Gå til innhold

Artikkel: Vi kårer Norges billigste nettbutikk


Anbefalte innlegg

"vi kårer den billigste nettbutikken i prisguiden".

hva med det butikken som er billigere utenfor prisguiden ?

 

Et sted må man jo "sette grensen" for hva/hvor man skal undersøke. Som på andre områder må man forvente/forlange at de som vil være med i konkurransen må "melde seg på"

 

Skulle vi fulgt "din tankegang" kunne man liksom heller ikke kåret beste 200 m. svømmer, norges beste i håndbak, eller beste kaldblodshest fordi gampen borte hos nabo'n var ikke med.

 

Forøvrig tror jeg nettbutikker "av betydning" er med allerede nå, så tror du skal få problem med å komme opp med ei norsk sjappe som ikke er med, og som fører disse varene omtalt i prisundersøkelsen?

 

 

det du har gjort er å sette likhetstegn med en idrettskonkurranse og testen her.

det blir helt feil.

 

poenget er at teste har null verdi siden det finnes butikker utenfor som sannsynlig er bedre på mange områder.

 

det har også liten verdi siden det er lagt så stor vekt på å være billigst mulig og ikke nødvendigvis den beste butikken.

 

dessuten er det flere butikker som ikke er med i listen ( bl.a. Elkjøp)

en slik test blir for dårlig når der bare baserer det på prisguide listen

 

siden flere butikker ikke er med så kan det hende at man får produkter til enda lavere pris en det som er oppgitt i prisguiden

 

 

f.eks logitch harmony 555 kan koster 499 hos netonnet og 599 hos elkjøp( men det kommer ikke frem). det er samme pris som hos komplett.no

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå snur du saken helt på hodet. Det er HW-nettverket som velger å skjule vesentlig informasjon for sine kunder. Det må være lov å reagere på det.

 

Hvilken informasjon er det HW skjuler? Hvem er HW sine kunder? Kundene er vel annonsører og dem som betaler for å være med i prisguiden? Jeg er bruker, og ønsker av den grunn gjerne en undersøkelse/test som gir et bilde av hvilken nettbutikk jeg kan forvente å få de laveste prisene..

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar
egentlig bare tull det du sierer her de plukker ut ny produkter hver gang, slik at over tid gir denne testen et godt grunnlag for å vite hvilke webutikker som er rimelige og hvile som flår deg.

Jeg er med på at over tid (typ et tiår) i et statisk marked vil denne testmetodikken gi meningsfulle resultater, men fordi mange nettbutikkers aggressivitet på pris endrer seg på kortere tid enn det vil de i virkeligheten fortsatt lyve. Det er f.eks ikke mange år siden Netshop var meget aggressiv på pris, og heller ikke mange siden komplett var en av de billigere butikkene.

 

Men mitt problem var altså at de sammenligner 20 enheter i stedet for 20 000 enheter. De har jo databaser på alt, så det skal ikke være noe magisk i den beregningen.

Lenke til kommentar

Forumet minner litt om debatten under DB.no sine artikler. Enkelte vil aldri være fornøyd uansett.

 

Hva er galt med å si at de har undersøkt prisnivået i norske nettbutikker? Er det ikke nettopp det de har gjort? Sammenlignet priser mellom butikkene for å si noe om prisnivået mellom konkurrerende butikker? Hadde det stått "Vi har sammenlignet alle priser i norske nettbutikker for å finne den billigste nettbutikken", så hadde det vært noe annet.. =)

Lenke til kommentar
Hvilken informasjon er det HW skjuler? Hvem er HW sine kunder? Kundene er vel annonsører og dem som betaler for å være med i prisguiden? Jeg er bruker, og ønsker av den grunn gjerne en undersøkelse/test som gir et bilde av hvilken nettbutikk jeg kan forvente å få de laveste prisene..

 

De skjuler informasjon om at pristesten kun gjelder de butikkene som betaler for å være med på lista. De fremstiller det som om de har kåret "norges billigste nettbutikk" uten å ha grunnlag for å gjøre det, siden det bare er de som betaler for det som får være med. Med kunder mener jeg både lesere og annonsører. Jeg ønsker også en undersøkelse slik som du beskriver, men det er ikke det HW-nettverket har testet og de har ikke spilt med åpne kort, som vanlig fra HW-nettverket sin side i slike saker som dette.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar
De skjuler informasjon om at pristesten kun gjelder de butikkene som betaler for å være med på lista. De fremstiller det som om de har kåret "norges billigste nettbutikk" uten å ha grunnlag for å gjøre det, siden det bare er de som betaler for det som får være med. Med kunder mener jeg både lesere og annonsører. Jeg ønsker også en undersøkelse slik som du beskriver, men det er ikke det HW-nettverket har testet og de har ikke spilt med åpne kort, som vanlig fra HW-nettverket sin side i slike saker som dette.

 

Hvor mange hardwareselgende nettbutikker er det som står utenfor prisguiden da? Jeg vet ikke om noen..

 

Kanskje de burde hatt et krav om minst 3 i snittkarakter siste 6 måneder på webshopguiden for å få "godkjent" karakter i "pristesten".

Lenke til kommentar

Begynner å bli en latterlig diskusjon. Hardware.no driver butikk og andre virksomheter kan kjøpe en tjeneste. Elkjøp, Lefdal og andre som ikke er med velger å sende oss søppel i postkassa eller med Aftenposten, det er deres måte å reklamere på.

 

Har akkurat bestilt et videokamera hos Pixmania til kona til jul, nettopp fordi det var billig . Skal jeg høre på dere her så kan jeg jo ikke regne med å få det overhodet. Skal bli spennende å se, Pixmania har vel ikke flere millioner kunder over hele Europa hvis de er så useriøse som mange mener her på forumet. Selv regner jeg med å ha et flott videokamera i posten i løpet av få dager.

Lenke til kommentar
Hardware.no driver butikk og andre virksomheter kan kjøpe en tjeneste.

 

De driver journalistisk virksomhet som de kan leve av, på lik linje med en lang rekke nettbaserte medier. Hvordan ville du stilt deg til at Dagbladet kåret "Norges beste bil" og skjulte for leserne at de som var med på kåringen måtte betale for å være med?

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

både Elkjøp, leftedal og euronics har også nettbutikk men er ikke med i listen.

 

her er en liste over nettbutikker som duket opp på startsiden.

se her.

 

når de som bare leier ut og de som ikke selger data deler (regner med at testen var bare for data deler og tilbehør ) er plukket ut så er det en bra liste likevel.

 

på samme måte som da bladet Motor kårer den beste bilen . bør ikke alle biler være med da ?

mange er ikke med i hardware sin prisguide

 

 

det jeg lurer på om det bare er de butikkene som er rene nettbutikker eller om det er de butikkene som bare har norsk opphav ( det mangler noen ) som skal være med i listen ?

Lenke til kommentar
Altså butikk...

 

Hvis du ikke har fått det med deg har mediene selv laget ganske klare bestemmelser for hvordan de skal opptre. Det heter Vær Varsom-plakaten og den er gjelder også for medier som HW-nettverket. Der heter det blant annet:

 

2.2. Den enkelte redaksjon og den enkelte medarbeider må verne om sin integritet og troverdighet for å kunne opptre fritt og uavhengig i forhold til personer eller grupper som av ideologiske, økonomiske eller andre grunner vil øve innflytelse på det redaksjonelle innhold.

 

Hvis man skal verne om sin integritet og troverdighet må man informere om hvilket grunnlag som er brukt under kåringen av "norges billigste nettbutikk".

 

Her er et annet punkt som kan gjøres gjeldende:

 

2.8. Det er uforenlig med god presseskikk å la sponsing påvirke redaksjonell virksomhet, innhold og presentasjon.

 

Resten kan du lese her:

 

http://presse.no/Pressens_Faglige_Utvalg_P...arsom-plakaten/

 

Det er forøvrig synd men ikke særlig overraskende at ingen ansvarlige for HW-nettverket svarer på denne kritikken og klargjør premissene tydligere, både her i forumet og i artiklen. Dessverre er man blitt vant til det.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

å kåre Norges billigste nettbutikk ( som vi idioter forstår som alle tilgjengelige nettbutikker ) og den billigste fra en liste ( der ikke riktig alle er med ) er 2 forskjelige ting.

 

dermed er overskriften på denne artikkelen helt gal.

det burde stå : "vi kårer den billigste nettbutikken fra prisguiden vår" eller noe i den dur

 

når f.eks tv2 kårer de beste tv apparatene i en gitt prisklasse så spør de produsentene hva de kan stille med eller om de vil være med

i eksemplet mit så er begrensningen lagt på prisklassen

 

men hardware har ikke opplyst om noen begrensning

Lenke til kommentar

La oss legge fra oss denne etiske diskusjonen bort for en liten stund.

 

Det er da ingen billigere nettbutikker, og ihvertfall ikke på komponenter...Er det?

 

Hvem er det som ikke er med? Det finnes jo noen små butikker men de er betraktelig dyrere enn Pixmania, Amiento og Netshop. Hvis noen har noen tips så er jeg rimelig åpen for å handle utenfor anbefalingene fra TEC-nettverket. Tror bare ikke det finnes bedre tilbud...?

 

Elkjøp, Euronics og gjengen er ikke billigere...!

Lenke til kommentar

det er tdelig at en del her har mest inteligens i rassen, for makan til skitsnakk og tull fra endel har jeg ikke sedd makan til.

 

skulle jammen tro at endel av de webshoppenen som kommer dårlig ut sender gratis dasspapir til endel her.

 

en slik pristest som dette og kåring er av det gode, sålenge mattematikken bak er rikig og det er den, 12 av 20 produkt skulle være godt nok grunnlag i massesvis for kåringen, gjøres tross alt kvartalsvis.

 

En slik test som dette holder konkuransen oppe og vel skjønner ikke endel av Dere det, ja så er første setning myntet på de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...