Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Motion detection-funksjonen er vist litt mindre effektiv enn jeg hadde trodd på forhånd. Mon tro om det bare er å brushe bort 3 av 4 eksponeringer manuelt eller kjøre normal bayer-interpolering og averaging av de fire eksponeringene, med en brush?

 

Med unntak av hjørnene og bevegelsene ser det veldig bra ut. Omtrent som å oppgradere sensoren til en med mange flere piksler, akkurat som vi så i studio-testen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dei må visst gjera ein grundigare test:

 

Yesterday we published an article examining the performance of the Pentax K-1’s Pixel Shift mode when shooting waterfalls – a common landscape photography subject. We found various issues, including movement artifacts and false colors. It has become clear that some of these issues (and others related to Motion Correction) are unique to Adobe Camera Raw. When this became clear, we pledged to update our article with a more detailed look at performance in other Raw converters, including the bundled Raw converter, SilkyPix.
 
However, given that this is a rather time-consuming job, we’ve decided to temporarily pull our original article instead of updating it piecemeal. We’ll be publishing an updated analysis as soon as possible. We’d like to apologize for any confusion that the original article may have caused.

 

 

Lenke til kommentar

Den nye konklusjonen er at Pixel shift fungerer outstanding på stasjonære motiv og stort sett veldig bra på bevegelige motiv også, men de plages fælt med å kjøre SilkyPix på Macen sin og håper Lightroom får støtte for bevegelseskorreksjonen snart. De har også fjernet ordet "Waterfails" fra artikkelen. Les hele

 

Ellers så lanseres to nye Pentax-produkter i mårra: Pentax K-70 og HD PENTAX-DA 55-300mm F4.5-6.3 ED PLM WR RE

 

K-70 skal koste ca 5900 kr i Japan inkludert skatter (jeg tipper 6500 i Norge) og gir ekstremt mye funksjonalitet og egenskaper for pengene. Les hurtigoversettelsen her.

 

Teleobjektivet skal vist ha en ny type fokusmotor og være mindre og lettere enn forgjengerne. Les hurtigoversettelsen her.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg har ennå til gode å lære meg (les: ta i bruk) Lightroom, skal jeg lære meg SilkyPix i tillegg blir det mye å passe på :p

Men innen jeg får ut fingeren og begynner å bruke LR så er det sikkert støtte for PS der også :)

 

Synes det virker overflødig med en ny 55-300mm, dette blir vel den fjerde utgaven? Det hadde vært mer spennende med en ny 18-135mm (eller enda videre i den vide enden).

 

K-70 er jo nesten kliss lik K-S2, hvertfall utseendemessig. Er det som K-S3 å regne?

Lenke til kommentar

Jeg har heller ikke lært meg Lightroom (og kommer ikke til å gjøre det heller). På Windows bruker jeg Faststone for enkelt arbeid og RawTherapee og Silkypix for avansert arbeid. På Linux bruker jeg Fastsone (via Wine), Darktable og så vidt litt GIMP.

 

Det virker kanskje overflødig med en ny 55-300, men den nye fokusmotoren er vistnok veldig tilpasset filming. Det kan hinte om at de satser hardere på video i framtida. Regner med det betyr oppdateringer på flere objektiver (18-55, 18-135 og kanskje noen faste).

 

Ja, sånn jeg forstår kan du godt regne det som K-S3, bortsett fra at de vil selges parallelt en periode.

Lenke til kommentar

Tenker at når jeg først har kjøpt LR (i fjor en gang) så bør jeg sette meg skikkelig inn i det, men terskelen er for meg svært høy da jeg ikke finner grensesnittet spesielt intuitivt. Problemet er bare å få kommet i gang, knekke koden og få det inn i fingrene, men motivasjonen glimrer foreløpig med sitt fravær.

 

Nå har jeg bestilt meg Macbook, lurer på om lisensen (kjøpte det til Windows) kan overføres til den.. :hmm:

Lenke til kommentar

Tenker at når jeg først har kjøpt LR (i fjor en gang) så bør jeg sette meg skikkelig inn i det, men terskelen er for meg svært høy da jeg ikke finner grensesnittet spesielt intuitivt. Problemet er bare å få kommet i gang, knekke koden og få det inn i fingrene, men motivasjonen glimrer foreløpig med sitt fravær.

 

Nå har jeg bestilt meg Macbook, lurer på om lisensen (kjøpte det til Windows) kan overføres til den.. :hmm:

Lisensen gjelder begge OS-ene. Og du kan installere på to maskiner samtidig.

 

Jeg slet også lenge med å få en god arbeidsflyt i LR; men i dag bruker jeg ikke noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så var K-70 lansert. Likar at dei har ført vidare designspråket frå K-S2. Det var liksom meir karakter over det designet enn det på K-50/500. 

 

Redigert: Er spent på kva pris dei vil legge det på. På fovi.no er prisen på K-S2 6.595,-, medan K-50 kostar 4.395,-, så kvar vil K-70 legge seg?  :hmm:

 

Redigert II: Ser på B&H at han legg seg på nivå med K-S2.

Endret av Asbjeurn
Lenke til kommentar

Oppdaga ein liten juvel i spesifikasjonane på K-70'en då eg samanlikna den med forskjellige andre Pentax-modellar på PF:

 

Shutter Speeds (Manual) [b, 1200s - 1/6000s (K-70)]  [b, 30s - 1/8000s (K-1)]

 

Dette er jo ganske flott for dei som kjem på at dei vil leika seg med lange lukkartider.  :ohmy:

Endret av Asbjeurn
Lenke til kommentar

Ja, jeg så det kommentert på PF. Glimrende for både astrofoto og lysere scener om man bruker et kraftig ND-filter. :) En annen juvel er 14bit råfiler som er arvet ned fra høyere prisklasser og muliggjør dynamikk på linje med toppmodellene på de laveste ISO-verdiene. Men jeg er litt bekymret for lysmåleren som bare fungerer ned til 0EV, særlig når man skal fotografere i svært svakt lys. På både K-1 og K3 skal den fungere ned til -3EV.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Et eller to nye kamera i anmasj:

 

K-P. Et nytt DSLR antatt å erstatte K-3II med ganske store endringer både utvendig og innvendig. Samt et grep med ny festemåte. Troverdigheten til ryktet er høy da kameraet er registrert i offisielle dokumenter om innførsel i Indonesia.

 

M-E. Et japansk fotomagasin har laget en frankenstein-skisse som noen tror er et rykte om et nytt kamera. Skissen er merket APS-C og ser ut som en retrodesign med speilløst hus delvis basert på MX-1 og Q7. Det ser også ut som det blir en ny fatning med adapter til K. Objektivet ser ut som et 18-50mm f/4-5,6 RE WR. Troverdigheten til ryktet virker lav.

Endret av Simen1
K-M -> M-E
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var vel registrert som KP, og ikkje K-P. Dersom det er KP, så kan det vel vera snakk om ei heilt ny linje med ganske mykje nytt og spennande. Dei kjem sikkert til å gå vekk frå designspråket i K-7/K-5/K-3-serien.  :( Det er jo typisk Pentax. Når me har vent oss til eit designspråk og ei modellrekke, så må dei gjera om på alt av logikk i namnsetting m.m., så me "må" gå rundt og spekulera i kva som vert namnet på den neste modellen, og neste, og neste ...

 

Når det gjeld K-M, så var det vel M-E som var modellnamnet det ryktast om. K-M ville jo bety at det var eit kamera med K-fatning, og det går jo ikkje på eit speillaust med den registeravstanden som var skissert i ryktet. Det er uansett eit rykte som etter mi meining er basert på hemningslaus spekulasjon frå eit magasin på jakt etter lesarar, så eg brukar ikkje mykje energi på det. Mykje meir spennande med KP ...  :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...