Gå til innhold

Er Nikon D40 virkelig et bra nybegynnerkamera i dagens marked?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan jo legge til at Sony og Nikon oppgir litt ulike data for bildebrikken i hhv. A700 og D300:

 

http://www.nikon.no/product/no_NO/products...ifications.html

 

http://www.sony.no/product/dss-digital-slr...=TechnicalSpecs

 

Andre ulikheter er omtalt før, som utlesningshastighet 14-bits vs. 12-bits RAW, forskjellig lavpassfilter (det er åpenbart noe vi ser på pikselnivå i tester) og ulikheter i støyreduksjonen på brikken.

 

Det bare bekrefter at de i beste fall er to ulike varianter av samme grunnkonstruksjon.

Lenke til kommentar
(...) Og Toralf Sandåker er nok minst like profesjonell og troverdig som Thom Hogan, at du ikke vet hvem han er sier nok mer om deg enn om ham.

 

Vet nok det, men ett diskusjonsinnlegg( som forøvrig hverken er linket til eller på noen måte er bevist er fra Toralf Sandåker( til og med referert til med feil etternavn av pl)), overbeviser ikke meg.

Når det finns hundrevis av linker om det motsatte

 

Hvem som er troverdig får hver og en bedømme. Men "hundrevis av linker" på web er dessverre ofte feil. Ofte, svært ofte når det gjelder rykter om teknologi, er det det samme ryktet som er kilde til enormt mye feilinformasjon. Populære rykter går som varmt hvetebrød (rykter som folk liker å høre fordi det bekreter noe de selv har et positivt forhold til), mens informajson som er upopulær, ofte blir glemt, fordi det passe folk dårlig å bringe videre informasjon som ikke bekrefter deres egne holdninger.

 

Å kvalifisere informasjon på nettet er særdeles viktig, og det må læres. Det gjøres best ved konkrete kilder (en link til et annet nettsted holder ikke), uttalelser fra navngitte personer med kunnskap og myndighet, og gjerne i troverdige medier som igjen satser på å bruke kildehenvisninger. Dessverre er det langt flere upålitelige kilder på nett enn i papirtidsskrifter.

 

Med den oppstussen som er kommet ut av dette, angrer jeg på at jeg ikke fikk kortet til den Nikonrepresentanten i Japan som overbeviste meg at D300-brikken var en Nikon-konstruksjon. men også hos meg var fokus på D3, som definitivt var designet av Nikon og ikke laget av Sony, en opplysning jeg også tidligere har henført til Robert Cristina, Nikon-produktsjef i Europa. Det samsvarte også med hva vi fikk vite under pressekonferansen.

 

Informasjonen om Sony-brikken har jeg også navngitt kilden til før, det var produktsjef Ola Gustafsson i Sony Nordic, under lanseringen av Alpha 700 i Borano nær Milano. Og mannen jeg intervjuet under Photokina, som bekreftet at Sony har bygd brikken for Nikon, er Nobuaki Sasagaki, en av Nikons topp-teknologer.

Lenke til kommentar

Er det da sånn at "superfanboy" som (sony(karabin)fans) baserer sine fakta på rykter og antagelser?

 

Tror kanskje det kan være lurest å lese et tidskrift (som for eks Fotografi) om man skulle da lurer på noe om for eks Sony eller nikon em det så skulle stemme ( de baserer seg hvertfall på fakta og ikke rykter).

 

:devil:

Endret av chris300
Lenke til kommentar

Jeg har Nikon D40, kjøpte det for ca. et halvt år siden. Perfekt for meg som er nybegynner/amatør fotograf. Skal snart kjøpe meg nytt objektiv, men det er bare for litt mer variasjon istedet for den litt standard (?!) linsa som følger med.

Og siden den er såpass billig er den midt i blinken, spør du meg.

Endret av Wiciwato
Lenke til kommentar

Startet med spørsmål om Nikon D40 duger og nå om fri og uavhengig presse ? Seriøst ?

Og om nå bildebrikken hadde vært laget av Mazda så hadde det snudd hele virkeligheten på hodet til de som tar bilder her ? Er det noen her i det hele tatt som tar bilder egentlig ? Etter å ha lest gjennom 220 poster ! begynner jeg virkelig å lure om det er poenget med ett kamera her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...