Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja må ha noe fart i nettverket. Vet ikke om Thunderbolt 4.0 er nok akkurat.

Her burde man jo hatt en boks hvor man kunne bli kvitt de SSD-ene man ikke nytter. Hatt minimum en DIMM for RAM, og a bunch of SATA for det store lageret. Samt en boks som ikke koster skjorta pluss et filsystem og OS som gir ordentlig stabilitet i kombinasjon med juice.

Lenke til kommentar

100GbE nettverk er ikke så dyrt. Nettverkskorta koster ~ 2000kr på Ebay og kabel 100kr
40GbE koster 300kr per nettverkskort og 100kr for kabel.

Så får du også muligheten til å bruke NVMe-oF, er allerede innebygd i en moderne Linuxkernel og fungerer gull!
Finnes NVMe-oF klient til Windows og, men koster litt peng.
 

Endret av siDDis
Lenke til kommentar
siDDis skrev (6 timer siden):

100GbE nettverk er ikke så dyrt. Nettverkskorta koster ~ 2000kr på Ebay og kabel 100kr
40GbE koster 300kr per nettverkskort og 100kr for kabel.

Så får du også muligheten til å bruke NVMe-oF, er allerede innebygd i en moderne Linuxkernel og fungerer gull!
Finnes NVMe-oF klient til Windows og, men koster litt peng.
 

Hvor lange kabler snakker du om nå? 1-2m? Jeg trenger ca 20-25m med kabel fra Serverom til hovedpc, har derfor gått for 10Gbe og det holder nok i massevis foreløpig tenker jeg, skal jeg oppgradere senere blir det fiber kabel.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, G said:

Advarsel om underplate på kjøleribben ikke passer til moderne SSD-festemekanismer uten dremel eller annen triksing, til Adata XPG Gammix S70. Forklart utfordringen utfyllende her:

 

Mange hovedkort har nå thermalpad under ssden, slik at den kjøler over og under ssden. Et must med 2TB+ ssder med nandbrikker på begge sider.

Lenke til kommentar

Dette hovedkortet hadde en firkantet svært tykk gummiknott nære 1 cm høy kun. Ingen thermal pads annet enn på selve overlokket. Har ikke kjøpt for mange hovedkort enda. Så har ikke erfart å se en slik thermalpad som du beskriver for underside av SSD.

Mulig man kan skimte hva som ligger gjemt under kjølelokket her i denne video om man zoomer inn, rundt dette tidspunktet i video

 

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tror noe ikke er blitt nevnt, men har ikke lyttet ferdig til han i video. Tipper at den ekstra varmen er en kverker, men er ikke skråsikker. Tror bare det blir mye ekstra kollisjoner med molekyler og kanskje noe mer gnaging/tæring på "gates" ??

Endret av G
Lenke til kommentar

Edit: Jeg glemte at CES er rundt hjørnet ..... det kan kanskje by på noe?

Hei igjen.
Hva er/venter vi på som beste arvtager til  SX8200 Pro nå?

Skulle hatt både en OS-disk (ikke optane, har fra før) på 1-2 TB og en spilldisk på 2+ (helst mer enn 2)TB.
Har ruga lenge på dette, men når jeg ser hva som er annonsert på enterprisemarkedet allerede på pci-e 5.0 fronten, så blir jeg litt usikker på om jeg skal fortsette å ruge, eller slå til.

Jeg tipper jeg slår til, men utvalget virker fortsatt litt slapt? (kan vurdere annet enn M.2 som OS-disk. M.2 som spilldisk).
Har bare Pci-e 4.0 og 3.0 pc-er enda (kan fort endre seg ila året), men antar QD1 fortsatt kan øke litt med nyere disker, sjøl om man kjører de på lavere pci-e standard?

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Noen som kjenner grunnen til at Corsair lagde MP600 R2? Det virker som enda en SSD-modell som prøvde å skli under radaren med dårligere specs. enn forgjengeren.

Oppgitt til samme 3D TLC NAND og samme TBW, men forskjellig ytelse.

Spoiler

MP600

https://www.corsair.com/us/en/Categories/Products/Storage/M-2-SSDs/Force-Series™-Gen-4-PCIe-NVMe-M-2-SSD/p/CSSD-F1000GBMP600#tab-tech-specs

SSD Max Sequential Read CDM
Up to 4,950MB/s
SSD Max Sequential Write CDM
Up to 4,250MB/s
Max Random Write QD32 IOMeter
Up to 600k IOPS
Max Random Read QD32 IOMeter
Up to 680k IOPS

MP600 R2

https://www.corsair.com/ww/en/Categories/Products/Storage/M-2-SSDs/Force-Series™-Gen-4-PCIe-NVMe-M-2-SSD/p/CSSD-F1000GBMP600R2#tab-tech-specs

SSD Max Sequential Read CDM
Up to 4,950MB/s
SSD Max Sequential Write CDM
Up to 4,000MB/s
Max Random Write QD32 IOMeter
Up to 550k IOPS
Max Random Read QD32 IOMeter
Up to 620k IOPS

Proshop selger begge modellene, men til forskjellig pris.
https://www.proshop.no/SSD/Corsair-Force-MP600-NVMe-Gen4-M2-1TB/2779161
https://www.proshop.no/SSD/Corsair-Force-MP600-R2-NVMe-Gen4-M2-1TB/3019329

Det føles ut som endring i hvilken kontroller som er brukt, tilsvarende svindelen som Adata prøvde seg på, men det finner jeg ikke oppgitt noe sted på Corsair sider. Altså eksakt det samme som Adata gjorde.

Ifølge Tomshardware så har MP600 Phison PS5016-E16 kontroller og Toshiba 96L TLC minne.
https://www.tomshardware.com/reviews/corsair-force-mp600-m2-nvme-ssd

Ifølge Proshop så har MP600 R2 også en Phison PS5016-E16 kontroller, men finner ikke informasjon noe sted om hva slags minne som er brukt.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Intel and Samsung’s new demo shows how blisteringly fast a PCIe 5.0 SSD setup will be

https://www.theverge.com/2021/12/30/22860374/intel-samsung-ces-2022-demo-pcie-5-0-ssd-setup-speed-test

 

...

Twice as fast as the fastest PCIe 4.0 drives, Adata introduced two prototypes of its first PCIe 5.0 NVMe M.2 SSDs with capacities up to 8TB. The so-called Project Nighthawk SSD is designed using a Silicon Motion SM2508 controller capable of sequential read/write speeds up to 14/12GBps, while the Project Blackbird SSD features an InnoGrit IG5666 controller for 14/10GBps read/write speeds.

...

https://interestingengineering.com/super-fast-solid-state-storage-has-finally-arrived

Han prater om SSD-er først ca. 9 minutter ut i video

Endret av G
Lenke til kommentar

Noen som har noen tips til feilsøking av SSD? Er en gammel Intel 530 240 GB SATA SSD og jeg finner ikke disken i BIOS, Disk Manager eller noe annet sted.

Har prøvd både intern montering og eksternt med et SATA -> USB kabinett. Prøvde også å rengjøre kontaktpinnene på disken med litt isopropyl og en Q-tip siden det så ut til å være lit irr på dem.

Akkurat denne SSD-en har ikke vært tilkoblet strøm på rundt 2 år, så kan det være årsaken til at den er "død" nå? Vet flash-minne egentlig bør tilkobles strøm en gang i blant for å holde på dataintegriteten, men jeg vet ikke om dette også gjelder SSD-er. Disken har ellers bare fått ligge i fred i en liten pappeske sammen med andre harddisker, og den virket da jeg pakket den bort.

EDIT:
Jeg er fortsatt nysgjerrig på langtidslagring av SSD-er, men jeg begynner å få nøstet opp i problemet.

Jeg fant ikke disken internt (skulle brukes til ny Windows installasjon) pga. disken er satt som MBR, og BIOS (Asus Strix Z590 hovedkort) KREVER GPT for Windows installasjon (finner ingen ACHI / Legacy modus eller tilsvarende i denne BIOS-en...).

Og det eksterne problemet var fordi adapteret mitt på mystisk vis har visst bestemt seg for å kvelde - prøvde med et annet eksternt kabinett og alt virket som det skulle.

EDIT 2:
Hvorfor er CMS, som såvidt jeg forstår aktiverer Legacy boot og støtte for eldre MBR partisjonsoppsett, grået ut?.

EDIT 3:
...Helv*** (sterkt sensurert!) Intel!!
https://scottiestech.info/2021/04/13/why-cant-i-enable-csm-on-my-new-motherboard/

Spoiler

1. Q: When I use the integrated graphics card on the Intel® 500 series motherboard , why does the CSM option under BIOS appear gray and non-configurable?

A: The Intel® 500 series chipset does not support UEFI VBIOS graphic card, hence the integrated graphics mode does not support legacy boot and CSM option becomes non-configurable


2. Q: How can I configure CSM normally?

A: You can use a discrete graphics card that supports UEFI VBIOS to make CSM option configurable

Nei, jeg har ikke noe dedikert skjermkort å teste med - hvorfor F*** skulle dette ha noen som helst betydning for en enkel boot!?
Jeg vet Intel dret på leggen med 11. gen generelt, men nå får de slutte å tulle!

Ugh, finnes det noen måte å konvertere en SSD fra  MBR til GPT UTEN datatap? Er ikke mulig å gjøre dette hverken i Disk Management eller Diskpart det jeg kan se.

Jeg skal bare se om maskinen klarer å boote på en SSD med et allerede ferdig oppsatt OS (siden Windows 10 skal være så fleksibelt og alt det der) - ser for meg formatering uansett (gamle drivere som er igjen, registeroppføringer etc.), men jeg vil prøve!

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

@PaladinNO Som en siste utvei dersom du ikke får til noe. Kanskje det kan verdt å følge noen av tipsene til han her. Bare vær forsiktig å bruk riktig kjemi til riktig datadel. Ser at han på noen overflater bruker noe bremserens, men det er ganske hissig. Ellers så nytter han noe verktøy på boks spray. Ofte kan det bidra til å få vekk framtidig irr ihvertfall som en beskyttelse. Fyren får jo liv i mye rart, men er ikke noe bankerbud for det naturligvis. Han baker også en del grafikkort med varmluftpistol, men mange forsøk der feiler naturligvis (aller siste utvei det) :

https://www.youtube.com/c/techyescity/videos

Dersom du får liv i dataene, så hent dem ut kjapt. Deretter så setter du SSD-en i en segrert brukskarantene slik at den kun nyttes til formål som ikke gir deg datatap du ikke kan tåle.

Endret av G
Lenke til kommentar
On 1/10/2022 at 5:40 PM, G said:

Intel and Samsung’s new demo shows how blisteringly fast a PCIe 5.0 SSD setup will be

https://www.theverge.com/2021/12/30/22860374/intel-samsung-ces-2022-demo-pcie-5-0-ssd-setup-speed-test

 

...

Twice as fast as the fastest PCIe 4.0 drives, Adata introduced two prototypes of its first PCIe 5.0 NVMe M.2 SSDs with capacities up to 8TB. The so-called Project Nighthawk SSD is designed using a Silicon Motion SM2508 controller capable of sequential read/write speeds up to 14/12GBps, while the Project Blackbird SSD features an InnoGrit IG5666 controller for 14/10GBps read/write speeds.

9 minutter ut i video

Har ikke Intel solgt unna all SSD produksjon og sitter kun igjen med Optane da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...