Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil det være merkbar forskjell på Intel X25-M 80 GB, Crucial C300 64 GB og Corsair Force F60 ved daglig bruk på en bærbar (Intel ICH*) med 2 GB RAM, W7 og C2D 2,2 GHz?

 

Og vil man merke forskjell mellom de tre overnevnte og f.eks Corsair P64 eller Nova 64 GB?

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Ja, C300 er en vinner nå også i 128GB utgaven.

 

Prisene har krympet på SF SSD'ene også i det siste.

NetShop har gode priser på 50-60GB utgavene, de er dermed mer aktuelle som boot "disker".

(vurderer en 60GB Vertex 2 som boot disk til den bærbare)

Lenke til kommentar

I juli bestemte jeg meg for å bytte ut x25-M med C300 som anbefalt "boot disk", og det ser nå ut som det er på tide (pga tilgjengelighet) å gjøre oppdateringen i førsteposten . Jeg vil da sette opp C300 64GB som første anbefaling, og x25-M 80GB og SandForce 64GB som gode alternativer.

Har noen inspill før jeg gjør oppdateringen?

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

C300 64GB er fremdeles ubekreftet (6 august) men i og med at de er leveringsdyktige i resten av verden må de vel dukke opp snart.

 

Hvis man ikke trenger mer enn 50-60GB vurderer jeg Vertex 2 som et bedre/like godt valg som Intel.

(de har dog mye pes på ocz forum, mange som klager på hastigheter i steady-state, ved benchmarks)

 

Hvis man utelukkende ser på pris blir det da etter min mening.

 

1) C300 64GB (ca 1250)

2) Vertex 2 50-60GB (ev. Corsair F60 o.l.) (1300-1400,-)

3) Intel G2 80GB (rundt 1800)

 

Det er i grunn vanskelig å skille disse fra hverandre ved normalt bruk.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Greit nok at anbefalte SSD'er havner i førsteposten.

Hvis man går til førsteposten vil man måtte bla ganske laaangt nedover før man finner frem til "Anbefalte SSD'er "

 

Kunne det ikke vært en ide å heller lage en egen post med anbefalte SSD'er ?

GullLars har SSD tråden , Ourasi har SSD benketråden, .... har " Tråden for anbefalte SSD'er " .

 

Da kan man ramse opp SSD'er i de forskjellige prisklasser helt øverst,legge til linker av relevante tester osv.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Det hadde sikkert vært ok.

Problemet er bare at den tråden enten vil drukne og havne langt ned eller den hadde tatt over for denne tråden.

(mange av spørsmålene her går akkurat på dette)

 

Kanskje GullLars skulle flyttet anbefalte SSD'er til toppen av 1ste post.

(det skader ikke å prøve)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mulig det er stilt tidligere, men jeg finner nada med søkefunksjonen (eller et googlesøk med site:www.diskusjon.no); er det noen vesentlig forskjell på f.eks Crucial C300 64GB 2.5" vs 1.8"? Jeg ser at flere nettbutikker har 1.8 tommeren på lager, mens for 2.5 tommeren må man påregne lang ventetid før man får den i hus.

 

Formfaktoren er åpenbart forskjellig, men ikke et problem; grensesnittet er jeg derimot ikke helt sikker på. Det er vel mikro-SATA og 3.3V mot vanlig SATA og 5V? Jeg skal ha den i en stasjonær maskin, og det haster sånn sett ikke. Jeg lurer egentlig på å vente til noe håndfast om Intels tredje generasjon åpenbarer seg.

Lenke til kommentar

er det noen vesentlig forskjell på f.eks Crucial C300 64GB 2.5" vs 1.8"?

Interessert i dette selv. Etter prisfallet på 64 og 128 klør det litt i kjøpefingeren, men har ikke bestemt meg helt enda.

 

Jeg har vanskelig for å tro at 1.8" skal være raskere enn 2.5".

Tipper det er feil i beskrivelsen.

 

Newegg har Sequential Access - Write up to 75MB/s:

http://www.newegg.ca/Product/Product.aspx?Item=N82E16820148358

Lenke til kommentar

Jeg regner med jeg begynner på en ny revisjon av førsteposten på søndag/mandag med mer bruk av spoilere, og en FAQ bit (som jeg har utsatt alt for lenge).

Jeg kommer også til å prøve å lage noen grafer og sånt av data som jeg ikke har behandlet ennå og poste i benche tråden. Til de av dere som er på XS kommer det nokk en del der og på mandag-onsdag.

 

nor50, det er greie tall ;)

Lenke til kommentar

Interessert i dette selv. Etter prisfallet på 64 og 128 klør det litt i kjøpefingeren, men har ikke bestemt meg helt enda.

 

Flere som har inne 1,8". Er det noe praktisk forskjell på den og 2,5"?

 

Det virker som det er kun formfaktoren og det fysiske grensesnittet som skiller dem. Jeg må ærlig talt innrømme at jeg sitter inne med begrenset kunnskap om emnet dog; det er derfor jeg spør her

hvor de lærde ferdes.

 

 

 

Noen som selger 1,8" SSD'er ?

 

Har du søkt i Prisguiden?

 

 

 

Hadde det bare kostet mindre per GB... Men prisene går vel nedover?

 

Man skulle vel tro det, vi får vente og se når Intel kommer ut med tredjegenerasjons-disker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...