Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Apropo, kjøpte 2 nye 2TB disker fra komplett her forrige uke. Og nå mens jeg driver å setter opp div. backupsystemer var jeg uheldig å miste noe data på en disk før alt var i gang. Så jeg skaffet meg Scavenger og EaseUS. For morroskyld kjørte jeg dette også mot de to WD 2TB diskene jeg hadde kjøpt.

 

Til min store overaskelse var de brukt som både Windows disker med div. benchmarking og mye annet. Kjørte deep/long search på begge programmene som finner det sammen. Jeg fant ganske så mye forskjellig aktivitet på dem i 2009.

 

Slikt blir man passe skeptisk av :hmm:.

post-38451-1288538440,5365_thumb.png

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Da var den bestilt fra MPX!

Sett og ventet lenge nå, men våknet fra en fuktig kveld og så den på tillbud ;)

1004kr totalt med postens servicepakke

 

Bestilt selv, blir spennende å prøve SSD :)

Jeg bestilte selvsagt før jeg så dette tilbudet så jeg må ut med et par hundre kroner mer (vel, egentlig ikke for jeg solgte lisensen min til et program jeg aldri bruker til svogeren min og vi bestilte sammen). Disken ligger hjemme og venter på at jeg skal komme meg heimat. Desverre tar det noen timer. Er vel hjemme i nitiden. Det første jeg skal gjøre er å ta tiden på oppstarten av windows med den gamle disken min sånn at jeg kan sammenligne med den nye. Så skal det innstalleres ny disk! :w00t:

Gleder meg!

Lenke til kommentar

Interesant.

 

Kjørte inn CrystalDiskInfo for å få lest av alle SMART attributtene og den viser 416 timer drift og 54 oppstarter på begge diskene. Jeg booter i tillegg sjelden og har strømstyring på custommax uten avslåing av disker.

Siden jeg fikk diskene og har satt dem i maskinen så har det gått maksimalt 384 timer og ant. en del mindre siden maskinen har vært avsløtt en del timer mens jeg har mekket på hardware og latt den stå av om natte etc.

 

Så her er det 32t+ driftstid som garantert ikke har foregått hos meg. Heretter skal jeg sjekke alle disker jeg kjøper med CrystalDiskInfo og EaseUS. Utfra hva jeg har funnet virker det som diskene har vært brukt til div. benching og sendt tilbake. Ikke at det er noen big-deal, men jeg liker ikke å finne ut slik i etterkant.

 

EDIT:

Driftstiden hos meg er nok vesentlig mindre enn 384 timer også (kalendertid ift. kjøp) siden jeg ventet nesten en uke med å montere de. Mitt estimat er at min bruk ligger rundt 250 timer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Da var den bestilt fra MPX!

Sett og ventet lenge nå, men våknet fra en fuktig kveld og så den på tillbud ;)

1004kr totalt med postens servicepakke

 

Bestilt selv, blir spennende å prøve SSD :)

Jeg bestilte selvsagt før jeg så dette tilbudet så jeg må ut med et par hundre kroner mer (vel, egentlig ikke for jeg solgte lisensen min til et program jeg aldri bruker til svogeren min og vi bestilte sammen). Disken ligger hjemme og venter på at jeg skal komme meg heimat. Desverre tar det noen timer. Er vel hjemme i nitiden. Det første jeg skal gjøre er å ta tiden på oppstarten av windows med den gamle disken min sånn at jeg kan sammenligne med den nye. Så skal det innstalleres ny disk! :w00t:

Gleder meg!

<

 

Blir min første SSD også. Tipper jeg får den på onsdag, og da skal det ryddes opp her!

Lenke til kommentar

Om du har Intels ICH9/10R kontroller/SB, så legger du inn Rapid Storage Technology, eller RST...

 

Den største er hele "pakka", mens den minste med F6 i navnet er kun driver man legger inn via OS setup eller via Device Manager..

 

Tenkte jeg skulle prøve dette på min X25-V. Kjører msahci idag. Er det noe jeg skal ta hensyn til eller gjøre på forhånd? Eller er det tut og kjør og oppdatere via device manager?

Har lastet ned F6-versjonen.

Lenke til kommentar

Apropo, kjøpte 2 nye 2TB disker fra komplett her forrige uke. Og nå mens jeg driver å setter opp div. backupsystemer var jeg uheldig å miste noe data på en disk før alt var i gang. Så jeg skaffet meg Scavenger og EaseUS. For morroskyld kjørte jeg dette også mot de to WD 2TB diskene jeg hadde kjøpt.

 

Til min store overaskelse var de brukt som både Windows disker med div. benchmarking og mye annet. Kjørte deep/long search på begge programmene som finner det sammen. Jeg fant ganske så mye forskjellig aktivitet på dem i 2009.

 

Slikt blir man passe skeptisk av :hmm:.

post-38451-1288538440,5365_thumb.png

 

Jaja nå vet man hvorfor noen hovedkort er hel umulig mtp klokking mens andre med samme HK klokker fint. Det selges altså brukte varer som nytt. Kjipt å tenke på at noen har gnikket henda mot fiberpels og ballonger før de har fingra på HK også selges skjiten som nytt etterpå. Det er jo ingen tvil om diskene er brukte. Lurer på hvor mye annet dritt som pumpes ut som nytt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...