Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Nå har det jo også blitt klart og tydelig poengtert fra flere i denne tråden, at noen større ytelse i spill, det vil du ikke få, hverken med 1 SSD eller med flere i RAID 0. Jo, bittelitt tid kan spares på innlasting av maps og litt sånn småtteri, men større ytelse i spillet (les: høyere fps) - niks. Jeg vil også hevde at flere SSD'er i RAID 0 er bortkastede penger, hvis du bare skal ha en helt vanlig system/OS-disk. Joda, du kan nok måle forskjell i fart, men noen praktisk fordel har det knapt. SSD i RAID er for gutta som driver og bencher for benchingens skyld, eller for folk som har helt spesielle behov for diskytelse, i servere eller annet.

Endret av thomit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man merker ikke forskjell kun i benching, det blir for snevert forklart.

 

Du vil merke god forskjell om du pakker ut store arkivfiler til samme volum, kopierer og jobber med store filer når du har SSDene i Raid. Også slikt som store RAW fotofiler, fotoredigering og videoredigering spesielt i HD. Spill som laster ekstremt mye data kan du også merke forskjell men dette varierer fra spill til spill.

 

Men hverdagslig div.bruk vil du ikke merke store forskjellen ytelsesmessig på Raid eller ikke Raid da du aldri leser/skriver nok data til å merke forskjellen i særlig grad. Lager du en kopi av en 4-32GB fil på samme volum vil du dog merke stor forskjell. Igjen så kommer dette litt ann på hvor flaskehalsen din ligger og en entrådet applikasjon vil kunne bli bremset av CPU på slike ting.

 

Mange av oss kjører heller ikke Raid0 for benchingens skyld, men fordi vi får nytte av det som er forklart over her + neste det viktigste, å få et større volum og bedre plass. Raid5/6 blir for dyrt for de fleste med SSDer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Men... hele poenget med å bytte over fra Marvell-portene til Intel-portene var jo å øke ytelsen. Så nå forteller folk meg at ytelsen faktisk kan ha blitt svekket siden sist, fordi fyren fjernet Raid? :scared:

 

Som sagt fikk jeg jo faktisk høyere score på den SSD-benchmark'en etter at jeg byttet port, men jeg kan likevel ikke si at jeg har merket noe særlig forskjell på ytelse i spill. Hvis det er en endring - enten opp eller ned - så kan det ikke være mye. :mellow:

En singel SSD som du la ved en test av litt lengre opp i tråden yter bedre enn begge i RAID 0 på marvel kontrolleren for den kontrolleren er veldig dårlig. Mens RAID 0 på Intel ICH10 (De sorte portene) yter bra og skalerer dobbelt. Som Theo skriver over her. Fordelen med RAID merkes når du skriver/leser mye til partisjonen pluss at du får plass til mer enn med en singel SSD. Hvis du kun surfer internett, jobber med office pakken og gamer så merker du nok ikke så mye forskjell (med mindre spillene du spiller laster mye store brett) ved å kjøre RAID 0. Men nå har du 2 stk C300 som står singel slik at du må veksle i mellom hva du skal lagre på hvilken istedet for et volum og siden det ikke er så vanskelig å sette opp så var det synd at han du fikk satt opp dette hos ikke fikset det.

Lenke til kommentar

Er det stor merkbar forskjell på Intel 320 og Crucial m4?

 

Tenkte å kjøpe en SSD til min stasjonære PC (har SATA III), står mellom Crucial m4 64GB fra komplett til 795 kr og Intel 320 120GB fra Dustinhome til 1299 kr. Tror nok jeg greier meg med 64GB, skal nok bare bruke den til system og et spill eller to, men merker det kunne vært greit med 120GB når man først kjøper. Er det merkbar forskjell i ytelse på de to? Fått inntrykket at intel sine disker ofte holder litt lenge i ytelse, og 320'en kommer jo nå med 5 år garanti.

 

Noen råd? =)

Lenke til kommentar

I ytelse vil du ikke merke noe. I benchmark ja. 320 gir mye ytelse for pengene.

 

 

M4 128 GB er lik 1695/128 = 13,24,- per GB

320 120gb er lik 1299/12 = 10,825,- per GB

 

M4 64 GB er lik 795/64 = 12,42 per GB

320 80gb er lik 1149/80 = 14,36 per GB

 

 

Intel 120gb peker seg ut som beste alternativet imo.

Endret av Teac
Lenke til kommentar
Hva med 2 stk M4 64 GB i Raid0?

 

Har allerede 2 SpinPoint F3 i RAID 0, er det mulig å ha 2 separate RAID 0 oppsett i samme maskin?

 

 

Edit: Har lest litt mer om SSD i RAID, og sett at p67 ikke har støtte for TRIM gjennom RAID, så tror nok jeg går for Intel 320, om ingen har noen andre gode innspill? =)

Endret av MrConfusion
Lenke til kommentar

Du kan ha flere raid i samme pc ja, det er bare begrenset av chipsettet.

P67 har 6 porter hvorav 2 er 6Gb/s, du bør da se på en 6Gb/s SSD hvis du har et slikt MB.

 

m4 er bra, C300 er fremdeles bra, Vertex 3 er bra...

 

Prismessig kommer m4 128GB svært godt ut akkurat nå.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle oppgradere bærbaren og bytte ut harddisken med en SDD og få mer minne. Har bestilt disse to:

 

http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Minne/SO-DIMM-(DDR3)/Corsair/Corsair-value-DDR3-So-Dimm-1066Mhz-8GB-kit-m-2stk-4GB-204pin-PC8500-46414.aspx

 

http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Harddisk/SSD/OCZ/OCZ-120-GB-SSD-2,5-Vertex-2-SATA-II,-Max-Read-Write-285-275MB-sec-43015.aspx

 

Gruer meg til å flytte filer og installere alt på nytt, men har hørt at det er bedre enn å klone. Men har hørt noe om harddiskinnstillinger i BIOS...?

Lenke til kommentar

+1. Når man handler for 3000, er 100 ekstra for å slippe pixmania veldig verdt det. 3% er jo ingenting. Komplett og (spesielt) dustin gir tilbake eventuell prisforskjell i overlegen service. Studenter får også ofte rabatt hos dustin som ikke vises i prissammenligningstjenester.

Lenke til kommentar

Thrillseeker. AHCI -modus. Det åpner for NQC, som lar SSDen selv velge rekkefølge for utførelse av utestående ordre, samt flere prallelle tråder. Aktivér det før du installerer windows.

 

Takk! Har ikke valget i BIOS på maskina mi, ser heller ingen valg for å få frem en mer avansert BIOS. Skal ta kontakt med multicom for å få oppdatert BIOS. Har fire valg i hovedmenyen: Main, TPM, Boot, Exit.

Endret av Thrillseeker
Lenke til kommentar

Enkelt spørsmål ang firmvare på Intel g2 80GB: (vet dette har vært nevnt tidligere men kan være greit med en presisering)

Har det noe for seg å oppgradere fra 02HA til en nyere versjon, er det noen spesiell funksjonalitet som er kommet i de senere versjonene?

Lenke til kommentar

Takk! Har ikke valget i BIOS på maskina mi, ser heller ingen valg for å få frem en mer avansert BIOS. Skal ta kontakt med multicom for å få oppdatert BIOS. Har fire valg i hovedmenyen: Main, TPM, Boot, Exit.

Jeg har en multicom-maskin hvor AHCI-valget først kommer frem hvis man sier at man booter windows vista. Åpnebart har jo ingen andre OS enn vista støtte for ahci...

Lenke til kommentar
m4 er bra, C300 er fremdeles bra, Vertex 3 er bra...

 

Prismessig kommer m4 128GB svært godt ut akkurat nå.

Vil påstå at m4 256GB kommer best ut av alt som er i salg hvis man setter ytelse og pris pr.GB opp mot hverandre.

 

Du får den for 2928kr. hos pixmania og med rabattkode: PIXNO051165

Jeg må si meg uenig i dette, da 256GB versjonen hovedsaklig bare øker sekvensiell skriv, og det er ikke lineær skalering av hastighet med kapasitet. Overall IOPS er best på 128GB versjonen av M4 (så jeg i et par tester). Best ballanse av pris, kapasitet, ytelse, og bruk av porter finner du med 2R0 M4 128GB, som når >800MB/s les, >320MB/s skriv, ca 100K IOPS les, og ca 75K IOPS skriv. For en pris rundt 3200kr.

EDIT: for >90% av alle som kjøper eller vurderer SSD vil 120/128GB 320, M4, eller Vertex3 gjøre jobben godt nok til at de ikke vil kunne skille mellom dem og noe bedre ved en blindtest, og har god nok plass. Men vi er en del av de siste <10% her i tråden ;) (og SSD benche tråden)

 

Takk! Har ikke valget i BIOS på maskina mi, ser heller ingen valg for å få frem en mer avansert BIOS. Skal ta kontakt med multicom for å få oppdatert BIOS. Har fire valg i hovedmenyen: Main, TPM, Boot, Exit.

Jeg har en multicom-maskin hvor AHCI-valget først kommer frem hvis man sier at man booter windows vista. Åpnebart har jo ingen andre OS enn vista støtte for ahci...

Multicom lager ikke maskiner, så det kommer helt an på hvilken produsent og modell du har kjøpt fra de. Jeg kjøpte en Compal FL90+ fra dem i 2007, og den har AHCI, og gir ytelse lik stasjonære fra en 30GB Vertex (1) som har stått i den i litt over 2 år nå. Med unntak av batteritid rundt 2,5-3T ved kontorprogrammer og filmavspilling er det ingen ting å utsette på den. Det er fortsatt godt nok til at jeg sansynligvis vil bruke den til den dør av seg selv før jeg kjøper ny laptop, selv om det er 3-4 år frem (kanskje med bytte til større SSD ved senere OS bytte).

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...