Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette blir en smule OT, men jeg lurer på hva dere synes om dette "value" oppsettet?

 

Gigabyte GA-880GM-UD2H (USB3, SATA3, DDR3, HD4200 VGA/DVI/HDMI) ca 650kr

AMD Athlon II X3 445 (3,1GHz) ca 550kr

Crusial C300 64GB ca 1050kr (eller 2R0 av mine Mtron som pensjoneres)

Kingston ValueRAM DDR3-1333 4GB (CL 9 :( ) 450-500kr

Antec Two Hundred ca 400kr

Silverstone SST-ST40F-ES ca 375kr

HDD: har liggende / ikke medregnet

SUM: 3475-3525kr. (+- HDD og tilbehør)

Dette er da ikke beregnet for gaming. Jeg vurderer å bygge en slik før søstera mi, som akkurat har flyttet på hybel. Det tyngste hun gjør er multitasking med youtube + facebook + msn, og ser på film... Feedback?

Lenke til kommentar

Jeg har et kraftig søvnunderskudd her og har akkurat lest litt artikler og forum tråder, som endte med dette innlegget. Uansett, jeg gikk tilbake og så fort på grafen til Amdahl's lov, og mens jeg satt og spacet ut slo det meg: dette ligner VELDIG mye på grafen man får når man ser på skaleringen av IOPS etter antall flash-kanaler og utestående forespørsler. Flash-kanaler blir da en parallell til antall kjerner, og utestående forespørsler en parallell til parallellitet i koden. Tallene kan ikke byttes ut direkte, men formen på grafen er så og si identisk.

Om jeg tar feil her og det bare var noe jeg innbilte meg, så får noen fike meg med en laks :p Om jeg nettop har funnet opp hjulet/kruttet på nytt, som med Little's lov som anders påpekte tidligere, så beklager jeg og skylder på at jeg ikke er faglært (ennå) d^_^b

 

EDIT: eller? Om man setter QD lik speedup på Y-aksen og x-aksen fra processors til channels tror jeg man får teoretisk maks for IOPS skalering med QD (uten å ta hensyn til accesstime på skalaen). Jeg skal se på ligningene etterpå, har ikke studert de. Men jeg ser maks speedup tilsvarer 1/(100%-[parallell%]).

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

GullLars: Oppsettet virker bra mtp pris og formål.

 

Hvis det er 1-2-3-justering på kabinettviftene på lik linje med de større modellene i serien, bør dette bli støyvennlig.

 

Kanskje legge til en justerbar 120mm Antec-vifte til å ha i fronten.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Jeg har et kraftig søvnunderskudd her og har akkurat lest litt artikler og forum tråder, som endte med dette innlegget. Uansett, jeg gikk tilbake og så fort på grafen til Amdahl's lov, og mens jeg satt og spacet ut slo det meg: dette ligner VELDIG mye på grafen man får når man ser på skaleringen av IOPS etter antall flash-kanaler og utestående forespørsler. Flash-kanaler blir da en parallell til antall kjerner, og utestående forespørsler en parallell til parallellitet i koden. Tallene kan ikke byttes ut direkte, men formen på grafen er så og si identisk.

Om jeg tar feil her og det bare var noe jeg innbilte meg, så får noen fike meg med en laks :p Om jeg nettop har funnet opp hjulet/kruttet på nytt, som med Little's lov som anders påpekte tidligere, så beklager jeg og skylder på at jeg ikke er faglært (ennå) d^_^b

 

EDIT: eller? Om man setter QD lik speedup på Y-aksen og x-aksen fra processors til channels tror jeg man får teoretisk maks for IOPS skalering med QD (uten å ta hensyn til accesstime på skalaen). Jeg skal se på ligningene etterpå, har ikke studert de. Men jeg ser maks speedup tilsvarer 1/(100%-[parallell%]).

Det stemmer vel rimelig bra med Amdahs lov dette, og det er derfor jeg stresser med at responstidene på SSD må ytterligere ned. Det er nokså begrenset hvor mye parallellitet en har i realistiske scenarier, spesielt på en-bruker systemer. Klart QD er ikke helt ensbetydende med parallellitet siden det ikke er noen garanti for at kø elementene vil balanseres perfekt over antall kanaler, men over tid vil avviket være lite. Det er jo også sånn at en SSD er et nokså komplisert kønettverk så selv om parallalisering over antall kanaler nok er den domminerende effekten så vil det også være tilsvarende effekter internt på hver kanal og internt i kontroller. Dermed vil ikke målte data passe perfekt med forventningene til forenklet modell.

Lenke til kommentar

Er det noen som vet følgende?

 

- et ASUS X58/ICH10R HK ryker og må byttes. På dette sto OSet i 2x80GB Intel G1 i Raid-0 på ICH10R.

- Jeg kjøper et annet ASUS X58/ICH10R basert HK fordi jeg ikke kan vente 2+ uker på RMA og ikke vil betale like mye som det første kortet kostet. (nesten 1/3 pris på det nye).

 

Vil SSDene mine i Raid-0 komme opp igjen med volumet inntakt siden de kobles på ICH10R igjen? Noe jeg bør sørge for i forkant for at det skal gå greit?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det jeg lurer litt på er om ICH10R vil gjenkjenne arrayet automatisk for OS diskene som er srtiået eller om jeg må inn å gjøre det fra bios/post. Hvis sistnevnte er jo faren der for at ting initialiseres og data mistes.

 

Finnes det i hele tatt noen informasjon om dette?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det jeg lurer litt på er om ICH10R vil gjenkjenne arrayet automatisk for OS diskene som er srtiået eller om jeg må inn å gjøre det fra bios/post. Hvis sistnevnte er jo faren der for at ting initialiseres og data mistes.

 

Finnes det i hele tatt noen informasjon om dette?

 

Selv fra ICH8R til ICH9R/ICH10R går dette helt fint. Sett Raid i hovedkortbios på ICH, reboot og la Raid ICH biosen finne arrayet, gå inn i H/K biosen å sett stripa som 1. boot device om du skal boote fra den. Enkelt og greit, og funker hver eneste gang..

Lenke til kommentar

Noen som vet om SSD satt opp som JBOD på en Supermicro AOC-USAS-S8i (adaptec) kontroller vil gi TRIM? Og i såfall, kan en lage et software raid 1 og beholde trim? (Det er allerede laget et raid-1 hdd volume på kontrolleren hvor windows server 2008 R2 kjører)

 

Evt, hvilke SSD har best GC, og vil opprettholde ytelse over tid? (Sandforce, C300, Indelix, Intel, andre?)

 

Når det gjelder virtuelle maskiner med statiske VHD filer på SSD, så skjer jo alle filendringer inni den filen, og TRIM burde vel fungere, men jeg ble noe usikker??

Lenke til kommentar

Er en virtuell sql-server som bruker alt for lang tid på oppstart, så vi skal kjøpe inn en rimelig ssd på 256GB for teste om det vil redusere oppstartstiden, hvilket jeg er rimelig sikker på at det vil. Når alt først er blitt lastet inn i minne er det ikke noe problem med ytelsen, men det var nylig et lenger strømbrudd, og etterpå brukte den over to timer på oppstart :hmm:

 

Så tenkte å teste ved å sette inn 1 stk i den ene hosten, og flytte den statiske VHD-filen på 200GB over til den. Hvis det går som jeg håper setter vi inn en lik i en annen host og en failover server der. Forhåpentligvis blir ikke ssd'en slitt ut før det er kommet noen SLC varianter med en akseptabel pris...

 

Jeg tror x25-m 160GB vil gi mer enn god nok ytelse, men den er litt liten (jeg kan redusere VHD-filen til å passe, men det blir litt lite ledig plass da), også er det dette med degradert ytelse over tid uten trim å tenke på, så kan du anbefale noen som kanskje kan egne seg? Jeg har dessverre et svært begrenset budsjett :ermm:

 

Kunne kanskje satt i en egen kontroller for å bruke med ssd'en, men tror det kan bli problematisk pga backplanet til diskene som jeg regner med bare har én kontakt til kontrolleren...

Lenke til kommentar

2 timer på oppstart? Da høres det ut som mye er galt, ikke minst den virtuelle hosten. Siden du nevner VHD så er vel dette en MS basert host. Du må ellers gi mer informasjn om server, programware osv. for å kunne gi noen gode anbefalninger på tiltak. Generelt kunne man sagt sett inn 2x128GB Crucial RealSSD C3000 i Raid-0 og sørg for gode backuprutiner på fil og databasenivå (online og rollbackvennlige sådane).

 

Men når servere bruker 2 timer på oppstart kan det være mye som er galt og at det blir litt som å kjøpe en større bil for å slippe å rydde i bilen. Nå har jeg mest erfaring med vmware sine løsninger fra ESX og ned men dette hørtes vilt ut.

 

Hvis dette er en merkeserver som IBM, HP/Compaq, Dell etc. så er det ikke alle kontrollere som er spesielt SSD vennlige og disse selskapene har egne produktlinjer for SSD satsningen (desverre med tilhørende priser). Problemene med kontrollere går ofte kun på at den ikke tillater diskene fordi produktkode/microkoden ikke gjenkjennes etc. (altså en fastlagt policy å ikke støtte disse enhetene for å selge sine egne produkter de kan gå god for). Dog er det ikke alle kontrollere og merkeservere hvor dette er tilfelle.

 

Hvis dette er en egenbygd noname rack-server/tower med generelle komponenter el. så har man med en gang flere muligheter innenfor dette. Men man trenger mer informasjon for å gi gode råd.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Har installert en C300 128GB-disk i en Lenovo Z61m laptop, og det fungerer greit, men når jeg tester aksesstiden med AS SSD så viser den over 0.8 ms på skriving. Syns det virker litt uvanlig.

 

Det er en ICH7-kontroller etter hva jeg kan finne ut på laptopen.

 

Skal poste screenshot litt senere. Gode tips til hvor jeg evt. bør begynne å lete etter evt. feilkilder hadde vært topp :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...