Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

G.skill Falcon 128 GB til 3100 kr hos multicom ser ut til å være det beste tilbudet for en bærbarpc for øyeblikket (pris/ytelse/kapasitet)

 

Er det trygt å anbefale kunder Intel x25-e 64 til serverbruk?

 

Tenkte på et oppsett med 2 stk i raid 1 for os og 2 stk raid 1 for sql og databaser. Er det nødvendig med raid 1 for sikkerhet?

 

Nesten alle bedriftsmiljøer har sinnsyk treg infrastruktur, vil dette bli løst med disse SSdene i server, + eventuelt SSD på arbeidstasjon, eller er det flere ting som må på plass i tillegg??

Endret av eksponensiell_vekst
Lenke til kommentar
MFT, ikke MTF.

Managed Flash Technology. En fin oppfinnelse fra EasyCo, som blandt annet skal gi Mtron SSDer random write nesten på nivå med random read, alså nærmere intels modeller som ble produsert et år senere og har cache.

 

MTBF hjalp sikkert på forvirringa.

 

Jau, litt rask med "pølsene" kanskje, oppe siden kl. o4.oo begynner å tære på fokuset :innocent: F'en og T'en bytta plass, skriver det på "kontoen" jeg :blush:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Falcon 128 er et godt alternativ, men husk dette med FW da.

 

X25-E er sertifisert for serverbruk, jeg tror nok ikke det er så mange installasjoner enda. (kjører selv 1 stk i en webserver men den er ikke så veldig kritisk, fungerer helt suverent)

 

I bedriftssammenheng kjører man minimum raid-1 eller ev. raid-10.

 

Vanskelig å svare på det siste uten å vite hva som er på plass ellers.

Lenke til kommentar
Er MFT W7 ready?

 

Det skulle en vel tro, siden det er så likt, er vel en tråd ett eller annet sted som kan gi bedre svar. Så vel en på XS som kjørte Win7 64bit med MFT på en singel Vertex, som er det resultatet jeg siktet til...

 

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=225977 Her er bekreftelsen, kranglet også heftig med denne karen som brukte en godt og vel 100% full M ekstremtestet ihjel som sammenligning med ditto råttent resultat....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

x25-E i RAID-1 og gode backup-rutiner skal være trygt i servere ja (innen rimelighetens grenser), og ytelsen fra de vil nokk fjerne de som flaskehals.

Etter en sånn oppgradering vil nettverket muligens være neste flaskehals, eller eventuelt om det er en gammel server kan resten av serveren igjen bli flaskehalsen om nettverket er bra.

Om både serveren og klientene (bærbare?) har SSDer av god kvalitet tror jeg dere vil føle det som dere endelig har forlatt forgie årtusens dataverden :p

Hvis dere driver med databaser og virtualisering vil det nokk være betydelig forskjell på x25-M og Falcon, spesielt under heavy load, men begge vil gi et helt annet nivå av ytelse enn eksisterende 2,5" laptop harddisker.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

De fleste bedrifter jeg er ute til nå har kun harddisker (ikke raptor engang) og heller ikke raid av noen slag, men de tar sql backup til tape. Ved disk-krasj så må alt reinstalleres, som tar tid og koster penger. Sql-databasene er jo det mest kritiske....

 

Ville ikke en SSD alene være tryggere enn en HDD alene??

Endret av eksponensiell_vekst
Lenke til kommentar

Jo, helt klart. Og selvfølgelig er RAID-1 da et spørsmål om budsjett og kostnaden av krasj og nedetid.

Om de du arbeider med har råd til de få ekstra kronene for RAID sikkerheten vil det potensielt spare dem for mye bry, og det vil gi deg en mye større sikkerhet mot "infant death" tilfeller som kan forekomme de første ukene eller måndene slik at fiksen blir å putte i en ny disk i stedet for å reinstallere hele skiten.

Om det er et veldig trangt budsjett og nedetid eller reinstallering ikke er et stort problem kan SSDene kjøres som singeldrive med ofte backup med mye større sikkerhet enn harddisker.

Lenke til kommentar

Det med SSD er jo helt rått, som du sier GullLars, alt annet er forrige årtusen. Halve Norge jobber fremfor en pc idag, og nesten ingen IT ansvarlige vet hva SSD er og kan gjøre. Hundretusenvis sliter med tregt infrastruktur og ingen vet hvorfor. Løsningen så langt overalt hvor jeg er, er i værste fall restart av server, og i beste fall kjøp av ny server. Ingenting som virker på lang sikt. SSD kommer til å løse det meste av dette. Nå skal jeg ut å fronte SSD for alle penga, Norge skal endelig befris fra å sitte å vente på datamaskiner som potensielt kan være millioner ganger raskere enn menneskene.

 

Gleder meg til å se reaksjonenen rundt omkring :)

Lenke til kommentar
Det med SSD er jo helt rått, som du sier GullLars, alt annet er forrige årtusen. Halve Norge jobber fremfor en pc idag, og nesten ingen IT ansvarlige vet hva SSD er og kan gjøre.

 

Husk at bedriftsmarkedet er litt anderledes og det skifter ikke så fort.

 

SAS kontrollere skal tilpasses SSD osv., det er vel ingen av de store som virkelig fronter SSD enda på servermarkedet. (HP, Dell osv)

Lenke til kommentar
GullLars: Skal du teste kontrollerene snart eller? Er fortsatt spent på om ssd funker i den saskontrolleren jeg sendte deg :)

Det må nokk desverre vente. Jeg fikk ikke gjort det før eksamene, og tok ikke med meg stasjonære når jeg dro hjem for sommeren nå.

 

Jeg vil forresten bemerke at vi nå har passert 100k leste, og 3300 innlegg.

 

Jeg er helt enig med deg eksponensiell vekst, men det vil forhåpentligvis forandre seg i løpet av året (kunnskaper om SSD blandt IT-personell alså), og bli implementert til neste år. Alså håper jeg norge kan se 2010 som starten på et tiår med SSD basert lagring for infrastruktur der ytelse teller.

Lenke til kommentar
Hehe,

Vurderer kontinuerlig å kjøpe flere men må beherske meg ;-)

 

Det kommer nye godsaker i løpet av sommer/høsten fra Intel.

 

Jau de nye leketøyene fra Intel blir sikkert morsomme, hadde vært artig med en singel spinnvill en som OS disk med godt med tumleplass, og la de andre to ta seg av allt annet... Hvor blir det av Mtrons nye serie, skulle det ikke komme noe saftig fra den kanten snart da....??

 

Jeg vil forresten bemerke at vi nå har passert 100k leste

 

 

Dette er da koselig, grattis.. :fun:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...