Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anmeldt av od dagen?


Gjest Slettet-q5ES5fDk

Anbefalte innlegg

vergemålsloven sier at umyndige under 18år ikke kan ikke kan akseptere en arbeidavtale og bli bundet av den uten verges samtykke.

 

Jo, er man over 15 eller 16 (husker ikke) og har hatt "lignende arbeid" før, så kan man det. Vergen kan imidlertid i rimelig tid etter avtalen er skrevet, bryte den om vergen mener det går ut over skole, liv etc.

 

Bla, bla..... Jeg mener hvertfall at OD er helt feil lagt opp, og at noen snart må ta et skillelig opprydningsarbeid i hvordan OD blir styrt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å sammenligne OD med barnearbeid er kanskje det mest misforståtte noen noengang har gjort. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å bare betale de helvetes pengene til en god sak en gang i året. Det er ikke akkurat slik at 15/16-åringer i dette landet her lider av overbeskattning.

Lenke til kommentar
Å sammenligne OD med barnearbeid er kanskje det mest misforståtte noen noengang har gjort. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å bare betale de helvetes pengene til en god sak en gang i året. Det er ikke akkurat slik at 15/16-åringer i dette landet her lider av overbeskattning.

Det er ikke poenget her. Poenget er at "mindreårige" har vanskelig for å skaffe seg arbeid. Når de ikke greier å skaffe seg jobb skal dem liksom betale fra sin egen lomme? Du må tenke på at alle 13-14-15-åringer ikke er så ufattelig rike som folk muligens tror. Norsk skole skal være gratis.

Lenke til kommentar
syns godt trådstarter kan betale, men OD sine verkemiddel tar eg sterk avstand frå. Ein anmelding vil uansett bli henlagd og det å få slike sitat slengd etter seg er skuffande.

 

Personleg har eg og høyrd om andre som har vorte trua til å gi minst 300 kroner til OD. Dette er etter mitt syn feil sidan me tidlegare ikkje har hatt muligheter enn å "jobbe", noko som ender i at me må betale sjølve.

 

I mitt distrikt er ikkje OD altfor populært, noko grunna oppførselen, men og kor mykje av det me samlar inn som faktisk går til prosjektet. Eg finn ingen kjelder i farten, så her kan eg ta feil. Det er snakk om at administrasjonen i OD tek blodpris for å drive prosjekta.

 

Trua? Det tviler jeg litt på. Men når man går på vgs så er minimumskravet på hvor mye man skal tjene 300kroner.

 

Men til TS, jeg antar at det var den gulelappen du skrev navnet ditt på ? Hva slags.... faenskap er det de snakker om når de mener at dette er en kontrakt? Det er et hjelpemiddel til skolekomiteen sånn at de kan se hvor mange som skal jobbe og hvor mange de må hjelpe å skaffe jobb til.

 

Men hvis du har jobbet for OD, men så tatt pengene i lommen selv så har du faktisk stjelt. Man går ut til arbeidsgiver og sier at man kommer fra OD, da skal pengene gå til OD, alt annet er tyveri. Hvis du ikke jobbet, men heller lå hjemme og daffa? Da mener jeg at du burde gjøre opp for deg og betale, du har sagt at du skal gjøre noe, men dropper det pga av latskap.. men du er på ingen måte bundet av den gulelappen til å betale en dritt...

 

Synes du burde ta kontakt med DK (Distrikskomiteen) i fylket ditt! Folka som sitter der har faktisk peiling, i motsetning til folk i skolekomiteen... Be skolekomiteen din gi nummeret til DKen de sin, tror ikke det skal være et problem, men hvis det blir det så kan du alltids PMe meg så kan jeg gi det nummeret til Lederen i ditt fylke (sitter selv i DK så har alle nummerne til alle de andre and stuff).

 

Vet ikke om du går på vgs eller u.skole, men hvis du går på u.skole så kan du alltids få foresatte til å skrive en "*sett inn ditt navn* var syk melding" bare for å få alt ut av verden. Umoralskt? Ja, men når de truer med anmeldese så er dette bare helt sjukt...

 

Edit: Når jeg tenker meg om så ligger nummerne til alle Distrikskomiteene på od.no!

Endret av MrHansen
Lenke til kommentar
...Dei personane som OD er ute etter er dei som sett opp eit bord på buttiken og selg vaffler og kaffe for operasjon dagsverk for så og putte pengane i eiga lomme. Om du gjer dette så er det svindel og ein eventuell anmeldelse frå OD er godt begrunna.

Nja, kanskje. Det spørs vel hvor råvarene kommer fra.. gjør det ikke? Om jeg på OD-dagen kjøper alt det jeg trenger for å lage og selge vaffler + kaffe og tar dette ut av egen lomme har ikke OD krav på en eneste krone. Men om råvarene derimot ble kjøpt inn av OD (via en økonomiansvarlig eller whatever) da kan jeg si meg enig i at det ville vært svindel.

 

Så lenge du selger varer med fortjeneste under forutsettningen av at pengene skal gå til velidgheitsarbeid så er det svindel sjølv om det er personen sjølv som har betalt for råvarene.

Folk kjøper ikkje kaffe til 30 kroner koppen frå ein ungdom som har laga seg ein stand fordi dei har så lyst på kaffe. Mesteparten av salget er basert på at folk trur dei donerer til veledigheit.

 

Blir akkurat det samme som med ein bøsseberer som sammler inn penger til røde kors og tar alle pengane sjølv.

 

 

Men som sagt det er avhengig av kva forutsettning som blir lagt til grunn når du tjener inn pengene til OD, OD kan ikkje kreve at du donerer eit par timers lønn frå din vanlige deltidsjobb, men dei kan kreve inn pengane visst då skaffer deg ein liten jobb og får betalt for den fordi du seier pengane skal gå til OD.

Lenke til kommentar
Å sammenligne OD med barnearbeid er kanskje det mest misforståtte noen noengang har gjort. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å bare betale de helvetes pengene til en god sak en gang i året. Det er ikke akkurat slik at 15/16-åringer i dette landet her lider av overbeskattning.

 

Hva er det fornoe da? Det er tvang på den måten at det er få som vil virke smålige og finner seg i å bli tvunget til å gi avkall på en skoledag for å samle inn penger til administrering av et svadaprosjekt. De bruker barn fordi voknse som har blitt litt selvstendige hadde bare LEDD av OD om de kom på arbeidsplassen og mente at de måtte ta seg fri fra pliktene sine en dag og tjene inn penger til OD. Nei 15-16 åringer skatter ikke, men det gjør FORELDRENE!

 

edit:og 15-16åringene begynner snart et liv med 60 år med skatteinnbetalinger.

 

Hvis dette skal være for at ugnene skal lære å gjøre noe for andre, skal de også FÅ VELGE HVA PENGENE SKAL GÅ TIL. at du ikke ser hvor kyniske OD er provoserer meg STERKT

Endret av Daily-Drifter
Lenke til kommentar
Det er ikke poenget her. Poenget er at "mindreårige" har vanskelig for å skaffe seg arbeid. Når de ikke greier å skaffe seg jobb skal dem liksom betale fra sin egen lomme? Du må tenke på at alle 13-14-15-åringer ikke er så ufattelig rike som folk muligens tror. Norsk skole skal være gratis.

Fra OD.no

Kan jeg tvinges til å jobbe på OD-dagen?

Nei, det er frivillig å jobbe på OD-dagen. Hvis du ikke velger å jobbe skal du få undervisning på skolen.

Endret av Montgomery
Lenke til kommentar
...Dei personane som OD er ute etter er dei som sett opp eit bord på buttiken og selg vaffler og kaffe for operasjon dagsverk for så og putte pengane i eiga lomme. Om du gjer dette så er det svindel og ein eventuell anmeldelse frå OD er godt begrunna.

Nja, kanskje. Det spørs vel hvor råvarene kommer fra.. gjør det ikke? Om jeg på OD-dagen kjøper alt det jeg trenger for å lage og selge vaffler + kaffe og tar dette ut av egen lomme har ikke OD krav på en eneste krone. Men om råvarene derimot ble kjøpt inn av OD (via en økonomiansvarlig eller whatever) da kan jeg si meg enig i at det ville vært svindel.

 

Hvis du sier at pengene går til OD, så er det ulovlig av deg å ikke gi pengene til OD.

Lenke til kommentar
Det er ikke poenget her. Poenget er at "mindreårige" har vanskelig for å skaffe seg arbeid. Når de ikke greier å skaffe seg jobb skal dem liksom betale fra sin egen lomme? Du må tenke på at alle 13-14-15-åringer ikke er så ufattelig rike som folk muligens tror. Norsk skole skal være gratis.

Fra OD.no

Kan jeg tvinges til å jobbe på OD-dagen?

Nei, det er frivillig å jobbe på OD-dagen. Hvis du ikke velger å jobbe skal du få undervisning på skolen.

Men slik praktiseres det altså ikke overalt

Lenke til kommentar

Om skolen ikke har undervisning, kan man da vitterlig ikke få fravær for det. :)

 

For øvrig, elever er gjerne noen ordentlige slasker. På vår skole drives det et eget prosjekt (går til skolegang for ungdom i Palestina) via Kirkens Nødhjelp, og spesielt i fjor var folk utrolig sløve med å betale eller møte opp til den alternative undervisningen vi hadde. Vi fikk ikke lov til å gi noe annet enn fravær, og kanskje en anmerkning, på folk som ikke betalte noe.

Dette ved siden av at rektor stoppet all form for "alternativt naziopplegg" (herlighet, hvem ville giddet å betale 300kr når man i stedet kan glo halvannen time på en film, fylle ut et tilfeldig spørreundersøkelsesskjema, og så dra hjem?).

Lenke til kommentar

Jeg gikk mye og solgte flaxlodd/skrapelodd/whatever når jeg var liten, og jeg har og gått med bøsse en gang.

 

Jeg har og hatt OD-dager der jeg fikk meg arbeid (skikkelig drittarbeid deluxe, men jeg klagde ikke!). Jeg betalte inn 200 kr på ungdomsskolen, og 300 kr på videregående som var kravet. En gang betalte jeg også ut av egen lomme siden det ikke var noe arbeid å få.

 

Og når OD hadde sine presentasjoner så brydde jeg meg! Jeg var både engasjert selv og jeg ønsket å være med å hjelpe de som ikke hadde det fullt like bra som oss i kalde nord.

 

MEN, når de snille, hyggelige og engasjerte "OD-folka" begynner å dele ut trusler og oppfører seg som rene mafiaen overfor de som av en eller annen grunn ikke betaler inn mister de i hvertfall min respekt og tillit.

 

OD er dessverre ikke lenger det det var. Og selv om jeg og andre kanskje ikke liker OD betyr ikke det at vi er svære egoister som ikke bryr oss om andre.

Endret av scumbag
Lenke til kommentar

Vell, pengene kommer jo fram. Så ikke si at dem ikke gjør det. Eller hentyde at dem ikke gjør det. Men jævlig kjipt at du skal bli anmeldt. For det er jo bare reinspikka tull at dem skal "anmelde" deg for det. Under OD-dagen i år jobbet jeg ikke. Men betalte alikvell beløpet, men leverte egentlig ikke inn de gule lappene. Dem har faktisk ikke rett til å anmelde deg. Så du trenger ikke og bekymre deg. Men når jeg hører hva OD gjør blir jeg så irritert. For det er ikke rette måten. Hvis vi skal gi penger til slike ting. Forventer jeg at i det minste om vi ikke får mulighet til å gjøre det slipper og få anmeldelser og annet tøv slengt opp i trynet.

 

Ja, det burde vært litt mer frivilig dette enn det er nå. For og sitte på en skole, uten lærere og alt. Ja da er det ikke like lett og jobbe osv.

Lenke til kommentar

Nei, pengene kommer nok frem, og det er flott. Og det er selvsagt et poeng at målet helligjør middelet eller noe sånt, men hadde det ikke vært bedre hvis det hadde vært frivillig? Hadde det ikke vært bedre om tusenvis av skoleungdom frivillig brukte lørdagen sin på å jobbe inn penger i stedet for å bli tvunget til å gjøre det på en vanlig skoledag?

Selv om kanskje bare halvparten hadde stilt opp, hadde det legitimisert OD på en helt annen måte for meg.

 

Og jeg hadde stilt opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...