Gå til innhold

Er Nikon D40 virkelig et bra nybegynnerkamera i dagens marked?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
mens Nikon "bestandig" har drevet med foto og glass(objektiver,kikkertsikter osv)..
Nikon har siden starten stort sett kun produsert optiske og fotografiske systemer. Men det inkluderer også en del veldig spesialiserte systemer, som f.eks. medisinsk optikk og utstyr til fotolitografi som brukes i produksjon av integrerte kretser. Nikon har kanskje ikke så mange bein å stå på som Canon, men de har flere enn man kanskje skulle tro.

 

(Og du skal ikke se bort fra at en god del av produksjonsutstyret Sony bruker til å lage bildebrikker er levert av Nikon...)

Lenke til kommentar

Det følger med hus, objektiv, diverse deksler(hus/objektiv), USB kabel, 4stk. Lithium batterier, programvare, reim, bruksanvisning på dansk og masse papp og plast emballasje.

 

Edit: 13 brukere samtidig, hvor mange får vi plass til i en tråd før serveren sprenges.. ka-BOOM!

Endret av northpentax
Lenke til kommentar
(Og du skal ikke se bort fra at en god del av produksjonsutstyret Sony bruker til å lage bildebrikker er levert av Nikon...)

Det kan du nesten ta for gitt. Nikon er vel, om jeg husker rett, verdens største produsent av "steppers" for produksjon av integrerte kretser. Nanocoating ble faktisk utviklet for disse maskinene, som har objektiver som veier opp imot 1 tonn. Det var det en av ingeniørene i "stepperavdelingen" som ville ha den nye vidundercoatingen på foto-utstyret sitt også...

Lenke til kommentar
Det kan du nesten ta for gitt. Nikon er vel, om jeg husker rett, verdens største produsent av "steppers" for produksjon av integrerte kretser.
Nest største i følge wikipedia, men jeg mistenker at årsproduksjonen på verdensbasis av den slags utstyr er såpass liten at det kan variere fra år til år basert på hvem som vinner flest anbud :p
Lenke til kommentar
Jeg vil f.eks ikke vedde på at alle dagens DSLR-aktører fortsatt er med om to år, med den krisa som ruller over oss nå.

 

Hehe, nei, dinosaurer som Canon og Nikon vil nok dø ut, så da er det nok bedre å satse på de innovative og fremtidsrettede merkene ;)

H.. h.. hhhh.. hahahahahahahah!

 

Dream on..

 

Og hvem skulle gå ut av produksjon (rettet til dere begge, kanskje mest capri)? Sony? Sony er verdens største elektronikkprodusent, de er ute etter å kapre markedsandeler, er bestemte på å kapre markedsandeler, og de vil kapre markedsandeler. Speilrefleksdivisjonen er backet av andre deler av produsenten, og de går sånn rimelig greit.

 

Olympus og Panasonic. Panasonic er ikke like store som Sony, men rett frem enorme uansett. Olympus lager speilreflekskameraer og kompaktkameraer som en liten bigesjeft, det de faktisk tjener penger på er produksjon av kameraer og optikk til sykehuser. Sykehuser er i alle fall en bransje som ikke opplever nedgangstider.

 

Pentax? Vel, Pentax er mer interessante. Men de backes av Samsung. Og Samsung er også store som bare faen.

 

For ordens skyld, Canon og Nikon er så store at de aldri vil gå konkurs.

 

Sigma vil selge lass med optikk uansett hva som skjer. Folk vil alltid kjøpe kameraer, og vil alltid være ute etter gode og rimelige objektiver. Tamron likeså.

 

Tokina og Leica er nok litt nervøse, men Leica backes i det minste opp av giganten Panasonic og Olympus. Carl Zeiss backes av Sony, og Sony vil fortsette å gjøre det i all evighet. Det er litt som at den rike gutten ikke slutter å servere den populære gutten sprit. Så lenge den populære gutten får sprit, får den rike gutten være med på kule fester.

Lenke til kommentar

Thom Hogan har en interessant analyse av fremtiden til dagens SLR produsenter. Han holde vel en knapp på at Nikon, Canon og Sony kommer til å holde stand, mens de andre kommer til å slite litt mer.

 

Men vi er vel litt ute på viddene nå, med tanke på hva diskusjonen startet opp med.

Det er jo ellers litt morsomt at Karabin ikke har reagert på at alternativet til d40 ikke er en Sony-modell men enn Pentax-sak.

 

For å provosere litt: Hvorfor skal en nybegynner velge Alpha 200 fremfor Pentax K-m?

Lenke til kommentar

Jeg foreslo Pentaxen som ett bedre alternativ enn D40en :)

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=12407088

 

Jeg må se litt nærmere på den kontra A200, før jeg kan si noe der ;)

skal fordype meg her : http://www.retrevo.com/s/Pentax+K-m?sub.x=20&sub.y=25

Men jeg tror Pentaxen er ett glimrende valg for en nybegynner :)

Pentax K-m og A200 tror jeg i utgangspunktet er hipp som happ, begge er innovative kameraer med stabilisering :)

Sonyen har kanskje litt bedre lysmåling og fler fokuspunkter, men må se mer tester for å se om det har noen praktisk betydning.

Endret av Karabin
Lenke til kommentar
Jeg vil f.eks ikke vedde på at alle dagens DSLR-aktører fortsatt er med om to år, med den krisa som ruller over oss nå.
Det kan godt være vi mister noen aktører, men tvilsomt at noen systemer forsvinner. Nikon og Canon har en alt for stor brukerbase til at de vil gå under, selv om de muligens vil måtte skjære ned litt. Og selv om Pentax som merkenavn skulle forsvinne så vil nok Samsung ta vare på fatningen og systemet. Tilsvarende med Olympus/Panasonic.

 

Sony er faktisk den jeg ville vært mest skeptisk til (jeg sier ikke at Sony som konsern vil gå under, men det kan godt være de dropper speilreflekssatsningen hvis den viser seg å ikke være profitabel nok).

Hvor skal Nikon få mesteparten av bildebrikkene sine fra hvis Sony er borte ;) ? Siden det forferdelige firmaet leverer nesten alle bildebrikkene til Nikon, unntatt på D3 og D700, og siste nyheten er vel nå at Nikon sikler på å få kunne kjøpe bildebrikken i A900 for å lage en etterfølger til D3...

Hadde vært mer moro om Sony hadde stoppet leveransene til Nikon ;)

 

Hei, tror ikke jeg skal blande meg inn i denne diskusjonen, her er mange rare påstander. Noen direkte feil som for eksempel hvor Nikon får bildebrikker fra.

 

Nikon har utviklet bildebrikkene til D3, D700 og også til D300. Brikken i D90 er nyutviklet også av Nikon.Produksjonen av disse kjøper de av en underleverandør som ikke er Sony. Så Nikon vil nok klare seg bra uten leveranser fra Sony.

Lenke til kommentar
Jeg foreslo Pentaxen som ett bedre alternativ enn D40en :)

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=12407088

 

Jeg må se litt nærmere på den kontra A200, før jeg kan si noe der ;)

skal fordype meg her : http://www.retrevo.com/s/Pentax+K-m?sub.x=20&sub.y=25

Men jeg tror Pentaxen er ett glimrende valg for en nybegynner :)

Pentax K-m og A200 tror jeg i utgangspunktet er hipp som happ, begge er innovative kameraer med stabilisering :)

 

Uansett hvor mange smilys du strør rundt, tror jeg et D40 vil være det optimale nybegynnerkameraet. Og jeg snakker av egen erfaring ;)

Lenke til kommentar
Jeg vil f.eks ikke vedde på at alle dagens DSLR-aktører fortsatt er med om to år, med den krisa som ruller over oss nå.
Det kan godt være vi mister noen aktører, men tvilsomt at noen systemer forsvinner. Nikon og Canon har en alt for stor brukerbase til at de vil gå under, selv om de muligens vil måtte skjære ned litt. Og selv om Pentax som merkenavn skulle forsvinne så vil nok Samsung ta vare på fatningen og systemet. Tilsvarende med Olympus/Panasonic.

 

Sony er faktisk den jeg ville vært mest skeptisk til (jeg sier ikke at Sony som konsern vil gå under, men det kan godt være de dropper speilreflekssatsningen hvis den viser seg å ikke være profitabel nok).

Hvor skal Nikon få mesteparten av bildebrikkene sine fra hvis Sony er borte ;) ? Siden det forferdelige firmaet leverer nesten alle bildebrikkene til Nikon, unntatt på D3 og D700, og siste nyheten er vel nå at Nikon sikler på å få kunne kjøpe bildebrikken i A900 for å lage en etterfølger til D3...

Hadde vært mer moro om Sony hadde stoppet leveransene til Nikon ;)

 

Hei, tror ikke jeg skal blande meg inn i denne diskusjonen, her er mange rare påstander. Noen direkte feil som for eksempel hvor Nikon får bildebrikker fra.

 

Nikon har utviklet bildebrikkene til D3, D700 og også til D300. Brikken i D90 er nyutviklet også av Nikon.Produksjonen av disse kjøper de av en underleverandør som ikke er Sony. Så Nikon vil nok klare seg bra uten leveranser fra Sony.

 

Tror nok ikke det, ref;

Nikon have produced only one sensor: the JFET (very close to CMOS) found surrounded by the D2H.

D3 and D300 sensors are made by Sony.

 

The sensor in the D300 is a CMOS part made by Sony. Nikon has always been coy about their relationship with Sony as their sensor supplier, but let's put the speculation to a stop: it's a Sony sensor

http://www.bythom.com/nikond300review.htm

 

 

Ellers ett annet interessant rykte:

http://nikonrumors.com/2008/10/29/sony-wil...her-brands.aspx

Endret av Karabin
Lenke til kommentar
Jeg vil f.eks ikke vedde på at alle dagens DSLR-aktører fortsatt er med om to år, med den krisa som ruller over oss nå.
Det kan godt være vi mister noen aktører, men tvilsomt at noen systemer forsvinner. Nikon og Canon har en alt for stor brukerbase til at de vil gå under, selv om de muligens vil måtte skjære ned litt. Og selv om Pentax som merkenavn skulle forsvinne så vil nok Samsung ta vare på fatningen og systemet. Tilsvarende med Olympus/Panasonic.

 

Sony er faktisk den jeg ville vært mest skeptisk til (jeg sier ikke at Sony som konsern vil gå under, men det kan godt være de dropper speilreflekssatsningen hvis den viser seg å ikke være profitabel nok).

Hvor skal Nikon få mesteparten av bildebrikkene sine fra hvis Sony er borte ;) ? Siden det forferdelige firmaet leverer nesten alle bildebrikkene til Nikon, unntatt på D3 og D700, og siste nyheten er vel nå at Nikon sikler på å få kunne kjøpe bildebrikken i A900 for å lage en etterfølger til D3...

Hadde vært mer moro om Sony hadde stoppet leveransene til Nikon ;)

 

Hei, tror ikke jeg skal blande meg inn i denne diskusjonen, her er mange rare påstander. Noen direkte feil som for eksempel hvor Nikon får bildebrikker fra.

 

Nikon har utviklet bildebrikkene til D3, D700 og også til D300. Brikken i D90 er nyutviklet også av Nikon.Produksjonen av disse kjøper de av en underleverandør som ikke er Sony. Så Nikon vil nok klare seg bra uten leveranser fra Sony.

 

Tror nok ikke det, ref;

Nikon have produced only one sensor: the JFET (very close to CMOS) found surrounded by the D2H.

D3 and D300 sensors are made by Sony.

 

Ellers ett annet interessant rykte:

http://nikonrumors.com/2008/10/29/sony-wil...her-brands.aspx

 

Kanskje du la merke til at jeg skrev utviklet? ikke produsert. Fakta er at Nikon har utviklet alle brikkene utenom D40 og D60 i dagens modeller. Med de kjøper altså produksonen av disse hos en underleverandør som ikke er Sony.

Lenke til kommentar

Der tar du nok feil, Sony lager brikkene for Nikon, men D300 har samme brikke som A700, det er de som er underleveandøren.

 

Som med den siste A900, hvor Nikon ønsker å kjøpe den av Sony for å bruke den i etterfølgeren til D3

 

After all, Nikon did obtain a special edition of the Alpha 700 sensor in order to build its Nikon D300…

http://www.roumazeilles.net/news/en/wordpr...nikon-now-what/

Endret av Karabin
Lenke til kommentar
Jeg vil f.eks ikke vedde på at alle dagens DSLR-aktører fortsatt er med om to år, med den krisa som ruller over oss nå.
Det kan godt være vi mister noen aktører, men tvilsomt at noen systemer forsvinner. Nikon og Canon har en alt for stor brukerbase til at de vil gå under, selv om de muligens vil måtte skjære ned litt. Og selv om Pentax som merkenavn skulle forsvinne så vil nok Samsung ta vare på fatningen og systemet. Tilsvarende med Olympus/Panasonic.

 

Sony er faktisk den jeg ville vært mest skeptisk til (jeg sier ikke at Sony som konsern vil gå under, men det kan godt være de dropper speilreflekssatsningen hvis den viser seg å ikke være profitabel nok).

Hvor skal Nikon få mesteparten av bildebrikkene sine fra hvis Sony er borte ;) ? Siden det forferdelige firmaet leverer nesten alle bildebrikkene til Nikon, unntatt på D3 og D700, og siste nyheten er vel nå at Nikon sikler på å få kunne kjøpe bildebrikken i A900 for å lage en etterfølger til D3...

Hadde vært mer moro om Sony hadde stoppet leveransene til Nikon ;)

 

Hei, tror ikke jeg skal blande meg inn i denne diskusjonen, her er mange rare påstander. Noen direkte feil som for eksempel hvor Nikon får bildebrikker fra.

 

Nikon har utviklet bildebrikkene til D3, D700 og også til D300. Brikken i D90 er nyutviklet også av Nikon.Produksjonen av disse kjøper de av en underleverandør som ikke er Sony. Så Nikon vil nok klare seg bra uten leveranser fra Sony.

 

Tror nok ikke det, ref;

Nikon have produced only one sensor: the JFET (very close to CMOS) found surrounded by the D2H.

D3 and D300 sensors are made by Sony.

 

Ellers ett annet interessant rykte:

http://nikonrumors.com/2008/10/29/sony-wil...her-brands.aspx

 

Kanskje du la merke til at jeg skrev utviklet? ikke produsert. Fakta er at Nikon har utviklet alle brikkene utenom D40 og D60 i dagens modeller. Med de kjøper altså produksonen av disse hos en underleverandør som ikke er Sony.

 

Der tar du nok feil, Sony lager brikkene for Nikon, men D300 har samme brikke som A700, det er de som er underleveandøren.

 

Som med den siste A900, hvor Nikon ønsker å kjøpe den av Sony for å bruke den i etterfølgeren til D3

Så du mener du har rett og Nikon feil angående dette? Ikke rart denne tråden har blitt lang. God natt!

Lenke til kommentar
Pentax? Vel, Pentax er mer interessante. Men de backes av Samsung. Og Samsung er også store som bare faen.

Det er ikke noe Pentax og Samsung, det var/er(?) ett partnerskap.

Pentax er ett varenavn, eid av Hoya Corporation.

Pentax er ikke noe eget selskap/firma e.l.

 

Eneste jeg vet er at Samsung har nesten identiske dSLR, Pentax bruker Samsung sensor i K20D og de har like produkter som blitser og objektiver etc.

Corporate cooperation and competition

 

In 2005, Pentax Corporation partnered with Samsung Techwin to share work on camera technologies and recapture market ground from Nikon and Canon. Then Pentax and Samsung started releasing new DSLR siblings from this agreement. The Pentax *istDS2 and *istDL2 also appeared as the Samsung GX-1S and GX-1L, while the jointly developed (90% Pentax and 10% Samsung) Pentax K10D gave birth to the Samsung GX-10. Pentax lenses (made in Vietnam) are also rebranded and sold as the Schneider Kreuznach D-Xenon and D-Xenogon lenses for the Samsung DSLRs.

 

On December 21, 2006, Hoya Corporation and Pentax Corporation held a joint press conference announcing their merging into Hoya Pentax HD Corporation, to become fully effective on October 1st, 2007. Despite turmoil within Pentax that occurred following this announcement, including the resignation of Pentax CEO Fumio Urano in April 2007 and an announcement that the merger would not go ahead, the merger happened as originally planned.

 

The new company is focusing its main business on the following areas: life care, eye care, optics, information technology, imaging systems.

 

Pentax's main competitors include Canon, Leica, Nikon, Olympus, Panasonic and Sony.

Hvis Hoya skulle finne på å kutte ut Pentax/kamera delen av selskapet, da håper jeg Samsung fortsetter å lage dSLR med Pentax KAF2 og KAF3 fatning. Men sjansen for at varenavnet Pentax forsvinner er liten den også. Jeg tar det helt kuliii :thumbs:

 

HOYA and PENTAX

Hoya

Pentax

Samsung Techwin

Endret av northpentax
Lenke til kommentar
Vis meg dokumentasjon på det da, du har jo ikke noe som støtter opp under det du hevder.....

 

 

Her er et sitat fra en diskusjon på foto.no, skrevet av Toralf Sandaker i Fotografi.

 

" Da vi pressefolk (fre hele verden) møtte et kobbel av utviklere, teknologer og markedsfolk i japan i august i fjor, var det ingen problem å få svar på slike spørsmål. På direkte spørsmål fikk jeg bekreftet fra minst to Nikon-topper at bildebrikken i D300 var Nikons egen og nye konstruksjon, og hentet en del fra D2x/s-brikken, men var utvilet fra bunnen av, bl.a. har den som kjent LiveView. Som kjent opplyste Nikon under lanseringen av D2x at bildebrikken var Nikons egen konstruksjon, og den er aldri blitt benyttet av noe annet kamera. Dette er fakta. Nikon omtaler den da også som regel slik: Nikon DX-format CMOS image sensor.

 

I september lanserte Sony Europa A700 i Italia, med en CMOS bildebrikke som ikke er nøyaktig fysisk like stor, og heller ikke har nøyaktig like mange piksler, og den har heller ikke LiveView. Sonys bildebrikke har en del spesielle innebygde støybehandlinsgkretser innebygd i bildebrikken, samt 12 bits A/D-konvertering (Nikon D300 har også A/D-konvertering integrert i bildebrikken, men den er 14-bits). Sony har heller ikke Nikons ekstremt raske utlesning av data (A700 yter 5 bps, mens D300 yter 8 bps på sitt meste). På direkte spørsmål bekreftet også to Sony-folk (en produktsjef og en teknolog) at denne bildebrikken var utviklet spesielt for Sony A700 og ikke laget for noen andre kameraer, og slett ikke for konkurrenter. At den skulle være den samme som i Nikon D300 ble blankt avvist med konkrete argumenter fra konstruksjonen av brikken.

 

At det brer seg en oppfatning om at Nikon D300 og Sony A700 har samme bildebrikke, må nok tilskrives mye mumbo-jumbo og spekulasjoner på nett. Det eneste de har felles, er at de er CMOS-brikker fra Japan med omtrent samme størrelse og pikseloppløsning. Dette bekrefter også flere kompetente personer fra begge firmaer.

 

Man skal være ganske konspiratorisk for å stole mer på rykter hentet fra nettet"

 

 

"Både bildebrikken i Nikon D3 og D300 er utviklet av Nikon selv, om noen skulle lure. Det er bare selve fabrikasjonen som settes ut, fordi det er billigere enn om Nikon hadde produsert den selv. Bildebrikkene i Nikon D2x og D2xs var også Nikon-brikker. De har da heller aldri havnet i andre kameramodeller enn disse. Og selvsagt LBCAST-brikken i D2H/s. Nikon har forresten implementert noe fra LBCAST-brikken i bildebrikken til D3 (og formodentlig D300)"

 

Ok? Holder dette eller?

Lenke til kommentar
The sensor in the D300 is a CMOS part made by Sony. Nikon has always been coy about their relationship with Sony as their sensor supplier, but let's put the speculation to a stop: it's a Sony sensor. Even says Sony on the back if you care to unsolder it from the sensor board.
Hvor ser du at det er den samme sensoren som i A700?

 

EDIT: Og Toralf Sandåker er nok minst like profesjonell og troverdig som Thom Hogan, at du ikke vet hvem han er sier nok mer om deg enn om ham.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...