Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anmeldt av od dagen?


Gjest Slettet-q5ES5fDk

Anbefalte innlegg

Dette er tydelig en praksis OD driver med, for jeg husker godt at jeg og en kammerat av meg ble truet med det samme for tre-fire år siden.

 

Det er en latterlig trussel, men jeg vil nok tro at den fungerer.

 

Det som er det værste med hele saken er å se (nok en gang) hvilket nivå OD-kommiteen synker ned på. Personlig har jeg aldri likt OD.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I fjor prøvde jeg av prinsipp å komme meg ut av OD men det gikk faen ikke uten fravær. Sa jeg ikke fikk jobb eller kunne jobbe hjemme + at jeg sleit med skole og ikke hadde behov for mer tid utenfor skole. Men neida, jobb eller få fravær, vi har ikke noe opplegg for deg her på skolen. Ble kalt inn til rektor å greier faktisk.

Lenke til kommentar

Var slik når den vidaregåande skulen eg gjekk på hadde OD dag også, vi hadde eit slags opplegg på skulen for dei som ikkje ville jobbe (sitte på skulen å skrive ei oppgåve om årets OD mål). Problemet var at vi ikkje hadde noken lærar til å gi oss undervisning og tilbakemelding.

 

Ellers så vil nok ein slik "anmeldelse" frå OD komme til kort ettersom du ikkje har jobba for OD og sidan skulen ikkje hadde eit alternativt opplegg.

 

Dei personane som OD er ute etter er dei som sett opp eit bord på buttiken og selg vaffler og kaffe for operasjon dagsverk for så og putte pengane i eiga lomme. Om du gjer dette så er det svindel og ein eventuell anmeldelse frå OD er godt begrunna.

 

Ein anna ting er at OD opererer med eit minimums beløp som skal betalast, det betyr at setter du deg ned og selg vaffler og berre tjener 100 kroner på det så må du betale resten av beløpet utifrå eiga lomme slik som OD ser det. :ermm:

 

Men i ditt tilfelle som var å betale frå eiga lomme eller få fråvær så har du så langt eg ser ikkje forplikta deg til gjeld.

Lenke til kommentar

Av prinsipp så skal man ikke bøye seg når noen driver med trusler og utpressing. Ta heller ett fravær, og om di anmelder burde det bli henlagt, ellers er systemet mer på tryne en selveste usa og kina til sammen.

 

 

 

Kan man ikke anmelde dem for utpressing? Om du ikke betaler så anmelder jeg deg, det høres like mye ut som utpressing som andre tilfeller jeg har hørt skal være utpressing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
...Dei personane som OD er ute etter er dei som sett opp eit bord på buttiken og selg vaffler og kaffe for operasjon dagsverk for så og putte pengane i eiga lomme. Om du gjer dette så er det svindel og ein eventuell anmeldelse frå OD er godt begrunna.

Nja, kanskje. Det spørs vel hvor råvarene kommer fra.. gjør det ikke? Om jeg på OD-dagen kjøper alt det jeg trenger for å lage og selge vaffler + kaffe og tar dette ut av egen lomme har ikke OD krav på en eneste krone. Men om råvarene derimot ble kjøpt inn av OD (via en økonomiansvarlig eller whatever) da kan jeg si meg enig i at det ville vært svindel.

 

Ein anna ting er at OD opererer med eit minimums beløp som skal betalast, det betyr at setter du deg ned og selg vaffler og berre tjener 100 kroner på det så må du betale resten av beløpet utifrå eiga lomme slik som OD ser det.

Godt mulig OD ser slik på det, men om jeg hadde vært en vanlig elev hadde ikke jeg gitt 200 kr av egen lomme. At OD krever dette sier mer om OD enn om den eleven som ikke vil betale.

 

edit: Jeg vet om mange som har opplevd å få både trusler mot seg om det ene og det andre visst de ikke arbeidet og betalte inn. Og om man heller valgte å være på skolen ble man virkelig sett ned på.

 

OD har idag ikke halvparten av det kvarte av den respekten de hadde når de startet opp.

Endret av scumbag
Lenke til kommentar
Dette blir som at en bøssebærer stikker av med pengene h*n har samlet inn. Du burde skamme deg. Dette er hva man kaller underslag. Jeg håper du blir straffet hardt. Stjele fra fattige på denne måten. Jeg blir kvalm.

ta det med ro da, jeg tror ikke gutten stikker de pengene i egen lomme. uansett så gir norge mer enn nok penger fra før av spør du meg.

Lenke til kommentar
Dette blir som at en bøssebærer stikker av med pengene h*n har samlet inn. Du burde skamme deg. Dette er hva man kaller underslag. Jeg håper du blir straffet hardt. Stjele fra fattige på denne måten. Jeg blir kvalm.

Jeg mente ikke nødvendigvis at man absolutt skulle stappe pengene i egen lomme. Det var mer et juridisk synspunkt. Uansett, om man selger vaffler + kaffe (for å ta samme eks.) og tjener penger på det og man står for økonomien selv så blir da ikke det det samme som grådige bøssebærere..

 

Og en bøssebærer får da ikke beskjed om å samle inn f.eks. 300 kr der han/hun må betale dette selv om han/hun ikke klarer oppgaven.

 

Og nei, jeg skammer meg ikke selv om du eller andre måtte mene det. Ei eller har jeg hatt OD-dag i år siden jeg ikke er skoleelev lenger. Og det å samle inn penger for fattige er fint, men kanskje ikke så fint når skoleelever som ikke har mye penger selv må finansiere det? Eller hva?

Endret av scumbag
Lenke til kommentar
Han har jo innrømmet å ikke betalt inn de pengene han tjente. Fatter ikke hvorfor det er så vanskelig å holde seg til fakta.

Slik jeg oppfattet det har han ikke jobbet, og dermed ei heller tjent noe, og må derfor betale fra egen lomme. Er iallfall dette scenariet som har blitt diskutert gjennom hele tråden.

 

Om han derimot har tjent penger bør han selvsagt betale inn.

Endret av Atald
  • Liker 1
Lenke til kommentar

syns godt trådstarter kan betale, men OD sine verkemiddel tar eg sterk avstand frå. Ein anmelding vil uansett bli henlagd og det å få slike sitat slengd etter seg er skuffande.

 

Personleg har eg og høyrd om andre som har vorte trua til å gi minst 300 kroner til OD. Dette er etter mitt syn feil sidan me tidlegare ikkje har hatt muligheter enn å "jobbe", noko som ender i at me må betale sjølve.

 

I mitt distrikt er ikkje OD altfor populært, noko grunna oppførselen, men og kor mykje av det me samlar inn som faktisk går til prosjektet. Eg finn ingen kjelder i farten, så her kan eg ta feil. Det er snakk om at administrasjonen i OD tek blodpris for å drive prosjekta.

Lenke til kommentar
Man er ikke forpliktet til å betale.

 

Hvis du jobber og mottar betaling i navn av OD så er det underslag og svindel å ikke gjøre opp for seg. Jeg ser heller ikke helt bort fra at det er straffbart.

 

Men om man ikke jobber, men slapper av hjemme? Da skal vel bare fravær være nok? (om du ikke hadde 20 vitner som så at du skrev navnet ditt på den gule lappen, da...)

Lenke til kommentar

vergemålsloven sier at umyndige under 18år ikke kan ikke kan akseptere en arbeidavtale og bli bundet av den uten verges samtykke.

bare sånn helt generelt,men jeg tenker od har noen advokater som går over kontrakten og sørger for verges underskrift skal være med.

 

bare betal pengene og bli ferdig

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...