Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Nja, objektiver har en oppløsning, men det er ikke spesielt lett målbart eller relevant. Det som er viktig er hvilken oppløsning sensoren og objektivet oppnår sammen. Ved første intuisjon er det lett å tenke at hvis A har X Mp og B har Y Mp og dermed begrenses totaloppløsningen til den av verdiene X eller Y som er lavest. Så enkelt er det ikke. Begge deler virker sammen. Du kan godt si at med et optisk perfekt (utopisk) objektiv vil oppløsningen til systemet A+B bli den samme som sensoroppløsningen. Med realistisk optikk vil alltid optikken begrense oppløsningen litt ned fra det sensoren klarer. På samme måte kan vi si at hvis optikken begrenser systemets oppløsning til 20% under det sensoren klarer så vil denne prosentandelen øke dersom man bruker samme objektiv på en mer høyoppløst sensor. For eksempel hvis et objektiv + 16 Mp kamera gir en reell oppløsning på 12 Mp så kan samme objektiv påmontert et 24 Mp kamera gi for eksempel en reell oppløsning på 18 Mp.

 

Og nei, det gjør ikke gamle objektiver utdaterte eller desimerte. Det er mange gode stykker med glass fra mange tiår tilbake som fortsatt leverer god skarphet. Skarpheten fra disse (i fila) blir faktisk bedre etter hvert som man oppgraderer kamerasensorens oppløsning.

 

Optikk som ga dårlig skarphet før i tida gir også dårlig skarphet nå. Nå har nok kundene blitt mer kravstore med tida men det er egentlig en annen sak (og en slags desimering) som ikke skyldes objektivenes skarphet eller manglende sådann.

 

Prøv gjerne selv om du har mulighet. Sett et gammelt objektiv på et gammelt dslr og et nytt dslr med samme innstillinger og sammenlign. Om 15 år kan du kanskje sette det samme objektivet på et 100 Mp APS-C kamera, prøve igjen og få en reell oppløsning du bare kan stitche deg frem til i dag.

 

Når det gjelder de testene på pentaxforums og brukeromtaler virker det som mange av de er veldig opptatt av merkeloyalitet og mindre av reelle sammenligninger med andre merker. Selv Sigma/Tamron/Samyang objektiver blir behandlet stemoderlig der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De mener at Pentax DA* 60-250/4 gir skarpere bilder med K-3 enn Pentax HD 55-300/4-5,8 WR gjør med K-3.

 

Eller litt overtolket er det som en typisk selgeruttalelse: "Dette objektivet er veldig bra, men betal gjerne mer og få et ennå bedre objektiv. Bruk penger på "furureproofing"!"

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Når det gjelder de testene på pentaxforums og brukeromtaler virker det som mange av de er veldig opptatt av merkeloyalitet og mindre av reelle sammenligninger med andre merker. Selv Sigma/Tamron/Samyang objektiver blir behandlet stemoderlig der.

Mitt inntrykk er heller at dei stort sett er nokså "merkenøytrale". Du finn Pentax-linser med dårleg score, og du finn tredjepartslinser med god score. Sjøl var eg så forutinntatt at eg trudde Tamron sine adaptall-linser ikkje var noko å satse på, men etter å ha lest testane på PF, så har eg kome på andre tankar.

 

"Problemet" er etter mitt syn heller at dei fleste gjerne ikkje har noko å samanlikne med, slik at ein må vere litt kritisk når ein les testane.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kjøpte et K5 i dag, med Pentax 16-45 f/4, Pentax FA 35 f/2 og Sigma 18-50 f/2.8-4.5 HSM, betalte 6000,- og lurer på om det var en god pris? Føler meg fornøyd, men det er nok ikke de objektivene jeg ville valgt selv.. Kan kanskje selge de og tjene inn litt av summen.. Innbiller meg at FA 35mm er kompatibel med FF, stemmer det?

Lenke til kommentar

FA35 er laget for FF ja. Det går brukt for rundt 330$ . Jeg ville forsøkt 2800 her i Norge. Det er et fint tidspunkt å selge et sånt objektiv da jeg tror mange kommende K-1 eiere er på utkikk etter noe sånt.

 

De to andre objektivene er i stor grad overlappende. Finn ut hvilket du liker best og selg det andre. Sigamen går vist for 1000 kr på JP for øyeblikket. Pentax 16-45 går vist for 3000 kr for tida, men jeg antar det kan være tungsolgt til den prisen. Eventuelt selg alle tre og kjøp det du egentlig hadde lyst på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har kjøpt et brukt 18-135mm WR, og opplever at det er betydelig 'lens creep' på det. Det er utenfor garanti (kjøpt i juli 2013 hos Japan Photo), men jeg spurte på JP i Tønsberg om de kunne ta det inn til reparasjon. Hun som jobbet der ringte til serviceverkstedet, og der sa de at det måtte åpnes og sjekkes før de kunne avgjøre om det går på reklamasjon eller om jeg må bekoste reparasjonen selv.

 

Noen som har erfaring med liknende? Er det grunn til å tro at det ikke skal gå på reklamasjon?

Lenke til kommentar

Jeg har det objektivet, men har ikke vært plaget av zoom creep. Når jeg prøver å fremprovosere creep nå så klarer jeg det så vidt, men det er ikke i nærheten av å være plagsomt. Testet med et titalls harde skritt med kameraet hengende rundt nakken:

 

18-50mm: ingen zoom creep

70-135mm: litt zoom creep som naturlig nok stopper på 135mm etter mange nok skritt

 

Hvis du skal hoppe mye fra svaberg til svaberg med kameraet rundt nakken så kan jeg se for meg at det kan bli plagsomt, men da ville jeg valgt en annen løsning: ryggsekk, for å unngå risikoen for at stroppen ryker eller glir ut av festeøyet.

 

Hvis ditt eksemplar zoomer mye enklere, for eksempel bare ved å vende det sakte fra loddrett ned til opp så skjønner jeg bedre at du ser det som et problem. Jeg aner ikke om reklamasjonen kan dekke justeringen, eller om det er noe som lar seg stramme/justere i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for godt svar :)

 

Da jeg skrev innlegget over var den slik du beskriver til slutt (bare ved å holde kameraet med objektivet i lodd opp eller ned så krøp den helt inn og helt ut), men i dag virker den bedre.

 

Jeg brukte den ute i mildt regnvær tidligere i uken, kanskje noen gummiringer har fått seg litt fuktighet og fungerer slik de skal igjen? Det har visst stått mer eller mindre ubrukt et års tid så det kan hende det bare trengte litt bruk..

 

Tror jeg ser det an litt før jeg evt. undersøker mulighetene for en reparasjon. Takk igjen :)

 

EDIT: Takk for svaret over der igjen også, jeg glemte helt å følge opp de andre objektivene men skal legge de ut for salg nå :)

Endret av ~ David ~
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte forresten en fin pakke med Pentax K-r, Pentax 18-55mm, Sigma 50-150mm f/2,8, Sigma 10-20mm f/4,5-5,6 her om dagen. Ligger vist på posten og venter på meg nå. Blir gøy å teste ut spesielt de to Sigmaene som jeg har hatt lyst på en stund. Kameraet får jeg nok lånt ut til den yngre garde og eventuelt solgt om jeg får en ok pris.

 

Er forresten også interessert i å bytte min sorte K-r mot en farget hvis noen har lyst til å bytte farge til sort.

Lenke til kommentar

Jeg ser du har lagt ut en annonse for K-5 + 18-55mm, FA35mm f/2 og 16-45mm f/4. Vil det si at du beholder K-S1 og Sigma 18-50 og Pentax 18-135? Eller rettere sagt, er du så fornøyd med K-S1 at du prioriterer den fremfor K-5?

 

Jeg har K-5 selv (og snart K-r) men ville ikke vurdert K-S1 til meg selv (kanskje til jenteungen). Men nå har jeg ikke sett K-S1 med egne øyne ennå og jeg lurer på hvordan du synes den er sammenlignet med K-5?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jepp, beholder de du nevner :)

 

K-S1 gir flotte bilder, men jeg sliter med det enslige kontrollhjulet så det er ikke til meg men til sønnen min som foreløpig bare bruker den på Auto :) Sigmaen ble en oppgradering av kitobjektivet på det :)

 

Selv bruker jeg da K-5ii og 18-135, samt de billigste 50mm og 35mm som jeg hadde fra før, det eneste jeg savner er mer lengde og macro men disse har jeg til mFT så jeg er egentlig dekket der også.

Lenke til kommentar

Høres bra ut :thumbup:

 

Jeg vet ikke om jeg nevnte det i andre tråder, men for en måneds tid siden skaffet jeg meg en 300mm f/2,8 (manuellfokus) og et par teleconvertere. Den er en fryd å ha så lang tele når det skjer noe langt unna. Men også et mareritt når jeg eller motivet er i bevegelse. Det fikk jeg erfare skikkelig her om dagen da jeg var på båttur og så hval (springere). Veldig vanskelig både å finne de i søkeren og fokusere der jeg antok de skulle dukke opp neste gang. Jeg tipper jeg fikk hvert tjuende bilde nogen lunde i fokus og med hvalen innenfor bilderamma.

 

Så byttet jeg over til en Sigma 70-200 f/2,8 (autofokus) og det gikk lettere, men ikke perfekt. Ca hvert fjerde bilde kom i fokus. Vi kjørte rundt der fire hvaler var i ca 20 minutter og jeg sparte ikke på "mitraljøsen" så det ble over 500 bilder fra den seansen og 20-30 "keepers". Skikkelig gøy.

 

Resten av turen ble også knallbra, med et par hundre bilder til, deriblant noen panorama med veldig kule luftspeilinger og kveite til middag.

 

Her er et av de med luftspeiling:

post-3851-0-88608700-1462520548_thumb.jpg

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

På akkurat teksten ser K-1 helt rå ut sammenlignet med både D810 og 645Z. Ellers er det også gode resultater, men ikke fult like overlegent. Det ser også ut som optikken setter K-1 litt tilbake. For eksempel er hørne-CA nærmest fraværende på D810, mens på K-1 er den fult til stede. Fokusen ser også ut til å sitte bedre på Nikon-en (jevnere fokusplan). Det bekrefter egentlig det som ble sagt da D800 ble lansert, det setter høye krav til optikken og presis fokus.

Lenke til kommentar

På K-1 har de vist brukt Pentax-FA 77mm f/1,8 Limited på f/5,6.

På 645Z har de brukt en 70mm og på D810 en 85mm i følge exif.

 

Imaging resource har også testet K-1 sin pixel shift og de valgte å bruke Sigma sin knallskarpe 70mm f/2,8 macro på K-1, D810 og 5DSR. Riktignok ikke samme eksemplar, men denne makroen er kjent for å være ekstremt skarp fra hjørne til hjørne helt fra full åpning.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg endelig fått meg et Q7! Og attpåtil i gult! :w00t:

 

Har ønsket meg det lenge, men det har ikke vært å oppdrive. Snakket med Helge fra Focus Nordic og Jørn på Fovi på Pentaxianertreffet sist helg og fikk nyss om at de hadde noen på lager. Det står til lading ennå, men gleder meg veldig til å prøve det :)

 

Noen som har dette selv som har noen lure brukertips?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...