Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Simen,

Nå er ytelsen så bra på disse SSDene at vi snakker om teoretiske forskjeller, ikke real-life.

Man bør ta i betraktning hva den skal brukes til når man anbefaler en SSD, det er grenser for hvor mye IOPS man trenger :)

 

Jeg kan gå så lang at jeg sier at man ved lett-normal bruk ikke merker forskjell på en C300 og en WD SiliconEdge uten å bruke benchmarks eller stoppeklokke.

 

Den beste all-round SSDen er fremdeles X25-M, ikke bare på bakgrunn av solid opplevd ytelse.

Det er andre elementer som teller som f,eks feilrate, stabil og god firmware, TRIM støtte ut over W7, forenklet vedlikehold vha SSD Toolbox for å nevne noen vesentlige punkter.

Dette er med på å gjøre den til et økonomisk godt valg uansett hva de andre koster.

 

Ser man utelukkende på pris/størrelse er selvsagt C300 det beste valget per i dag men hva hjelper det når man har ventet siden i juni :)

 

I mellomtiden kan man kjøpe Vertex 2/Corsair Force eller hva som måtte være tilgjengelig av SF baserte SSDer eller en X25-M hvis det passer lommeboka.

 

Jeg holder på og tester Vertex 2 60GB akkurat nå, kommer nok noen poster i benchmark tråden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da var Intel 80gb bestilt til 1599kr.

 

Holder ikke ut lenger med min 5 år gamle hdd. :tease:

 

Edit: Skal kun kjøre ssd på denne maskinen så den ekstra plassen jeg får i forhold til Vertex (60gb) og c300 (64gb) kommer veldig godt med.

Endret av magb
Lenke til kommentar

Da var Intel 80gb bestilt til 1599kr.

 

Holder ikke ut lenger med min 5 år gamle hdd.  :tease:

 

Edit: Skal kun kjøre ssd på denne maskinen så den ekstra plassen jeg får i forhold til Vertex (60gb) og c300 (64gb) kommer veldig godt med.

 

Kan jeg spørre hvor du fikk den til den prisen? 

Lenke til kommentar

Nå har jeg omsider debutert som SSD-bruker, med en Corsair Force 120. Er fornøyd med ytelsen i Windows og fraværet av knitring er herlig, men jeg har nok en del å gå på hva angår tweaks og den slags, oppstarten er ikke så rask som jeg forventet.

 

Uansett lurer jeg på hva som gjelder harddisker, men ikke SSD-er. Jeg vet at man ikke trenger å defragge, men hva med de andre tommelfingerreglene? Før skulle man for eksempel helst ikke ha OS-disken mer enn halvfull. Er dette fremdeles tilfelle med SSD?

Lenke til kommentar

Les er 250, skriv er 70! Og det er dersom du skriver en stor fil og bare mater på. Dersom det er masse småskriving/smålesing, er det IOPS som teller, og der er SSDene i en annen verden enn tradisjonelle HDDer. Som systemdisk blir det mye av denne smålesingen når du åpner programmer,startmeny,gjør endringer.... Det er det, sammen med høy lesehastighet, som gir bra opplevd hastighet.

Lenke til kommentar

Jeg sikler stadig på 2x64GB Crucial RealSSD C300 (@Raid-0) fremfor 1x80GB G1 som jeg kjører i dag (OS Disk).

 

Tilbudet til Dustin Home frister ikke i så måte.

 

Er det slik at kun Intel disker har Trim eller begynner andre å få det? Har ikke helt fulgt med på den biten.

 

Personlig har jeg ikke benyttet Trim mulighetene på noen av mine G2 disker.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Må man installere TRIM ? Har egentlig ikke helt skjønt hvordan trim funker og hva det er.

Man skrur det snarere på, i hvert fall i Windows 7. Alt du gjør er å trykke windows+r, kjøre cmd og lime inn "fsutil behavior set DisableDeleteNotify 0".

How to enable ..

Hos de aller fleste funker det bare med en gang. Dette er jo mest for å sjekke at det faktisk er på. Noe det er i de fleste tilfeller. Hvis man ikkje har installert feil Intelinf eller noe anna da :p

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...