Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

@Killer_DT

 

4KB ligger på rundt 1MB/s eller der i strøket på en HDD.

 

Når du har mange ganger dette på SSD'en betyr et da selvsagt at den yter godt i forhold til HDD'en :)

 

Tallene du får er OK men ikke spesielt høye til å være SSD.

Det tyder enten på en "gammel" SSD eller at du har installert med kontrolleren i IDE mode.

AHCI vil gi deg bedre ytelse dersom SSD'en støtter dette, det burde den dersom den ikke er for gammel.

 

Hvis du kjører en nyere versjon av Windows kan du enkelt bytte fra IDE til AHCI. (uten å reinstallere)

 

Du får komme med litt mer informasjon, det er ikke mye du forteller om hverken SSD eller maskinen.

(noe som trenges for å hjelpe uansett)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gode linker Anders,

 

Man blir stadig forbauset over problemstillinger i flash sammenheng, heldigvis finnes det løsninger :)

Lostcircuit artikkelen bør leses av alle som er ut over det normale opptatt av ssd'er.

 

DFS (filsystemet) så interesant ut, FusionIO blir jeg derimot ikke klok på.

De lanserer mye rart men holder ikke ord mtp såpass enkle ting som å gjøre ting bootbart.

Her har de tapt mange kunder, blandt entusiastene i alle fall.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Mesteparten av pengene som kommer inn i kassa til fusion IO kommer nok fra HP, IBM, Oracle osv. De bruker ikke disse kortene til å boote fra. Booting er jo uansett en geek ting... verken vanlige brukere eller servere gjør dette særlig ofte i 2010. At de har laget et filsystem som slår ext3 på SSD er heller ikke så fenomenalt siden ext3 er optimalisert for HDD hvor random read er ca like kostbart som random write og begge er ca 100 ganger mer kostbart enn sekvensiell aksess. På en SSD er det ca 10 ganger dyrere med random write enn random read som igjen har ca samme kost som sekvensiell lesing og litt billigere enn sekvensiell skriving. Klart en kan gjøre noen enkle grep for å utnytte denne forskjellen. f.eks kan en fragmentere som en gal ved f.eks å skrive sekvensielt når mønsteret i sin natur er random, uten å få svi for det i etterkant når en skal lese. Vil tro ZFS scorer rimelig likt som DFS mot SSD siden en har denne typen optimalisering hvor en gjerne fragmenterer mye (COW).

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Får i morgen en Intel X25-M 160 GB SSD Gen 2 som skal brukes på et Gigabyte GA-X58A-UD7

Har og kjøpt Win 7 64 Pro. Er det bare "plug and pray" eller må det gjøres "nye ting" for en som aldri har hatt SSD tidligere?

 

Huske å sette bios til 64bits OS, enable AHCI. Utenom det er det vel bare å gi gass. Gikk som en drøm hos meg ihvertfall (med UD3).

Kremt... Hvor finner man det å sette Bios til 64 bits...? Fant det ikke...

Lenke til kommentar

Skal snart kjøpe inn en iMac 27" med i7-prosessor og som dere kanskje har fått med dere har den nye iMacen fått en 2,5" harddiskslot utenom den vanlige 3,5". Siden Apple kun tilbyr 256 GB SSD vil jeg heller kjøpe inn en mindre en selv og sette inn. Jeg lurer litt på hvordan erfaringene er med hvor mye plass man trenger når jeg ikke har tenkt å installere noe annet enn programmer på den?

 

Og, som en newbie på SSD-disker. Hva skal jeg se etter mtp på ytelse? Har alle tilnærmet ingen responstid, så jeg kun trenger å se etter lesehastighet? Og kan jeg stole på "opp til 355MB/s lesehastighet", eller bør jeg sjekke ut minimum hastighet? Basically vil jeg bare vite hva jeg bør se etter.

Lenke til kommentar

Noen som har sett en test av Crucial C300 64 GB 1.8"-stasjonene? Jeg ser at Komplett har satt opp 1.8 og 2.5 med samme pris, og at 1.8 har tilsynelatende høyere ytelse enn 2.5. Er dette bare juksetall (kun sekvensiell skriving som er bedre), eller er innmaten og antall kanaler i 1.8" faktisk lik 2.5"-erene med høyere kapasitet?

 

Og hvordan opererer Komplett med antall på "Ubekreftet dato"? Reduserer de antallet som står oppført etter hvert som folk forhåndsbestiller? Eller kan det være at 100 personer har lagt inn bestilling på de 41 2.5"-erene som kanskje kommer neste uke, og at 59 personer må vente et par måneder til?

Hvordan er tilgjengelighetene på C300 64 GB i resten av verden?

Lenke til kommentar

Artikkelen om FusionIO's filsystem var på storagesearch.com for ca en uke siden, jeg har hatt mye å gjøre og ikke fått postet noe særlig her i ferien.

Det er forresten fler interresante artikler som nylig er postet på storagesearch, blandt annet noe tekniske ting og nye produkter fra seriøse aktører (Foremay ships 2TB 3.5" SSDs)

 

Jeg skal lese "brave new world of SSDs" senere i dag og kommer nok med en kommentar ;)

 

Når det gjelder ioXtreme har jeg en graf jeg ikke har fått postet, den er gjevn med Acard på 4KB random read for lav QD (opp til ca 30K IOPS)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Fortsatt usikker på hvilke SSD valg jeg skal ta. Har to maskiner som skal ha SSD. Den stasjonære pcen min har idag Intel 80gb gen.2, og nå skal laptopen (Asus u35jc) også få seg en. Har tre muligheter som jeg vurderer.

 

1. Kjøpe Crucial C300 64gb til laptop. <-- litt lite plaas. Full utnyttelse av fart?

 

2. Kjøpe Crucial C300 64gb til stasjonær + 6GB/S kontrollerkort. Senere oppgradere med en til lik. Slik at det blir RAID 0. Sette Intel 80 gb i latop. <-- litt bedre plass. Så sikt blir dette 2x 64gb C300 i raid0 på 6gb/s kontrollerkort.

 

3. Kjøpe OCZ 120 GB SSD PCI-E 4x MLC til stasjonær. Sette Intel 80 gb i laptop.

 

Hvilket valg bør jeg ta?

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt C300 64 GB og satt den i den stasjonære maskina. Så ville jeg flyttet Intel SSDen over til den bærbare maskina og latt det være sånn et års tid før jeg hadde vurdert situasjonen på nytt ut i fra hva som er på markedet da, priser osv.

 

Denne løsningen prioriterer plass på den bærbare maskina og ytelse på den stasjonære uten å kaste bort penger et kontrollerkort som ikke gir noen merkbar effekt eller Raid0 som fjerner TRIM.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...