Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Er det noe liv i Pentaxianerne her inne? Lagt ned hobbyen, flyttet til andre nettsteder, eller blitt tause?

 

Jeg kan jo kjapt si litt hvordan det går her: Det har blitt lite fotografering i det siste, men hobbyen er ikke lagt død. Har ennå massevis av utstyr (sikkert en del som burde vært ryddet opp i og solgt). Drar på kveldsturer med kameraet kanskje en gang i måneden eller noe sånt og slitter og sorterer og redigerer omtrent like sjeldent. Over et år siden sist jeg kjøpte noe kamerautstyr, men da slo jeg også til på noe bra. Blant annet nytt stativ og en Sigma 300/2.8.

Jeg kom på å spørre fordi jeg leste litt om nytt sølvfarget utstyr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye av grunnen er vel at jeg har blitt litt taus i denne delen av forumet. Var bedre i gamle dager da det var mer å diskutere da Akam levde. 

Kjøpte meg K3 her i våres men har ikke fått brukt det så mye som jeg skulle ønske. K3 løser mange av de punktene som frustrerte meg ved K5 så det er en del ting som er bedre på den fronten. Har telt litt på knappene med å oppgradere til FF men så kom jo ryktene om at Pentax kommer med enda et cropkamera. Det kom litt på julekvelden på kjerringa egentlig. "Alle" er jo på vei over til (speilløse) fullformat så da synes jeg det er litt rart Pentax kommer med et nytt cropkamera. 

Jeg har begynt å filme en del mer enn jeg har gjort før og redigerer en del filmer på datamaskinen. Det er ingen gimball som støtter Pentax så jeg har vurdert litt å gå over til Sony for å kunne bruke en del tillegsutstyr til filming. Sigma 8-35 f1.8 er omtrent det eneste objektivet jeg bruker om dagen. Jeg har fått anbefalt Sony A7III og skal jeg ha tilsvarende som Sigma'en i tillegg blir det fort snakk om mye penger for å gå over til Canon. Det blir det også hvis jeg skal gå over til ff med Pentax. 

Det gamle K-20 kamerahuset mitt er levert til verksted for å få bygget om til IR-kamera så det skal bli spennende å teste ut. 

Har hatt en liten opprensking hvor jeg har solgt unna en del kompaktkamera osv som lå mer eller mindre ubrukt

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Jeg fikk med en K3 på dealen når jeg kjøpte Sigma 300/2,8, men må innrømme at jeg ikke har pakket ut K3-en ennå. Den skal uansett bare selges.

Jeg var også glad i Sigma 18-35 når jeg hadde K-5. Kameraet (lukkeren) strøk med antagelig pga for mye sjøluft. Så jeg har hatt K-1 et par år nå og er fornøyd med det. Har brukt Sigma 18-35 litt på det, men det blir litt mye styr med cropping i ettertid. Har egentlig alt for mye DA-optikk som jeg har lyst til å selge, men det gir i hvert fall en myk overgang til fullformat. Mine mest brukte objektiver, i brennvidde-rekkefølge:

- Sigma 15mm f/2,8 fisheye

- Pentax FA 28-80 f/3,5-5,6 (jeg vet, ikke spesielt bra, men grei allrounder stoppet ned til f/8)

- Pentax DA 50mm f/1,8 (litt mye vignettering på fullformat, men det lar seg enkelt kompensere så denne er veldig lett og grei)

- Sigma 70-200 f/2,8

- Sigma 300/2,8 (har brukt den litt med telekonvertere, men AF blir så treg at det har jeg gått bort i fra)

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 28.8.2020 den 9.58):

Er det noe liv i Pentaxianerne her inne? Lagt ned hobbyen, flyttet til andre nettsteder, eller blitt tause?

Jeg solgte utstyret, K3 med masse linser til fordel for et mye mindre speilløst for 3-4 år (?) siden. Likte heller ikke hit-and-miss autofokus via view-finder, men det er en avsporing. Det ble altfor mye styr med det svære opplegget og ingen bilder ble tatt. Nå tar jeg masse bilder igjen med et kamera jeg syns tar minst like fine fine bilder uten å ha en dedikert sekk.

Edit: Var endel plaget med speilklaps også. Da jeg oppdaget dette fikk jeg schtøgga på hele speilrefleks-teknologien

Endret av gammalerik
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Pentax K-3 III er utsatt, kanskje ikke så overraskende mtp pandemien 

https://petapixel.com/2021/02/17/the-pentax-k3-mark-iii-has-been-delayed-indefinitely/

Edit: er kan nesten lure på hva Ricoh imaging driver med når CEO uttaler "Additionally, moving to mirrorless with the Pentax brand seems to be completely off the table" i et interju.

https://petapixel.com/2020/12/28/pentax-cannot-go-mirrorless-ricoh-imaging-ceo/ De er hakka, spenna gærne.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Jøss, på ubestemt tid altså. I februar fikk jeg inntrykk av at de trengte mer tid på kvalitetssikring av det tekniske, men forklaringen om delemangel er jo noe helt annet.

Angående speilløs så beundrer jeg at de står i motvinden 100%, særlig amerikansk presse har jo gitt de hard medbør. Men i Japan er det visst et helt annet klima for speilrefleks. Personlig vil jeg sammenligne det med en bilbransje der "alle" produsentene satser alt på én biltype mens bare en produsent holder seg unna og satser på en annen biltype der de får nærmest monopol. Smak og behag. At f.eks stasjonsvogn var populært på 80-90-tallet og SUV på 2000-tallet betyr ikke at alle foretrekker det samme. Canon og Nikon har satset mye på speilløst i det siste og det har selvsagt gått ut over satsingen på speilrefleks og tilhørende optikk. De har latt Pentax få en særdeles sterk posisjon i speilrefleks-nisjen. Hvem vet hva som blir moten om 10 år? Jeg tror Pentax vil slite hardt med å etablere et speilløst system lenge i etterkant av alle andre. Så jeg tror de gjør klokt i å overta markedsandeler på speilrefleks fra sine konkurrenter. Dristig? Definitivt. Oppside? Definitivt. Jeg elsker det! :)

Lenke til kommentar

Profitt-rusen? Sensoren koster i størrelseorden 5$. Kameraet hadde en veiledende pris på rundt 500$ i starten. Jeg kjøpte mitt pent brukt for 2500 eller noe sånt med 5 objektiver 1-2 år etter lansering. Synes det var en grei pris. Det er en hærlig Pentax særegenhet og kvalitetsfølelse over det og absolutt noe helt annet i bruk enn et ringeapparat med samme sensorstørrelse. Lommevennlig, betjenings-vennlig, innstillinger og knapper man bare kan drømme om på ringeapparatet.

Har forresten adapter til K-fatning så jeg har lekt med lommevennlig supertele og supermakro som duger i godt dagslys.

________

Hadde det eksistert en telefon med sensor anno 2021 og Q-fatning hadde jeg vært interessert. Særlig om de hadde laget en mer kompakt variant av denne. (07 Mount shield objektivet har riktig lommestørrelse men er for dårlig)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Snakker om sola. Jeg har et søk på Pentax på finn og følger med hva som rører seg der. Har ikke sett Q på brukten på et par år, men i dag dukket det opp en annonse for Q7 med 4 objektiver og noe tilbehør. Kanskje en som følger med her i tråden? Som han skriver, for den rette entusiast kan det være en fin pakke. Søk på finn om dere er interessert. Selv synes jeg prisforslaget var i høyeste laget, uten at jeg skal utrope meg til noen dommer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Pentax K-3 III er annonsert:

https://www.imaging-resource.com/news/2021/03/30/ricoh-announces-new-flagship-pentax-k-3-iii-new-sensor-processor-af-ibis

https://www.pentaxforums.com/articles/pentax-news/pentax-k-3-mark-iii-dslr-officially-announced.html

https://www.dpreview.com/news/1459841189/ricoh-s-pentax-k-3-iii-26mp-dslr-is-finally-here

https://www.dpreview.com/reviews/pentax-k-3-mark-iii-initial-review

https://photorumors.com/2021/03/30/ricoh-officially-announced-the-pentax-k-3-mark-iii-dslr-camera/

https://pentaxrumors.com/2021/03/30/first-pentax-k-3-mark-iii-dslr-camera-reviews-and-hands-on-reports/

1800047676_K-3MarkIII_007_blk_xh800.thumb.jpg.1d06e707e0805ae343814b2c60d2f3c4.jpg

- Verdens største optiske søker i et APS-C DSLR (1,05x 100%, FF-ekv, 0,7x)

- Transparent display i søkeren som gir "overlay" info i søkeren om man vil

- Oppgradert autofokus-modul (både sensoren og prosesseringa)

- Skjermen har blitt touch, med doblet oppløsning fra forrige utgave av kameraet

- BSI-sensor som angivelig skal ha vesentlig bedre støyegenskaper i lite lys

- Innebygget Wifi

- Stabiliseringa oppgradert til 5,5 stopp. (fortsatt 5 akser)

- Økt fra 8 til 12 bilder per sekund serieopptak, (11 med AF).

- 4K30p video

For oss som liker ergonomien til DSLR / optisk søker, så tør jeg påstå at dette blir det ledende kameraet i APS-C segmentet i år.

 

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

A 7 virker som en kompetent liten sak. Men 3 år gammel sensor? Jeg har forventninger til K-3 3, forventer faktisk omtrent samme ytelse som K-1 og andre eldre FF. 

Jeg kjenner faktisk på litt av den gamle entusiasmen for APS. Det hadde jeg ikke trodd jeg skulle oppleve etter at jeg gikk FF. Veldig spent på søkeren. Manglende blits, GPS og vippeskjerm, det bekymrer meg faktisk lite. 

Eneste to ting jeg misliker er bufferen som fortsatt høres trang ut, og pris.

Spesielt batterigrepet. Det å måtte ut med nær 5000 ekstra fordi jeg har normale mannehender, det kjennes litt underlig ut. Det er tross alt en hul plastdings med noen knapper på. Og 22 raske for kamera er også litt drøyt for en Pentaxianer 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...