Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Hei

Har nå skumlest gjennom hele denne tråden (begynte på fredag...)

Jeg skal bestille 1 stk Intel 80Gb (noen andre forslag?

 

Kan jeg få bekreftet/avkreftet følgende:

* Bios - ahci eller raid (skal ikke kjøre raid)

* HK - Gigabyte GA965 DS3 sørbrikke ICH9 - bør jeg kjøpe et (billig) pci-e kontrollerkort?

 

Skal legge inn win 7 rc1

 

Hvis du ikke skal kjøre RAID så er AHCI valget du tar, det gir deg TRIM når W7 slippes, så fremt du kjøper Intel G2.

Det er ikke noe poeng i å kjøpe en kontroller dersom du skal ha bare 1-2 SSD'er.

(PCIe kontroller kjøper du når du har mer enn 3 i raid, eller hvis du har for lite porter på HK)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
her er mine 2x intel x25 80b gen1 i raid0 på classified x58.. synes at Ourasi whoopper meg på 4kb write..

post-129046-1250454202_thumb.jpg

 

Tallene dine er helt OK de, spott on vil jeg si... Volume Write-Back Cache vil lett gi deg 110+ mb/s på 4kb write, men det er bare på papiret, for IOPS synker som en stein i allt annet, både på skriv og les.......

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Ourasi:

Hmm hovedkortet mitt har ami bios.. du mekker sånn Intel ICH10R X58 mikk for meg eller? :p

 

Mens du er i gang så tar jeg gjerne en Rampage II Extreme 1504 BIOS med SLIC2.1, siste Intel ROM, JMicron ROM osv.. ? :innocent:

 

Kan fikse både SLIC2.1 og siste Intel ROM til hvemsomhelst med AMI bios, jmicron ROM har jeg ikke fulgt med på, og velger å ikke "gidde" sette meg inn i akkurat jmicron modul bytte da jeg ikke tjener noe på det selv :cool:

 

PM meg direkte nedlastingslink til bios som ønskes oppdatert med v8.9.0.1023 Option ROM evnt. SLIC2.1, så fixer jeg det :thumbup:

Lenke til kommentar
her er mine 2x intel x25 80b gen1 i raid0 på classified x58.. synes at Ourasi whoopper meg på 4kb write..

post-129046-1250454202_thumb.jpg

 

Tallene dine er helt OK de, spott on vil jeg si... Volume Write-Back Cache vil lett gi deg 110+ mb/s på 4kb write, men det er bare på papiret, for IOPS synker som en stein i allt annet, både på skriv og les.......

 

mine 2 x25m i raid0, litt "slitne" etter noen mnd'r OS/spillbruk.

 

 

med WBC

post-173370-1250467269_thumb.jpg

 

 

uten WBC

post-173370-1250467298_thumb.jpg

Lenke til kommentar
her er mine 2x intel x25 80b gen1 i raid0 på classified x58.. synes at Ourasi whoopper meg på 4kb write..

post-129046-1250454202_thumb.jpg

 

OS på raidet ? Hvor lenge har du kjørt med dem siden de var "nye"/HDDErase ?

hatt dem siden juni, men har kun vært brukt totalt maks 14dager da datan nettopp er satt sammen.. er ikke ferdig ennå:p men ikke kjørt hdd erase eller noe.. men de er raskere enn når jeg sist testet faktisk da var de helt nye.. bruker ikke wbc.. har faktisk ikke innstallert intel matrix ennå..

 

Tallene dine er helt OK de, spott on vil jeg si... Volume Write-Back Cache vil lett gi deg 110+ mb/s på 4kb write, men det er bare på papiret, for IOPS synker som en stein i allt annet, både på skriv og les.......

noen fordeler med nye intel matrix bios btw?? litt interessert egentlig:P

Endret av MiKA77
Lenke til kommentar
Hei

Har nå skumlest gjennom hele denne tråden (begynte på fredag...)

Jeg skal bestille 1 stk Intel 80Gb (noen andre forslag?

 

Kan jeg få bekreftet/avkreftet følgende:

* Bios - ahci eller raid (skal ikke kjøre raid)

* HK - Gigabyte GA965 DS3 sørbrikke ICH9 - bør jeg kjøpe et (billig) pci-e kontrollerkort?

 

Skal legge inn win 7 rc1

 

Hvis du ikke skal kjøre RAID så er AHCI valget du tar, det gir deg TRIM når W7 slippes, så fremt du kjøper Intel G2.

Det er ikke noe poeng i å kjøpe en kontroller dersom du skal ha bare 1-2 SSD'er.

(PCIe kontroller kjøper du når du har mer enn 3 i raid, eller hvis du har for lite porter på HK)

Glimmrings, da er det bare til å vente til det er lagervare :thumbup:

Lenke til kommentar

Samsung to launch 256gb SSD (and mass use at WCG US finals)

 

The drive uses 2-bit multi-level cell technology to produce its 256GB capacity and this is twinned with a Samsung-developed controller using an ARM processor core. The SSD reads data at 220MB/sec and writes it at 200MB/sec and does so across a 3Gbit/s SATA interface.

 

It comes in a 2.5-inch form factor, with 64GB and 128GB versions in 1.8-inch form factor packaging.

 

http://www.theregister.co.uk/2009/08/17/sa...g_256gb_gaming/

http://www.samsung.com/global/business/sem.../down/pm800.pdf

Lenke til kommentar

Hei!

 

Nærmer seg en måneds tid siden jeg installerte min OCZ Verte 250gb i min MCB nå, men har begynt å kommer en fæl "piplelyd". Vet ike hvordan jeg skal forklare det, må nesten sammenlignes med noe som går inn på eikene i en sykkel.

 

Er dette et kjent problem, teknisk feil, eller er det noe jeg får gjort? Skjer ikke hele tiden.

Lenke til kommentar

Jeg veit ikke om noen andre har lagt merke til at Intel chipset driverne v9.1.1.1015 WHQL, og alle andre for den saks skyld, ikke installerer så mye som en tøddel på Win7... Bla bla bla, avslutt, og orginaldriverne i Win7 fra 2006!!! er fremdeles urørt....

 

Dette kan fixes ved å oppdatere driverne på Intel systemenhetene i Device Manager manuellt, og peke til "All" folderen der man har pakket ut Intel chipset driverne. Dette må gjøres mange ganger, da det er endel av disse, men det er verd det..

Systemet føles rimelig mye bedre og snappy ut etterpå....

 

Legger til en ferdigutpakket driver der jeg måtte fjerne noen språk pga. størrelsesbegrensningen på forumet, men man skal altså ikke kjøre setup på denne...

Intel_Chipset_v9.1.1.1015_WHQL.zip

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Er dette den forrige du linket oss til ourasi eller var det 1012?

 

Har vel ikke lagt ut noen Chipset Inf drivere tidligere i denne tråden tror jeg, Matrix Storage Manager/Option Rom's har jeg vel delt litt :innocent:

 

Uansett, Intel pusher chipset drivere ut til Win7, og allt man får se til dem er en setup som ikke legger inn noenting, og de Win7 driverne fra 2006 kan neppe være de beste. Har jo vært endel rumling angående bugs relatert til chipset drivere, også får vi noen til Win7, som bare er til pynt :hmm: Følger du anvisningen min forrige post, får du lagt inn det siste fra Intel iaff....

 

Alle de med Intel( R ) foran untatt den første får man oppdatert ved å velge update driver og peke på /All folderen:

post-72177-1250607733_thumb.jpg

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Er dette den forrige du linket oss til ourasi eller var det 1012?

 

Har vel ikke lagt ut noen Chipset Inf drivere tidligere i denne tråden tror jeg, Matrix Storage Manager/Option Rom's har jeg vel delt litt :innocent:

 

Uansett, Intel pusher chipset drivere ut til Win7, og allt man får se til dem er en setup som ikke legger inn noenting, og de Win7 driverne fra 2006 kan neppe være de beste. Har jo vært endel rumling angående bugs relatert til chipset drivere, også får vi noen til Win7, som bare er til pynt :hmm: Følger du anvisningen min forrige post, får du lagt inn det siste fra Intel iaff....

 

Alle de med Intel( R ) foran untatt den første får man oppdatert ved å velge update driver og peke på /All folderen:

jaa føltes bedre faktisk.. thanks Ourasi :thumbup:

Lenke til kommentar

Sitter med et ASUS P5W DH deluxe (puh) og vurderer å gå over til SSD som systemdisk. Dette hovedkortet har ich7r southbridge og RAID er en mulighet. Det jeg lurer på er om denne brikken vil ha båndbredde nok til å kjøre to intel 80GB gen2 eller 2 -3 Vertex 30 GB i RAID0. Hvis ikke blir det bare single ssd. Har lett litt etter bakgrunnsinfo om dette på nett uten å få de rette treffene.

 

Er det noen her som eventuelt har prøvd dette selv på samme hovedkort? (Eller på ich7r)

 

Velfunderte svar mottas med takk :)

 

torfinn

 

Forøvrig skal dette oppsettet i tillegg ha 4 stk seagate 7200.12 1TB i RAID5 på adaptec icp5805bl :) Forhåpentligvis vil snurredisker fungere bedre enn SSD på denne kontrolleren

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...