Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Akkurat nå er disse gode disker i sine størrelser og prispunkter:

 

Opp til 80 GB:

Intel X25-V G2 40 GB - Fra 849,-

Intel X25-M G2 80 GB - Fra 1690,-

Corsair Force 60 - Fra 1231,-

Crucial C300 64 GB - Fra 1125,-

OCZ Vertex 2 50 GB - Fra 1350,-

 

 

100-160 GB:

Intel X25-M 160 GB - Fra 3190,-

Crucial RealSSD C300 128 GB - Fra 2656,-

OCZ Vertex 2 100 GB - Fra 2675,-

Corsair Force F120 - Fra 2412,-

 

I løpet av høsten så kommer neste generasjon av Intel disker med lavere pris pr GB. Når disse dukker opp er uvist så spørsmålet er om du må ha disk nå eller kan vente litt.

 

Edit: Trykkleif

Endret av BAT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den beste SSDen pr i dag kommer an på hva du skal bruke den til.

Som systemdisk er det gjevnt mellom x25-M, C300, og SF-1200.

C300 har høyest IOPS tall og best sekvensiell les, SF-1200 har god nokk IOPS og veldig god sekvensiell skriv for ukomprimert data.

Intel har best "track record" og er godt etablert.

Lenke til kommentar

Det har du helt rett i GullLars. 95% av alle spm om anbefalinger i denne tråden gjelder systemdisk og så lenge folk velger en disk fra Intel, C300 eller SF 1200 så kan man egentlig ikke trå feil.

 

hva med SF 1500 da? eller blir den for dyr i forhold til ytelse fordelen?

Lenke til kommentar

Er noen av SSD-ene mye mer strømgjerrige enn andre, eller er det ca. likt?

 

Vil jeg merke en økning i batteritid på min bærbare PC hvis jeg erstatter HDD-en med en SSD (Intel X25-V 40 GB, Crucial C300 64 GB for eksempel)?

 

Det er snakk om en MacBook fra 2008, så hvis jeg installerer Windows 7 på denne (i tillegg til OS X), can jeg da kjøre trim via 7, og ytelsen vil bli god igjen?

Endret av ;_;
Lenke til kommentar

@Paddo:

Forskjellen mellom SF-1200 og SF-1200 er binning og firmware. Ytelsen er omtrent identisk med unntak av random write, som er "god nokk" (10.000 IOPS) for SF-1200 for systemdisk bruk og det meste annet enn server bruk for tung multi-user bruk. SF-1200 har også høyere kapasitet til samme eller lavere pris (60GB vs 50GB f.eks.)

 

@;_;

Det er forskjell på strømbruk mellom SSDer, men både SandForce og Intel er veldig gode på strømbruk (typisk 1W eller under), C300 er heller ikke noe stort strømsluk men jeg har ikke sett noen dybdetest på den.

Når du snakker om batteritid må du først se på totalt strømbruk av maskinen din, og så se hvor mange % du sparer på å gå fra HDD til SSD. Mitt estimat er at du sparer ca 0,5-1W i snitt, og jeg vil tippe en MacBook er minst 20-40W, så kan kanskje øke batteritid med 2-5%.

Det som er mere interresant er produktivitet. Fordi SSDene er mye mer effektive enn HDD vil du få gjørt mer arbeid på den samme batteritiden, forutsatt at HDD ytelse har noe å si for det du gjør (ikke tilfellet for tekstbehandling, musikk, eller video avspilling).

Endret av GullLars
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er forventet at Intel kommer med en 3. generasjons x25-M en gang i høst, som sansynligvis vil være SATA 6Gbps. Prisen vil nokk også bli noe lavere pr GB.

Indilinx JetStream skulle vært tilgjengelig for en stund siden, men ble utsatt, det er uvisst når den kommer.

Ellers er OCZ med HSDL enheter noe som kan bli interresant sent i høst eller over nyåret, men det blir mer ekstrem opsett og sansynligvis med pris deretter.

 

Du vil gjøre et godt kjøp med en 64GB SSD fra Crucial eller med SandForce kontroller, eller x25-M 80GB, og det vil alltid komme noe bedre noen månder eller et halvt år frem.

Jeg synes ikke 1200-1800kr er mye for å få en SSD nå, og kanskje oppgradere til en bedre på våren om det kommer noe betydelig bedre. Du kan da flytte SSDen du kjøper nå over i en annen maskin, hvor den vil gjøre en fortsatt veldig god jobb.

(EDIT: jeg ga selv ca 10.000 for mine første 64GB med SSD i 2008, 2x SLC i RAID-0)

Endret av GullLars
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er forventet at Intel kommer med en 3. generasjons x25-M en gang i høst, som sansynligvis vil være SATA 6Gbps. Prisen vil nokk også bli noe lavere pr GB.

Indilinx JetStream skulle vært tilgjengelig for en stund siden, men ble utsatt, det er uvisst når den kommer.

Ellers er OCZ med HSDL enheter noe som kan bli interresant sent i høst eller over nyåret, men det blir mer ekstrem opsett og sansynligvis med pris deretter.

 

Du vil gjøre et godt kjøp med en 64GB SSD fra Crucial eller med SandForce kontroller, eller x25-M 80GB, og det vil alltid komme noe bedre noen månder eller et halvt år frem.

Jeg synes ikke 1200-1800kr er mye for å få en SSD nå, og kanskje oppgradere til en bedre på våren om det kommer noe betydelig bedre. Du kan da flytte SSDen du kjøper nå over i en annen maskin, hvor den vil gjøre en fortsatt veldig god jobb.

(EDIT: jeg ga selv ca 10.000 for mine første 64GB med SSD i 2008, 2x SLC i RAID-0)

 

Takk for svar :D Da blir det antakelig en Crucial C300 64 GB på meg i nærmeste framtid :)

Lenke til kommentar

Hater prisguiden noen ganger... Står at abbo har Crucial C300 64GB på lager, og når jeg går inn på nettbutikken står det "kan leveres om 2-6 uker." Og ingen andre nettbutikker som har den på lager.

 

Gidder ikke vente, så da blir det en Corsair Force Series F60 i stedet :)

Endret av henrikw92
Lenke til kommentar

Valkyria, det er en sammenligning som ikke går ann å gjøre.

Du har 2 sider av ytelse, accesstime og throughput, og en SSD har accesstime grovt 10-100x raskere enn harddisker. Det er dette som gjør at systemet føles mer "snappy" på en SSD. I tillegg er de fleste SSDer også bedre på throughput.

Hva som vil være raskest av 1 SSD og n HDD i RAID-0 kommer ann på bruksområde, for systemdisk vil SSD være raskest uansett hvor mange harddisker du bruker. For bulk lagring og flytting av store filer vil mange harddisker i RAID kunne være raskere.

 

Med mindre du vil spesifisere nærmere hva du har (systemet) og hva du vil bruke SSDen til er det generelle rådet å gå for C300, SandForce (SF-1200), eller x25-M. Alle er gode SSDer, så se på pris, kapasitet, og tilgjengelighet.

Lenke til kommentar

Hva vil være raskest: En god SSD (eksempelvis intel x25-m 160gb)

eller f eks 3 HDD i RAID 0?

Hvor mange disker må man ha for at RAID0 skal være raskere?

 

Blir en litt søkt sammenligning. Blir som å vurdere en sportsbil opp mot en minibuss. Ja det er mulig å sammenligne men gir det noe matnyttig resultat?

 

Det er kanskje mer interresant hvor skjæringspunktet går for 1 stk top end SSD(Intel 160gb) kontra n SSD (Intel 40 gb)i (onboard) RAID 0? Noen som har gjort tester?

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...