og hvor enheten skal benyttes. Vi får se hva trådstarter velger å gjøre.

Lenke til kommentar

Kan vise til @agentspoon sin tråd:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1225711&st=0

Her har man anbefalinger i de første postene, og det er ganske så oversiktelig.

@GullLars har jo laget en fin guide på 1. side, og det skal ikke mye til for at den skal bli bra.

Kanskje ha anbefalinger først, deretter en fin oversikt over tweaks, og så følge opp med hva er SSD, de forskjellige controllerne som finnes osv.

Kanskje opprette en tråd i "hjelp til kjøp/salg datamaskin" som kan være en sticky?

 

For menigmann er det viktigst med anbefalinger, og ikke detalj kunnskap om hvordan dette fungerer. Jeg har også lagt merke til at man nesten ikke får svar når man spør om hva som anbefales, og man diskuterer heller benchmarks, raid ikke raid, iops osv.

Ingen kritikk, for jeg har fått hjelp av dere når jeg har spurt, men jeg tenkte bare at det ville gjøre ting mye enklere for mange. Så hvis noen spurte om anbefalinger så kan man bare peke til første innlegg:)

Endret av Megaoctane
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...