Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja spørsmålet er om dette er en god løsning mtp på pris/ytelse for han som vurderer å gi nytt liv til sin gamle maskin maskin. Hvis bruksområdet tilsier en lagringskapasitet på over 80 GB, da vil kostnaden til på en SSD blir relativt høy, da jeg antar at maskinen kun har plass til en lagringsenhet.

Når den tidligere HDD'n var på 80 GB og 4200 rpm er det også rimelig å anta at maskinen er noen år gammel og trolig vil ha dårlig støtte for Win 7 o.l. Kan være lurt å legge pengene i ny maskin eller raskere HDD til noen hundrelapper men dette er noe han selv må vurdere.

 

Hva med latens fra IDE-grensesnittet =>bus =>CPU? Er dette en faktor som må tas hensyn til?

Lenke til kommentar

Accesstid på disken var det jeg mente, latency var i grunn feil ordbruk av meg.

 

Forstod det, men det var det som fikk meg til å tenke på om det gamle IDE-grensesnittet hadde latencyrelaterte ulemper ifht SATA og de forbedringene som er gjort på hovedkortfronten de siste årene.

Lenke til kommentar

Har en eldre xeon maskin med Raptor raid (3X 10K disker). disse begynner å bli slitne og bråker fælt for ikke å nevne varmen de genererer.

 

Maskinen blir brukt som FTP server (lagrer ikke noe på maskinen, den kjører kun FTP softwaren, ting lagres på NAS disker). Mye filer inn og ut på maskinen med pakking og opp-pakking av disse filene. Men det blir bare mellomlagret på serveren i forbindelse med pakkingen/opp-pakkingen.

 

Vil en SSD disk fungere i et slikt miljø? Er lei støyen og varmen fra raptor diskene.

 

Kjell

Lenke til kommentar

Ja. Jeg vil anbefale deg å se på Crucial C300 og SandForce SF-1200 baserte SSDer, avhengig av om det er komprimert/kryptert eller ukomprimert materiale som skrives på "disken". Om det hovedsaklig er ukomprimert materiale vil SandForce være mer interresant. Begge vil uansett være raskere enn 1Gbit LAN.

Lenke til kommentar

vurderer nå å kjøpe min første ssd disk som boot og programdisk.

jeg har lenge vært skeptisk, men etter å ha lest på forumet her så ser det ut som utviklingen har gått den riktige veien!

jeg har uansett ikke lønning før i september, så det blir ikke noe hastekjøp, men likevel liker jeg å ha litt oversikt over markedet(les:sikling). :)

Nå hadde jeg nesten allerede bestemt meg for c300, rask lesehastighet, men ikke skrivehastigheten. hvor godt vil man legge merke til det?

 

noen rykter om når tredje generasjon av intels blir sluppet, og hva kan vi forvente?

priskrig/ytelseøkning/kapasitet?

Lenke til kommentar

Det er en TRIM tool som følger med Intel Gen. 2 SSD'ene (samme blir det nok med Gen. 3), nedlastbar fra Intel.com, og denne kan du sette til å auto TRIM'e etter selvalgt interval i WinXP. XP vil aldri (svært usannsynlig minst) få native TRIM, og TRIM tool er eneste alternativ, men også et fullgodt sådan.. Det er altså ikke SSD'ene det kommer an på ang. TRIM i XP, men OS'et selv som mangler støtte for TRIM kommandoen...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

100, 200 og 400 GB fra Intel er vel bare for bedriftsegmentet? For prosumersegmentet er det vel 160, 300 og 600, mens budsjettsegmentet får 40 og 80 GB.

 

post-3851-1282074272,549_thumb.png

 

Det skal bli morsomt å se ytelsen til de nye E-serie enhetene, samt skrivehastigheten på Postville refresh enhetene. Eventuelt så kan man kanskje lage seg et raid0 med 3-4 stk 160GB postville refresh enheter om prisen blir riktig :) Så får jeg pensjonert de to "gamle" postville 160GB enhetene mine. Har noen bærbare som kunne hatt veldig godt av slike, samt en på jobb som fortsatt bruker min gamle Gen1 80GB enhet(uten trim :/ )

 

Å gå for veldig store enheter tror jeg ikke blir veldig lukrativt enda, med mindre man skal bruke dem i forholdsvis dyre bærbare maskiner for ytelsen sin del, og fortsatt gjerne vil ha relativt god plass. Bruke SSD til ren lagring er vel enda ganske dumt, med tanke på at det koster under 900,- for 2TB disker, og 3TB disker er like rundt hjørnet. Tror jeg kommer til å oppgradere min Home Server med 4 stk 3TB disker, eventuelt 3 stk 3TB og 1 stk 2TB om det blir vanskelig å installere OS på noe større enn 2TB. Vi får se :) Uansett, en spennende datahøst i møte.

Lenke til kommentar

KJøpte meg en Intel 80GB X25-M som os disk forleden.

Skred til verket og hadde forventninger tytende ut av øret.

 

Installasjon gikk kjapt, veldig kjapt.

Men sånn i det daglige med merker jeg egentlig ikke så mye til noen hastighets forbedring. Programmer installerer raskere og starter raskere ja, men synes ikke boot tiden har gått ned.

 

Mistenker en extern 2Tb WD disk via esata er grunnen.

De andre 5 diskene er fra 750Gb til 1 Tb og 7200rpm.

 

Er det noen tweaks eller ting man må\bør gjøre iforhold til å ha en vanlig sata disk som os disk?

 

Bruker w7 64 ultimate

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...