Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anmeldt av od dagen?


Gjest Slettet-q5ES5fDk

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-q5ES5fDk

Hei

 

Da od (operasjon dagsverk) dagen var skriv jeg på en liste at jeg skulle jobbe hjemme. Vi fikk vite at de som var med på dagen måtte betale tre hundre kroner som vi tjente, eller få fravær for den dagen. Jeg rakk ikke firsten pga dårlig tid en dag, og tenkte ikke noe mer over det, da jeg hadde lite fravær, og det var ikke noe krise. Da de satte ny frist skulle jeg levere pengene. Da fikk jeg en melding om at de som ikke hadde betalt ville bli anmeldt (!). Begrunnelsen for dette var at jeg hadde skrivet under på en kontrakt, (med dette mente de listen jeg hadde skrivet "arbeider hjemme" under mitt navn) De sa også at jeg var offesielt ansatt av od dagen, og juridisk sett var bundet til å betale.

Jeg vet at jeg bare er en drittunde som ikke betaler, og jeg kommer nok til å gjøre det tilslutt.

 

Men som de fleste andre mennesker liker jeg ikke å bli truet med anmeldelse. Har de noe grunnlag for å anmelde meg i denne saken? Jeg liker ikke betale for trussel uten grunnlag.

 

Takk for svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som mindreårig kan du lovlig sett ikke sette deg i gjeld :_)

 

Grensen går vel på 15 år, om jeg ikke husker helt feil...

for alle under 18 år så er det verge som vil blir ansvarlig for å få pengene betalt, ikke guttungen. kriminell lavalder i norge er 15år. inntil du fyller 18 så er det din verge/verger som blir ansvarlige.

Lenke til kommentar

Om du ser det fra OD sitt perspektiv så er du en som skal ha gjort en jobb, og mottatt vederlag for det, som det tilsynelatende var inngått enighet om på forhånd.

Når du da ikke overrekker disse pengene videre, så antar nok OD at du har stukket pengene i lommen.

Selv om pengene faktisk stammer fra deg selv, eller dine foreldre så er avtalen med OD like fullt klar på at ditt bidrag den dagen skal honoreres med avtalt sum og overleveres til OD.

 

Selv om trusler om en anmeldelse høres vel drastisk ut, så hvilke reaksjonsmuligheter har OD ellers?

 

For ordens skyld er ikke dette snakk om å sette seg i gjeld, ei heller kan en person under 18 år sette seg i gjeld.

Endret av Montgomery
Lenke til kommentar

Men redd barna får pengene rett fra frivillige bidragsyter, mens OD baserer seg på et mellomledd for å få kontantene.

OD konkluderer vel med at TS har stjelt pengene, som bidragsyter (paradoksalt nok i dette tilfelle fra seg selv) har sagt seg villig til å betale.

Og hvilke sanskjonsmuligheter har OD utenom å anmelde?

Dessuten så har det og noe å si i forhold til den prevantive effekten.

For blir det kjent at OD ikke bryr seg så mye for å få inn pengene, så vil nok desto flere la være å overhende dem neste år.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...