Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er Simen1 blitt syk? Det har jo gått en hel dag siden Pentax K-P ble offisielt annonsert :p

 

Og en liten hands on.

 

Ser ut som en snasen liten sak. Kjenner jeg har veldig sansen for løsningen med utbyttbart frontgrep.

Jeg leste lekkasjene et par dager før lanseringen og diskuterte det fra meg på pentaxforums. Etter de første reaksjonene kjenner jeg meg litt uengasjert. KP er ikke det helt store for meg selv om jeg liker noen av løsningene.

 

- Grep størrelse L, M og S: kult, men det er en relativt beskjeden nyhet/detalj.

- Vertikalgrepet: Ikke noe særlig utenom det vanlige

- Kamerahuset: 95% det samme som tidligere kameraer

- ISO 819200: Ren fysikk tilsier at det er ubrukelig dårlig. Lavere ISO-verdier har neppe fått nevneverdig forbedring

- 1/24000s elektronisk lukker: Den største og kuleste nyheten etter min mening.

- 0,5 stopp bedre stabilisering enn tidligere APS-C modeller: bra, men ikke noen voldsom forskjell akkurat

- Ny CPU: Ennå usikkert hva dette innebærer

- Mindre buffer og tregere seriebilder enn K-3 II får den til å virke som teknisk underlegen og overpriset.

- Rekordsvak innebygget blits. Ikke akkurat noen K-3 erstatter.

- Mangler LCD på toppen. Det ekstra kontrollhjulet er en dårlig "erstatning" i mine øyne

- HDMI-porten er fjernet sammenlignet med K-3 II

- Batteriet er langt svakere enn det i K-3 II

- Ikke innebygget GPS som K-3 II

- Slanket 97 gram: den nest beste nyheten

- Prisen: for høy

- Designen generelt (inkl sølvversjonen): fantastisk, men ikke nok til å forsvare prisen og de få nyhetene

- Pentax-verdiene (stor pentaprismesøker, værtetting, kuldemotstand, dng, stabiliseringen, etc) tar jeg for gitt så ikke noe pluss eller minus derfra.

Lenke til kommentar

Jeg har planer om å sette sammen en fotobok og går igjennom en del bildemateriale. Jeg har sett mitt snitt til å gå igjennom gamle bilder og freshe opp gamle panoramabilder og lignende som jeg ikke har hat så mye hell med i tidligere utgaver av Photoshop. Jeg fikk satt sammen et panorama av 35 PEF-bilder og har for første gang fått feilmelding om for lite minne i PS når jeg bruker Content aware for å fylle inn rundt på bildet. På det meste brukte den cirka 25 Gb RAM. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har ønsket meg Sigma 18-35mm f/1,8 DC HSM Art ganske lenge og har siklet litt på et som har ligget på Finn en stund. Har hørt mye bra om det og kunne tenke meg et lyssterkt vidvinkel. 

 

Det er helt supert, men stort og tungt, og lite zoomområde. 

Hadde det på en D7000, det var stort også på et såpass stort kamera. 

Lenke til kommentar

Jeg har ønsket meg Sigma 18-35mm f/1,8 DC HSM Art ganske lenge og har siklet litt på et som har ligget på Finn en stund. Har hørt mye bra om det og kunne tenke meg et lyssterkt vidvinkel. 

 

I dag fikk jeg endelig hentet det. Da jeg skulle teste det var selvfølgelig begge batteriene i kameraet tomme. Har en K-20 liggende med fulle batterier men skal ha tålmodighet til å vente på batteriene til K-5 II skal lades. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...