Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm. Så denne saken på Dinside om OCZ Z-drive.

 

i praksis skal Z-Drive være i stand til å skrive jevnt rundt 500 MB pr sekund. Lesehastigheten skal ligge på rundt 850 MB pr sekund, ifølge vår kilde TechSpot.com.

 

Greit dette her :!: Om tallene stemmer så er den nye z-drive raskere enn Fusion-io 80GB ioXtreme.

 

Dette ser sprekt ut. Noen som har lest om denne og har ytterligere info? Kan en kjøre 2 slike og øke ytelsen slik som på Fusions ioXtreme Pro?

 

Ser ut som prisen blir 1.000$ for denne. Gjennstår å se tester.

OCZ er jo ikke de med størst kred i SSD markedet.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Får deg et chipset som støtter AHCI? :p

Et annet alternativ er å få tak i en PCIe kontroller, f.eks et Marvel SATA 6Gbps kort, eller low-end RocketRaid 6Gbps uten cache.

 

Du vil fortsatt kunne bruke SSDen på 680i, og ytelsen vil være mye bedre enn harddisker.

 

 

@mrs.robinson

Du ser deg blind på MB/s (båndbredde). Dette er ikke grunnen til at man kjøper SSD, men IOPS og accesstime. På de to siste slår ioXtreme Z-drive.

Z-drive R2 P88 512GB specs:

Max Read: up to 1.3 GB/s

Max Write: up to 1.0 GB/s

Sustained Write: up to 550MB/s

Max Random Write IOPS: 7200 IOPS (4KB 32QD)

Max Random Read IOPS: 29000 IOPS (4KB 32QD)

Jeg fant ikke nøyaktig tall for IOPS på ioXtreme i farta, men jeg mener å huske ca fra benchmarks.

700MB/s les, 280MB/s skriv (målt opp til 340MB/s), ca 60K IOPS les, ca 20-30K IOPS skriv (litt usikker på denne), 80µs latency.

Z-drive har en del høyere latency.

 

Bare for referanse, ioDrive (160GB):

Read: 750 MB/s (32K packet size)

Write: 670 MB/s (32K packet size)

IOPS: 116,046 (4k read packet size), 93,199 (75/25 r/w mix 4k packet size)

Accesstime: 26μs Read

Lenke til kommentar

Får deg et chipset som støtter AHCI? :p

Et annet alternativ er å få tak i en PCIe kontroller, f.eks et Marvel SATA 6Gbps kort, eller low-end RocketRaid 6Gbps uten cache.

 

Du vil fortsatt kunne bruke SSDen på 680i, og ytelsen vil være mye bedre enn harddisker.

Det som bekymrer meg mest er om TRIM fungerer på 680i eller ikke,eller må jeg ha AHCI for at det skal fungere?:)

 

EDIT: søkte litt i prisguiden men kunne ikke finne den kontrollern du snakket om:S

 

EDIT 2: Etter enda litt søking fant jeg svar:

Trim will work in either mode (IDE or AHCI) for XP or Vista through the Intel SSD Toolbox. Win7 will currently require MSAHCI driver to run trim. The larger question is why would you want to ever run in IDE mode with an Intel SSD??? In IDE mode you loose Native Command Queuing which can severaly impact drive performance. You also loose DIPM (Device Initiated Power Management) support in IDE mode which will result in lower overall battery life.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Anandtech har nå testet SF-1200, dvs Corsair Force F100.

 

Den får som ventet god kritikk.

 

Link

 

Ytelsen er mer eller mindre identisk med Vertex LE.

Litt skuffende for oss som har kjøpt LE i den tro at den skulle yte bedre enn SF-1200 og mer i linje med SF-1500.

 

Jeg undrer på hvor ytelsen til SF-1500 havner, med disse tallene fra 1200 er det ikke mye å gå på for 1500.

Lenke til kommentar

@mrs.robinson

Du ser deg blind på MB/s (båndbredde). Dette er ikke grunnen til at man kjøper SSD, men IOPS og accesstime. På de to siste slår ioXtreme Z-drive.

Z-drive R2 P88 512GB specs:

Max Read: up to 1.3 GB/s

Max Write: up to 1.0 GB/s

Sustained Write: up to 550MB/s

Max Random Write IOPS: 7200 IOPS (4KB 32QD)

Max Random Read IOPS: 29000 IOPS (4KB 32QD)

Jeg fant ikke nøyaktig tall for IOPS på ioXtreme i farta, men jeg mener å huske ca fra benchmarks.

700MB/s les, 280MB/s skriv (målt opp til 340MB/s), ca 60K IOPS les, ca 20-30K IOPS skriv (litt usikker på denne), 80µs latency.

Z-drive har en del høyere latency.

 

Bare for referanse, ioDrive (160GB):

Read: 750 MB/s (32K packet size)

Write: 670 MB/s (32K packet size)

IOPS: 116,046 (4k read packet size), 93,199 (75/25 r/w mix 4k packet size)

Accesstime: 26μs Read

 

Tror du tar feil her GullLars. Ser ut som de tallene du la opp her er fra Z-drive gen I. Dette skal være helt nytt altså versjon II. Selv fant jeg ikke data på IOPS men det dukker vel opp tester etterhvert. Men når de nå lanserer en ny versjon må de jo ha rettet opp i problemene fra versjon I så gjenstår jo og se hva testene viser.

Lenke til kommentar

Jeg har en negativ ting å si om SSD. :p

 

Nå hører jeg alt dritet PSU-en lirer av seg, lydmessig.

 

Regner med det er noen spoler, eller kanskje selve trafo-leddet, som hyler. Det er faktisk ikke til å holde ut. Jeg vurderer å bruke det gamle TV-reparerings-trikset: å spraye på lakk eller noe lignende, så jeg får det stilt, men så var det det å finne lakk som både tåler og leder varme bra.

Lenke til kommentar

Jeg har en negativ ting å si om SSD. :p

 

Nå hører jeg alt dritet PSU-en lirer av seg, lydmessig.

 

Regner med det er noen spoler, eller kanskje selve trafo-leddet, som hyler. Det er faktisk ikke til å holde ut. Jeg vurderer å bruke det gamle TV-reparerings-trikset: å spraye på lakk eller noe lignende, så jeg får det stilt, men så var det det å finne lakk som både tåler og leder varme bra.

 

Hehe... Kjøp MIST neste gang... Eneste jeg hører nå er susingen fra luften gjennom raidiatoren i front, og den luftes av 2stk noctua på 600rpm.

Men uansett, ho stillere det blir jo mer irriterende blir lydene :D

Lenke til kommentar

Denne tråden, benchmark tråden og google har vært ett absolutt must for meg nå ved anskaffelse av SSD.


Tross alle dem her plassene har jeg dog ikke funnet en side/tråd som går veldig kort og godt igjennom bare det absolutt mest nødvendige man trenger for å komme igang.

Det jeg er på vei til å foreslå: Kanskje noen har lyst å lage en mini-tiny-guide for å komme igang med SSD.

Man burde såklart også tatt med noen innholdsrike, men komprimerte, linjer om hvordan teknologien virker. (eller link til dette, og ihvertfall ha med at det er ønskelig å unngå fryktelig mye skriv operasjoner på dagens SSD teknologi eks alt annet enn quick format er unødvendig og negativt)


Kunne vært en egen tråd slik som "hvordan sett opp en maskin med SCSI", eller tatt inn under denne tråden.

Dersom det ble en egen tråd kunne også alle "SSD installasjonsproblem" blitt tatt der.




Konrekt eksempel til ting å ha med i guide

- Husk praktiske ting som å ha 2,5" - 3,5" rammme dersom man trenger dette.

Ved Windows 7 Installasjon:
- Pre-download nyeste firmware til SSD og HK BIOS. --> Oppdater
- Pre-download AHCI / SATA / RAID driver til HK
- Aktiver AHCI (+native SATA dersom mulig) i BIOS
- TIPS: Koble fra alle unødvendige harddisker/drev før man går igang med installasjon (det kan skje at man ikke kommer forbi installasjonsvinduet på grunn av at den ikke "finner partisjon" eller error: 0x80300024)
- Last inn drivere under installasjon og kjør på

etter installsjon;
- Disable pagefile
(dersom man har mulighet mht. minne/annen harddisk/komprimiss av lavere ytelse lavere wear level)
[slett isåfall filen ved neste oppstart]
- Disable hibernation
(alt etter om man bruker den)
[slett isåfall filen ved neste oppstart]
- Disable system protection
(alt ettersom man våger, denne går vel trossalt ikke an å legge på en annen harddisk?)
- Disable animasjon (pga. kunstig delay)
- Slank windows ved å fjerne unødvendige funksjoner osv. (fjerne windows komponenter)

Vært klar over at Windows 7 tar seg av:
- Disable defragmentasjon (ingen praktisk nytte pga teknologien, unngå pga skriv)
- Disable superfetch (bla bla jeg aner ikke)
- Optimalize aligment of partition during installation/creation process ("trykk link dersom du vil lære) eventuelt ikke ha med dette punktet





Ved Windows Vista Installasjon:
- xxxx
- xxxx





Jeg våger å tippe at flesteparten som ville benyttet seg av en slik guide vil være folk som vil vil vekke nytt liv i laptopen, og sitter med ett OS som ikke er så altfor gammelt (Vista, Windows 7 eller noe MAC greier). I en slik mini-tiny-get-started-guide vil jeg tro man ikke trenger å inkludere tips/veiledning for eks. Linux brukere. Bare ved å bruke linux har de bevist sin evne til å finne frem og opparbeide seg det de trenger av kunnskap =p


De forskjellige punktene kunne hatt respektive linker for den spesifikke informasjonen som trengs for å gjennomføre akkurat det punktet, så blir det ikke som alle andre text wall guider på emnet.


Helt sluttvis kan det være informasjon om at man bør foreta en test med eks AS SSD, og paste i en tråd som "benchmark tråden" for å høre om ifra nerd herd hvorvidt det hele henger på greip.

Kanskje også tatt med noen "feilsøkingslinker" til aktuelle problem som kan oppstå.

Begrunnelse for en slik guide? Vel spør du meg spør jeg deg, er det vits?
Bare for ha det i klartekst: En veldig enkel og praktisk guide som inneholder det man absolutt må vite (og kanskje liner til ekstra) når man skal sette opp en SSD, en guide for nabs og semi-geek-bestemødre!

Selv liker jeg bare å lufte ideen. Og ved skriveprosessen fikk jeg gjennomgått det hele igjen, møtte nemlig på endel problemer når jeg selv skulle kjøre på. Når sitter jeg dog som lykkelig SSD eier med ett smil om munnen, fikk omsider alt online, og AS SSD viser meg tall jeg kan level med en stund =)

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Jeg har en negativ ting å si om SSD. :p

 

Nå hører jeg alt dritet PSU-en lirer av seg, lydmessig.

 

Regner med det er noen spoler, eller kanskje selve trafo-leddet, som hyler. Det er faktisk ikke til å holde ut. Jeg vurderer å bruke det gamle TV-reparerings-trikset: å spraye på lakk eller noe lignende, så jeg får det stilt, men så var det det å finne lakk som både tåler og leder varme bra.

 

Hehe... Kjøp MIST neste gang... Eneste jeg hører nå er susingen fra luften gjennom raidiatoren i front, og den luftes av 2stk noctua på 600rpm.

Men uansett, ho stillere det blir jo mer irriterende blir lydene :D

 

Seasonic-produsert PSU her i gården (Corsair). Har ingen gode erfaringer med MIST generelt, hvem er det de rebrander?

 

Problemet er at spolehyl kan man aldri forutse, i følge folk som har testet, så er det ingen stor forskjell mellom produsentene, man har bare flaks eller uflaks med kombinasjonen PSU, strømtrekk og hva slags strømtrekk det er. SilentPCReview-forumet har snakket en god del om dette.

 

For å si det slik, hvis Seasonic har det, da har alle det.

Lenke til kommentar

Om du ikke har tatt deg tid til å skumme de siste 3-4 sidene eller skummlese førsteposten i tråden, så er svaret: AHCI.

For å utnytte SSDen ordentlig må du sette SATA modus til AHCI i BIOS.

Om du har installert windows med SATA modus som IDE må du gjøre en forandring i registeret først. Jeg mener på det er instruksjoner for å bytte etter windows er intsallert i post #2 i SSD benchmark tråden.

Jeg har allerede installert win7 og alt på maskinen, men har ikke satt SATA modus til AHCI i BIOS... Jeg har to vanlige harddisker på maskinen også. Hvordan gjør jeg dette på en Gigabyte hovedkort? Hvilke registery må jeg endre? Fant ikke det i post #2 i benchmark tråden.

Lenke til kommentar

MegaCH3(CH2)6CH3:

Google kan vise til mange tråder om dette, men det virker litt komplisert i mange.

Denne virker dog oversiklig og enkel;
http://forums.tweaktown.com/f69/how-enable-ahci-after-windwos-7-installation-36559/


Ta ihvertfall backup av alt viktig før du kjører på, og ikke minst: Gi tilbakemelding her slik at man eventuellt kan anbefale den videre =p

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Megaoctane, jeg tror det var i post #2 i benche-tråden før, men forsvant i en spoiler. Det er en såpass kjekk sak at den kan legges inn i en FAQ. Prøv å google det i mens om du ikke har tålmodighet.

 

En mini-guide til å installere en SSD i en PC er en god idè, jeg skal se på det i helga. Den burde være delt for laptop og stasjonær.

Lenke til kommentar

Da har jeg gjort det på PC'en. Gikk inn på regedit, og endret verdien på "Start" til 0. Restartet maskinen. Gikk inn på BIOS setup, og valgte AHCI istedenfor IDE. Save, og restart.

Nå gikk oppstarten av Windows litt tregere. Så kom det opp dialogboks om at nytt hardware var funnet. Ikke lenge etter var alle drivere installert.

Ble bedt om å restarte, gjorde det. Merker ingen ustabilitet enda, eller hastighetsforbedring. Men nå har jeg ikke benchmarka heller:)

Lenke til kommentar

Har noen erfaring med/hørt om døde SSD-er av den nyere generasjonen? Min Kingston 40GB modell ser nemlig ut til å ha tatt kvelden nå. Jeg har sjekket på to forskjellige PC-er, med forskjellige kabler på hver av dem, uten hell. Den dukker ikke opp i BIOS, og merkelig nok ble hver av PC-ene fryktelig trege til å sjekke komponentene, starte opp BIOS, og i det hele tatt komme i gang.

 

Jeg skal sende en mail til forhandler (les: Multicom) og høre hva de har å tilby, mtp. at denne disken har utløpt fra markedet. Skulle være rett og rimelig å få den originale versjonen av disken (les: Intel 40GB) i erstatning.

Endret av Motoko
Lenke til kommentar

Har du hatt den lenge? Det kan hende du har fått en med produksjonsfeil og fått en "infant death".

40GB versjonen fra intel høres ut som en rimelig erstattning om de ikke har fler Kingston 40GB på lager (og som du sier kommer det ikke fler fra kingston), siden den er fysisk identisk invendig og koster ca det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...