Gå til innhold

Artikkel: Vi kårer Norges billigste nettbutikk


Anbefalte innlegg

Det er en PRIStest - og det er det. Du kan godt si at man burde ha en annen type test (eks. "Beste webshop" e.l. Men det ER EN PRISTEST. Ikke mer.

 

Det er en test av NORGES biligste nettbutikk! Siden når ble en fransk nettbutikk kvalifisert til å bli kåret til den billigste norske nettbutikken? :blink:

 

Da må vi nesten ta med alle andre utenlandske nettbutikker som også sender til Norge da..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så dere hadde tatt med butikker som ikke er i prisguiden om de hadde hatt varene dere var på utgikk etter?

Vell, siden dere har med Pixmania som ikke engang er et norsk firma og ikke operer under norsk lovgivning, hvorfor i allverden ikke ta med Newegg og litt sånt mens vi er igang?

 

Finnes jo utallige andre utenlandske butikker som sender til Norge og er billigere enn de norske nettbutikkene om vi ignorerer toll og gebyrer? Hvorfor skal franske Pixmania få være med og ikke diverse andre utenlandske nettbutikker?

 

I utgangspunktet er vel testen en pristest av nettbutikker registrert i prisguiden. Sammenligningen er også viktig med tanke på konkurransen i markedet. På samme måte som dinside.no sin PC-test førte til gode og billige PC-tilbud fra nettbutikker, vil en slik "pristest" med forskjellige varer føre til billigere varer fra forskjellige butikker.

Om komplett ser at de priser seg selv latterlig høyt i forhold til resten av butikkene i en slik test, vil et naturlig steg fra komplett være å senke priser på enkelte produkt de har hatt for høy provisjon på i forhold til konkurrenter i markedet.

Lenke til kommentar

siden der kårer Norges billigste nettbutikk så er det vel strengt tatt bare ekte norske nettbutikker som burde være med ( for et annet inntrykk at kommentarene ).

 

det der egentlig burde gjøre er å fjerne begrepet " billigste" og heller kåre Norges "beste" nettbutikk.

 

man får også intryk av at flere av de norske butikken som selger på nettet ikke er tatt med i testren .

er det fordi de også har lokale butikker ?

 

hvis dere MÅ ha med de utalandske nettbutikken som opererer i Norge så bør det komme i en egen liste

Lenke til kommentar
Det er en test av NORGES biligste nettbutikk! Siden når ble en fransk nettbutikk kvalifisert til å bli kåret til den billigste norske nettbutikken? :blink:

 

Da må vi nesten ta med alle andre utenlandske nettbutikker som også sender til Norge da..

 

Jeg har da ingen problemer med kritikken mot dette punktet. (Sier meg hverken enig eller uenig). Kritikken min går på at folk ikke kan lese, og syter over andre forhold enn det testen skal gjennspeile.

 

Eks.:

"Kåring av de beste vinterdekkene"

"Vi kårer xxxx til de beste vinterdekkene, med god margin"

 

Forumbruker:

"Hvordan kan dere kåre dem til de beste dekkene? De har en elendig personalpolitikk"

Lenke til kommentar

@kjeklulf:

Er ikke alle nettbutikkene tilbudt å være med i prisguide.no?

 

Så vidt jeg vet, får HW en viss prosentandel av salget fra et produkt kjøpt via prisguiden.

 

En gamlere artikkel vil ha det til at

"Elkjøp er ikke villig til å betale prisagentene provisjonen på mellom tre til fem prosent, som det koster å være med i prissammenligningen.

Dette er penger elektrokjeden heller vil gi videre til forbrukere i form av lavere priser, hevder Elkjøp."

http://www.digi.no/php/art.php?id=280210

Lenke til kommentar

Alle som ønsker det kan delta men de må altså betale for det. HW-nettverket tar betalt for hvert klikk som fører fra prisguiden til nettbutikken. Det jeg reagerer på er altså at HW-nettverket velger å tie om vesentlig informasjon og at de kommer med udokumenterte påstander om hvilken nettbutikk som er billigst. Det kan godt hende de har rett men det vet de altså ingenting om og de lurer leserne helt bevisst.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

Hva kommer det av at PCkiosken, amentio, PCexpress, Datakjeden og Papyrus (alle i prisguiden), har samme slutttekst under produktene sine?

 

 

Selv om vi gjør vårt beste for å gi relevant informasjon, så er bildene kun for å gi et generelt inntrykk, og selve varen er ikke nødvendigvis akkurat slik som avbildet. Dersom det er forskjeller mellom produktoverskrift, beskrivelse og bilde, så er det produktoverskriften som gjelder (f.eks. PCer kommer ikke nødvendigvis med skjerm selv om bildet viser det). Hvis noe er uklart, vennligst send epost til kundestøtte før du bestiller. Vi tar forbehold om trykkfeil og endring av priser og spesifikasjoner uten varsel.

 

Lenke til kommentar
"vi kårer den billigste nettbutikken i prisguiden".

hva med det butikken som er billigere utenfor prisguiden ?

 

Et sted må man jo "sette grensen" for hva/hvor man skal undersøke. Som på andre områder må man forvente/forlange at de som vil være med i konkurransen må "melde seg på"

 

Skulle vi fulgt "din tankegang" kunne man liksom heller ikke kåret beste 200 m. svømmer, norges beste i håndbak, eller beste kaldblodshest fordi gampen borte hos nabo'n var ikke med.

 

Forøvrig tror jeg nettbutikker "av betydning" er med allerede nå, så tror du skal få problem med å komme opp med ei norsk sjappe som ikke er med, og som fører disse varene omtalt i prisundersøkelsen?

Lenke til kommentar

Jeg savner ingen butikker i pristesten. Om noen vet om butikker som ikke er med i testen som absolutt burde vært der, så ber de jo om tips til det..

 

Ellers har de forklart godt hva som er kriteriene for testen. Det går på % +- i forhold til et gjennomsnitt, hvor man må ha minst 12 av 20 varer for å få "gyldig" resultat. En butikk som NetOnNet gjør det jo godt på mange varer, men mangler dessverre utvalg til å være med på "seierspallen".

Lenke til kommentar
Et sted må man jo "sette grensen" for hva/hvor man skal undersøke. Som på andre områder må man forvente/forlange at de som vil være med i konkurransen må "melde seg på".

 

Selvsagt må det settes en grense. Det man reagerer på er at a) HW-nettverket har satt grensen ved de som betaler for å være med uten å informere åpent om det, b) HW-nettverket trekker konklusjoner de ikke har grunnlag for og lurer bevisst sine kunder.

 

Forøvrig tror jeg nettbutikker "av betydning" er med allerede nå, så tror du skal få problem med å komme opp med ei norsk sjappe som ikke er med, og som fører disse varene omtalt i prisundersøkelsen?

 

På den ene siden: Dette er ikke poenget. Poenget er at dette vet ikke HW-nettverket noe om og de velger dermed å lure sine kunder. På den andre siden: Det er flere av de store elektrokjedene som velger å ikke betale for å være med i prisguiden.

Lenke til kommentar
Pixmania har på mange varer helt ekstreme fraktkostnader, ofte på varer de er billigst på i prisguiden, f.eks. for en 42-tommer TV tar de 1600 kroner i frakt.

Det gjør Komplett og! (Vel, 1300)

Nei, der fikk jeg velge Posten Servicepakke til 200 kroner.

 

Jepp, betalte heller ikke mer enn rundt 200,- for min 40" derfra, hadde jeg måttet betale 1300,- i frakt hadde jeg ikke kjøpt der, vet at man kan få flere fraktalternativ hos Komplett.

Lenke til kommentar
Pixmania har på mange varer helt ekstreme fraktkostnader, ofte på varer de er billigst på i prisguiden, f.eks. for en 42-tommer TV tar de 1600 kroner i frakt.

Det gjør Komplett og! (Vel, 1300)

Nei, der fikk jeg velge Posten Servicepakke til 200 kroner.

 

Jepp, betalte heller ikke mer enn rundt 200,- for min 40" derfra, hadde jeg måttet betale 1300,- i frakt hadde jeg ikke kjøpt der, vet at man kan få flere fraktalternativ hos Komplett.

Jeg også betalte 274,00 i frakt på samsung 46 lcd igår. Hadde det vært 1300.- så hadde heller ikke jeg kommet til å handla. I tilfelle så måtte prisen på vare vært 1000.- mindre

Lenke til kommentar

Dette har null verdi for meg. Ikke pga de punktene som er nevnt flere ganger, men pga det syltynne statistiske datagrunnlaget den er basert på.

 

Her er et lite spørsmål:

Hvordan finner du ut hvor billige nettbutikker er når du har

1) En database med omtrent alle produkter tilgjengelig.

2) En database med besøkstrafikk på hvert produkt.

3) En database med alle prisene til butikkene i prisguiden?

 

Svaret er selvsagt at du plukker 20 tilfeldige produkter og sjekker manuelt pris for hver butikk, for en alternativ måte å komme frem til hvem som er billigst kan jeg ikke komme på.

Lenke til kommentar
Dette har null verdi for meg. Ikke pga de punktene som er nevnt flere ganger, men pga det syltynne statistiske datagrunnlaget den er basert på.

 

Her er et lite spørsmål:

Hvordan finner du ut hvor billige nettbutikker er når du har

1) En database med omtrent alle produkter tilgjengelig.

2) En database med besøkstrafikk på hvert produkt.

3) En database med alle prisene til butikkene i prisguiden?

 

Svaret er selvsagt at du plukker 20 tilfeldige produkter og sjekker manuelt pris for hver butikk, for en alternativ måte å komme frem til hvem som er billigst kan jeg ikke komme på.

 

egentlig bare tull det du sierer her de plukker ut ny produkter hver gang, slik at over tid gir denne testen et godt grunnlag for å vite hvilke webutikker som er rimelige og hvile som flår deg.

 

fatter rett og slett ikke kritikken mange her kommer med, hadde det vær beste nettbutikk, ja så kan jeg forstå noe av kritikken til mange her, men det er billigste butikk som skal kåres.

Lenke til kommentar

Hvilken nettbutikk som er best er det vanskelig å avgjøre objektivt uten mulighet for å teste f.eks. en varebehandling ved DOA, en ved annen retur grunnet feil som går på garanti etc.

 

Avgjøre hvilken nettbutikk som er billigst kan gjøres lett ved å pris på varer. Siden de forskjellige butikkene har noe forskjellig utvalg, må man sette en grense på hvor mange av utvalget nettbutikken ikke fører. Eks. En butikk som bare har 1 av 20 produkter bør ikke bli vinner av en slik pristest fordi butikken hadde en TV i testen 20 % billigere enn snittet, og derfor var alle varene 20 % billigere enn gjennomsnittet.

 

Ellers lurer jeg litt på hvordan de får en sum for totalpris inklusiv frakt som er forskjellig fra sum produkter + fraktpris. Og gjennomsnittlig pris + gjennomsnittlig frakt stemmer heller ikke for butikker med bare 1 produkt. Mulig jeg har oversett noe.

 

Edit: Ding ding

Står godt beskrevet hvordan de har brukt fraktprisene i artikkelen. Summen går opp i 3 produkt, ergo får man full "fraktpris" når man har 3 produkt. 6 produkt gir dobbelfraktpris..

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...